Vragen over RMA proces en mijn rechten hierin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defex
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-04-2024
Hallo Tweakers,

Ik heb in december 2019 een Radeon 5700 XT Nitro + besteld bij een Nederlandse webwinkel. Eigelijk nooit gebruik van gemaakt met gaming, enkel WoW Classic, Slay the Spire, en Rimworld gepseeld. Ik was zeer te spreken over de videokaart, goede prestatie. En erg stil, verdacht stil.

Nou wilde ik in december 2020 na lang wachten Cyberpunk proberen. Tot mijn verbazing haalde mijn pc op 1440p high settings slechts 20 fps. En de pc was nog steeds verdacht stil. Vervolgens had ik de Radeon software geopend en bleek de videokaart ongeveer 100 graden celcius te zijn en de ventilatoren gaven 0 rpm aan. Vandaar dat mijn pc dus zo heerlijk stil was al die tijd.

Ik heb contact opgenomen met de webwinkel, zij hebben voor mij het retour proces gestart en dat ging allemaal vlot. Op 29 december 2020 is de videokaart ontvangen en direct door gestuurd naar de leverancier.

Vervolgens bleef het stil van de kant van de webwinkel. Nadat ik eind januari zelf een mail gestuurd heb met de vraag wat de status was kreeg ik te horen dat de kaart was aangekomen bij de fabrikant en dat ze begonnen waren met testen.

Anderhalve maand later had ik nog steeds geen update ontvangen, weer een mail gestuurd en gevraagd naar een update. 19 maart het antwoord, videokaart kan niet hersteld worden en wij (de webwinkel) hebben geen vervangend product voor je dus het product wordt gecrediteerd.

Ik heb aangegeven dat ik geen behoefte heb aan geld terug, maar een nieuwe videokaart wil. Daarbij heb ik ook aangegeven dat ik volledig op de hoogte ben van de huidige tekorten eb daarom bereid ben nog wel even te wachten totdat de webwinkel een vervangend product heeft. Hierop kreeg ik als antwoord dat de webwinkel enkel het zelfde exemplaar als vervangen wil aanbieden en anders crediteren.

Zoals jullie begrijpen heb ik geen behoefte aan creditering, ik wil een vervangend product. Dus mijn vraag, wat zijn mijn rechten? Kan de webwinkel zomaar zeggen; je krijgt geen vervangend product, accepteer je geld maar?

Daarnaast bevind ik mij nog wel eens op Reddit, en daar zie ik heel vaak voorbij komen dat in het geval van een onrepareerbaar defect bij een RMA er altijd een vervangend product door de fabrikant wordt aangeboden. Wat is jullie ervaring hier mee?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik ben niet van plan om mee te gaan in de debielen prijzen die tegenwoordig voor videokaarten gelden, maar ik zou onderhand toch wel weer eens een potje Slay the Spire willen spelen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04-10 18:56
Zoals jullie begrijpen heb ik geen behoefte aan creditering, ik wil een vervangend product. Dus mijn vraag, wat zijn mijn rechten? Kan de webwinkel zomaar zeggen; je krijgt geen vervangend product, accepteer je geld maar?
Je hebt recht op reparatie, een vervangend product of ontbinding van de koopovereenkomst. Winkel biedt aan om de koopovereenkomst te ontbinden of jouw oude videokaart te vervangen door een gelijkwaardig product. Echter weiger je beiden opties.

Naast de geboden opties kun je er nog voor kiezen om de videokaart terug te nemen en contact op te nemen met de fabrikant, mits ze twee jaar fabrieksgarantie aanbieden, houdt er rekening mee dat de kans klein is dat ze jou een upgrade zullen aanbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Freshouttheoven schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:40:
[...]

Je hebt recht op reparatie, een vervangend product of ontbinding van de koopovereenkomst. Winkel biedt aan om de koopovereenkomst te ontbinden of jouw oude videokaart te vervangen door een gelijkwaardig product. Echter weiger je beiden opties.

Naast de geboden opties kun je er nog voor kiezen om de videokaart terug te nemen en contact op te nemen met de fabrikant, mits ze twee jaar fabrieksgarantie aanbieden, houdt er rekening mee dat de kans klein is dat ze jou een upgrade zullen aanbieden.
Winkel biedt dus alleen crediteren aan en geen vervangend product en een vervangend product is precies wat TS wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04-10 18:56
@MicGlou
Ik heb aangegeven dat ik geen behoefte heb aan geld terug, maar een nieuwe videokaart wil. Daarbij heb ik ook aangegeven dat ik volledig op de hoogte ben van de huidige tekorten eb daarom bereid ben nog wel even te wachten totdat de webwinkel een vervangend product heeft. Hierop kreeg ik als antwoord dat de webwinkel enkel het zelfde exemplaar als vervangen wil aanbieden en anders crediteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:53
Freshouttheoven schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:40:
[...]

nee er is geen vervangen product aangeboden. het is creditering.

Volgens de wet mag de consument bepalen of hij geld terug vervangend product of reparatie wil. de winkel kan alleen weigeren als het niet rechtvaardigt is. een nieuwe auto eisen als de uitlaat niet meer goed is bv.

nu is reparatie niet mogelijk(Is koeler vervangen geen optie?).
Vervangend product is er wel maar schaars en duur.(niet het probleem van de consument).
Geld terug. Dit is voor de winkel de goedkoopste optie. Maar voor de consument de duurste. En dus ook geen optie. tenzij je ergens een rx-5700 kan vinden of gelijkwaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
ik denk dat de winkel bedoelt dat ze enkel met de zelfde producten vervangen. dus exact het zelfde product en niet een gelijkwaardig product.

Zoals hij zelf aangeeft.

Anderhalve maand later had ik nog steeds geen update ontvangen, weer een mail gestuurd en gevraagd naar een update. 19 maart het antwoord, videokaart kan niet hersteld worden en wij (de webwinkel) hebben geen vervangend product voor je dus het product wordt gecrediteerd.

[ Voor 35% gewijzigd door loki504 op 12-04-2021 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defex
Bedankt alvast voor de goede discussie!

Er is ontwikkeling in de zaak; Ik heb aangegeven dat wat mij betreft het retour als een openstaande order gezien mag worden, tot dat er voorraad is van een vervangend product. (ik wacht al drie en halve maand, dus wat is nog een paar weken?). De webwinkel heeft aangegeven dat zij vanuit de leverancier al gecrediteerd zijn. En hierdoor het retour niet meer als een openstaande order gezien kan worden, en daardoor mijn idee niet werkt.

Ik heb geen verstand van retail/consumenten recht (vandaar het topic hier) maar het lijkt mij toch wel kort door de bocht om het zo af te doen.

Ik zie op de webwinkel dat er een Sapphire 6700 XT Nitro + te koop is (er staat een levertijd, dus ik neem aan dat het echt is) voor 1340,- euro. Dit is natuurlijk veel te veel. Desalniettemin wil ik de webwinkel het volgende voorstellen; Ik koop deze videokaart voor de inkoopprijs die zij aan de leverancier/fabrikant betalen minus de creditering. Ik zal dit topic update met de reactie van de webwinkel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Defex schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:38:
Bedankt alvast voor de goede discussie!

Er is ontwikkeling in de zaak; Ik heb aangegeven dat wat mij betreft het retour als een openstaande order gezien mag worden, tot dat er voorraad is van een vervangend product. (ik wacht al drie en halve maand, dus wat is nog een paar weken?). De webwinkel heeft aangegeven dat zij vanuit de leverancier al gecrediteerd zijn. En hierdoor het retour niet meer als een openstaande order gezien kan worden, en daardoor mijn idee niet werkt.

Ik heb geen verstand van retail/consumenten recht (vandaar het topic hier) maar het lijkt mij toch wel kort door de bocht om het zo af te doen.

Ik zie op de webwinkel dat er een Sapphire 6700 XT Nitro + te koop is (er staat een levertijd, dus ik neem aan dat het echt is) voor 1340,- euro. Dit is natuurlijk veel te veel. Desalniettemin wil ik de webwinkel het volgende voorstellen; Ik koop deze videokaart voor de inkoopprijs die zij aan de leverancier/fabrikant betalen minus de creditering. Ik zal dit topic update met de reactie van de webwinkel.
De webwinkel kan de hele "is all door leverancier gecrediteert" steken waar de zon nooit schijnt, want jij hebt precies nul komma nada met de leverancier te maken. Je hebt een overeenkomst met de webshop, en daar proberen ze zich nu zo makkelijk mogelijk vanaf te maken waardoor jij met de gebakken peren blijft zitten.

Die webshop gaat je ook nooit de inkoopsprijs van die 6700XT vertellen dus dat idee kan je op diezelfde plek steken ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-09 12:50
Verwijderd schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:46:
[...]

De webwinkel kan de hele "is all door leverancier gecrediteert" steken waar de zon nooit schijnt, want jij hebt precies nul komma nada met de leverancier te maken. Je hebt een overeenkomst met de webshop, en daar proberen ze zich nu zo makkelijk mogelijk vanaf te maken waardoor jij met de gebakken peren blijft zitten.

Die webshop gaat je ook nooit de inkoopsprijs van die 6700XT vertellen dus dat idee kan je op diezelfde plek steken ben ik bang.
Of ze vertellen je gewoon een onzin inkoopprijs en dan betaal je alsnog het volle pond.

Heb je toevallig rechtsbijstand want dit ga je nooit winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Postman schreef op maandag 12 april 2021 @ 17:05:
[...]

Of ze vertellen je gewoon een onzin inkoopprijs en dan betaal je alsnog het volle pond.

Heb je toevallig rechtsbijstand want dit ga je nooit winnen.
Tuurlijk kan je dit wil winnen. Met en zonder rechtsbijstand. Alleen is het via de rechtsbijstand spelen veiliger. Maar je kan ze uiteraard ook zelf dagvaarden.

En een schadevergoeding krijgen.
https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-6/artikel277

Een rtx 3060 komt aardig in de buurt van een rx 5700 XT. Soms iets sneller soms iets langzamer. En die zijn meestal wel leverbaar voor een 900-1000 euro. Dus als ze je nu 900-1000 euro crediteren is het opgelost toch?

[ Voor 17% gewijzigd door loki504 op 12-04-2021 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-10 21:36
Dus als ze je nu 900-1000 euro crediteren is het opgelost toch?
De kaart was bij aankoop +/-€500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-10 08:18
loki504 schreef op maandag 12 april 2021 @ 17:33:
[...]

Tuurlijk kan je dit wil winnen. Met en zonder rechtsbijstand. Alleen is het via de rechtsbijstand spelen veiliger. Maar je kan ze uiteraard ook zelf dagvaarden.

En een schadevergoeding krijgen.
https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-6/artikel277

Een rtx 3060 komt aardig in de buurt van een rx 5700 XT. Soms iets sneller soms iets langzamer. En die zijn meestal wel leverbaar voor een 900-1000 euro. Dus als ze je nu 900-1000 euro crediteren is het opgelost toch?
Die link van die schadevergoeding :( snap je zelf wel precies wat er staat in dat artikel? Mocht dat artikel dan al van toepassing zijn, dan is het vooral punt 2 waardoor de schadevergoeding alsnog nvt is omdat het niet de schuld is van de verkoper dat de kaarten momenteel schaars zijn.

Verder hoeft de verkoper niet het bedrag te vergoeden van een 3060 want bij ontbinding hoeft alleen het aankoopbedrag te worden gecrediteerd en niet het bedrag van een ander, duurder artikel.

Gezien jouw reacties hierboven.. nee met die eisen ga je niets winnen.

Misschien moet je minder advies geven over dit soort situaties?

@TS Ze moeten vervangen met gelijkwaardig en dat is momenteel niet mogelijk door schaarste dus gaan ze de koop ontbinden. Wil je hierin niet meegaan, dan wens ik je heel veel succes maar verwacht er niet te veel van. Ik zou als ik jou was gewoon RB inschakelen als je niet akkoord gaat met creditering.

[ Voor 5% gewijzigd door Gadgeteer op 13-04-2021 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Gadgeteer schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:12:
[...]

Die link van die schadevergoeding :( snap je zelf wel precies wat er staat in dat artikel? Mocht dat artikel dan al van toepassing zijn, dan is het vooral punt 2 waardoor de schadevergoeding alsnog nvt is omdat het niet de schuld is van de verkoper dat de kaarten momenteel schaars zijn.

Verder hoeft de verkoper niet het bedrag te vergoeden van een 3060 want bij ontbinding hoeft alleen het aankoopbedrag te worden gecrediteerd en niet het bedrag van een ander, duurder artikel.

Gezien jouw reacties hierboven.. nee met die eisen ga je niets winnen.

Misschien moet je minder advies geven over dit soort situaties?

@TS Ze moeten vervangen met gelijkwaardig en dat is momenteel niet mogelijk door schaarste dus gaan ze de koop ontbinden. Wil je hierin niet meegaan, dan wens ik je heel veel succes maar verwacht er niet te veel van. Ik zou als ik jou was gewoon RB inschakelen als je niet akkoord gaat met creditering.
StevenK in "Garantie > Aankoopbedrag terug, maar product is nu duurder!"
@StevenK was het niet met je eens. En ja ik verwacht dat TS dit kan winnen. Want het is niet eens aan de winkel om te bepalen hoe het wordt opgelost. Vervangen is prima mogelijk alleen wat duurder en lastig. Maar zeker niet onmogelijk. Maar de winkel wil vooral niet teveel werk verrichten. Maar zo werkt het natuurlijk niet.

En ik lees 2 niet of de verkoper iets aan de huidige situatie kan doen. Maar of hij iets kon doen als reden van het niet nakomen van de overeenkomst. En dat kon hij door een conform product te leven. Tevens kan de winkel deze kostenpost ook weer gewoon op zijn leverancier verhalen via regresrecht.

En we zijn het niet met elkaar eens prima. Maar op welke wetsartikelen/bronnen baseer jij dan dat de winkel gewoon mag ontbinden en daarmee de consument met een flinken kostenpost achter laat?

[ Voor 14% gewijzigd door loki504 op 13-04-2021 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:13

HugoBoss1985

Xenotech

(jarig!)
Ik kan mij de term "crediteren naar dagwaarde" herinneren, n.a.v. meerdere RMA's in het verleden.

Negatief voor de TS:
De winkel kan stellen dat TS de kaart nu bijna 2 jaar probleemloos heeft kunnen gebruiken (ondanks dat dit probleem misschien vanaf dag 1 aanwezig was).
En dat er dus een percentage in mindering kan worden gebracht op het originele aankoopbedrag.
En rechtsbijstand keert vaak ook op die manier (die kijken niet naar huidige prijzen en trekken gebruiksduur in geld van de uitkering af) uit, is mijn ervaring.
Voorbeeld: Voor een tv van 3 jaar oud en €500,00 aanschaf prijs zal je van je rechtsbijstand nog €200,00 uitgekeerd krijgen.
Let wel: mocht het dus via een rechtsbijstandsverzekering gaan; je hebt liever dat je er met de winkel uit komt en de garantieafhandeling daar op een goede manier verzocht wordt.

Positief voor de TS:
De huidige dagwaarde van zijn videokaart is aanzienlijk hoger dan op het moment van aanschaf.

Wat betreft bovenstaande is dit dus een heel interessant verhaal en een interessant topic :)

Een zelfde videokaart als vervanging heb je denk ik maar te accepteren en lijkt mij een prima oplossing.
Ik zou anders enkel akkoord gaan met creditering van de huidige dagwaarde en/of een vervangend vergelijkbaar of beter product.
Het lijkt mij dat je daar recht op hebt, maar ik ben geen expert.
Lees ook de voorwaarden van de bewuste winkel m.b.t. garantie/rma er op na!

[ Voor 39% gewijzigd door HugoBoss1985 op 13-04-2021 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
loki504 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:20:
[...]

StevenK in "Garantie > Aankoopbedrag terug, maar product is nu duurder!"
@StevenK was het niet met je eens. En ja ik verwacht dat TS dit kan winnen. Want het is niet eens aan de winkel om te bepalen hoe het wordt opgelost. Vervangen is prima mogelijk alleen wat duurder en lastig. Maar zeker niet onmogelijk. Maar de winkel wil vooral niet teveel werk verrichten. Maar zo werkt het natuurlijk niet.
Ik kan me vergissen maar volgens mij kan je alleen een schadevergoeding eisen wanneer de schade aan de verkoper toerekenbaar is. Meer dan de waarde van een Radeon 5700 XT Nitro + hoeft de verkoper volgens mij niet te vergoeden maar ik zie graag dat ik geen gelijk heb. Zou voor TS beter zijn.

Wellicht kan @StevenK hier opheldering bieden waar TS ook iets aan heeft? Het in 2010 gelinkte artikel zegt mij niet direct heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Op zich stel ik me wel vragen.

- Heb je die videokaart gekocht om te gebruiken in een pc of als belegging ?

In een niet covid situatie had dit topic nooit bestaan, want TS doet rma winkelt antwoord we zullen je de nieuwwaarde crediteren, TS blij want waarschijnlijk zijn er nieuwere kaarten etc. 1 jaar videokaart gehad met 0 afschrijving, je kan opnieuw een nieuwe kopen met volle garantie.

Nu stelt de leverancier in mijn ogen zich correct op hij geeft je je oorspronkelijke bedrag terug ( wat hij ook zal gekregen hebben van de leverancier - zijn marge, ik ken die wereld meer dan goed genoeg ). En een heel drama want die kaarten zijn duurder geworden.

Als je die kaart gekocht hebt als beleggingsobject ( een Picasso ) snap ik dat je een verlies wil / kan claimen doordat het object gestegen is in waarde, maar ik vraag me af of dat verdedigbaar is.

Voila om eens een andere kijk te geven.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:31
Gadgeteer schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:57:
[...]

Ik kan me vergissen maar volgens mij kan je alleen een schadevergoeding eisen wanneer de schade aan de verkoper toerekenbaar is. Meer dan de waarde van een Radeon 5700 XT Nitro + hoeft de verkoper volgens mij niet te vergoeden maar ik zie graag dat ik geen gelijk heb. Zou voor TS beter zijn.

Wellicht kan @StevenK hier opheldering bieden waar TS ook iets aan heeft? Het in 2010 gelinkte artikel zegt mij niet direct heel veel.
Op zich zijn ze het er kennelijk over eens dat de videokaart van meet af aan niet heeft voldaan aan de overeenkomst (want geen werkende koeling). Winkelier wil ontbinden en schadevergoeding kan dan aan de orde zijn, maar TS moet dan wel onderbouwen dat hij schade lijdt. En dat is dan een lastige want hij moet dan aantonen dat als hij nu aan eenzelfde (dus gebruikte!!) kaart wil komen, hij duurder uit is dan het bedrag dat hij nu terug krijgt.

Overigens: van een gebruiksvergoeding kan imho geen sprake zijn: die is pas aan de orde bij langdurig gebruik en dan heb je het echt over meer jaren gebruik. Dat is hier niet aan de orde.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
StevenK schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 18:46:
[...]

Op zich zijn ze het er kennelijk over eens dat de videokaart van meet af aan niet heeft voldaan aan de overeenkomst (want geen werkende koeling). Winkelier wil ontbinden en schadevergoeding kan dan aan de orde zijn, maar TS moet dan wel onderbouwen dat hij schade lijdt. En dat is dan een lastige want hij moet dan aantonen dat als hij nu aan eenzelfde (dus gebruikte!!) kaart wil komen, hij duurder uit is dan het bedrag dat hij nu terug krijgt.

Overigens: van een gebruiksvergoeding kan imho geen sprake zijn: die is pas aan de orde bij langdurig gebruik en dan heb je het echt over meer jaren gebruik. Dat is hier niet aan de orde.
Bedankt voor je toelichting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-10 18:57
De situatie met videokaarten is een vreemde op dit moment, maar de opstelling van de winkel lijkt me best verdedigbaar.

Je hebt een jaar lang een videokaart gebruikt en toen aangegeven dat hij het niet meer deed, dan is volledige aanschafwaarde retour toch juist het doel in alle vergelijkbare topics hier op tweakers...?

Dat de markt van videokaarten nu zo raar is kan je toch moeilijk aan de winkelier wijten?
Ze hadden alleen gewoon moeten zeggen dat ze wachten tot ze weer een gelijk product hebben en die dan aan je geven. Dat je dan een half jaar moet wachten lezen we in het volgende topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defex
Bedankt voor de goede discussie!

Zoals wel verwacht, de webwinkel is niet akkoord gegaan met mijn voorstel. Meh, was een poging waard.
Ik ben akkoord gegaan met creditering. Hopelijk worden de prijzen ooit weer normaal. :)
Pagina: 1