Fishfinder straight of crossover aansluiten op switch ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 04-10 23:04
Ik heb een specifieke usecase, ik gok dat 99% niet in detail weet waar het overgaat maar de vergelijking met het netwerk thuis is wel gemakkelijk te maken. Dus graag jullie input :+

Ik heb meerdere fishfinders op mijn boot geïnstalleerd.
Dit is feitelijk een klein computertje waar 1 netwerkport achterop zit.
Ik begon er met 1 unit en heb er nu 3 op de boot.

Om ze aan elkaar te koppelen, en zo functionaliteiten te delen kun je ze dus met elkaar laten kletsen d.m.v. een switch, of ze rechtstreeks op elkaar prikken.
Omdat ik ook nog andere netwerkspullen op de boot heb (sonar), heb ik te weinig poorten op de fishfinders.
Dus daarom gekozen voor een simpele unmanaged switch van 3 tientjes.

Nu weet ik dat de fabrikant (Garmin) altijd crossover kabels gebruikt tussen de units onderling.
Lijkt me logisch, anders vinden ze elkaar niet leuk.

Alleen nu ik van het weekend mijn switch heb aangesloten, en alle kabels opnieuw getrokken heb,
ben ik eigenlijk er van uitgegaan dat een switch een "slim" apparaat is, en dus geen crossover verbinding nodig heeft. Heb dus de RJ45 kopjes op straight gemaakt.

Nu zien de units elkaar wel, alleen ik loop tegen vreemde problemen aan tijdens bijvoorbeeld het updaten.
De ene unit stuurt een update naar de andere en die hangt vervolgens vast omdat hij niets ontvangt.

Mijn vraag is dus nu, kan dit te maken hebben dat ik geen crossover gebruikt hebt?
Of staat dit er helemaal los van en kan ik dit uitsluiten?

Bedankt alvast!

edit: de reden dat ik het niet even snel kan testen met een crossover omdat alles nu weggewerkt zit en ik 3u bezig ben om alles te moeten demonteren 8)

[ Voor 5% gewijzigd door 0re0 op 12-04-2021 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-10 17:21
Als een switch "slim" is, dan maakt het niet uit of je straight of crossover utp-kabel gebruikt. Een "domme" switch heb je perse straight voor nodig. Het hangt dus af van wat voor merk/type switch je nu gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
Vloris schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:53:
Als een switch "slim" is, dan maakt het niet uit of je straight of crossover utp-kabel gebruikt. Een "domme" switch heb je perse straight voor nodig. Het hangt dus af van wat voor merk/type switch je nu gebruikt.
Excuus, vergeten te vermelden
Betreft deze switch:

pricewatch: TP-Link LS1005G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 17:26
Vloris schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:53:
Is ook niet helemaal waar :-) In de regel gebruik je van/naar apparaten van een ander soort (dus switch -> computer) een straight kabel. Dezelfde soort apparaten worden verbonden met een crossover kabel.

Dat gezegd te hebben, duurdere switches hebben inderdaad een soort van auto-sensing. Het maakt dat niet uit of je cross of straight tussen switches gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
ItMeAedri schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:55:
[...]

Is ook niet helemaal waar :-) In de regel gebruik je van/naar apparaten van een ander soort (dus switch -> computer) een straight kabel. Dezelfde soort apparaten worden verbonden met een crossover kabel.

Dat gezegd te hebben, duurdere switches hebben inderdaad een soort van auto-sensing. Het maakt dat niet uit of je cross of straight tussen switches gebruikt.
Ik heb dus die van hierboven .. de goedkopere variant :)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/6p7SCsjp/Knipsel.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door 0re0 op 12-04-2021 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Er staat toch een vinkje bij auto MDI/MDI-X.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:42

ST10©DE

Dus.............

En hoe heb je netwerk ingericht? Je hebt neem ik aan geen DHCP server draaien op je boot dus allemaal static ip adressen? Zelfde (sub-) netwerk?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-10 10:18

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Ik denk ook dat het te maken heeft met IP adressen die ontbreken, maar dat is een aanname.
Zonder DHCP servertje, zullen IP adressen handmatig ingesteld moeten worden.
Als je windows gebruikt om bijv je dieptemeters te updaten zou je kunnen overwegen omziets als tftpd32/64 te gebruiken daar zit een DHCP servertje in. Het mooie ervan is dat je in de tftp directory (die je naar keuze kunt instellen) je nieuwe software/ firmware/waypoints e.d. kunt neerzetten zodat je apparatuur daarvandaan kan updaten.
En andersom, je kunt er files vanuit je apparatuur neerzetten om op je windows laptop te bekijken.
(again, aannames)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
hcQd schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:10:
Er staat toch een vinkje bij auto MDI/MDI-X.
Ja daarom.. dus dat beantwoord dan feitelijk mijn vraag dat het geen probleem is dat ik een straight kabel gebruik terwijl er wellicht een crossover nodig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
ST10©DE schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:24:
En hoe heb je netwerk ingericht? Je hebt neem ik aan geen DHCP server draaien op je boot dus allemaal static ip adressen? Zelfde (sub-) netwerk?
Gaat vanzelf .. de fishfinders richten een eigen gedeeld wifi netwerk op waar ze allemaal op zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0re0
Kabouterplop01 schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:35:
Ik denk ook dat het te maken heeft met IP adressen die ontbreken, maar dat is een aanname.
Zonder DHCP servertje, zullen IP adressen handmatig ingesteld moeten worden.
Als je windows gebruikt om bijv je dieptemeters te updaten zou je kunnen overwegen omziets als tftpd32/64 te gebruiken daar zit een DHCP servertje in. Het mooie ervan is dat je in de tftp directory (die je naar keuze kunt instellen) je nieuwe software/ firmware/waypoints e.d. kunt neerzetten zodat je apparatuur daarvandaan kan updaten.
En andersom, je kunt er files vanuit je apparatuur neerzetten om op je windows laptop te bekijken.
(again, aannames)
Zie boven.. ze hebben dus hun eigen wifi netwerk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Maar waarom gebruik je dan kabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
ST10©DE schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:46:
Maar waarom gebruik je dan kabels?
Wifi is puur voor het updaten (software wordt binnen gehaald via de telefoon)
Helaas niet om onderling met elkaar te communiceren.
Dat gaat via het lokale netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

0re0 schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:39:
[...]

Wifi is puur voor het updaten (software wordt binnen gehaald via de telefoon)
Helaas niet om onderling met elkaar te communiceren.
Dat gaat via het lokale netwerk.
Dan geldt wederom de eerste vraag, hoe is dat lokale netwerk ingericht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:12
Zonder dhcp server moet je alle devices een verschillend fix ipadres in hetzelfde subnet geven.
Waarschijnlijk staan ze default of op dhcp of allemaal op hetzelfde ip adres.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 04-10 22:45
Als er geen DHCP server is dan zouden de apparaten terug moeten vallen op een IPv4 Link-Local adres. (dus een 169.254.*.*) (in windows noemen ze dat AIPIPA adres)
Daarmee zou ook gewoon een lokaal netwerk opgezet moeten worden. Je kunt dus even controleren of alle aparaten een eigen IP-adres hebben, of dat ze per ongeluk hetzelfde gebruiken.
Pagina: 1