Slimme thermostaatknop icm centrale thermostaat

Pagina: 1
Acties:

• HalfVol
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-12 12:05

HalfVol

Lekker belangrijk

Topicstarter
Ik ben op het moment aan het kijken naar slimme thermostaatknoppen, zoals deze Zigbee knoppen van Qiumi. Het voordeel hiervan is dat je de temperatuur per kamer kan regelen via de domotica, wat vooral in een groot huis handig is.

Wat ik alleen niet helemaal gegrijp is hoe dit te combineren valt met een centrale thermostaat die normaal gesproken in de huiskamer hangt. Er moet toch 'iets' zijn dat de CV ketel vertelt om 'aan' te gaan? Als we de centrale thermostaat per ongeluk niet aanpassen als we deze slimme dingen via domotica lager zetten, dan neem ik aan dat de CV ketel toch aanslaat. Ik heb wel een module om die CV aan home assistant te koppelen, om mee te spelen, maar het lijkt me niet dat dit standaard nodig is om die radiatorknoppen goed te laten werken.

Toevallig gaan we toch de muur waar de bedrade thermostaat aanzit (Vaillant VCR 350) wegbreken, dus een andere thermostaat zou ook voor de hand liggen. CV ketel is een Vaillant ecoCOMPACT. Niets compact aan dat ding overigens 8)7.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:58

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Je thermostaat bepaald of de verwarming aan uit uit gaat. De slimme knoppen bepalen of een specifieke radiator meedoet met verwarmen. Als je alleen slimme radiator knoppen toevoegt kun je dat het beste doen op kamers waar het te warm wordt. Waar de radiator eerder dichtgedraaid moet worden.

Wil je je hele huis ruimte gestuurd aansturen dan kun je beter kijken naar een systeem welke ook daadwerkelijk de ketel aanstuurt zoals bijvoorbeeld Tado of Evohome.

Je zult vast ook wel iets voor elkaar krijgen door te knutselen in Home Assistant, maar uiteindelijk is het makkelijker om gewoon een Tado systeem te kopen en deze dan in Home Assistant te hangen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• HalfVol
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-12 12:05

HalfVol

Lekker belangrijk

Topicstarter
Thanks! Ik denk dat ik me heb laten beperken in mijn zoektocht door op zigbee producten te zoeken. Ja, het lijkt dat Tado prima home assistant ondersteuning heeft ook, en dat is meer in de trant van wat ik wil.

Niet goedkoop allemaal, dit spul, maarja, het is maar voor 1 keer natuurlijk.

Enige is dat 3 van mijn radiatoren achter zo'n radiatorkast zitten. Daar kunnen we dus niet eens bij de knop 8)7. Nouja, daar gaan we dan ook nog wel wat op verzinnen.

• mrweel
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-03 20:49
@HalfVol Ik heb zelf een TADO systeem en ben hier heel tevreden over, ze hebben geregeld aanbiedingen, dus wacht hierop als je kan, scheelt vaak 20-25% wat op deze bedragen een behoorlijke slok op een borrel is.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:58

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

HalfVol schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:50:
Enige is dat 3 van mijn radiatoren achter zo'n radiatorkast zitten. Daar kunnen we dus niet eens bij de knop 8)7. Nouja, daar gaan we dan ook nog wel wat op verzinnen.
De knop heeft 2 functies. Het open en dicht draaien van de radiator en het functioneren als thermostaat. Er is echter per ruimte maar 1 thermostaat nodig, en dat hoeft niet eens een knop te zijn. Ikzelf heb voor elke verdieping gewoon een (draadloze) muurthermostaat van Tado aan de muur hangen. Die meet of het warm genoeg is of niet. De knoppen hoeven dan alleen maar automatisch open of dicht te draaien. Alleen in de kelder en de badkamer gebruik ik de thermostaat functie van de knoppen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:32

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wat ik heb gedaan met mijn thermostaatkranen:

- Per ruimte laat je beslissen of er verwarmd moet worden of niet (iemand thuis? Specifieke dag? Beweging in die ruimte? Stand van de zon en de maan? Derde oneven dag van de maand? Etc). Wanneer er verwarmd moet worden zet je die kraan op open/21 graden
- Per ruimte laat je de kraan ook weer op dicht/5 graden zetten wanneer verwarmen niet langer nodig is.
- Een hoofd automation kijkt naar de stand van alle kranen. Zodra 1 kraan open/21 graden is laat je je CV aanspringen (in mijn geval gooi ik de klep van stadsverarming open)
- Een hoofd automation kijkt naar de stand van alle kranen. Zodra alle kranen dicht/5 graden zijn laat je je CV aanspringen (in mijn geval gooi ik de klep van stadsverarming dicht)

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1