diameter waterleiding badkamer vergroten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmic_cowboy
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 28-07-2022
Hallo,

ik ga op korte termijn onze badkamer renoveren. Er komt in ieder geval een dikke regendouche (20l/m) in en wellicht ook nog een (klein) bad. Nu is de huidige diameter van de waterleiding naar de badkamer 12mm en ben ik bang dat daardoor de regendouche niet optimaal water levert. De (nieuwe) CV-ketel is een CW6 en hangt in een ruimte recht onder de badkamer. Is het een idee om alleen de waterleiding naar de badkamer de vergroten? Zo ja, welke diameter wordt dan aangeraden?
En heeft dat wellicht nog consequenties voor alle overige 12mm-leidingen?
...

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Dat is ook afhankelijk van je waterdruk en lengte van de leiding. Hier kan je een calculator vinden en makkelijk zien of je 20l/m kan halen en met welke diameter.

https://www.copely.com/tools/flow-rate-calculator/

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 12-04-2021 12:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Houd er ook rekening mee dat al het water dat je aanvoert ook afgevoerd moet worden. Ergo: check de capaciteit van je afvoer.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmic_cowboy
thanks. Zou je me die link naar de calculator kunnen sturen?
De lengte van de waterleiding is overigens bijna 5 meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-06 10:26
spone schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:46:
Houd er ook rekening mee dat al het water dat je aanvoert ook afgevoerd moet worden. Ergo: check de capaciteit van je afvoer.
Vooral dit dus.. meer water erin is meer water eruit. Als dat niet is afgestemd op elkaar dan krijg je vanzelf een bad.. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cosmic_cowboy
ID-College schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:48:
[...]

Vooral dit dus.. meer water erin is meer water eruit. Als dat niet is afgestemd op elkaar dan krijg je vanzelf een bad.. :)
Hahaha, da's nu al de beste tip :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmic_cowboy
Anoniem: 472287 schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:44:
Dat is ook afhankelijk van je waterdruk en lengte van de leiding. Hier kan je een calculator vinden en makkelijk zien of je 20l/m kan halen en met welke diameter.
Hi, zou je die link naar de calculator nog even kunnen plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
Je kan ook nadenken over een douche WTW als je gaat starten. Je moet wel naar het algehele plaatje kijken, want de hoofdleiding loopt van dik naar dun, naarmate er meer aftakkingen heen lopen. Je leidingen ervoor moeten dus ook dik genoeg zijn, en je krijgt natuurlijk dat als je staat te douchen, al je water die kant op gaat.

Als iemand dan beneden de kraan open zet, dan komt er een miezerstraaltje uit omdat er te weinig water door de hoofdleiding kan.. Ik zou eerst maar eens meten hoeveel water er nu per minuut uit je leiding komt, en vergelijk dat met je douchekop.. Wellicht is het al voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmic_cowboy
ID-College schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:55:
Je kan ook nadenken over een douche WTW als je gaat starten. Je moet wel naar het algehele plaatje kijken, want de hoofdleiding loopt van dik naar dun, naarmate er meer aftakkingen heen lopen. Je leidingen ervoor moeten dus ook dik genoeg zijn, en je krijgt natuurlijk dat als je staat te douchen, al je water die kant op gaat.

Als iemand dan beneden de kraan open zet, dan komt er een miezerstraaltje uit omdat er te weinig water door de hoofdleiding kan.. Ik zou eerst maar eens meten hoeveel water er nu per minuut uit je leiding komt, en vergelijk dat met je douchekop.. Wellicht is het al voldoende?
Alle warmwaterleidingen lopen apart, rechtstreeks vanaf de ketel. Vanaf dat punt wil ik dus wellicht die naar de badkamer vergroten qua diameter.
https://mail.google.com/m...487e94&view=att&disp=safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmic_cowboy
cosmic_cowboy schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:24:
[...]

Alle warmwaterleidingen lopen apart, rechtstreeks vanaf de ketel. Vanaf dat punt wil ik dus wellicht die naar de badkamer vergroten qua diameter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5AP94g_qGQtAhAgq4zi3OpGUwZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lLqwKCvmILTyg1Qzq52n6JFb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

cosmic_cowboy schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:47:
thanks. Zou je me die link naar de calculator kunnen sturen?
De lengte van de waterleiding is overigens bijna 5 meter
Pardon, nu er bij geplaatst! Copy paste was niet helemaal goed gegaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 17:24
Dat is niet je warmwaterleiding maar verdelers van je CV.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:21
Zoals hierboven ook al genoemd door @ID-College , zou ik in jouw geval ook zeker kijken of je een Douche-WTW buis kunt plaatsen (in de ruimte onder je badkamer).
Je CV ketel hangt in de ruimte recht onder je badkamer schrijf je, dus grote kans dat je afvoerbuis ook daar bereikbaar is.
Zo'n Douche-WTW buis plaats je in de afvoerleiding van je douche, en wordt aangesloten tussen de *koud*-water toevoer van je douche-thermostaatkraan.

Je koudwater toevoer van de kraan wordt voorverwarmd met het warme afvoerwater, met als gevolg dat je CV ketel veel minder warm water hoeft aan te leveren voor je gewenste douche temperatuur.
Spaart een boel gas dus, en de warmwater toevoerleiding hoeft niet zo groot te zijn. (en je CV hoeft niet zo hard te werken)

Je hebt het verder steeds over "de" waterleiding naar je badkamer... maar je hebt er zowiezo twee hè... .warm en koud... Die warme komt van je CV af, maar begint natuurlijk ook als een koudwaterleiding naar die CV toe... Is dat een aparte leiding vanaf je hoofdaansluiting rechtstreeks naar CV? Of wordt die ook afgesplitst van de andere koudwaterleiding die ook naar de badkamer gaat?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
cosmic_cowboy schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:24:
[...]

Je plaatje hieronder is toch echt iets anders dan je waterleiding waar jij het over hebt. Ik heb het idee dat je er nog niet helemaal in thuis bent wat exact wat is (en waar het voor dient). Als jouw douchwater terugkomt via diezelfde retour (inclusief haren + afwasmiddel) zou ik dat bijzonder vinden maar wie weet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-06 15:51
Wat ID-College ook al probeert te zeggen. Je kan best met 15 mm of groter van je CV naar je douche gaan, maar als de aanvoer naar je CV ook maar 12 mm is dan ga je er natuurlijk nooit genoeg water doorheen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-06 14:37
met 15 mm koper of 16 kunstof kan je gelijktijdig gebruik wel vergeten.
je hebt wek het juuiste aanltal lietsres water wat je vraagt.
maar bij gelijktijdig gebuik moet er eigelijk wel 20 mm in.
Pagina: 1