[Speakers] Beolab 5 ervaringen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintelligence
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-06 15:26
Goedemorgen mede Tweakers,

Ik sta op het punt om een set Beolab 5 second life aan te schaffen. De Beolab 5 staat al geruime tijd op mijn verlanglijstje, mede door zijn reputatie qua geluidskwaliteit.

Nu dat de Beolab 5 steeds meer beschikbaar komt als second life product vallen ze binnen het budget wat ik zou willen besteden aan speakers (mijn primaire hobby is het niet).

De set die beschikbaar is gekomen heb ik mogen beluisteren en de speakers voldoen volledig aan mijn verwachtingen qua geluidskwaliteit.

Gezien het om een second life set gaat vroeg ik mij af of mensen hier ervaring hebben met de Beolab 5. Zijn ze betrouwbaar, en zijn de originele onderdelen nog voor zo een 10/15 jaar ruimschoots beschikbaar? Een dergelijke set zou ik namelijk niet kopen om 5 jaar mee te doen.

Daarnaast zou ik de Beolab 5's graag willen aansluiten op een BeoSound Core. Is dit een aanrader, of zijn er alternatieve aansluitmogelijkheden waarbij de geluidskwaliteit nog beter tot zijn recht zal komen?

Mac Mini M1, MacBook Pro M2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:47

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik kan niet in de toekomst kijken. Schoonpa heeft een set Beolab 8000 staan en dat spul wordt nog steeds gerepareerd / onderdelen voorradig etc. B&O is liefhebbers spul, er zijn er genoeg die het onderhouden en de dealers ook. Ik zou me daar niet te druk om maken eigenlijk :)

Aansluiten op een Beosound Core zou geen problem mogen zijn (de core is in weze ook gewoon een streamer),. Maar ik vraag me wel af waarom je niet voor een normale streamer zou kiezen. Die beolab 5's hebben zowel analoge als digitale ingangen - in principe kun je er vanalles aanhangen. Dat hoeft niet van B&O te zijn lijkt mij.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintelligence
The Eagle schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:07:
Ik kan niet in de toekomst kijken. Schoonpa heeft een set Beolab 8000 staan en dat spul wordt nog steeds gerepareerd / onderdelen voorradig etc. B&O is liefhebbers spul, er zijn er genoeg die het onderhouden en de dealers ook. Ik zou me daar niet te druk om maken eigenlijk :)

Aansluiten op een Beosound Core zou geen problem mogen zijn (de core is in weze ook gewoon een streamer),. Maar ik vraag me wel af waarom je niet voor een normale streamer zou kiezen. Die beolab 5's hebben zowel analoge als digitale ingangen - in principe kun je er vanalles aanhangen. Dat hoeft niet van B&O te zijn lijkt mij.
Goedemiddag The Eagle,

Dank voor de info!

Aan wat voor items moet ik denken bij "vanalles"? En heeft dit impact op de geluidskwaliteit? De BeoSound Core staat ook bekend als voorversterker voor de Beolab 5's, daar waar de 5's ingebouwde versterkers heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:06

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik denk dat je met je set beolabs het beste van twee werelden krijgt: goed geluid en goede looks.

B&O is liefhebbers spul, en zal altijd levend gehouden worden door diezelfde liefhebbers. Het enige waar je aan moet denken is dat er in vergelijking met vroeger meer elektronica in zit wat wellicht minder makkelijk te repareren valt, mocht dat nodig zijn.

Maar, maak je niet teveel zorgen over geluidskwaliteit, het zal echt niet slecht klinken (ik neem aan dat je niet in een gymzaal woont); je wil je droomspeakers neerzetten: als het kan gewoon doen! :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Vintelligence schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:21:
[...]

Goedemiddag The Eagle,

Dank voor de info!

Aan wat voor items moet ik denken bij "vanalles"? En heeft dit impact op de geluidskwaliteit? De BeoSound Core staat ook bekend als voorversterker voor de Beolab 5's, daar waar de 5's ingebouwde versterkers heeft.
Dan sluit je hem met powerlink aan idd. Maar in principe zijn die beolabs gewoon actieve speakers met eigen volumeregeling en een digitale ingang.
Globaal heb je denk ik twee keuzes:
1. Digitale of analoge ingang van de beolabs gebruiken en dan de volumeregeling van de beolabs zelf. Werkt voor eigenlijk iedere bron, losse cd speler moet ook lukken
2. Powerlink ingang gebruiken en dan volume regelen via de Beosound core.
Die powerlink via Rj45 is als ik me goed herinner gewoon analoog, dus kloot dat je dan idd de core als preamp gebruikt. Beetje dure oplossing als je het mij vraagt.
Maar bekijk de handleiding van de Beolabs eens, dan wordt denk ik vrij snel veel duidelijk.

Hamvraag is denk ik wat en hoeveel je aan wilt sluiten op die speakers.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintelligence
Dank beiden voor het mee denken en de hulp :)

De Beolab 5's ga ik voornamelijk voeden met muziek dmv AirPlay. Streamen via Spotify, Apple Music en mogelijk ook Tidal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De repair handleiding staat op het internet:
https://www.manualslib.co...Beolab-5-6881.html#manual

Met onder meer de tekst dat ze thuis gerepareerd worden want ze wegen 61 kg per stuk.
Ik ken iemand die die daleks al jaren heeft staan, ze klinken goed en heb er geen klachten
over gehoord maar als ze ooit stuk gaan zal het niet goedkoop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Gewone handleiding ook hoor: http://www.bang-olufsen-r.../handleiding-Beolab-5.pdf :)

Plat gezegd zijn het gewoon hele lompe dure PC speakers :P

Als je vnl gaat streamen naar die dingen zou ik een goede streamer kopen. Tidal kan HD audio doen. Spotify komt er mee maar heeft het nog niet. Een Chromecast doet max 256kbps audio. GC 4 doet wel hoger, GC audio ook maar is niet meer in de handel. Airplay klinkt ok maar is afhankelijk van het brondbestand. En is AAC compressie dus komt ook niet boven 320 kbps.

Als je zoveel geld uit gaat geven aan speakers, zou ik zelf denk ik voor een Pi met volumio of een Roon device gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door The Eagle op 13-04-2021 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintelligence
Inmiddels staan de Beolab 5's in huis, in één woord: fantastisch. Prachtig geluid, heldere hoge tonen en een mooie strakke bass. De kamer wordt gevuld met muziek.

Uiteindelijk heb ik voor de BeoSound Core gekozen. Echter loop ik nu wel tegen een issue aan. De luidsprekers hebben regelmatig een knisperend geluid dat uit de tweeters (hoge tonen) komt. Dit is vooral te horen op stillere momenten.

Voor nu heb ik de Beolab 5's met een PowerLink kabel aangesloten. Hier zit ook waarschijnlijk het euvel in, eigenlijk zouden ze op deze manier aangesloten moeten worden:

Afbeeldingslocatie: https://forum.beoworld.org/cfs-file.ashx/__key/CommunityServer.Components.PostAttachments/00.00.28.90.73/bl5-and-bs-core.jpg

Naast de PowerLink kabels zouden de speakers dus aangesloten moeten worden via SPDIF.

Vanaf de BeoSound Core is het dan:

SPDIF -> converter -> coaxial kabel naar de eerste speaker -> vanaf de eerste speaker met een coaxial kabel naar de tweede speaker

Graag leg ik aan de experts hier twee vragen voor:

1. Op het internet heb ik gelezen dat er coaxial kabels en digitale coaxiale kabels bestaan. Welke zou ik hier moeten gebruiken?
2. Gezien ik de speakers wil vertroetelen met goede kabels en een goede converter (maakt die kwaliteit wat uit?) hebben jullie aanraders wat betreft de coaxial kabels en de converter? Kabels moeten 2 meter en 6 meter zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Lekker handig weer van ze om twee verschillende spdif implementaties te gebruiken.

1. Ze zijn beiden coaxiaal. Soms staat er een labeltje digital op. Per saldo gaat het niet uitmaken. Ik zou zelf voor soepele kabels kiezen. Maar gewoon noname HQ kabel van een paar tientjes is al prima. Duurder kan altijd nog.

2. Converter maakt niet heel veel uit, is sec van optisch naar elektrisch. Ik heb er eentje van de Conrad in gebruik. Doet al jaren wat het moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintelligence
The Eagle schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:07:
Lekker handig weer van ze om twee verschillende spdif implementaties te gebruiken.

1. Ze zijn beiden coaxiaal. Soms staat er een labeltje digital op. Per saldo gaat het niet uitmaken. Ik zou zelf voor soepele kabels kiezen. Maar gewoon noname HQ kabel van een paar tientjes is al prima. Duurder kan altijd nog.

2. Converter maakt niet heel veel uit, is sec van optisch naar elektrisch. Ik heb er eentje van de Conrad in gebruik. Doet al jaren wat het moet doen.
Thx! (again)

Heb de kabels nu besteld, inclusief een SPDIF kabeltje die in de BeoSound Core kan:

https://www.iear.nl/product/inakustik-star-toslink/

Ik hoop dat ik aan dit kabeltje en juiste koop heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Vast wel. Ik heb mijn optische spullen met relatieve optische dropveters gekoppeld, werkt al jaren prima :)

Wel benieuwd of die knispering er dan straks uit is. Zo niet zit het namelijk in de speakers / ingebouwd versterker daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vintelligence
The Eagle schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:25:
Vast wel. Ik heb mijn optische spullen met relatieve optische dropveters gekoppeld, werkt al jaren prima :)

Wel benieuwd of die knispering er dan straks uit is. Zo niet zit het namelijk in de speakers / ingebouwd versterker daarvan.
Dank! Morgen komen de kabels + converter binnen. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Vintelligence schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 10:05:
[...]

Dank! Morgen komen de kabels + converter binnen. Ben benieuwd!
Ik vond je topic via de search gezien ik al een tijdje op zoek ben naar een oplossing om de BL5 zowel digitaal aangesloten te hebben als gebruik te kunnen maken van aan/uit volume via de telefoon, dat moet dan via powerlink lopen. Gezien het sinds april 2021 al een tijdje zou moeten draaien, ben ik benieuwd naar je ervaring met deze combinatie.

• Vintelligence
SqnLdr schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:28:
[...]

Ik vond je topic via de search gezien ik al een tijdje op zoek ben naar een oplossing om de BL5 zowel digitaal aangesloten te hebben als gebruik te kunnen maken van aan/uit volume via de telefoon, dat moet dan via powerlink lopen. Gezien het sinds april 2021 al een tijdje zou moeten draaien, ben ik benieuwd naar je ervaring met deze combinatie.
Ha SqnLdr, die combinatie draait nog steeds als een zonnetje. Ik heb de audio instelling wel op 48kHz staan, 96kHz was te instabiel. Wil graag nog een keer de coax kabels upgraden zodat 96 ook stabiel draait.

Geluidskwaliteit is via digitaal heel veel beter dan via alleen PowerLink met de Core. Het volume kan ik, omdat de BL5 ook via PowerLink is aangesloten, ook bedienen vanaf mijn telefoon. Het volume kan ik beide met de B&O app bedienen of via de gewone volume knoppen op mijn telefoon (dit laatste alleen als je via AirPlay aan het afspelen bent).

Laat even weten of ik je ergens mee kan helpen.

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Tof dat je reageert. Ik heb de BL5 sinds het begin ook via spdif digitaal aangesloten om het maximale uit de speakers te halen en geen ruis vanuit aardlussen en andere ellende op te pikken. Helaas is de BL5 inderdaad coax waarmee je vrijwel altijd nog een toslink naar coax converter nodig hebt. Voorheen had ik hem op de PC via een ASIO geluidskaart, later een Chromecast audio via toslink, nu op een shield met een USB geluidskaartje met coax output.

Volume en aan uit moet apart via een B&O remote en ik was inderdaad erg nieuwsgierig wat de core dan toevoegt. Airplay wordt hem niet gezien ik android telefoons heb. Dan is 700+ euro wel fors voor app bediening en volume. Ik heb ook nog wel gekeken naar almando die hebben vergelijkbaar spul maar dat schijnt niet super stabiel te zijn. Voor nu maar don't fix what ain't broken, jammer dat de beolab 90 zo duur is, die heeft wisa ;).

Ik weet dat Spotify connect werkt, maar dat is nog steeds niet lossless helaas. Heb je toevallig ook Tidal connect werkend (niet via airplay)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintelligence
SqnLdr schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:00:
Tof dat je reageert. Ik heb de BL5 sinds het begin ook via spdif digitaal aangesloten om het maximale uit de speakers te halen en geen ruis vanuit aardlussen en andere ellende op te pikken. Helaas is de BL5 inderdaad coax waarmee je vrijwel altijd nog een toslink naar coax converter nodig hebt. Voorheen had ik hem op de PC via een ASIO geluidskaart, later een Chromecast audio via toslink, nu op een shield met een USB geluidskaartje met coax output.

Volume en aan uit moet apart via een B&O remote en ik was inderdaad erg nieuwsgierig wat de core dan toevoegt. Airplay wordt hem niet gezien ik android telefoons heb. Dan is 700+ euro wel fors voor app bediening en volume. Ik heb ook nog wel gekeken naar almando die hebben vergelijkbaar spul maar dat schijnt niet super stabiel te zijn. Voor nu maar don't fix what ain't broken, jammer dat de beolab 90 zo duur is, die heeft wisa ;).

Ik weet dat Spotify connect werkt, maar dat is nog steeds niet lossless helaas. Heb je toevallig ook Tidal connect werkend (niet via airplay)?
Ja die toslink naar coax converter heb ik er ook tussen zitten. Ik zie trouwens dat de Core ook Chromecast ingebouwd heeft. Zou dat soelaas kunnen geven? Heb wel eens vrienden over de vloer die via hun Android telefoon ook kunnen streamen (wel via Spotify inderdaad).

Lossless heb ik in Apple Music gevonden. Hiervoor heb ik Deezer geprobeerd. Deze wordt door de Core gesupport om direct af te spelen op de Core. De Core maakt dan zelf verbinding met Deezer. Je kunt bij wijze van spreken je telefoon uit zetten op het moment van afspelen. Ik vond Deezer alleen niet zo fijn werken qua albums zoeken. En het viel mij op dat nummers/albums niet, of soms juist dubbel voorkwamen. Apple Music heeft dan een veel breder aanbod.

Tidal heb ik in het verleden alleen via AirPlay gebruikt.

Pagina: 1