Opstalverzekering, gesplitste woning nu deels verzekerd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejdvandenberg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-04 11:07
Hallo allemaal,

Misschien heeft hier iemand raad. Laatst viel me op dat op de polis (FBTO) van onze opstalverzekering alleen nummer 7b vermeld is. Terwijl wij (sinds verhuizing hier naar toe in 2018) op nummer 7a en 7b wonen.

Situatie:
7a: voormalig garagebedrijf (inmiddels niet meer toegestaan, in het bestemmingsplan van 2019 alleen nog wonen toegestaan). Is in gebruik als garage/opslag/tuin voor ons nu.
7b: bovenwoning, was altijd al wonen en dat is onveranderd.

Wij zijn eigenaar van beide, hebben de tussendeur tussen a en b weer opengemaakt en het is (behalve kadastraal) een gewone tussenwoning met 2 verdiepingen+zolder en een achtertuin.

Nu zijn er een paar complicaties:
  1. De kadastrale scheiding willen we houden, het is niet onwaarschijnlijk dat we deze delen ooit gescheiden gaan verkopen.
  2. Nummer 7a heeft nog een industriefunctie in het kadaster. Ik heb contact gezocht, maar dat willen ze niet veranderen zolang daar geen keuken & badkamer is (ondanks dat industriefunctie niet meer is toegestaan). Dit maakt het lastiger om 2 losse opstalverzekeringen af te sluiten, want meeste online tools vinden een niet-woonfunctie uit het kadaster niet grappig.
Aangezien premieberekeningen van opstal redelijk grof is, lijkt het me de beste oplossing op een verzekeraar te vinden waar je 2 huisnummers als 1 tussenwoning kan opgeven. Dat is ook de werkelijke situatie. Maar FBTO en independer hebben aangegeven dat het kadaster leidend is en zij dit niet aanbieden. En google resultaten worden vervuild door artikelen over wat te doen als je 2 adressen hebt tijdens verhuizen.

Plan B is een VVE oprichten en die verzekeren, dat kost niet gek veel meer. Maar ik heb niet zo veel zin in de extra administratie en kosten die dit oplevert.
Of twee losse opstalverzekeringen, maar dan gaan de kosten ongeveer x2 terwijl dat voor mijn gevoel niet terecht is.

Heeft iemand hier ervaring mee? Deze situatie lijkt me nou ook weer niet zo uniek dat er geen oplossing voor is, maar ik heb hem voorlopig niet gevonden.

[ Voor 6% gewijzigd door ejdvandenberg op 12-04-2021 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-04 15:32

Rmg

Is het, ook met het oog op later apart verkopen, niet handig om die kadasterfunctie nu te laten veranderen?

Een tijdelijke keuken kan een een keukenblok, fonteintje en kookplaat zijn, Ik weet niet wat de minimale eisen van een badkamer maar daar is ook misschien iets (tijdelijks) op te vinden.

Een extra toilet is altijd handig en tijdelijk een mobiele douchecabine huren en neerzetten zou het probleem van kadaster inschrijving voor nu oplossen. 2 keukenkastjes en een elektrische 2 pits kookplaat is wmb een keuken :+

Dan zal er bij verkoop alsnog een badkamer en (plek voor een) keuken in moeten maar dat is dan voor later.

[ Voor 6% gewijzigd door Rmg op 12-04-2021 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejdvandenberg
Rmg schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:18:
Is het, ook met het oog op later apart verkopen, niet handig om die kadasterfunctie nu te laten veranderen?
Algemeen heb je hier wel gelijk in, maar voor mijn probleem met de opstalverzekering (en inboedel, realiseer ik me nu) gaat dit geen verschil maken volgens mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:53

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Is dit niet een mooie klus voor een tussenpersoon om uit te (laten) zoeken ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejdvandenberg
DukeBox schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:48:
Is dit niet een mooie klus voor een tussenpersoon om uit te (laten) zoeken ?
Dat is wel een goede ja, was sinds het provisieverbond en de opkomst van independer gewoon vergeten dat die lui bestaan. Eens kijken wat ik kan vinden hier in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KirstenMik
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23-02-2023
Ik ben erg benieuwd wat hier uit is gekomen ivm een vergelijkbare situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejdvandenberg
Sorry voor de trage reactie, weinig achter de pc gezeten laatste dagen.

Wij zijn uiteindelijk inderdaad goed geholpen door een tussenpersoon. Zitten nu bij ASR.
Mijn gevoel is dat als je verzekeraar benarderd buiten het online formulier om, dat de meeste dit wel kunnen aabieden.

Mocht bij jou wel beide adressen een woonbestemming hebben zou ik gewoon 2 losse verzekeringen op independer afsluiten. In ieder geval is onze prijs nu ongeveer 2x de goedkoopste op independer (voor 1 adres).
Pagina: 1