Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjommer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-04 15:30
Hoi mede-tweakers,

Ik draai bij mijn huidige werkgever standbydiensten, en daar wordt per dienst naar mijn mening vaak gebeld. Dit is buiten kantooruren dikwijls 10 keer per week. Binnen kantooruren ben je vaak ook degene die gebeld wordt, dit komt door het thuiswerken. Eerder liepen ze gewoon bij de afdeling langs om het probleem te melden. Tijdens een dienst moet je altijd bereikbaar zijn. Als je wordt gebeld moet je in staat zijn om z.s.m. te gaan kijken. Dat betekent je laptop open klappen en gaan kijken wat er aan de hand is. Ik word met name 's nachts gebeld, wat soms best slopend is met 2 kleine kinderen die ook vroeg wakker zijn. Je bent altijd weer blij als de week er op zit en je je werktelefoon plus laptop niet constant mee hoeft te zeulen en je gewoon lekker kan slapen.

Nu ben ik erg benieuwd hoe standbydiensten er bij anderen uit ziet. Zo ziet een standbydienst bij mij er uit:

Frequentie: 1x per 6 weken
Duur: 7 dagen, 24/7
Vergoeding: €282,50 bruto per week of 1 verlofdag. Inzet na een belletje wordt ook vergoed:
Maandag tot en met vrijdag van 22:00u tot en met 06:00u 150%
Werkzaamheden op zaterdag van 0:00u tot zaterdag 24:00u 150%
Werkzaamheden op zondag- en feestdagen van 0:00u tot 24:00u 200%
De rest 100%

TVT
Maandag tot en met vrijdag van 22:00u tot en met 06:00u 125%
Werkzaamheden op zaterdag van 0:00u tot zaterdag 24:00u 125%
Werkzaamheden op zondag- en feestdagen van 0:00u tot 24:00u 150%
De rest 100%
Aantal belletjes: Gemiddeld 5 belletjes per week buiten kantooruren, regelmatig 10+ belletjes.
Opmerking:

[ Voor 16% gewijzigd door Tjommer op 12-04-2021 16:08 . Reden: toevoeging vergoedingen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Krijg je wel in uren betaald? Die vergoeding is als er niets is telt niet mee als gewerkte uren natuurlijk.

En anders gewoon een andere werkgever zoeken, genoeg die dit niet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjommer
Inzet na een telefoontje wordt ook vergoed, in geld of in tijd. Heb mijn post even bewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:24

CyBeRSPiN

sinds 2001

Dit is wel een heel karige vergoeding voor hetgeen wat er dan van je verwacht wordt. Hoewel als je 10x gebeld wordt dat dus best wel optelt bovenop die 280 bruto? Neem aan dat je wel een heel uur schrijft als je midden in de nacht gebeld bent?
Ik sta zelf af en toe standby (1x/kwartaal), buiten kantooruren. Tegen 25% van mn uurloon als ik niet gebeld wordt, en 150% als ik doordeweeks tussen 18u en 8u gebeld wordt en 200% in het weekend.
Of inruilen voor tijd. 1u standby = 15 minuten op te nemen, of 1u waarin je in actie moest komen = 1 uur op te nemen.
Of een combinatie van bovenstaande.
Ben er geen fan van, maar het is wel een compensatie waar ik "voor uit bed gebeld" mag worden.
Die 280 bruto zou ik het niet voor doen, maar hangt ook een beetje van je basissalaris af natuurlijk of dat veel of weinig is.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 12-04-2021 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:17
Wat voor soort telefoontjes zijn het? Simpele wachtwoordresets, of ook complexe server issues?
In het eerste geval kan het wellicht lonen om iets van een SelfService portaal o.i.d. in te richten, zodat men zelf (via SMS/beveiligingsvragen) hun wachtwoord kan resetten bijv. De bron aanpakken is effectiever dan telkens weer voor basale dingen gebeld worden in je eigen tijd.

[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 12-04-2021 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjommer
@CyBeRSPiN De vaste vergoeding is €282,50 bruto. Als ik wordt gebeld krijg ik ook betaald voor mijn inzet:

Uitbetalen:
Ma tm vr van 22:00u tot en met 06:00u 150%
Werkzaamheden op zaterdag van 0:00u tot zaterdag 24:00u 150%
Werkzaamheden op zondag- en feestdagen van 0:00u tot 24:00u 200%
De rest 100%

Tijd voor tijd:
Ma tm vr van 22:00u tot en met 06:00u 125%
Werkzaamheden op zaterdag van 0:00u tot zaterdag 24:00u 125%
Werkzaamheden op zondag- en feestdagen van 0:00u tot 24:00u 150%
De rest 100%

@ThinkPad Het zijn telefoontjes voor 'gouden' diensten, waarbij de telefoontjes variëren van een error in de monitoring waarbij niet bekend is of dit tot problemen kan leiden op de werkvloer tot aan: 'het systeem ligt er uit/we krijgen geen gegevens meer binnen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48
Ik sta deze week toevallig 24/7 standby. Eens per 8 weken. Ik word sporadisch tot nooit gebeld & het is heel onwaarschijnlijk 's nachts. De vergoeding is 150,- bruto p/m + elk individueel belletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:25
Inderdaad wat Thinkpad al vraagt: wat voor een vragen zijn het? Want met alle respect, je wordt wel erg vaak gebeld. Ofwel jullie software is (te) brak of je gebruikers moeten beter opgevoed worden wanneer ze wel of niet bellen.

Wij hebben een soortgelijk stand-by rooster met een iets andere vergoeding: een iets hogere basis (400 bruto per week uit m'n hoofd, overigens wel afhankelijk van je basis salaris) maar enkel bij grote verstoringen/hulpvragen krijg je tijd-voor-tijd (lees: je bent er 2+ uur mee bezig). Als je wordt gebeld moet je binnen 15 minuten terugbellen en maximaal binnen 1 uur achter je laptop zitten om te fixen indien nodig.

Enkel: wij worden nooit gebeld. De software die we ondersteunen is super stabiel en er zit een 1e lijn helpdesk voor. Dus 1 belletje per 2/3 maanden ongeveer. Standby lopen is bij ons dat ook prima en wordt gezien als gratis geld.

Je tijd-voor-tijd regeling, hoe werkt die precies? Is 5 minuten oplossen = 5 minuten schrijven? Of kun je afronden naar boven, bijvoorbeeld minimaal 1 uur per belletje (wat mij wel reeel lijkt als je 's nachts uit bed gebeld wordt..)

1x per 6 weken en dan gemiddeld 5 belletjes per week ('s nachts) zou ik echt niet ok of chill vinden. Ik zou aansturen op de frequentie van stand-by omlaag of de frequentie van belletjes omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-05 11:38
Ik lees hier even mee. Toevallig zijn wij e.e.a. op aan het zetten bij een nieuw bedrijf en komt dit nu ook aan bod.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjommer
@matk89 Ik kom van 1 keer per 3/4 weken. Sinds een paar maanden draaien er meer mensen mee met de dienst. Daar ben ik al heel blij mee. Ik werk in het team met verreweg de meeste applicaties. Waarbij er applicaties zijn die nodig vernieuwd of vervangen moeten worden, alleen schiet dat niet op door keuzes van de business. 5 minuten oplossen is 15 min schrijven. Ja het vaak uit bed gebeld worden zorgt op den duur voor irritatie en chagrijnigheid. Vooral als het belletjes zijn die achteraf helemaal niet nodig waren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Als jullie zo vaak gebeld wordt, zal het wel 1e of 2e lijns support zijn?
Normaal zitten die meer in ploegendienst formaat, aangezien het verwachte aantal calls.

Hier voor 3e lijns:
Standby uren voor 10% geboekt (tegen doordeweeks 150%, weekend/feestdagen 200%)
Alle nachtelijke uren daarbovenop 1-op-1 geboekt. (tegen het geldende overuurtarief)

Belfrequentie is een keer of 5 per jaar snachts.

[ Voor 42% gewijzigd door YakuzA op 12-04-2021 16:34 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-05 23:14

DDX

Ik denk dat je het vooral moet zoeken in 5 minuten oplossen en 15 minuten schrijven.
Je moet even opstarten en ook weer afsluiten, dus minimaal 1 uur schrijven lijkt me logisch.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:17
Tjommer schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:29:
[...]
5 minuten oplossen is 15 min schrijven.
[...]
Maak daar maar 30 minuten van: is gewoon wettelijk geregeld.

Zit er op de monitoring ook self-healing om bijv. een service te herstarten? Het inrichten van de monitoring is ook belangrijk. Vaak zitten er veel te veel checks in en/of niet juist geconfigureerd. Eén pingetje die gemist wordt komt dan gelijk als prio1 op het scherm. Als gedurende de dag er constant van dat soort false positives in de monitoring verschijnen dan is het loze informatie en gaan mensen het negeren. Je wil dat je monitoring waarschuwt als er ook écht wat aan de hand is.

Draaien de personen die de applicaties beheren/onderhouden ook mee in de stand-bydienst trouwens? Dat zie je ook nog wel eens, dat er overdag iets gepushed wordt en degene die stand-by dienst heeft vervolgens de sjaak is :/ Als die verantwoordelijkheid ook bij dezelfde persoon komt te liggen dan merk je dat men toch wat voorzichtiger werkt :z

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 12-04-2021 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-05 23:04
Tjommer schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:29:
@matk89 Ik kom van 1 keer per 3/4 weken. Sinds een paar maanden draaien er meer mensen mee met de dienst. Daar ben ik al heel blij mee. Ik werk in het team met verreweg de meeste applicaties. Waarbij er applicaties zijn die nodig vernieuwd of vervangen moeten worden, alleen schiet dat niet op door keuzes van de business. 5 minuten oplossen is 15 min schrijven. Ja het vaak uit bed gebeld worden zorgt op den duur voor irritatie en chagrijnigheid. Vooral als het belletjes zijn die achteraf helemaal niet nodig waren...
Ik neem aan dat als het vaak 5 minuten oplossen (15 min. schrijven) is dat je veel gebeld wordt voor onzin. Gewoon een uur schrijven per incident, het is niet voor de lol dat je standby dienst draait, maar om cruciale infrastructuur in de lucht te houden. Ook gewoon eens gebruikers opvoeden/bespreken op je werk waar men nu eigenlijk voor mag bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Er zijn een aantal belangrijke assen:

* Hoeveel krijg je betaald voor het standby staan
* Hoeveel krijg je betaald per incident
* Hoeveel incidenten zijn er
* Hoeveel impact heeft je eigen werk op aantal incidenten
* Wat is de responsetijd die er verwacht wordt

Elk van deze assen heeft impact op hoe redelijk het is. Bij jou klinkt het alsof je bij alle assen aan de beroerde kant zit:

* 280 euro bruto is niet veel voor een week
* 15 minuten is niet veel voor een incident
* 5 per week is vrij veel
* Oude applicaties die je niet mag vervangen
* 'meteen je laptop open klappen' is erg beperkend

[ Voor 9% gewijzigd door eamelink op 12-04-2021 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjommer
@YakuzA Het is 2e lijns support. Voor ons zit een servicedesk met diverse handleidingen en kennisitems die al veel weg haalt bij ons. Maar er druppelt dus nog genoeg door.
@DDX Ik schrijf ook vaak 1 uur wanneer de benodigde inzet veel minder was, met goedkeuring van manager. Dit komt met name door het hoge aantal telefoontjes.
@ThinkPad Ja in veel processen zit een herstart functionaliteit in, echter niet alle. Onofficieel is degene die een change uitvoert de volgende dag beschikbaar als verhoogde dijkbewaking. Dit gaat nog weleens mis.
En als er een error in de monitoring verschijnt van een gouden dienst, waarbij niet bekend is wat er mee gedaan moet worden, direct een belletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tjommer schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:39:
@YakuzA Het is 2e lijns support. Voor ons zit een servicedesk met diverse handleidingen en kennisitems die al veel weg haalt bij ons. Maar er druppelt dus nog genoeg door.
Ja, zo.
2e lijns is bij ons vaak uitbesteed naar bedrijven die dat in ploegendienst doen.
Sowieso kom je niet uit met ARBO regels qua werk- en rusttijden als je zoveel belletjes snachts erin probeert te proppen en dan nog te combineren met je normale werk.

Voor de werkgever iets duurder, maar goed dan moeten ze het support contract maar wat duurder maken voor de eindklant om dat af te dekken.

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 12-04-2021 16:44 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forzav
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
@Tjommer De filtering werkt dus niet heel erg best op de 1ste lijns en de kennis lijkt te beperkt, zouden er niet wat verantwoordelijkheden overgdragen kunnen worden?

Hoe zit dit overigens met je 'normale' uren, komt deze standby dienst bovenop een fulltime werkweek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Maar met gemiddeld 5 belletjes zit je dan toch op 1 vakantiedag die je weer kan opnemen ?
(of hoe moet je die vergoeding met tvt zien?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjommer
Ik werk verder gewoon 8 uur per dag en ben op vrijdag vrij (ouderschapsverlof). Waarbij ze tijdens kantooruren die dag andere mensen bellen uit het team. Buiten kantooruren word ik dan wel gebeld.
Weekend is vaak wel redelijk rustig, vooral doordeweeks veel belletjes. En dat is best slopend soms als je 's avonds als je net slaapt wakker wordt gebeld en dan 's ochtends heel vroeg weer.

Die TZT kun je inderdaad dan weer inwisselen voor uren. Of je compenseert het gewoon weer zonder het vast te leggen, dat gebeurt ook vaak. Echter laat ik alles uitbetalen altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je bent niet de eerste en de enige die hiermee worstelt: https://gathering.tweaker...5D=25&keyword=consignatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Zou je voor de dubbele vergoeding wel graag 's nachts uit je bed komen? Er zijn ook bedrijven die support buiten kantoortijd leveren. Wel zo fijn als je gewoon kan slapen 's nachts. Af en toe een keertje lijkt me erbij horen, maar elke 6 weken een (paar) keer uit bed gebeld worden lijkt me minder prettig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-05 09:40
Grappig genoeg zie je dat als het 'duur' wordt voor een klant (ik vraag 10% van m'n uurtarief voor stand-by tijd en 200% van m'n tarief voor 'spoed' werk in bijv. het weekend) ze het allemaal niet meer zo nodig vinden. Stand-by werk bestaat voor een groot deel ook gewoon omdat mensen er geen nee op durven te zeggen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Laatst online: 10-05 17:53

DarkSide

theres no place like ::1

Toen ik standby liep werd ik overdag "beschermd" de standby dienst is voor buiten kantoor tijden.
Overdag kan je dan rustig andere zaken doen.

Als je dan snachts gebeld werd. En hoefde je ook niet om 7:30 weer te gaan werken.
Je hebt immers ook recht op goede nachtrust.

Als je 5 x (dus eigenlijk dagelijks) een keer gebeld wordt. En je bent daar toch even zoet mee.
Dan kan je best wat later beginnen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Hydra schreef op maandag 12 april 2021 @ 17:01:
Grappig genoeg zie je dat als het 'duur' wordt voor een klant (ik vraag 10% van m'n uurtarief voor stand-by tijd en 200% van m'n tarief voor 'spoed' werk in bijv. het weekend) ze het allemaal niet meer zo nodig vinden. Stand-by werk bestaat voor een groot deel ook gewoon omdat mensen er geen nee op durven te zeggen.
Ja of mensen denken het is alleen voor noodgevallen en je kan toch altijd wel even kort een vraag beantwoorden/je hebt toch wel een computer in de buurt ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
DarkSide schreef op maandag 12 april 2021 @ 17:03:
Als je 5 x (dus eigenlijk dagelijks) een keer gebeld wordt. En je bent daar toch even zoet mee.
Dan kan je best wat later beginnen.
Nou, dat lijkt me wel een absoluut minimum. IMHO moeten mensen gaan denken in de waarde die ze toevoegen. Stel dat als iets midden in de nacht omvalt, en er wordt niks mee gedaan. Wat is dan de schade? Als dat 0 euro is, is het dus volkomen zinloos om er een stand-by dienst voor te hebben. Dit is vrij gangbaar overigens; heel veel systemen worden toch alleen overdag gebruikt.

Aan de andere kant; als een storing 10.000 euro schade oplevert per uur (en dat zijn geen rare getallen in de ecommerce bijvoorbeeld), dan is de 'waarde' die jij toevoegt als developer om die storing te verhelpen dus zo'n 10k per uur. Dan is het dus alles behalve raar om hier een significante vergoeding voor te krijgen.

Voor externe bedrijven zijn rates van 200% van 'gangbaar' heel normaal. En dan zou je als werknemer maar blij moeten zijn als je de volgende ochtend wat later mag beginnen? Geef mijn portie dan maar aan fikkie. Of Henk; want die durft geen nee te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Laatst online: 10-05 17:53

DarkSide

theres no place like ::1

@Hydra zie het genoeg dat men verwacht dat je je normale 40 uur maakt.
En dan ook nog de extra uren. "Daar krijg je toch vergoeding voor".

Ik heb genoeg nacht uren gemaakt om grote issue op te lossen. Dan ben je dus van 22:00 tot 03:00 bezig.
Lig je pas rond 04:00 in bed.

No way dat ik om 08:00 dan weer bij de klant ben of aanhaak in die belangrijke meeting.

Zoals zovaak gaat het wel om een goede balans.
ook idd vaak vragen gehad die niets met standby te maken hadden. Die kosten worden gewoon extra belast.
Vaak iets van printers die niet printen. Terwijl er 5 meter verderop een staat die het wel doet.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaQ
  • Laatst online: 00:34

JaQ

Hydra schreef op maandag 12 april 2021 @ 17:01:
Andersom heb ik ervaring met een team nee-zeggers dat na invoering van devops met stand-by verplichting na de eerste 2 nachten stand-by “opeens” een job fixte die al 15 jaar iedere nacht fout liep (en waar dus consequent iemand anders voor uit bed werd gebeld) 😬

Uiteraard kost bereikbaarheid geld, maar als jij zelf in controle bent over de kwaliteit van de dienst kan je ook een hoop bereiken.

(Kortom: uitzonderingen die tot mooie verhalen leiden zijn er overal 😊)

Ik draai 1 op 5 weken on call voor een wereldwijd dekkende dienst als manager. Met mij zijn er een flink aantal engineers die het echte werk doen. Als een engineer vast loopt (of de telefoon niet opneemt) komt het dus bij mij uit.

Geen vergoeding, zit in het salaris. Als het te gek wordt snachts dan de volgende dag later beginnen. Als er twee of drie nachten te veel gebeld wordt is er altijd een collega die overneemt (een van de andere 4).

Überhaupt tijd voor tijd (of vakantiedagen) is fluïde: ik neem wat ik nodig heb. Soms betekent dat dat ik 30 uur werk zonder vrij te schrijven, soms 70.

[ Voor 25% gewijzigd door JaQ op 12-04-2021 20:33 ]

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandaahl
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online

Vandaahl

de Verderver

Voor de werktijden is er ook gewoon wetgeving:
https://www.arboportaal.n...wet/aanwezigheidsdiensten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10-05 16:53
ThinkPadd schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:35:
[...]

Maak daar maar 30 minuten van: is gewoon wettelijk geregeld.
Bij ons mag je pas schrijven als de tijd tussen call en laptop sluiten 30 minuten of langer is (bij korter dan 30 minuten heb je pech), ervanuitgaande dat het 1 call is. In eerste instantie dacht ik dus een fout gevonden te hebben in ons beleid, echter als ik het strak lees dan lijkt er te staan dat arbeidstijd telt na call = 'moet de arbeid minstens een half uur duren'. Dus gelijk is aan ons beleid. Er staat mijnsinziens niet dat arbeidstijd bij call nooit kleiner kan zijn dan 30 minuten. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:40

Zenix

BOE!

Frequentie: 1x per twee maanden
Duur: 7 dagen, alleen buiten kantoortijden
Vergoeding: €178,50 bruto per week. Indien ik moet werken, gewoon overwerk.
maandag t/m vrijdag 6.00 - 22.00 uur 125%
maandag t/m vrijdag 22.00 - 6.00 uur 150%
zaterdag, zondag en feestdag6.00 - 22.00 uur 150%
zaterdag, zondag en feestdag 22.00 - 6.00 uur 200%
Reactietijd: Binnen een half uur reageren.

Ik kan bij overwerk ook kiezen voor TVT + het extra percentage salaris.

Wij hebben een servicedesk hiervoor zitten, dus ik krijg alleen een belletje als het een prio 1/2 storing betreft. Afgelopen jaar drie keer en belletje gehad, maar meestal niks. Ik werk bij de Rijksoverheid.
https://www.caorijk.nl/cao/7-variabele-beloning

Ik vind de beloning wel karig voor het standby staan. Maar er zijn plannen om dit met de CAO onderhandelingen mee te nemen, ook al krijg je amper een belletje, je moet er toch altijd rekening mee houden. Een collega van mij loopt ook nog standby (maar andere expertise gebied) en die kan ik ook nog inschakelen als het een complex probleem betreft, daarnaast is er ook nog een achtervang. Het is wel fijn om er niet alleen voor te staan.

[ Voor 14% gewijzigd door Zenix op 12-04-2021 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

JaQ schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:28:
[...]

Andersom heb ik ervaring met een team nee-zeggers dat na invoering van devops met stand-by verplichting na de eerste 2 nachten stand-by “opeens” een job fixte die al 15 jaar iedere nacht fout liep (en waar dus consequent iemand anders voor uit bed werd gebeld) 😬
Dan had je wel een ander probleem denk ik, als er 4500+ tickets in je ticket systeem met 1 oorzaak staan en daar nog nooit iemand iets aan gedaan heeft... ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
JaQ schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:28:
Uiteraard kost bereikbaarheid geld, maar als jij zelf in controle bent over de kwaliteit van de dienst kan je ook een hoop bereiken.
Als ik geen controle heb over de kwaliteit doe ik het sowieso niet. Ik doe alleen stand-by voor dingen waar ik de problemen zelf kan fixen.

Ik heb dit jaren terug ook zo (wel iets minder kort door de bocht) bij een manager neergelegd. Stand-by prima (tegen fatsoenlijke voorwaarden), maar dan wil ik wel het mandaat om de problemen op te kunnen lossen. Kan dat niet; dan kan ik mijzelf ook niet verantwoordelijk voelen voor de kwaliteit van het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ja maar helaas niet voor de vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
YakuzA schreef op maandag 12 april 2021 @ 21:55:
Dan had je wel een ander probleem denk ik, als er 4500+ tickets in je ticket systeem met 1 oorzaak staan en daar nog nooit iemand iets aan gedaan heeft... ;)
Ja nogal; dit klinkt alsof er een behoorlijk grondig 'mensen'probleem is vooral.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amafi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-05 15:46

Amafi

Amafi

Zoals eerder aangegeven.
Per oproep 30min schrijven als minimum (wettelijk)
Daarnaast ook wettelijk rusttijden. Opkomst om 03:00, aantal onafgebroken rusturen erna. Concreet pas tegen 10u oid op werk/thuiswerkplek aanwezig.
Ook wettelijk vastgelegd.

Veelal onbekend bij werkgevers, maar moeite waard om dit een keer te laten vallen. Iets meer mee te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@Tjommer jij kiest ervoor om uit te betalen .. je gaat er financieel niet veel wijzer van worden je levert 50-66% oid van in bij de belasting Tja met kids been-there-done-that,

Geld is leuk maar 60 uur per week breekt op zeker met infrequente uren .. zoals je zelf al opmerkt

je werkgever gaat niks veranderen omdat jij toch wel "werken leuk schijnt te vinden" en 180-graden omwisselen van houding scoort ook geen punten ..

je kan bv gewoon beginnen wat minder uurtjes uit te late betalen maar bv ipv de 50-60 uur reduceren naar 45 uur voor een maand en dan langzaam afbouwen naar 40..of 36 uur op de zaak zijn .. laat maar dingen liggen 200% is ook 2 uur tijd voor tijd ..

je kind op zien groeien en met je partner doorbrengen is meer waard .. immers je werk kan je wat makkelijker van veranderen .. en zal je minder "last" van hebben als je je vrouw en kind een andere locatie kiezen .. (grof gezegd)

je werkgever zeker als je niet te radicaal bent zal ook oplossingen moeten vinden .. maar geef hun ook tijd om te wennen .. anders krijg je juist strijd en onbegrip .. en als ze zeggen "dat deed je vroeger wel .. dan geef je ze gelijk .. immers je word ook ouder en wijzer toch ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Laatst online: 00:34

JaQ

YakuzA schreef op maandag 12 april 2021 @ 21:55:
Als jij er geen last van hebt dat er iedere dag een job opnieuw moet starten en de effort van herstart is relatief laag, zou het maar zo eens kunnen dat andere functionaliteit voorrang krijgt. Het ligt er maar net aan wie de prioriteiten in een team bepaald ;)

Nu kunnen we lekker tof doen met z’n allen alsof dit soort dingen nergens gebeuren, ik denk dat het anders werkt. De wereld is helaas minder fraai dan een manifest wel eens doet lijken.
Hydra schreef op maandag 12 april 2021 @ 22:03:
Als ik geen controle heb over de kwaliteit doe ik het sowieso niet. Ik doe alleen stand-by voor dingen waar ik de problemen zelf kan fixen.

Ik heb dit jaren terug ook zo (wel iets minder kort door de bocht) bij een manager neergelegd. Stand-by prima (tegen fatsoenlijke voorwaarden), maar dan wil ik wel het mandaat om de problemen op te kunnen lossen. Kan dat niet; dan kan ik mijzelf ook niet verantwoordelijk voelen voor de kwaliteit van het systeem.
Lijkt me niet meer dan logisch, alhoewel aan zelf oplossen ook een einde zit.

[ Voor 31% gewijzigd door JaQ op 12-04-2021 22:34 ]

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

In mijn storingsdienst was dit toch echt veel beter geregeld. Oke wij hadden 3-5 calls per 2 weken en in 75% van de gevallen moet je ook naar de klant toe.

Echter de vergoeding was der ook naar en als je naar de klant toe moest had je daarna 11 rust uren tenzij je in dezelfde dienst nog een storing kreeg. Maar om 4.00 thuis komen van een storing was pas om 15.00 weer op de zaak zijn.

Op die manier had je altijd minstens je slaapuren te pakken. Het kwam ook wel eens voor dat je direct na kantooruren aan de bak moest en pas laat in de avond thuis kwam dan kon je in de ochtend nog wat uurtjes pakken.

Ook de vergoeding was een stuk beter met 400 bruto per maand voor 2 weken op 8 weken af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
megabeat schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:49:
[...]

Bij ons mag je pas schrijven als de tijd tussen call en laptop sluiten 30 minuten of langer is (bij korter dan 30 minuten heb je pech), ervanuitgaande dat het 1 call is. In eerste instantie dacht ik dus een fout gevonden te hebben in ons beleid, echter als ik het strak lees dan lijkt er te staan dat arbeidstijd telt na call = 'moet de arbeid minstens een half uur duren'. Dus gelijk is aan ons beleid. Er staat mijnsinziens niet dat arbeidstijd bij call nooit kleiner kan zijn dan 30 minuten. Of zie ik iets over het hoofd?
Ik lees het als 1 min werken = 30 min schrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-05 10:58
thlst schreef op maandag 12 april 2021 @ 23:21:
[...]

Ik lees het als 1 min werken = 30 min schrijven
Idem. En als er binnen een half uur na het beëindigen van je werk weer een oproep is, telt de tijd gewoon door vanaf eerste oproep. Dus jij hebt een oproep om 1 uur en bent om kwart over 1 klaar en de volgende oproep komt om 10 over half 2 en duurt tot 2 uur, dan heb je 1 werkuur en niet 2x 20 minuten.

CNV legt het in iets betere Jip en Janneketaal uit: klik hier. Let wel op dat het vrij snel al richting bereikbaarheidsdiensten van de zorg gaat!

Wat mij opvalt:
Een oproep waarop je aan het werk moet, telt als ten minste een half uur werk. Hadden we hierboven al geconcludeerd. De oproep zelf is dus geen werk of werktijd. Je telefoon opnemen telt dus niet, maar zodra jij iemand via de telefoon kan helpen of een vraag stelt, lijkt mij dat arbeid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Als ik elke week 5/10 keer gebeld zou worden zoals TS wordt het een heel ander verhaal en zou ik dit nooit solo gaan doen en voor dit tarief.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
vso schreef op maandag 12 april 2021 @ 22:19:
@Tjommer jij kiest ervoor om uit te betalen .. je gaat er financieel niet veel wijzer van worden je levert 50-66% oid van in bij de belasting Tja met kids been-there-done-that,
Het is gewoon loon, dus als je in het hoogste tarief zit, betaal je 49,50% belasting. Dus ik weet niet waar die 50-66% vandaan komt; da's nogal overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanman
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07-05 13:15
Eens per vijf weken draai ik standby. Wordt zelfde tot nooit gebeld.
Je moet binnen een half uur op het stadhuis kunnen zijn (ja ik ben gemeente ambtenaar) en ten aller tijde nuchter tijdens de standby dienst.
We delen één schaal 8 FTE over de standby pool. Effectief betekend dit dat ik zo rond de €280,- per maand hiervoor krijg.
Daarnaast zijn inzet uren volledig gecompenseerd.
Ma-Fr 19:00 t/m 22:00 125%
Ma-Fr 22:00 t/m 06:00 150%
Za 175%
Zon en feestdagen 200%

De regeling is naar mijn ogen fair gezien we zelden tot nooit gebeld worden. Het is alleen lastig dat in je standby week je niet er op uit kan met de kids, en ook geen glas wijn kan drinken bij het eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjommer
@vso Ik zie mijn kinderen niet minder door de belletjes. Die belletjes vinden voornamelijk 's avonds of 's nachts plaats. Voordat mijn jongste kind geboren was, liet ik de standbydienst vergoeden in de vorm van een verlofdag. Dit was erg welkom. Ik had namelijk net nog het karige geboorteverlof (2019).

Ik vind het standby staan in de basis niet eens heel erg. Wat het vervelend maakt is dat je zo vaak gebeld wordt en op onmogelijke tijden. Maar dat is helaas wel inherent aan de werktijden van de gebruikers. Het feit dat ik wanneer ik naar familie of vrienden ga ik mijn laptop mee moet nemen is iets minder vervelend.

Ik sprak onlangs met een ander bedrijf en daar is de standbydienst op basis van best effort en wordt er nauwelijks gebeld.

@Fanman Ik zag onlangs een leuke vacature bij de overheid (Politie), maar daar was het qua standby staan zo dat je ook binnen een half uur op kantoor moest kunnen zijn. Nou dat was voor mij al een dealbreaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Tjommer schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:31:
@vso Ik zie mijn kinderen niet minder door de belletjes. Die belletjes vinden voornamelijk 's avonds of 's nachts plaats. Voordat mijn jongste kind geboren was, liet ik de standbydienst vergoeden in de vorm van een verlofdag. Dit was erg welkom. Ik had namelijk net nog het karige geboorteverlof (2019).

Ik vind het standby staan in de basis niet eens heel erg. Wat het vervelend maakt is dat je zo vaak gebeld wordt en op onmogelijke tijden. Maar dat is helaas wel inherent aan de werktijden van de gebruikers. Het feit dat ik wanneer ik naar familie of vrienden ga ik mijn laptop mee moet nemen is iets minder vervelend.

Ik sprak onlangs met een ander bedrijf en daar is de standbydienst op basis van best effort en wordt er nauwelijks gebeld.

@Fanman Ik zag onlangs een leuke vacature bij de overheid (Politie), maar daar was het qua standby staan zo dat je ook binnen een half uur op kantoor moest kunnen zijn. Nou dat was voor mij al een dealbreaker.
ik heb genoeg van dit soort "standby" of constignatie diensten gehad .. maar ook betere verloning .. 24x7 was altijd maar 5 dagen OF weekend bv .. en werd je gebeld verscheen je pas 12 uur oid op de zaak
belt iemand voor iets onzinnigs krijgt tie een relatief verzoek of hij eerst de handleiding erop na wil slaan .. en "klik" .. goud of niet goud ik ben niet een helpdesk en zeker als je een alternatief uitwijk mogelijkheid hebt ..

maar dat ligt ook aan de klant verwachting managen & klant manager van je bedrijf .. ik kon altijd goed uitleggen dat het belletje onzinnig was want als er echt nood aan de man was stond ik ook binnen paar tellen voor de deur.. zeg maar.

ps onderling in het team als een bepaalde klanten voor onzinnige dingen gingen bellen hadden we de afspraak dat de klant ook gewoon "genegeerd werd" en dat wist de klant-manager dan ook vrij rap .. klantmanagers zijn er niet voor niks ...

betreft Prive:
je kids meer/minder zien is te kort door de bocht.. je bent wellicht humeuriger (onbewust) omdat je rare tijden maakt .. dat is best ook ingrijpend voor je gezin. er zitten meer aspecten in dan je zo 1.2.3 realiseert . dat was een beetje de insteek.. (ook voor je wederhelft) en het groeit er in dus men is het gewend maar leuk vinden.. is punt 2 het zet toch een bepaalde druk op de relatie/gezins verband..

immers je wederhelft / kids worden ook wakker van het telefoontje ook hun nachtrust is verstoort!
en papa/partner is vaak aan het werk 10 uur per 24 uur + reistijd (al dan niet door corona oid) hoe je het ook verzint .. zelfs tijdens feestjes of even "weg" .. men moet altijd rekening houden ..

Maar goed dat is ook aan jou & thuisfront

werk technisch gezien:
als je veel "onnodige" telefoontjes krijgt zou ik je werkgever eens vragen om een callcenter in te schakelen die een buffer vormt tussen jou en de klant .. dat is een andere route die je kan voorstellen/kiezen maar vaak is dit "duur" omdat jij goedkoop toch alles opneemt ..

Word je slecht betaald tja .. 300,- oid per maand exta is "leuk" en is redelijk de norm moment dat je gebeld word schrijf je inderdaad 15/30 minuten (of je nu opneemt of niet) .. je bent immers wakker gemaakt (en je gezin) en dan de tijd dat je bezig bent ..

het ligt meer aan de frequentie (en dus wat jij redelijk vind) .. zeg in die week 1 a 2 keer vind ik niet erg .. mits het daadwerkelijk zaken zijn die ik je op kan lossen .. onzinnige en/of veel telefoontjes tja dan is het verschoven werktijden .. en dan kan ik beter opblijven .. en overdag gewoon niet naar de zaak komen .. (extreem gezegd) ..

PS politie is niet slecht je huidige ervaring moet je terzijde schuiven .. je kan altijd tijdens een sollicitatie gesprek vragen hoe men er in de praktijk mee omgaat en hoe vaak ze gebeld worden .. 99% kans dat ze een realistisch beeld schetsen .. dan kan je altijd nog je keuze maakt .. van papier zeggen dat het een dealbreaker is .. is te kort door de bocht ..
immers remote kan je veel oplossen voordat je echt de auto in moet stappen .. en dat moet ook wel want je moet in sommige gevallen veel hoepels door om uberhaupt een server fysiek aan te raken.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-05 13:00
vso schreef op maandag 12 april 2021 @ 22:19:
@Tjommer jij kiest ervoor om uit te betalen .. je gaat er financieel niet veel wijzer van worden je levert 50-66% oid van in bij de belasting
Dan verdien je wel sowieso wel goed als deze kleine vergoeding de 50~60% schaal van de inkomstenbelasting raakt.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjommer
@vso Je hebt helemaal gelijk qua privé, ik merk soms ook dat ik humeuriger ben na een slechte nacht of een belletje. Dat is inderdaad voor niemand leuk. Ik vind mijn werk erg leuk, maar de standbydienst zoals hij nu is zorgt er wel voor dat ik heel voorzichtig om me heen aan het kijken ben.

We hebben ook een afdeling die dient als buffer tussen de klant en de standby teams. Die filtert al aardig wat weg. Maar er druppelt nog genoeg door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

LordSinclair schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:22:
[...]

Dan verdien je wel sowieso wel goed als deze kleine vergoeding de 50~60% schaal van de inkomstenbelasting raakt.
& @Hydra
Volgens mij word je overwerk anders belast .. dan normaal loon en die 300 euro is een vergoeding ..
Dus het kan zijn dat je bv veel minder terug krijgt of erger bij moet betalen bij de belasting .. zit je ook niet op te wachten .. (vergeet je snel omdat het 1x per jaar passeert) het is niet meer zo financieel voordelig IMHO

En dan heb je ook nog hoe schrijf je de extra uren tegen 125,150 of 200% ?
die 50-66% is ook een "stelregel" .. wat je netto overhoud .. houd je meer over dan is dat toch prettig ?

Niet om het 1 of ander maar je hebt "beancounters" die gewoon eerst 40 uur boeken en dan de 125% vol maken en dan pas de 200% oid ..

Als jij 2 uur voor 200% werkt houd je dus 100% over maar daarvoor is je hele huishouden wakker .. ben jij actief bezig .. terwijl de rest in slaap probeert te komen .. humeurig gezin oid .

op zijn kop gezet
als jij 2500 (netto) verdient zonder overuren en met overwerk 3000 (netto) ga je er ook naar leven wordt je er afhankelijk van vind maar eens een andere baan die "net zoveel" betaald .. of ga maar eens wat meer vrije tijd opnemen .. dat doe je ook niet 1,2,3 toch ?

overwerk/consignatie/standby is bij mij incidenteel om de redenen hierboven en hierom doe ik liever tijd-voor-tijd

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-05 13:00
vso schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:38:
[...]
& @Hydra
Volgens mij word je overwerk anders belast ..
Nee hoor, bij je belastingaangifte wordt dat allemaal gezien als "Loon/Inkomsten" en daar word je inkomstenbelasting over berekend.

Er wordt dus wellicht eerst te veel ingehouden door de werkgever (zodat je niet hoeft bij te betalen aan het eind). Maar met de aangifte wordt dat recht getrokken en krijg je je te veel ingehouden inkomstenbelasting gewoon weer terug.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Tjommer schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:30:
@vso Je hebt helemaal gelijk qua privé, ik merk soms ook dat ik humeuriger ben na een slechte nacht of een belletje. Dat is inderdaad voor niemand leuk. Ik vind mijn werk erg leuk, maar de standbydienst zoals hij nu is zorgt er wel voor dat ik heel voorzichtig om me heen aan het kijken ben.

We hebben ook een afdeling die dient als buffer tussen de klant en de standby teams. Die filtert al aardig wat weg. Maar er druppelt nog genoeg door.
en praten met je werkgever gaat niet ? je weet immers wat je hebt niet wat je krijgt ..

je kan gewoon je situatie voorleggen dat je best uitdagend vind prive/zakelijk te managen omdat de standydienst best zwaar is gevallen .. alleen helemaal opgeven wegens het salaris wil je ook weer niet dus je zoekt graag een oplossing die voor beide partij-en werkzaam is ..

denk bv tijdelijk je kinderen ophalen van het dag verblijf of een middag "op standby" .. officeel ben je aan het werk oid .. maar je bent alleen telefonisch bereikbaar ..

Een burnout zit je bedrijf ook niet op te wachten en voorkomen is beter als genezen .. dus wat plezier op huisfront/werk krijgen kan ook bevoordelijk zijn. je werkgever/manager oid staat ook niet altijd stil bij de impact die het heeft gehad .. dus een gesprek erover voeren hoe zwaar het gevallen is .. zal ook aan de andere kant moeten "landen"

Rondkijken kan je altijd doen maar zolang de arbeidsrelatie niet verstoort is en goed gesprek mogelijk is .. zou ik die route wel adviseren .. gras is immers altijd groener aan de overkant

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
[...]
& @Hydra
Volgens mij word je overwerk anders belast .
Nope. Dat lijkt soms zo omdat je het verschil pas terugkrijgt bij je belastingaangifte. Dit wordt vaak zo gedaan; 'variabel' loon wordt op je loonstrook tegen het hoogste tarief belast om te voorkomen dat je bij moet betalen bij de aangifte. Dat is alles.

Daarbij zou je echt moeten weten wat het hoogste tarief is, dat is geen 60%.
als jij 2500 (netto) verdient zonder overuren en met overwerk 3000 (netto) ga je er ook naar leven wordt je er afhankelijk van
Dat is een immense aanname. Je stelt hier eigenlijk dat iedereen volkomen onverstandig met z'n geld omgaat. Ik ben toen ik ben begonnen met ZZPen ook niet gewoon domweg al dat extra geld uit gaan geven. Ik leef eigenlijk nu nog praktisch op dezelfde 'voet' als eind 2018.

[ Voor 29% gewijzigd door Hydra op 13-04-2021 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-05 15:40

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

[...]
& @Hydra
Volgens mij word je overwerk anders belast .. dan normaal loon en die 300 euro is een vergoeding ..
Dus het kan zijn dat je bv veel minder terug krijgt of erger bij moet betalen bij de belasting .. zit je ook niet op te wachten .. (vergeet je snel omdat het 1x per jaar passeert) het is niet meer zo financieel voordelig IMHO

En dan heb je ook nog hoe schrijf je de extra uren tegen 125,150 of 200% ?
die 50-66% is ook een "stelregel" .. wat je netto overhoud .. houd je meer over dan is dat toch prettig ?

Niet om het 1 of ander maar je hebt "beancounters" die gewoon eerst 40 uur boeken en dan de 125% vol maken en dan pas de 200% oid ..

Als jij 2 uur voor 200% werkt houd je dus 100% over maar daarvoor is je hele huishouden wakker .. ben jij actief bezig .. terwijl de rest in slaap probeert te komen .. humeurig gezin oid .

op zijn kop gezet
als jij 2500 (netto) verdient zonder overuren en met overwerk 3000 (netto) ga je er ook naar leven wordt je er afhankelijk van vind maar eens een andere baan die "net zoveel" betaald .. of ga maar eens wat meer vrije tijd opnemen .. dat doe je ook niet 1,2,3 toch ?

overwerk/consignatie/standby is bij mij incidenteel om de redenen hierboven en hierom doe ik liever tijd-voor-tijd
toon volledige bericht
Je beschrijft gewoon de situatie zoals die voor elke verdiende euro geldt; ja je moet belasting betalen maar nee, die is niet hoger dan bij gewoon salaris. Waar de denkfout bij de meesten zit, is dat elke extra euro bovenop je huidige (standaard)salaris volledig in de hoogste belastingschijf waar je in valt zit. Maar of het nou een salarisverhoging, andere werkgever, uitbetaald verlof of overwerkvergoeding is, dat is allemaal hetzelfde.

Standbydienst hoort blijkbaar gewoon bij het beroep van TS. Daar kun je allerlei financiële bezwaringen bij bedenken, maar feit is dat TS hier -neem ik aan- bewust voor heeft gekozen en dat alles is gebonden aan wettelijke regels qua belasting. Wel snap ik dat hij wil polsen of dit een beetje normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Icephase schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:46:
Je beschrijft gewoon de situatie zoals die voor elke verdiende euro geldt; ja je moet belasting betalen maar nee, die is niet hoger dan bij gewoon salaris. Waar de denkfout bij de meesten zit, is dat elke extra euro bovenop je huidige (standaard)salaris volledig in de hoogste belastingschijf waar je in valt zit. Maar of het nou een salarisverhoging, andere werkgever, uitbetaald verlof of overwerkvergoeding is, dat is allemaal hetzelfde.
Niet helemaal. Als je al in het hoogste tarief zit; ja. Maar ook als je daar lang niet zit dan worden variable inkomsten (bonus, standby vergoeding) vaak niet 'correct' berekend op je loonstrook gewoon omdat dat vrij veel gedoe is; het is misschien welk elke maand anders. Dus het wordt op je loonstrook gewoon tegen het hoogste tarief berekend en dan krijg je het uiteindelijke verschil bij je aangifte terug. Dit doen ze omdat het kwa verloning simpeler is, en je op deze manier nooit in de situatie kan komen dat je extra belasting moet betalen (wat zou gebeuren als je kwa berekening in een te laag tarief zat).

Gewoon een gevalletje makkelijker / voor de zekerheid dus. Maar dit is dus wel de bron van het idee dat zoveel mensen hebben dat een bonus e.d. zwaarder belast wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:03
Functioneel beheerder in een ziekenhuis (dus de organisatie is 24/7 actief en er is geen geld).

Wij hebben +/- 4x per jaar een week consignatiedienst.
In die week kun je buiten kantooruren (17.30 - 07.30) gebeld worden door gebruikers. Die gebruikers krijgen eerst de servicedesk aan de lijn, die al heel veel afvangt (wachtwoord resetten, have you tried turning it off and on again?).
Gemiddeld worden we 1 à 2x per week gebeld.

Vergoeding is in uren, via een ingewikkelde regeling die niemand echt helemaal snapt, maar het komt erop neer dat je ongeveer 9 uur verlof verdient met een week standby staan.

Als we daadwerkelijk gebeld worden dan worden de werkzaamheden naar boven afgerond op 30 minuten, en dan krijgen we die tijd erbij als tijd.

Verplichting om binnen 15 minuten het telefoontje te beantwoorden, en zo nodig binnen 30 minuten op kantoor te kunnen zijn. Dat laatste is eigenlijk nooit nodig, kan altijd wel op afstand worden opgelost, en anders kan men de rest van de nacht wel op papier werken.

Er is geen financiële vergoeding, hoewel je je verlofuren wel kunt omzetten naar salaris.

Laptop en mobiel van de zaak (we hebben met het hele team 2 laptops en 2 mobiels, dus elke maandag worden die doorgegeven naar de volgende die dienst heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanman
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07-05 13:15
Tjommer schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:31:
Standby bij ons is idd binnen een half uur op stadhuis kunnen zijn. Geen probleem voor mij, binnen een kwartiertje op de fiets ben ik er.
Maar ik snap dat het een no-go voor iemand is. Je kan in je standby window immers niet even eropuit met het gezin.

Overigens is contractueel vastgelegd dat alleen mijn directe manager of de burgenmeester mij rechtstreeks mag bellen tijdens standby.
Ik werk nu drie jaar bij de gemeente, en ben totaal twee keer opgeroepen geloof ik.

[ Voor 16% gewijzigd door Fanman op 13-04-2021 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-05 15:28
Nu om de week, straks om de 3 weken en dan 2e lijns, dus eerstelijns wordt afgevangen.
Ik neem bewust geen vergoeding maar neem 8 uur per week vrij als vergoeding en alle gemaakte uren rond ik af na hele en halve uren, 150 of 200% extra, neem ik ook allemaal vrij.
Zelden gebeld, wel irritante meldingen van locaties die eruit liggen in ons monitoringssysteem waar de locatie een stroomstoring blijkt te hebben bijvoorbeeld.
In principe hoef ik nooit weg, altijd vanaf afstand, eventueel een andere ploeg moet dan op locatie met hulp op afstand van mij.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-05 14:17
Standbydienst voor een wellness centrum met hotel.
Van vrijdagmiddag 16:30 tot vrijdag 8:00, 24/7
Frequentie: 1x per 5 weken
Vergoeding: €300,- bruto per maand extra + tijd voor tijd.

Tijdens deze standbydienst ben je buiten de werktijden (16:30 - 8:00, feestdagen en weekend) aanspreekpunt voor alle storingen. Dus lekkages, stroomstoringen, problemen met een pomp / zwembad. Maar ook telefonie, een tv die het niet doet of een kamerdeur die niet meer open gaat.
We hebben met de collega's van de TD en de dienstdoende manager op locatie een whatsapp groepje. Als er wat is komt er eerst een vraag in de grope meestal met een foto oid. Daar reageert dan altijd iemand op. Als er een actie nodig is word de dienstdoende van de standbydienst gebeld. En waar nodig kunnen we altijd een collega bellen en om advies / hulp vragen.
In het begin heel veel tijd gestoken in het "opleiden" van collega's. En daar plukken we de vruchten echt wel van. In normale omstandigheden word je gemiddeld 1 of 2 keer per week gebeld. en heel vaak zijn het gewoon vragen en hoeven we niet op locatie te gaan. De enkele keer dat het wel nodig is, is er ook echt iets aan de hand dat niet een dag kan wachten.
Valt bij ons allemaal heel erg mee en in de normale situatie voor corona waren er periodes van maanden dat je helemaal niet gebeld werd.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:48
Frequentie: 2x per 4 a 6 weken
Duur: 7 dagen, alleen buiten kantoortijden
Vergoeding: 200 euro bruto voor 1e lijns dienst, 100 euro bruto voor backup dienst
maandag t/m zaterdag 18:00 - 07:00 uur 150%
zondag en feestdag 00:00 - 06:59 uur 200%
Werkzame tijd krijgen we extra uitbetaald in geld of TvT. Wat je zelf wilt.

Wij hebben een 1e lijns storingsdienst die als eerste gebeld wordt tijdens storingen en een backup die, indien 1e lijner druk bezig is, het overneemt.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjommer
@vso Ik heb dit al wel met de werkgever besproken en uit regelmatig mijn ongenoegen over de vele belletjes (met name die niet terecht zijn). Vorig jaar liepen we een geruime tijd met 3 mensen de dienst. Mijn manager heeft toen veel moeite gedaan om ontwikkelaars ook te laten meedraaien in de dienst om de last meer te verdelen, wat gelukt is (met frisse tegenzin). Ik ben nu 1 keer in de 6 weken aan de beurt. Dat is al een heel stuk beter. Ik ben van plan om vaker uren vrij te nemen i.p.v. uit te laten betalen.

@Icephase De standbydienst hoort ook wel bij mijn functie (technisch applicatiebeheerder). Ik wist dit ook vooraf, alleen werd er toen gezegd dat je af en toe gebeld kon worden. Nou vind ik 10x per week wel iets meer dan af en toe. Ik was dan ook erg nieuwsgierig naar anderen. Zijn er meer mensen die zovaak gebeld worden, en hebben zij ongeveer dezelfde voorwaarden. Ik ga dit ook polsen bij andere teams van mijn werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:48
megabeat schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:49:
[...]

Dit is met stip de meest karige regeling die ik ooit gezien heb. Klinkt alsof de werkgever voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten. Tenzij je salaris ver boven marktconform zit, dan kan het onderdeel van de reeds bestaande beloning zijn. Of het wettelijk juist is, dat weet ik niet.

Met zo’n regeling zou ik geen enkel gesprek aannemen, jammer maar helaas voor de baas.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Ik zelf zit toevallig voor het tweede weekend in een rij op kantoor op zaterdag voor 3 uurtjes wat voor een vergoeding krijgen jullie hiervoor 125% 150%?

Ik heb namelijk van de week specifiek vergoeding hiervoor aangevraagd via mijn IT manager en HR, nu ik dus de voet tussen de deur hebt en hiervoor toezegging hebt gekregen voor mij en mijn collega is de volgende stap te vragen om de percentage vergoeding, want er zitten meer weekenden in de pijplijn binnenkort waar er op gewerkt moet worden. En ik wil dit goed afstemmen, ik wil best flexibel zijn en om eerlijk te zijn kan ik het geld enorm goed gebruiken.

Maar door een goeie afspraak te maken met HR zien ze dan gelijk hoeveel het kost om ons in het weekend te werken, zodat we niet te pas en on te pas maar flexibel moeten instellen ineens 2/3 keer per maand in het weekend moeten zitten werken voor een habbekrats, en allicht niet zo vaak als het blijkt dat het te duur voor ze is dat ze dan wat beter omgaan met het inpannen van weekend werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:26
Ik haak toch maar even aan, Ik ben een buiten CAO medewerker en de heren hebben bedacht dat er een consignatie dienst moet komen. Het is nu zo dat er random mensen worden gebeld totdat er iemand is die de telefoon aanneemt. Er is nu een nieuwe manager die iets beter nadenkt en dat een 24/7 productie bedrijf dat eigenlijk niet kan. Uiteraard wordt deze afgerekend op de productie.

Ik heb een "standaard" buiten CAO overeenkomst waarin staat dat overuren niet betaald worden. Nu is het zo dat als het mij te gortig word ik bv een dag eerder naar huis ga of dat als ik in de nacht geweest ben ik later begin.

Nu liggen er premature voorstellen 1x per 4 weken 1 week 24/7 dienst. Aangezien over consignatie dienst niets in mijn contract staat moet hier dus over onderhandeld worden.
1 De vergoeding voor de week thuisblijf dienst ( binnen 45 min op het werk zijn)
2 De uren die ik in de nacht weekend ga maken toch maar iets voor vragen?

Over consignatie vergoedingen lees ik van alles tot 0.x % per dag tot 7% per week of zelfs in vrije uren
Ik weet dat overuren buiten CAO moeilijk onderhandelen zullen zijn maar wil toch graag een verschil maken tussen project matig overwerk en en de uren die ik in de nacht moet gaan maken als zijnde "storingsdienst"

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:15
habbekrats schreef op zondag 13 juni 2021 @ 08:06:
Ik haak toch maar even aan, Ik ben een buiten CAO medewerker en de heren hebben bedacht dat er een consignatie dienst moet komen. Het is nu zo dat er random mensen worden gebeld totdat er iemand is die de telefoon aanneemt. Er is nu een nieuwe manager die iets beter nadenkt en dat een 24/7 productie bedrijf dat eigenlijk niet kan. Uiteraard wordt deze afgerekend op de productie.

Ik heb een "standaard" buiten CAO overeenkomst waarin staat dat overuren niet betaald worden. Nu is het zo dat als het mij te gortig word ik bv een dag eerder naar huis ga of dat als ik in de nacht geweest ben ik later begin.

Nu liggen er premature voorstellen 1x per 4 weken 1 week 24/7 dienst. Aangezien over consignatie dienst niets in mijn contract staat moet hier dus over onderhandeld worden.
1 De vergoeding voor de week thuisblijf dienst ( binnen 45 min op het werk zijn)

Over consignatie vergoedingen lees ik van alles tot 0.x % per dag tot 7% per week of zelfs in vrije uren
Ik weet dat overuren buiten CAO moeilijk onderhandelen zullen zijn maar wil toch graag een verschil maken tussen project matig overwerk en en de uren die ik in de nacht moet gaan maken als zijnde "storingsdienst"
toon volledige bericht
Storingsdienst zal je sowieso apart betaald moeten krijgen. Net wat je zegt, dat is wat anders dan projectwerk dat uitloopt. Aan de andere kant heb ik het altijd al vreemd gevonden dat overuren bij de functie horen...
Straks bellen ze je tijdens de storingsdienst om standaard werk te doen wat is blijven liggen :W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-04 10:41

Jeoh

blaat

Jammer dat er een hoop ruis in dit topic zit en weinig mensen die daadwerkelijk hun standbydienstvergoedingen posten, het is een onderwerp waar je vrij lastig informatie over kan vinden hoe andere bedrijven dat doen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-04 14:54
Ik draai storingsdienst. 1 x per 6 weken eerst aanspreekbare en 1 x per 6 weken 2e lijn.
Krijg er niet voor betaald alleen als ik daadwerkelijk op pad moet voor een storing óf als ik telefonisch de storing oplos. Ik ben dan 7 dagen 24 uur bereikbaar. Mijn uren krijg ik vergoed.
Wel heb ik een auto van bedrijf tot mijn beschikking ( rij er niet privé mee ).

Verplichtingen: altijd bereikbaar tijdens storingsdienst. Niet drinken in avond uren want moet kunnen aanrijden.

[ Voor 13% gewijzigd door mevrouwKees_1 op 16-06-2021 22:37 ]

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xboarder
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21-02 22:02
Sector: Financiële wereld (neobank)
1 week in de 4 weken buiten kantoortijden standby 17.00 - 8.00.
Maandelijkse vergoeding standaard 885,67 bruto. (Is een percentage van je salaris)
Wanneer telefoon gaat is het gelijk afgerond al 30 minuten overwerk ook al duurt het 5 minuten. De rest gaat in afgeronde kwartieren.
Alles op afstand. Op kantoor zijn heeft geen meerwaarde.

Ma-vr 150%
Za 175%
Zo 200%

Orde van grootte meldingen: B.v. Alle pinpassen werken niet of geld overboeken werkt niet, verdacht transactie verkeer.
Rol: Major incident manager, zelf geen oplossend vermogen. Eindverantwoordelijk voor dienstverlening en alles wat er bij komt kijken op dat moment b.v. klanten informeren, rekeningen blokkeren etc. Faciliteren, coördineren en betrekken van benodige derde partijen en/of teams om z.s.m. op te lossen.

[ Voor 3% gewijzigd door Xboarder op 16-06-2021 23:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Ik ben ZZPer en vraag 10% van mijn uurtarief voor stand-by en bill 200% voor de uren dat ik daadwerkelijk in actie moet komen. Tot nu toe hebben de klanten bedacht dat ze dat te duur vinden dus vragen ze mensen in loondienst die ze wel onder druk kunnen zetten. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-05 10:58
Ik loop geen storingsdiensten, nooit gedaan ook, maar wil wel mijn mening geven.
habbekrats schreef op zondag 13 juni 2021 @ 08:06:
1. Sowieso moet er iets tegenover staan. Je kan niks. In het slechtste geval, als het druk is op de weg, kan je niet eens onder de douche gaan staan. Je kan geen dagje uit, je kan niet bij familie die wat verderweg woont op bezoek. Je staat beschikbaar voor je baas, dus mag hij daar ook voor betalen. Ik ben als scheidsrechter actief in de sport, zo'n beding zou voor mij betekenen dat ik niet kan doen, 1x per 4 weken.
2. Absoluut. En, ik zag hem laatst in een van de topics al eens langs komen (volgens mij reageerde @Hydra daar ook): alleen brandjes blussen, niet gaan vergaderen over hoe het brandblussysteem moet worden aangelegd. Als jij vanaf 2 uur 's ochtends bezig bent en je bent om half 9 klaar, ga je niet met dan nog eens uren zitten vergaderen met de kantoorbobo die om kwart over 8 uit zijn auto stapte over hoe dit in het vervolg is te voorkomen. Dat is iets voor een normale werkdag. En jij gaat op zo'n moment eerst je rust pakken, niemand heeft er iets aan als jij een andere storing veroorzaakt omdat je kapot bent.
Toch doen. En ook goed afspreken wat wel en wat niet binnen de storingsdienst valt. Een TL balk die uit valt in een grote vergaderruimte is onhandig. Een TL balk die boven de snijtafel in een OK uit valt is gevaarlijk. Voor de eerste kom je niet je bed uit, voor de tweede wel. Een printer op de eerste etage die in storing valt terwijl er op de begane grond en op de tweede etage ook een printer is, is geen reden jou je bed uit te bellen. Alleen zaken die bedrijfskritisch zijn dus, de rest kan prima wachten tot de volgende dag.

Ik heb bij een bedrijf stage gelopen (ooit) dat in pompen deed. Een vuilwaterpomp die uit viel moest meteen gemaakt worden, een pomp in een hemelwaterverzamelput die in de zomermaanden uit viel kon prima wachten tot normale werktijden, terwijl dat in de herfst en de winter net weer anders lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:26
Op dit moment lopen er hier ook CAO onderhandedelingen waar de consignatie vergoeding deel van uit maakt.
Hier komt een dag of week vergoeding uit, is geen groot punt.
1 Om de hoeveel week, zelf denk ik aan max 1 x per 4 weken 1 week
2 Gewerkte uren een vergoeding, of en/ook in uren.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-05 13:39
@Tjommer, los van de vraag of de vergoeding in orde is*, zou ik in ieder geval inzetten op een kleine verandering in beleid.

Zorg ervoor dat degene met standby dienst NIET degene is die gebeld wordt tijdens normale kantoortijden. Want zeker als de werkzaamheden frequent zijn, ben je zo echt 24/7 bezig. Als tijdens kantoortijden de andere collega's het over nemen, dan heb je ook de kans om bij te komen en direct wat tijd voor tijd op te nemen als je een keer echt lang midden in de nacht bezig bent geweest.

* vergoeding is in mijn ogen niet geweldig maar ook niet heel slecht, volgens mij zelfs beter dan bij ons, maar ik zit niet in de consignatie pool dus weet het niet exact; bij ons wordt er in ieder geval wel alles aan gedaan om de diensten te doen te houden, o.a. door bovenstaande maar ook door te zorgen dat er minder storingen zijn. Volgens mij is één call per dienst van een week bij ons gemiddeld.

[ Voor 32% gewijzigd door Lapa op 17-06-2021 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-05 13:39
...

[ Voor 99% gewijzigd door Lapa op 17-06-2021 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-05 21:41
Ik heb vroeger als technische medewerker (geen ict) ook standby diensten gedraaid. Hier kregen we een vaste vergoeding van 70 euro netto per week. We werden gemiddeld 5x gebeld per week. Het gevolg was wel dat je wanneer je gebeld wordt ook echt moest komen naar werk om de bus op te halen en vervolgens te gaan werken tot? Daarna begon de werkdag om 5u in de ochtend en werd er verwacht dat je tot minimaal 3 vaak tot 6u in de avond aan het werk bleef. Als je eerder ging konden ze je niets maken maar werd je nageroepen met ooh hij moet ook een keer zijn bed uit door de baas, waardoor je vaak toch bleef.

De telefoontjes werden niet betaald, voor komen kreeg je 1u en voor ieder uur dat je werkt na inklokken ook.

Klinkt super k*t en dat was het ook. Dit is ook precies de reden waardoor ik ben gaan omscholen.

Maar het kan dus nog erger..

Wat ik daarvan wel heb geleerd is het aantal telefoontjes te verminderen door handleidingen te maken bij problemen of te zorgen dat het niet eens kon gebeuren op voorhand. Zet alle storingen in een pareto en ga eens kijken wat het meeste belletjes veroorzaakt en doe daar wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjommer
@Lapa Ja, door het thuiswerken zijn ze snel geneigd om tijdens kantooruren ook gewoon het standby nummer te bellen. Mocht het dan niet uitkomen (buiten wandelen bijvoorbeeld), dan vraag ik of ze even kunnen kijken of bepaalde personen online zijn, en zo niet, dat ze mij dan nog een keer bellen. Sinds gister draai ik weer een dienst en ben al 2 keer gebeld, lekker begin weer. Maar goed.

@Luuk013 Wij hebben ook al heel veel gefilterd door handleidingen en afhandelscenario's. Scheelt al een stuk. Jouw ervaringen zijn wel heel slecht, snap best dat je daardoor bent gaan omscholen!

Zijn er mensen die ervaring hebben met piket/bereikbaarheids/standby vergoedingen bij de rijksoverheid?
Pagina: 1