Dank voor jullie reacties allemaal!
Xander schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 23:23:
[...]
Kun je achter de TV geen opening in de (dubbele) wand maken? Dan heb je ruimte zat voor het accesspoint. Je kunt het zelfs hoger of lager in de wand plaatsen (als het maar binnen handbereik vanuit de opening blijft), zodat je geen last hebt van de "schaduw" van de TV. Afhankelijk van de TV-beugel die je wilt toepassen zie je daar niets meer van. Maak anders een mooi uitneembaar luikje.
[...]
Ok, dan zit het goed.
Just checking, je zou niet de eerste zijn die een accesspoint wil plaatsen om het bereik van een Hue lamp te verbeteren.

Haha gelukkig hebben we de spotjes goed uitgezocht, dat zit dus wel goed

. De spotjes zitten in de veranda, en er staan in totaal nog 6 spotjes in de tuin verdeeld (aan de schutting en in de grond nog prikspots).
We werken inderdaad met een dubbele wand, de achterwand is aan die kant gewoon van houten platen gemaakt en de voorkant van zwarte rabatdelen, het zou daar dus achter kunnen maar het is een plek waar we geen luikje o.i.d. maken dus dan zou het hout ook nog straling tegenhouden en kunnen we er minder makkelijk bij (niet onmogelijk hoor).
Meten hoeft niet hoor, toch bedankt! Ik heb met die afmetingen in ieder geval een redelijke indicatie. We kunnen nooit voorkomen dat je er helemaal niks van ziet, maar zo min mogelijk is wel het fijnste.
dion_b schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 23:17:
[...]
Die systemen zijn voor de gemiddelde gebruiker lood om oud ijzer. TP-Link's platform is iets gelikter, Ubiquiti biedt meer opties voor degene die echt aan knoppen wil zitten en dondersgoed weet waar hij mee bezig is. Qua hardware zijn ze echt zo goed als identiek; Ubiquiti geeft iets lager verbruik op, maar bovenal zijn het voorbeelden van convergente evolutie - zelfde toepassing dus zelfde specs en prestaties.
[...]
Waar je buiten extra op moet letten: minder multipath. Als je signaal wilt hebben in de 'schaduw' van het apparaat waar je achter zit, moet er een muur/schutting oid zijn er tegenover waar de signalen vanaf kunnen reflecteren. In een typische bloemkoolwijk geen probleem, maar in echt buitengebied kun je problemen krijgen en ga je in de schaduw zo goed als geen dekking hebben.
[...]
Formaat uit de kluiten gewassen electrische tandenborstel komt aardig in de buurt. Let op dat Ubiquiti lengte incl antennes opgeeft waar TP-Link het exclusief antennes doet. In praktijk zijn ze echt vrijwel exact even groot met een zeer vergelijkbaar montagesysteem.
Ubiquiti ziet er wel erg mooi uit qua software en is erg interessant, maar ik vind het vrij dure apparatuur waarbij TP-Link qua budget een stuk toegankelijker is. Als er een duidelijk merkbaar verschil zou zitten in capaciteit etc.. dan zou ik uiteraard voor de duurdere Ubiquiti gaan maar dat lijkt hier niet het geval.
De tuin is aan alle kanten voorzien van een schutting en het is een niet extreem grote tuin. De veranda is 4x5 meter en de tuin is totaal 9 meter breed (diepte weet ik niet uit m’n hoofd). Dus qua schaduw etc.. zal dat geen probleem opleveren verwacht ik. De router (als access point ingesteld) die nu in de meterkast staat geeft al een beetje bereik in de tuin. Dus het is puur voor de rest van de tuin en om voor een goed sterk bereik te zorgen zodat we ook gemakkelijk goede kwaliteit video’s kunnen kijken.