Toon posts:

Disk geometry error / boundary/cylinder error

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Partinfo geeft de volgende foutmelding (PM wil niet eens opstarten):

MASTER00800110B24325463633,919,797
Error #108: Partition didn't end on cylinder boundary.
ucEndHead expected to be 239, not 254.
Error #110: Number of sectors in partition is inconsistent.
ucSectors = 3919797
end - begin = 3690162
Warning: The OS reported too few cylinders. 5957 cylinders are present.
0100244010F1023254633,919,86086,140,530
Info: Begin C,H,S values were large drive placeholders.
Info: End C,H,S values were large drive placeholders.
Actual values are:
0 1 00 259 60 1 0F 5956 89 63 3919860 86140530
Info: Partition didn't begin on head boundary.
ucBeginHead expected to be 0 or 1, not 60.
Info: Partition didn't end on cylinder boundary.
ucEndHead expected to be 239, not 89.
DOCSETC3,919,860000244110B487254633,919,9233,919,797
Error #108: Partition didn't end on cylinder boundary.
Error #116: Starting sector of partition is inconsistent.
ulStartSect = 3919923
Begin C,H,S = 3689343
Error #110: Number of sectors in partition is inconsistent.
ucSectors = 3919797
end - begin = 3690162
3,919,8601004880105591254637,839,7201,670,760
Info: Partition didn't end on cylinder boundary.
Error #116: Starting sector of partition is inconsistent.
ulStartSect = 7839720
Begin C,H,S = 7378560
Warning #110: Number of sectors in partition is inconsistent.
ucSectors = 1670760
end - begin = 1573425
<snip>

Ik heb met de search al gevonden dat ik niet de enige met dit probleem ben, en bij een search op het web word ik ook niet echt wijzer...
Nergens echt oplossingen, Norton Diskdoctor heeft wat aan mijn bootrecords ed zitten sleutelen en vindt de hd verder prima in orde... PM wil nog steeds niet en partinfo vindt hetzelfde aantal fouten.

Wat ik wil weten is:
1- zijn er andere oplossingen dan gewoon opnieuw beginnen, dwz backuppen en formatteren etc.
2- hoe komt dit???? Daarover ben ik nog nergens iets tegengekomen. Dus ook: hoe kan je zoiets voorkomen.

Overigens, het is een IBM DTLA 46GB schijf.
(gelukkig niet erg vol, ik zou niet weten waarop ik dan zou moeten backuppen..)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Altijd snel een backup maken!

Als ik dit lees, denk ik meteen dat master boot record corrupt is (PM start niet op). Probeer fdisk /mbr eens, daarna zou PM wel moeten starten. Voer dan meteen een lowlevel format uit (bad cluster check enabled).

Verwijderd

Topicstarter
Vergeten te vertellen:
fdisk /mbr
had ik ook al gedaan, heeft niet geholpen...
En een backup heb ik al gemaakt, in elk geval van mijn data...
Voor ik opnieuw begin wil ik graag weten of het echt nodig is, en vooral hoe ik het in de toekomst zou kunnen voorkomen...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Doe een lowlevel format en als je bad clusters tegenkomt: RMA!

De laatste tijd zijn er veel gevallen naar voren gekomen, waarbij de IBM schijfjes het begaven... Vooral de 60GXP en 75GXP schijfjes willen weleens de geest geven door oververhitting.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks BalusC!
RMA hoop ik niet op....
Bad clusters heb ik op gechecked met de IBM drive fitness test (uitvoerig testsetting), kwam uit dat 'ie prima in orde moet zijn.
Dan maar opnieuw beginnen, heb ik wat te doen van het weekend.
Tenzij anderen nog ideeen hebben,...

Verwijderd

Topicstarter
Weet hier echt niemand waardoor dit kan komen, of vooral hoe ik dat in de toekomst kan voorkomen?? :?

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-04 14:42
geen ibm meer kopen >:)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, een update om te zorgen dat mensen die zoals ik de search gebruiken, kunnen lezen hoe het afloopt in dit soort gevallen... :)
Gisteravond heb ik het volgende gedaan:
Linux Mandrake 8 geinstalleerd (2.4.3 kernel, had oudere versie al geinstalleerd), ik dacht dat voorheen het misschien Linux was die roet in het eten had gegooit, hoewel ik met PartitionMagic de ext2 en swap partities had gemaakt (2 van beide, / en /home en 2 swap). Misschien dat ik ben het installeren nog een keer de hd zou kunnen beinvloeden,..
Omdat hij al geinstalleerd was (oude, Mandrake7), hoefde hij niet opnieuw met partities te rommelen. Fijn, maar daar had ik niet zoveel aan...
In Mandrake DiskDrake gebruikt, en ziedaar, ik kon de partitie informatie zien, en, waar het om begonnen was, de 17GB lege ruimte aan het eind van de schijf partitioneren als FAT32.
Wilde ook een andere partitie aanmaken, maar moest daarvoor de swap verschuiven, en toen kreeg ik een melding dat er gereboot moest worden. Prima.
Na rebooten ging ik verder om het zaakje op orde te krijgen (swap verschuiven), kreeg een foutmelding en weer moest ik rebooten.
Toen vertelde Linux bij boot dat hda12 (/home partitie geloof ik) niet gemound kon worden vanwege een fout in de partition table (of fat of zo), en liet me alleen in een sysop mode inloggen, voor maintenance. Ja, zover ben ik dus niet met linux, dus maar rebooten, naar windows.
En jawel, in windows zag ik dat er een J-disk van 17GB bij was gekomen, waar ik niet naar kon schrijven/openen, moest natuurlijk nog geformatteerd worden.
Toen had ik nogal wat tijd over om mijn shirts te strijken en de was in de droger te doen (die ik tijdens het linux installeren in de wasmachine had gedaan), tsja, mijn vriendin vond het wel een heel goed bestede computeravond :)
Eindelijk was hij klaar met formatteren, geeft Norton Disk doctor een melding dat hij een niet-Windows partitie had gevonden die niet in orde was, en de vraag 'fix it?' (only if you're having problems with this partition, etc warning).
Natuurlijk. Had Norton DiskD al een paar keer gebruikt, braaf met flop voor 'undo' maar die lag ff niet bij de hand, en voorheen ging alles ook goed, dus ik klik 'do it'.

Nog een melding: dos partitie gevonden, revive? Yes komt u maar.

Verplichte reboot, en toen: disks c: t/m e: terwijl ik voorheen toch echt t/m j: was gekomen, die had ie lekker in 2 uur staan low-level format-tering (x-ku-zee le moo).
Oh ja, linux wilde helemaal niet meer, kernel panic...

Hoera. Toen met IBM drivetools bootflop de zaak opnieuw ingedeelt etc.
Toen met mijn backupdisk (die oorspronkelijk in deze compu zat, 2e hands compaq) 3.2GB geboot, prima. Maar: op deze schijf kon ik ook Partition Magic niet starten, terwijl ik er nooit rare dingen mee heb gedaan (zelfs nooit een os geinstalleerd, alleen erop gebackupped)....
Nouja, teruggekopieerd op mijn grote disk, die voor de gelegenheid d: heette. Na wisseling van IDE kanalen was hij weer c: (t/m j, dus), en kon ik wel PM opstarten.
Laat genoeg, dus ik ben maar naar bed gegaan...

Rode lamp brand in mijn achterhoofd: die compaq heeft een bios-instelsysteem dat werkt met 3 floppen, of een 2MB voor-partitie op de hd. De backup-hd heeft dat erop, en dan kan je je bios instellingen wijzigen met muis en grafisch gedoe. Dat wilde ik ooit op mijn grote hd installeren, maar toen was hij ff bezig en vertelde me vervolgens dat het niet kon vanwege ruimtegebrek...
Ik verdenk dat ervan dat het mijn partities etc verpest heeft...

Misschien dat ik van het weekend nog ff de tijd neem om uit te zoeken of het inderdaad daarvan komt, of door de linux installatie (denk dat laatste niet, als ik eerst met PM de partities al maak)...

Het ligt dus waarschijnlijk niet aan de IBM disk, die is nog prima (volgens drive fitness test, scandisk etc)..

Ik zal van het weekend wel weer veel tijd hebben om eea op te ruimen, zal m'n vriendin blij mee zijn :) :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op vrijdag 17 augustus 2001 10:39 schreef aRTee het volgende:
Ok, een update om te zorgen dat mensen die zoals ik de search gebruiken, kunnen lezen hoe het afloopt in dit soort gevallen... :)

[erg lang verhaal]
En voor helpende medetweakers die willen weten hoe het afloopt :)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 17 augustus 2001 15:03 schreef BalusC het volgende:

En voor helpende medetweakers die willen weten hoe het afloopt :)
Ja voor die ook natuurlijk :)

Dus voor meer nieuws: kom nog eens langs na het weekend.. :)

Verwijderd

Topicstarter
Nou, bij deze dan,..
Mijn gemoed is :'( ....

Okay: eerst om te kijken of het aan dat compaq bios gedoe lag. Geprobeerd dat op de harde schijf te zetten (wat ik dus ooit eerder geprobeerd had), ging natuurlijk niet, erna kon ik als vanouds PartitionMagic opstarten, dat was het dus niet...

Onder Win kon ik alle partities zien, moest voor linux natuurlijk eea wijzigen (fat32 naar ext2, plaats- + aanmaken swap, plus ext2 voor /home). Oh ja, ook nog een beetje zitten schuiven met de I: en J: drives, formatteren erna ging niet snel, maar gelukt en kon ook rebooten naar win.
Daarna linux geinstalleerd. Beetje mijn appartement opgeruimd, duurde nogal. (Korter dan de 20+10GB formatting gelukkig.)

Mandrake8 geinstalleerd, no probs. Kon ook nog in win komen, no prob alleen dat lilo ingesteld was om linux te started als ik hem op zichzelf zou laten opstarten. Dat wilde ik niet (komt ooit nog, maar voorlopig gebruik in win meer), dus beetje zitten klooien in mandrakeconfig.
Kon nergens vinden hoe ik win de default kon maken, dus dan maar grub ipv lilo, daarmee was het vroeger gelukt, al weet ik niet meer hoe (tekst file aanpassen in een van de linux dirs)....
Booten ging nog altijd auto naar linux, naja,...
Booten naar win: non system disk, replace and press key....
:( :( :(
Waddisdah??
:(

Booten naar linux deed het nog, dus kijken of ik grub uit en lilo aan kon zetten, hielp niet, nog altijd geen system disk..

Met win98 startup disk (die ik net gemaakt had, gelukkig, nouja, lees verder als je er nog bent) toch min of meer geboot, kon in c: lezen, 2 files (kan helemaal niet, stond alles in, os en programma's), ... :?
Oh ja, eerst nog ff fdisk /mbr geprobeerd, hielp ook niet (mag dus ook voor linux nog ff een bootmanager installeren en tot die tijd met flop booten, ellende.. :( )

Goed, dan maar scandisk...
Lijkt ff goed, maar dan zeurt ie zo over dat er veel mis is...
nou laat ik m een surface check doen, maar ik heb zo het gevoel dat ik in elk geval opnieuw moet installeren...

Morgen is er weer een dag...

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:28
Op donderdag 16 augustus 2001 13:06 schreef BalusC het volgende:
Doe een lowlevel format en als je bad clusters tegenkomt: RMA!

De laatste tijd zijn er veel gevallen naar voren gekomen, waarbij de IBM schijfjes het begaven... Vooral de 60GXP en 75GXP schijfjes willen weleens de geest geven door oververhitting.
na die low level kun je de RMA wel schudden.
nooooooooooooit ide schijven met garantie low-levelen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, wat ik vervolgens heb gedaan:
(na lekker uitslapen, was ik aan toe)
Was niks meer mee te beginnen, dus opnieuw:
met Win98 bootflop opgestart, format c: en daarna
backup hd als master op IDE0, brakke 46GB IBM op IDE1 master, booten, alles kopieren (os etc).
IDE kabels terug, booten, geen probs....
PartitionMagic wilde wel weer gewoon starten (zolang de backup disk er niet is, die heeft ook probs met partities/geometry en boundaries), ...
Linux GRUB (bootmanager) erin gezet, weer teruggevonden hoe je kan zorgen dat windows de default is, PartitionMagic wilde daarna nog steeds starten in Win98, drive fitness test was ook prima overigens,
Kortom: 8-) zonnebril op en van het mooie weer genieten (was geweldig hier van het weekend, ik woon in Zurich.. :) )

Conclusie: alles werkt weer, zoals zou moeten..
Het is me nog altijd een raadsel waarvandaan die boundary error komt.

Nitenite, kan je me uitleggen wat er fout is aan een low-level format? (in W98 'format c:' doen is bdw ook niet low level overigens..?)
En wat daar dan het commando voor is?

In elk geval iedereen bedankt voor het commentaar, eind goed al goed.. :)

Ps heb nog met een grote winkelketen compuverkoper staan babbelen, die vertelde me dat hij 90% IBM drives verkoopt, van de DTLA serie had hij er ook heel veel verkocht (100-en) en nooit problemen gehad. Het was zijn favoriete merk,...
Pagina: 1