ESPN gaat eredivisiewedstrijden in 1080p en met hdr uitzende

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabelnetVeendam
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 06-08 15:42
Artikel:

nieuws: ESPN gaat eredivisiewedstrijden in 1080p en met hdr uitzenden

@SirRosencrantz Je geeft in het artikel aan:

Via kabel werken tv-aanbieders met de DVB-C-standaard, maar die kan UHD-beelden niet doorsturen

Dat is niet juist, UHD zenders kunnen prima doorgegeven worden via DVB-C. Wij bieden onze abonnees al sinds 2016 meerdere UHD-zenders aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-10 11:39

arnoudwokke

Redacteur
Dank je wel voor je reactie! Wat is UHD in dit verband?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sim
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Sim

><(((º>

Ik denk dat DVB-C en DVB-C2 hier door elkaar worden gehaald..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:00
Formule 1 gaat ook al in UHD via DVB-C
Nee, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Love Nature 4K, zal deze stream via DVB-C gaan. De Mediabox Next zal herkennen wanneer 4K kan en wanneer niet. Is er bijvoorbeeld geen 4K-tv aangesloten, dan zul je gewoon de HD-stream te zien krijgen. Er is dan ook geen losse uitzending op kanaal 13.
https://community.ziggo.n...544/highlight/true#M12145

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sim

Sim

><(((º>

Ik denk dat ook hier DVB-C2 word gebruikt en DVB-C word genoemd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabelnetVeendam
Sim schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:32:
Ik denk dat ook hier DVB-C2 word gebruikt en DVB-C word genoemd...
Onze gebruikte apparatuur is echt DVB-C en geen DVB-C2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabelnetVeendam
arnoudwokke schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:05:
Dank je wel voor je reactie! Wat is UHD in dit verband?
Wat bedoel je precies? De artikel schrijver geeft aan dat Ultra HD kanalen niet via DVB-C doorgegeven kunnen worden en dat is niet juist.

Wij geven meerdere Ultra HD/4K zenders door via DVB-C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sim

Sim

><(((º>

KabelnetVeendam schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 06:46:
[...]

Onze gebruikte apparatuur is echt DVB-C en geen DVB-C2.
Ik zie inderdaad dat niets je tegenhoud om om 4k-streams via dvb-c af te leveren. Ik ben er onterecht vanuit gegaan dat het niet was toegestaan om hevc over dvb-c te gebruiken en dat je dan dus gelimiteerd was tot het gebruik van avc. Wel werkt dvb-c zo'n 30% minder efficient dan via dvb-c2 waardoor je dit op een overvolle kabel liever niet wil.

Als ik het goed begrijp heeft Kabelnet Veendam fiber to the home waardoor hier het bandbreedteprobleem niet(of iig minder) speelt. Bij grote aanbieders waar het laatste stukje naar de huizen over gedeeld koper gaat ben je liever de extra bandbreedte niet kwijt aan 4k-streams die permanent een deel van de capaciteit opslokken.

Maar ik zal de tekst in het artikel even aanpassen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabelnetVeendam
Wij hebben inderdaad een FttH-netwerk. De ene vezel gebruiken we voor DVB-C en de andere voor internet. Voordeel is dat je geen transportstreams hoeft te gebruiken voor DOCSIS en dus voldoende capaciteit voor DVB-C hebt.

DVB-C2 heeft als voordeel dat je tot 4096-QAM kunt en daarbij een bandbreedte van 79 Mbps per transportstream kunt halen. DVB-C gaat tot 256-QAM en dan heb je een bandbreedte van bijna 51 Mbps.

Als je DVB-C2 op 256-QAM zet heb je een maximale bandbreedte van slechts 49 Mbps.

Helaas zie je dat nog veel (oudere) apparatuur bij de klanten problemen hebben met 256-QAM. De transportstreams met de belangrijkste zenders hebben we dan ook op QAM-64 staan (met slechts 38 Mbps per TS)
Pagina: 1