Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jh25
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10-08-2024
Deze week heb ik een pfSense box aangeschaft, om eens uit te proberen wat er zoal mee mogelijk is, en om hem uiteindelijk in te zetten in het netwerk.

Ik loop tegen een probleem aan waarover ik op internet niet echt veel informatie over kan vinden (of ik zoek verkeerd..) ik zou namelijk graag voor een paar apparaten in het netwerk (oa NAS, switch en TP link wifi apparatuur) willen benaderen via een alternatieve domein / hostnaam, in plaats van het ip adres.

Het volgende heb ik ingesteld

2 aparte VLAN's 1 voor het interne netwerk waarachter de nas etc hangt en 1 voor het gastnetwerk. Deze VLAN's hebben een verschillend subnet, en met de Firewall heb ik het al voor elkaar dat communicatie tussen beide VLAN's niet mogelijk is. Deze VLANS gebruiken poort 2 van de box.

de LAN poort, hier doe ik verder niks mee, dan alleen mee inloggen op de pfsense als ik mezelf via het interne VLAN per ongeluk buitengesloten heb. Dit is poort 1 van de box

de WAN poort, deze is aangesloten op de bestaande fritzbox, de standaard instellingen heb ik nog niet veranderd, dit is poort 0 van de box

Ik heb mijn NAS via een netwerkpoort op de managed switch in VLAN 50 aangesloten, en deze krijgt een ip in de range die ik heb ingesteld in de DHCP van VLAN50, en deze kan ik via dat IP ook bereiken, als ik met de computer ook op het wifi netwerk zit wat via de TP link omada ook in VLAN 50 zit, dus dat werkt.

Nu zou ik graag willen dat ik de server ook kan bereiken door bijvoorbeeld nas01.intern.web in te tikken, hetzelfde wat met de synology NAS ook kan via DNS Server (dat werkt nu trouwens niet)

In de pfSense heb ik als Domein ingesteld intern.web en de box heet pfsense, deze kan ik ook bereiken door in te typen pfsense.intern.web, dit kan trouwens alleen als ik via de LAN poort aangesloten ben, dus niet via de wifi op VLAN50, dat snap ik ook nog niet helemaal.

Ik heb momenteel de DNS Forwarder aan staan, als ik deze uitzet en DNS Resolver aanzet werkt het bovenstaande: pfsense.intern.web ook niet meer via de LAN poort, wat is precies het verschil tussen deze beide?

Ik heb geprobeerd via Host Overrides iets aan te maken, maar dat lukte niet. (weet ook niet of dat ermee te maken kan hebben)
0Wie kan mij hiermee helpen?