Baybus ontwerp. wat moet erin?

Pagina: 1
Acties:

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 11:40

morphje

let's all love lain

Topicstarter
Na het lezen van endeloze tweakers.net busbays met 7 volt uit 12-5 volt en dat soort ongein, heb ik besloten even een eigen ontwerp te maken. Ik vraag me af wat ik mis en wat er volgens de die-hard tweakers in moet zitten

Voor een 5,25" geval.

Ik heb nu in mijn tekening staan. 3x module voor aansturing fans. Deze modules zijn circa 3 cm breed en hebben:
2 signaal leds (moet nog een doel verzinnen)
een signaal balk in het idee als een vu-meter om aan te geven hoeveel spanning een fan krijgt
2 druk schakelaartjes voor de functie up en down
eventueel de mogelijkheid voor een standaard fan en een noodfan. Zodra de extra fan word aangeschakeld word de primaire fan uitgeschakeld. voor bijvoorbeeld harde koeling van een cpu zonder de standaard koeler over zijn toeren te jagen (en uiteindelijk kapot te laten gaan)
Eventueel zat ik ook te denken aan temp sensors, maar ik weet nog niet hoe ik die kan gaan verwerken.

Nou als je die 9 cm van die 3 modules eraf trekt heb je nog ruimte over. ik dacht aan het volgende:

ethernet connector.
usb connectoren met usb hubje achter de bay
een klein ventilatortje (omdat je er nooit genoeg kan hebben :) )

De laatste 3 kunnen niet allemaal gebruikt worden, dus selecteer maar :) it's up to u tweakers >:)

Verwijderd

Hij moet aan jouw eisen voldoen, niet aan die van mede-tweakers, toch? Doe gewoon lekker wat je zelf wilt, is het resultaat ook het best. Temp sensors, ethernet connectors, usb hubs, etc. hebben overigens weinig met een BayBus te maken. Het idee van een BayBus is dat je dingen met kleine wattages zoals fans aan en uit kunt schakelen.

• morphje

morphje

let's all love lain

Topicstarter
Op donderdag 16 augustus 2001 11:37 schreef surreal het volgende:
Hij moet aan jouw eisen voldoen, niet aan die van mede-tweakers, toch? Doe gewoon lekker wat je zelf wilt, is het resultaat ook het best. Temp sensors, ethernet connectors, usb hubs, etc. hebben overigens weinig met een BayBus te maken. Het idee van een BayBus is dat je dingen met kleine wattages zoals fans aan en uit kunt schakelen.
weet ik ook wel. Maar ik denk ik vraag even aan jullie tweakers wat jullie mening is.

Het aansturen van fans met een dom schakelaartje vind ik zo ouderwets, daarom mijn elektronisch aangestuurde modules met die signaal balken.

En aangezien ik nog ruimte over heb, dacht ik ach, waarom ook niet. Ik moest het even invullen :) ik heb weinig ideeen op dit moment, misschien hadden jullie een idee

Verwijderd

Naja, doe wat je zelf wilt, behalve zo'n klein fannetje in een 5.25" bay, dat heeft echt geen zin - ik heb het geprobeerd. Volgens mij heeft het meer weg van een DigiDoc als een BayBus. :)

Verwijderd

Ik zou trouwens geen van beiden doen. Draden aan de voorkant van je bak staan zo lelijk. :P Zet er een LCD'tje op, net als in je wekker. Zet de tijd erop, de temp van je hd, whatever. :)

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-08 20:41
Een LCD met het aantal Mhz en processor type. Ooit zat zoiets er standaard op (aantal Mhz dan) maar dat is op een gegeven moment verdwenen.
Was zo'n 286 kast zijn tijd toch ver vooruit :)

• morphje

morphje

let's all love lain

Topicstarter
aardige ruimte opvuller ...

Dan zeker wel met een circuit dat hij het zelf detecteerd en dat je niet kan sjoemelen met het getal.
Moet ook wel minimaal 4 digits groot zijn ...

edit: in reactie op het MHz verhaal

• morphje

morphje

let's all love lain

Topicstarter
Okee voorlopig aangepast ontwerp van de "digidoc" (tm surreal :) )

lcd scherm of een combinatie van veel ledgevallen met daarop 3 fan aansturingen en 3 tempsensors. Dat vult wel aardig op. Moet ik wel even een lcd geval vinden die 6 onafhankelijke dingen kan weergeven.

Zal ik de fans aangeven met RPM of volts (wedden dat iedereen stemt voor RPM ?)

Ik denk dat ik het geheel maar ga aansturen met een uP, want dit word toch best een uitgebreid projeccie :)

Verwijderd

RPM! :) DigiDoc is trouwens al een naam die bestond. Is ook zo'n geavanceerde regelaar .. maar alleen van fans. Wel een cool dingetje. Er staat een review van op Tweakers.Net.

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:11

Chakotay

Lick here to continue

Is er een mogelijkheid om de gedectecteerd procspeed op een lcdtje te dumpen? De enige manier die ik kan verzinnen is via de seriele poort waar je signaaltjes heenpleurt, maar dan krijgt je weer zon geklooi met kabels aangezien die tegenwoordig vast op het mobo zaten ipv een connectortje dat eraf kan en door te trekken is naar voren :(

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0

• morphje

morphje

let's all love lain

Topicstarter
Okee ik heb even een paar display achtige dingen opgezorgt (kan ik gelijk ook weer misbruik maken van mijn domeintje :) )

Afbeeldingslocatie: http://www.clan-dsk.com/morphje/1.jpg
standaard model 4 digits met elk 6x8 puntjes
Afbeeldingslocatie: http://www.clan-dsk.com/morphje/2.jpg
verkrijgbaar in verschillende modellen tot 20x4 karakters
Afbeeldingslocatie: http://www.clan-dsk.com/morphje/3.jpg
standaard 4 digit lcd schermpie. Hoewel dit niet echt mijn keuze zou zijn post ik hem toch maar erbij

Of misschien toch een volledig lcd schermpie, die toch wel best aan de prijs zijn :(

edit: tekst bij plaatjes

Verwijderd

Check this out is dit wat je bedoelt???

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/w.peters7/fanbus/MVC-127F.JPG

Ja, ziet er goed uit heb ik zelf bedacht en gebouwd, dat zuigt of niet! :7

• morphje

morphje

let's all love lain

Topicstarter
Ziet er goed uit inderdaad

Alleen wil ik het dus wat verder brengen

met een display en 3 a 4 fan aansluitingen en met temp/rpm sensoren

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:51

ThaHandy

Discovery Channel

Op donderdag 16 augustus 2001 11:48 schreef surreal het volgende:
Ik zou trouwens geen van beiden doen. Draden aan de voorkant van je bak staan zo lelijk. :P Zet er een LCD'tje op, net als in je wekker. Zet de tijd erop, de temp van je hd, whatever. :)
met een keypad(aanstuuring) :9

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 14:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op donderdag 16 augustus 2001 15:48 schreef mad_maxz het volgende:
Check this out is dit wat je bedoelt???

[afbeelding]

Ja, ziet er goed uit heb ik zelf bedacht en gebouwd, dat zuigt of niet! :7
Wat is het?
Een rheostat fanbus maar dan met drukknopje?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Wat dat is???..... (foto hier boven)

Heel simpel een fan regelaar bedient door 1 drukknop schakelen met 12 - 9 - 7 - 0 volt met stand indicatie d.m.v. 4 leds in de vorm van een bargraph (rij leds).

Kan achter een 5 1/4 plaat worden gebouwd met meerdere naast elkaar en aan te sluiten via molex (zit er nog niet aan)

Het is nog lang niet klaar althans van compleet product functioneren doet hij het zeker wel.

Verwijderd

Op donderdag 16 augustus 2001 19:19 schreef Demoniac het volgende:

[..]

Wat is het?
Een rheostat fanbus maar dan met drukknopje?
Rheostats zijn draaiknop dingen.
Pagina: 1