Eind 2014 heb ik een fijne (game) desktop samengesteld voor ca. € 1000, maar ik begin te merken dat de PC aan een upgrade/vervanging toe is. Qua gamen gebruik ik de PC voornamelijk voor competitieve CS:GO en in mindere mate voor Warzone. Dit gaat in de (nabije) toekomst ook niet veranderen. CS blijft een jeugdliefde 
Mijn huidige PC haalt in CS:GO op low settings gemiddeld ca. 120 á 160 FPS waarbij ik regelmatig uitschieters naar beneden heb bij veel actie/smokes/etc (40 á 60 FPS). Ik heb een 144hz monitor en wil graag naar een systeem toe waarbij ik mijn gemiddelde FPS in CS:GO een stuk hoger krijg op medium/high settings. De vraag is OF en op welke wijze ik dit het beste kan bereiken gezien de huidige PC/GPU-markt.
Ik zoek een?
Mijn idee is om een tweedehands videokaart (bijv. een GTX 1070, GTX 1660, RX 590?) te scoren voor ca. € 300,00 á € 400,00. Daarnaast wil ik eventueel mijn processor, moederbord en interne geheugen upgraden om het meeste uit de PC te halen.
Wat is je budget?
Indien nodig is mijn budget ca. € 1000, maar voor dat bedrag kan ik in de huidige markt waarschijnlijk het best voor een pre-built desktop gaan. Ik wil kijken of het ook mogelijk is om via een upgrade (en lagere kosten) mijn doel te bereiken.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn huidige systeem ziet er als volgt uit:
Naast de videokaart heb ik onderstaande upgrades in gedachte m.b.t. mijn processor, moederbord en intern geheugen:
Als ik bovenstaande upgrades doorvoer, komt mijn totale kostenplaatje uit tussen de € 650 en € 750 (afhankelijk van de prijs van de tweedehands videokaart) en kom ik volgens mij redelijk in de buurt van mijn gewenste eindresultaat.
Mijn vragen:
1. Is deze upgrade technisch haalbaar/compatibel?
2. Kan mijn huidige voeding deze theoretische upgrades aan?
3. Hebben jullie andere suggesties qua componenten?
4. Is het de moeite waard om deze componenten te upgraden? Of kan ik beter voor een compleet nieuw systeem gaan (eventueel een pre-built)? Uiteraard kan ik ook afwachten totdat de GPU-markt zich normaliseert en voorlopig blijven fraggen op low settings
Ik hoor graag jullie ervaringen, opmerkingen en suggesties.
Mijn huidige PC haalt in CS:GO op low settings gemiddeld ca. 120 á 160 FPS waarbij ik regelmatig uitschieters naar beneden heb bij veel actie/smokes/etc (40 á 60 FPS). Ik heb een 144hz monitor en wil graag naar een systeem toe waarbij ik mijn gemiddelde FPS in CS:GO een stuk hoger krijg op medium/high settings. De vraag is OF en op welke wijze ik dit het beste kan bereiken gezien de huidige PC/GPU-markt.
Ik zoek een?
Mijn idee is om een tweedehands videokaart (bijv. een GTX 1070, GTX 1660, RX 590?) te scoren voor ca. € 300,00 á € 400,00. Daarnaast wil ik eventueel mijn processor, moederbord en interne geheugen upgraden om het meeste uit de PC te halen.
Wat is je budget?
Indien nodig is mijn budget ca. € 1000, maar voor dat bedrag kan ik in de huidige markt waarschijnlijk het best voor een pre-built desktop gaan. Ik wil kijken of het ook mogelijk is om via een upgrade (en lagere kosten) mijn doel te bereiken.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn huidige systeem ziet er als volgt uit:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-4460 Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Moederborden | MSI H97 GUARD-PRO | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Interne harde schijven | WD Green WD6400AACS, 640GB | € 112,15 | € 112,15 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define R4 Pearl Black | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Monitoren | ASUS VG248QE Zwart | € 194,33 | € 194,33 |
| 1 | Processorkoeling | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Tactical BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Voedingen | XFX TS Series 550W PSU 80+ Bronze | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Solid state drives | Crucial MX100 256GB | € 0,- | € 0,- |
| Totaal | € 306,48 | |||
Naast de videokaart heb ik onderstaande upgrades in gedachte m.b.t. mijn processor, moederbord en intern geheugen:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-10400F Boxed | € 136,25 | € 136,25 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Z490 UD | € 129,90 | € 129,90 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 79,90 | € 79,90 |
| Totaal | € 346,05 | |||
Als ik bovenstaande upgrades doorvoer, komt mijn totale kostenplaatje uit tussen de € 650 en € 750 (afhankelijk van de prijs van de tweedehands videokaart) en kom ik volgens mij redelijk in de buurt van mijn gewenste eindresultaat.
Mijn vragen:
1. Is deze upgrade technisch haalbaar/compatibel?
2. Kan mijn huidige voeding deze theoretische upgrades aan?
3. Hebben jullie andere suggesties qua componenten?
4. Is het de moeite waard om deze componenten te upgraden? Of kan ik beter voor een compleet nieuw systeem gaan (eventueel een pre-built)? Uiteraard kan ik ook afwachten totdat de GPU-markt zich normaliseert en voorlopig blijven fraggen op low settings
Ik hoor graag jullie ervaringen, opmerkingen en suggesties.
[ Voor 0% gewijzigd door Poppiholla op 11-04-2021 23:31 . Reden: Extra vraag toegevoegd. ]
/f/image/nHrxJsj1QExV8Dw6x37SYFO6.png?f=fotoalbum_large)