Trekveer gaat volledig ergens anders heen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:22
Beste Tweakers,

Na onlangs toch teleurgesteld te zijn in de internetsnelheden met een Deco M5, heb ik op advies van enkele mede-Tweakers in een topic besloten om een poging tot bekabeld internet te doen.

Aangezien er naar zowel de 1ste als de 2de verdieping een coax als een telefoonkabel lopen vanuit de meterkast (ieder in hun eigen leiding), leek het mee een goed moment om de telefoonkabels te vervangen door UTP kabels.

Gebaseerd op nuttige topics hier heb ik de spullen ingekocht, waaronder een goede WYMEFA trekveer van 30 meter, ruim zat.

Nu ben ik helaas zo stom geweest om de telefoonkabel naar de 2de verdieping te verwijderen, zonder een andere kabel eraan te binden. Sindsdien zijn eigenlijk alle pogingen op niets uitgelopen. Wat gebeurt er: wanneer ik vanaf boven naar beneden ga met de trekveer, kom ik eigenlijk vrij ver. Ik schat dat ik zo'n 15 meter verder kom, dat is al dichtbij het eind van de leiding. Echter liep ik daar tegen een behoorlijke weerstand op. Na toch wat heen en weer bewegen met de trekveer en deze op spanning te zetten door het een beetje te torderen, kwam ik erdoorheen. Blij als ik was duwde ik de trekveer nog wat verder, tot mijn verbazing gingen er nog vele meters in. Maar de trekveer komt er niet uit! Op een gegeven moment loopt die dan wel vast, maar dit is zeker niet meer in de leiding. Je hoort dan ook de trekveer ergens achter de meterkast langs verder naar beneden lopen. Waardoorheen is mij een raadsel.

Vervolgens heb ik met mijn vriendin geprobeerd om de trekveer dan maar vanaf de meterkast op te voeren (dit had ik overigens eerst al gedaan vanwege die weerstand vanaf boven). Maar vanaf onder was er ook na ongeveer 1 tot 1,5 meter een forse weerstand. Met wat geluk kwamen we hier ook langs en was het vervolgens relatief makkelijk op te voeren. Maar opnieuw gaat de trekveer volledig ergens anders heen. Ditmaal hoor ik de trekveer langs de leidingen van de badkamer naar het washok op zolder gaan. Je hoort hem dan dichtbij de wasmachine langs de waterleidingen lopen lijkt het wel. De volledige 30 meter kon worden opgevoerd. Overigens was de trekveer droog, dus gelukkig lijkt er geen kwaad te zijn verricht. Wel was er wat wit gruis op te zien.

Verder hebben we het trucje met een touwtje en de stofzuiger geprobeerd, door de trekveer vanaf boven tot net voor die weerstand op te voeren. In de hoop dat de stofzuiger het touwtje met een klein stukje van een boterhamzakje eraan zou opzuigen. Ook dat gebeurde niet.

Al met al heb ik voor mijn gevoel vrij veel geprobeerd met goede materialen. Maar de leiding lijkt wel kapot. Ik ga overigens geen muren laten uithakken oid. Maar ik vroeg mij af of jullie nog andere ideeën hebben mbt wat ik kan proberen.

De coax kabel durf ik in ieder geval niet weg te halen. Die laat ik graag zitten voor mogelijk internet over coax als laatste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:49
Er zit niet toevallig een verlaagd plafond in de meterkast wat je nog kunt demonteren?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Xander schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:49:
Er zit niet toevallig een verlaagd plafond in de meterkast wat je nog kunt demonteren?
Nee, het probleem lijkt zich nog achter/boven de gipsmuur van de meterkast te bevinden. Een plek waar ik niet zomaar bij kan komen :'(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-06 19:12
Een andere telefoon kabel op een andere kamer verwijderen en daar de utp wel aan binden?

Heb het vermoede dat je kabel door een lasdoos oid gaat waar hij een andere 'afslag' moet hebben gehad

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjanw848
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:46
Misschien als alternatief eens kijken naar ethernet over coax? Ik gebruik zelf deze set https://www.hirschmann-mu...ternet-over-coax-ada.html naar volle tevredenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
RoelsRules schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:54:
Een andere telefoon kabel op een andere kamer verwijderen en daar de utp wel aan binden?

Heb het vermoede dat je kabel door een lasdoos oid gaat waar hij een andere 'afslag' moet hebben gehad
Helaas gaan de andere telefoonkabels naar de woonkamer en naar de 1ste verdieping, terwijl mijn werk/gamekamer op de 2de verdieping is.
arjanw848 schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:54:
Misschien als alternatief eens kijken naar ethernet over coax? Ik gebruik zelf deze set https://www.hirschmann-mu...ternet-over-coax-ada.html naar volle tevredenheid.
Dit staat zeker als alternatief op het lijstje. Maar wil toch nog kijken of er een oplossing zou kunnen zijn om van UTP gebruik te gaan maken. Anders grijp ik toch weer naar een work-around met mogelijk minder performance. Of is die 1gbit wel echt realistisch? Ik heb namelijk geen idee hoe lang die coax kabels er al in liggen/in wat voor staat ze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanw848
  • Laatst online: 09:46
Ik haal hier de volle 1 Gb/s volgens iperf.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik heb een keer een soortgelijk iets gehad maar toen bleek dat er ergens een koopelstuk gebruikt was zonder te lijmen. Die liet dus los en m’n trekveer ging overal heen behalve naar de goeie plek.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-06 13:24

dijkmane

biertje ?

ik wilde ooit randaarde erbij hebben boven.
dus de 2 oude, daar 3 nieuwe aan en trekken, ging erg zwaar, ergens halverwege, knap...
opnieuw beginnen met een trekveer dus, van boven ging hij er in, tot de laatste 2 meter, vast
van beneden af er 2 meter in en toen vast, daar zat dus iets in de buis.

trucje wat ik uiteindelijk gebruikt heb is, boven stofzuiger op de buis, beneden cassettebandje afgerold en op laten zuigen.
daar een dun touwtje aan, die erdoor trekken en daar weer de trekveer aan.
toen lukte het om 3 nieuwe draden te trekken.

kostte wel een dagje klooien, maar was beter dan de boel open hakken.

als t echt niet lukt, goede powerline werkt ook, is sneller dan wifi.

maar goed, die telefoondraad is er ook ooit in gekomen...

specs : wil je niet weten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Wat is de bouw van de woning? Muren, vloeren, plafonds? Verwacht je holle ruimtes ergens? In een houten verdiepingsvloer natuurlijk wel maar als de leidingen in beton gestort zijn zou dat toch wat bijzonder zijn...

Als je ergens een endoscoop vandaan kunt halen kun je vanaf beneden misschien iets zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:15
Er zijn ook manieren om de trekveer te volgen met een 'signaalgever' en een 'tracer'.

Je geeft aan al te horen waar hij heen gaat achter de wanden, maar misschien vind je dan de plek waar iets is. Een doos of kapotte buis.

Persoonlijk zou ik het nog een dag proberen. Misschien met touwtjes en stofzuigers ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
arjanw848 schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:59:
Ik haal hier de volle 1 Gb/s volgens iperf.
Dat klinkt in ieder geval veelbelovend :)
dijkmane schreef op zondag 11 april 2021 @ 23:00:
ik wilde ooit randaarde erbij hebben boven.
dus de 2 oude, daar 3 nieuwe aan en trekken, ging erg zwaar, ergens halverwege, knap...
opnieuw beginnen met een trekveer dus, van boven ging hij er in, tot de laatste 2 meter, vast
van beneden af er 2 meter in en toen vast, daar zat dus iets in de buis.

trucje wat ik uiteindelijk gebruikt heb is, boven stofzuiger op de buis, beneden cassettebandje afgerold en op laten zuigen.
daar een dun touwtje aan, die erdoor trekken en daar weer de trekveer aan.
toen lukte het om 3 nieuwe draden te trekken.

kostte wel een dagje klooien, maar was beter dan de boel open hakken.

als t echt niet lukt, goede powerline werkt ook, is sneller dan wifi.

maar goed, die telefoondraad is er ook ooit in gekomen...
Dat trucje met het cassettebandje zou ik nog kunnen doen. Al verwacht ik er weinig van, aangezien het touwtje met boterhamzakje aan de trekveer er ook niet uit werd gezogen. Maar goed, misschien helpt het om gewoon te werken vanuit de 2 "ingangen" van de buis.
Xander schreef op zondag 11 april 2021 @ 23:02:
Wat is de bouw van de woning? Muren, vloeren, plafonds? Verwacht je holle ruimtes ergens? In een houten verdiepingsvloer natuurlijk wel maar als de leidingen in beton gestort zijn zou dat toch wat bijzonder zijn...

Als je ergens een endoscoop vandaan kunt halen kun je vanaf beneden misschien iets zien.
Het huis is uit 1997, alles van beton. Er is 1 holle ruimte in de woning waar volgens mij leidingen doorheen lopen voor het washok en verwarmingsbuizen voor de 1ste verdieping. Het geluid van de trekveer leek toen we het vanaf de meterkast opvoerden dan ook uit die holle ruimte te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Playa del C. schreef op zondag 11 april 2021 @ 23:03:
Er zijn ook manieren om de trekveer te volgen met een 'signaalgever' en een 'tracer'.

Je geeft aan al te horen waar hij heen gaat achter de wanden, maar misschien vind je dan de plek waar iets is. Een doos of kapotte buis.

Persoonlijk zou ik het nog een dag proberen. Misschien met touwtjes en stofzuigers ook.
Het klinkt inderdaad nog de poging waard om de rol van een cassettebandje proberen op te laten zuigen. Ben benieuwd of dat lukt. Eens maar proberen om aan die dingen te komen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
-Edwin- schreef op zondag 11 april 2021 @ 23:06:
Het huis is uit 1997, alles van beton. Er is 1 holle ruimte in de woning waar volgens mij leidingen doorheen lopen voor het washok en verwarmingsbuizen voor de 1ste verdieping. Het geluid van de trekveer leek toen we het vanaf de meterkast opvoerden dan ook uit die holle ruimte te komen.
Je kijkt in de meterkast dus ook tegen het betonnen plafond aan? Probeer je dan ook direct daar in te voeren of is de leiding nog naar beneden gebracht tegen de achterkant of zijkant van de meterkast en voer je daar de trekveer in? Dat laatste stukje bevat vaak wat onmogelijke bochten (of flexbuis) en wordt meestal niet verlijmd dus dat kun je beter weghalen.

Maar het klinkt alsof er een mof is losgegaan in die koof... In plaats van hard doorduwen toen je weerstand voelde, had je misschien beter direct met touwtjes / cassettebandjes aan de slag gekund. Maar dat is achteraf makkelijk zeggen natuurlijk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
-Edwin- schreef op zondag 11 april 2021 @ 23:11:
[...]

Het klinkt inderdaad nog de poging waard om de rol van een cassettebandje proberen op te laten zuigen. Ben benieuwd of dat lukt. Eens maar proberen om aan die dingen te komen :)
Als je de stofzuiger beneden op de leiding zet, voel en hoor je het boven dan wel zuigen? Anders heeft dit ook weinig zin vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
-Edwin- schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:41:
Je hoort dan ook de trekveer ergens achter de meterkast langs verder naar beneden lopen. Waardoorheen is mij een raadsel.
Daar een gat in de achterwand boren een optie? :+

Enig idee wat er achter de meterkast zou moeten zitten? Standleiding van de riolering wellicht? Heb je daar bouwtekeningen van?

Je hebt niet toevallig een kruipruimte waardoor je die ruimte achter de meterkast kunt bereiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

M2M

medicijnman

De kans is aanwezig dat je een koppelstukje van de gele buis kapot geduwd / getrokken hebt. Als die twee delen niet meer op elkaar liggen is de enige manier, hakwerk.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Xander schreef op zondag 11 april 2021 @ 23:12:
[...]

Je kijkt in de meterkast dus ook tegen het betonnen plafond aan? Probeer je dan ook direct daar in te voeren of is de leiding nog naar beneden gebracht tegen de achterkant of zijkant van de meterkast en voer je daar de trekveer in? Dat laatste stukje bevat vaak wat onmogelijke bochten (of flexbuis) en wordt meestal niet verlijmd dus dat kun je beter weghalen.

Maar het klinkt alsof er een mof is losgegaan in die koof... In plaats van hard doorduwen toen je weerstand voelde, had je misschien beter direct met touwtjes / cassettebandjes aan de slag gekund. Maar dat is achteraf makkelijk zeggen natuurlijk...
Ik kijk inderdaad tegen het betonnen plafond aan. De buis loopt op een verschrikkelijke horizontale manier, vanaf de achterkant van de meterkast, parallel aan het plafond naar voren. Dit is inderdaad een fragiel, beweeglijk stuk PVC buis, welke ik al wat korter heb gemaakt. Maar helemaal weghalen kan niet, want hij loopt tot achter de muur. Ik zal zo een foto toevoegen.
Xander schreef op zondag 11 april 2021 @ 23:13:
[...]

Als je de stofzuiger beneden op de leiding zet, voel en hoor je het boven dan wel zuigen? Anders heeft dit ook weinig zin vrees ik.
Daar hebben we niet zo op gelet. En nu ben ik even alleen, dus dit kan ik op dit moment niet nagaan. Wat ik dan wel vreemd vond was dat tijdens het opvoeren vanaf de meterkast, het qua geluid vanaf boven de hele tijd leek alsof de trekveer er elk moment kon komen. Je hoorde het opvoeren echt doorklinken vanuit de leiding op zolder. Maar toch hoorde ik het duidelijk ook achter het washok diagonaal aan de andere kant van de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
-Edwin- schreef op zondag 11 april 2021 @ 23:20:
[...]

Ik kijk inderdaad tegen het betonnen plafond aan. De buis loopt op een verschrikkelijke horizontale manier, vanaf de achterkant van de meterkast, parallel aan het plafond naar voren. Dit is inderdaad een fragiel, beweeglijk stuk PVC buis, welke ik al wat korter heb gemaakt. Maar helemaal weghalen kan niet, want hij loopt tot achter de muur.
Aha.

Zullen we wedden dat het dáár is losgeschoten? De overgang van dat "fragiele stukje buis" naar de buis die uit het betonnen plafond komt.
Wat ik dan wel vreemd vond was dat tijdens het opvoeren vanaf de meterkast, het qua geluid vanaf boven de hele tijd leek alsof de trekveer er elk moment kon komen. Je hoorde het opvoeren echt doorklinken vanuit de leiding op zolder. Maar toch hoorde ik het duidelijk ook achter het washok diagonaal aan de andere kant van de woning.
Tja, als de veer tegen een rioleringsbuis of waterleiding aankomt die door de hele woning loopt, hoor je het natuurlijk in de hele woning.

Ik vermoed dat de veer dan in de ruimte achter de meterkast blijft en helemaal niet hoger komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Xander schreef op zondag 11 april 2021 @ 23:16:
[...]

Daar een gat in de achterwand boren een optie? :+

Enig idee wat er achter de meterkast zou moeten zitten? Standleiding van de riolering wellicht? Heb je daar bouwtekeningen van?

Je hebt niet toevallig een kruipruimte waardoor je die ruimte achter de meterkast kunt bereiken?
Ik durf eerlijk gezegd daar niet zomaar te boren, zo precies was het niet te lokaliseren. Dus dan zou ik bijna de gehele muur uit moeten hakken 8)7

Helaas zijn er geen bouwtekeningen. Maar op de hogere verdiepingen is de ruimte boven de meterkast volgens mij hol en lopen er verwarmingsbuizen uit (op de 1ste verdieping) en buizen voor de mechanische ventilatie en de CV-ketel uit/in (Op de 2de verdieping).

Overigens nog een foto van de buis in de meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jt65csPpIMihEs9UoJ7Tjrd9Ruw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEAwpD4ONjxN0JQuf6UaOLIS.jpg?f=fotoalbum_large

Het is de onderste horizontale buis, waar nu dus niks meer in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Xander schreef op zondag 11 april 2021 @ 23:24:
[...]

Aha.

Zullen we wedden dat het dáár is losgeschoten? De overgang van dat "fragiele stukje buis" naar de buis die uit het betonnen plafond komt.

[...]

Tja, als de veer tegen een rioleringsbuis of waterleiding aankomt die door de hele woning loopt, hoor je het natuurlijk in de hele woning.

Ik vermoed dat de veer dan in de ruimte achter de meterkast blijft en helemaal niet hoger komt.
Ik wed graag met je mee, want daar dacht ik toen ook aan.

Denk je echt dat die veer daar blijft? De gehele 30 meter was na die eerste weerstand namelijk heel makkelijk op te voeren vanaf de meterkast. En ik hoorde het echt heel duidelijk op de 1ste en 2de verdieping in de ruimten boven de meterkast.
Wel moet ik eerlijk bekennen dat we in een kleine paniek de missie opvoeren vanaf de meterkast hadden gestaakt. Toen ik het geluid zo duidelijk rond de wasmachine hoorde 2 verdiepingen hoger was ik vrij bang ergens iets kapot te maken met de trekveer (lees waterlekkage). Is dat überhaupt mogelijk :+

En dan is nog de vraag, kan ik er iets mee als het inderdaad daar is losgeschoten?

[ Voor 18% gewijzigd door -Edwin- op 11-04-2021 23:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
-Edwin- schreef op zondag 11 april 2021 @ 23:26:
Overigens nog een foto van de buis in de meterkast:
[Afbeelding]

Lekker... die komt dus gewoon te ver naar achteren uit het plafond. Als je één van die 4 leidingen rechts zou willen vervangen gaat het waarschijnlijk een stuk beter.

Ik zou dat gat in de achterwand ruimer proberen te maken direct naast die 2 buizen. Je kunt nu met een zaklampje langs die buizen al wel zien of daar iets achter zit wat je liever niet raakt. Ik zou een stukje extra hout wegzagen en dan met een grote steenboor een gat ernaast boren. Hopen dat de leidingen in het plafond recht daar achter zitten. Dan zou je de trekveer al moeten zien als je hem vanaf boven invoert, dan krijg je hem met wat prullen vast ook wel te pakken.

Of met een oscillerende multitool een groot gat zagen waar je hand gewoon doorheen past.

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 11-04-2021 23:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Edwin-
Xander schreef op zondag 11 april 2021 @ 23:34:
[...]

Lekker... die komt dus gewoon te ver naar achteren uit het plafond. Als je één van die 4 leidingen rechts zou willen vervangen gaat het waarschijnlijk een stuk beter.

Ik zou dat gat in de achterwand ruimer proberen te maken direct naast die 2 buizen. Je kunt nu met een zaklampje langs die buizen al wel zien of daar iets achter zit wat je liever niet raakt. Ik zou een stukje extra hout wegzagen en dan met een grote steenboor een gat ernaast boren. Hopen dat de leidingen in het plafond recht daar achter zitten. Dan zou je de trekveer al moeten zien als je hem vanaf boven invoert, dan krijg je hem met wat prullen vast ook wel te pakken.

Of met een oscillerende multitool een groot gat zagen waar je hand gewoon doorheen past.
Slordig he, hoe die buizen eruit komen. Helaas zijn dat net de 2 die vanaf de zolder komen. Waarschijnlijk zou de UTP kabel naar de 1ste verdieping veel makkelijker gaan inderdaad (die wilde ik na deze proberen te doen).

Ik ga eens aan de slag hiermee. Je suggestie lijkt me namelijk zeer waarschijnlijk. Morgen komt mijn schoonvader welke in de bouw werkt. Dan kan ik gelijk jouw analyse met hem bespreken en hopelijk snel tot een nette uitvoer brengen. Ik laat het weten!

Als er ondertussen andere ideeën zijn, hoor ik die uiteraard graag.

Toevoeging:
Ik heb even met een zaklamp langs die 2 horizontale buizen gekeken. Achter de achterwand zie ik op zo'n 40-50 cm nog een betonnen? achterwand. Daarvoor zie ik inderdaad 2 PVC buizen het plafond in gaan! Misschien zijn dat wel de 2 buizen naar de 2de verdieping.

De horizontale buizen lijken na de achterwand trouwens een soort buiging naar beneden te maken. De aansluiting ervan op die 2 buizen naar boven zie ik dus niet.

[ Voor 13% gewijzigd door -Edwin- op 12-04-2021 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vriendin van me had iets soortgelijks, maar waarschijnlijk andere situatie:

Haar woning had een aanbouw. Vanuit meterkast netjes buizen die kant op, vanuit aanbouw netjes buizen naar originele woning. Mooi en wel tot we met een trekveer aan de slag gingen en meters ergens kwijtraakten. Wat bleek? Beun de Haas bv. die aanbouw gemaakt had, had de buizen nooit op elkaar aangesloten. Buizen eindigden in een soort spouw tussen originele buitenmuur en aanbouw. Ene leiding waar we mee bezig waren was geheel loos, dus niets om mee door te trekken. Dat was onbegonnen werk. Gelukkig lag er ook een ongebruikte coaxkabel, dus - heel voorzichtig - UTP aan de coax bevestigd met een goed afgetaped overgang en rustig door het gat getrokken tot het in de buis aan de overkant terecht kwam.

Enfin, bij jou allemaal beton en geen aanbouw, dus relevantie is hooguit dat er soms echt ranzige dingen gedaan worden op plekken die je niet kunt zien. Gelukkig heb je met schoonvader exact soort contact wat je hier nodig hebt, hoop dat hij (of een collega van hem) het weet :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:57
[...]
Helaas zijn er geen bouwtekeningen.
Die kan je opvragen bij de gemeente. Zoek op de site van je gemeente naar bouwarchief of bouwtekeningen. Meestal kunnen ze de tekeningen van je huis digitaal opsturen voor een kleine vergoeding en heb je ze snel in huis.

Vorige week nog alle tekeningen opgevraagd van een huis uit 1950 .. met alle historische tekeningen en allen verbouwingen en uitbreidingen sinds toen.

Sommige gemeentes hebben hun oude archieven overgedragen aan centrale archieven (Groningen heeft dat gedaan met alles ouder dan 10 jaar). Dan moet je wat meer werk doen, maar meestal wel te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
duvekot schreef op maandag 12 april 2021 @ 00:10:
[...]

Die kan je opvragen bij de gemeente. Zoek op de site van je gemeente naar bouwarchief of bouwtekeningen. Meestal kunnen ze de tekeningen van je huis digitaal opsturen voor een kleine vergoeding en heb je ze snel in huis.

Vorige week nog alle tekeningen opgevraagd van een huis uit 1950 .. met alle historische tekeningen en allen verbouwingen en uitbreidingen sinds toen.

Sommige gemeentes hebben hun oude archieven overgedragen aan centrale archieven (Groningen heeft dat gedaan met alles ouder dan 10 jaar). Dan moet je wat meer werk doen, maar meestal wel te vinden.
Dank, zo leer ik nogal wat via zo'n topic. Heb gelijk een aanvraag ingediend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:04
arjanw848 schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:54:
Ik zou dit doen. Kabels trekken is altijd 100x ingewikkelder dan men het laat lijken. Koop dat gedoe af en geniet van probleemloze gigabitjes met deze set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

MarcoC schreef op maandag 12 april 2021 @ 01:01:
[...]
Ik zou dit doen. Kabels trekken is altijd 100x ingewikkelder dan men het laat lijken. Koop dat gedoe af en geniet van probleemloze gigabitjes met deze set.
Weer een apparaat erbij wat weer onderhoud, vervanging (bij defect) etc nodig heeft. En stroom trekt.

Kabels trekken KAN een crime zijn maar het hoeft niet. Hier 2 dagen bezig geweest voor meterkast -> woonkamer en meterkast -> zolder. Maar wel al 7 jaar plezier van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-04 13:49
Wat hierboven ook al gesuggereerd wordt is mijn inziens dat de houten achterwand van de meterkast alleen dat is: een houten achterwand voor een holle ruimte. Grote kans dus als je daar een gat in maakt je de UTP kabel kan opvangen als die van boven naar beneden gevoerd wordt. Waarschijnlijk zit daar een 90 graden bochtje dat los gekomen is, of (en nog erger) ze hebben een 90 graden bocht in een buis gebogen en die is nu kapot gegaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:00
Postman schreef op maandag 12 april 2021 @ 07:39:
Wat hierboven ook al gesuggereerd wordt is mijn inziens dat de houten achterwand van de meterkast alleen dat is: een houten achterwand voor een holle ruimte. Grote kans dus als je daar een gat in maakt je de UTP kabel kan opvangen als die van boven naar beneden gevoerd wordt. Waarschijnlijk zit daar een 90 graden bochtje dat los gekomen is, of (en nog erger) ze hebben een 90 graden bocht in een buis gebogen en die is nu kapot gegaan.
Of nog erger.....er zit helemaal geen bocht in en de oude kabel heeft "in de lucht hangende" de bocht gemaakt ;)

Idd die houten achterwacht een beetje openen zou ook mijn advies zijn. En dan de kabel/ trekveer van bovenaf voeden.

Succes!

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:28
Ik stem ook voor een kapot geduwde koppeling tussen twee PVC buizen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Postman schreef op maandag 12 april 2021 @ 07:39:
Wat hierboven ook al gesuggereerd wordt is mijn inziens dat de houten achterwand van de meterkast alleen dat is: een houten achterwand voor een holle ruimte.
Er zit zo te zien nog wel gipsblok achter.

Maar dat is bijna net zo snel gesloopt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:05

VW-Arjan

★★★★★

Zit je werkkamer recht boven de meterkast?

Zo ja, zou je de coax nog kunnen terugtrekken met een touwtje eraan.
Daarna de coax en UTP aan het touwtje, dat zou zonder gekke bochten in het tracé moeten passen.
En anders CAT5e nemen, die is net wat dunner dan CAT6 en nog steeds geschikt voor Gigabit.
Extra tip: gebruik speciaal glijmiddel hiervoor!

En anders wordt het idd breken, of opbouwgootjes.

Kun je er op een andere manier ook komen (lees omweg), via een verwarmingsbuis in een andere kamer oid.

[ Voor 5% gewijzigd door VW-Arjan op 12-04-2021 09:02 . Reden: extra tip toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 21:08
Suggestie, trek meteen een aantal utp kabels, Ik heb er toen 4 naar mijn werkkamer getrokken. Met de gedachte dat moet wel genoeg zijn.... Ik kom er nu eigenlijk al 2 tekort. Of kijk voor twin utp. 1 kabel, 16 aders

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koning Bolo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-06 22:52
Als je in het bezit bent van een compressor met blaaspistool deze gebruiken om in de buis te spuiten en aan de andere kant voelen of daar de lucht uitkomt, je weet dan zeker of het traject ergens onderbroken is en wanneer dat niet het geval is de truc met het touwtje of cassettebandje toepassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:47
Ik heb zelf pasgeleden een Endscoop gekocht via ali.
Wellicht dat zoiets nog uitkomst gaat bieden om te zien wat er gebeurd in de buizen. Maar twijfel door de lengte van het harde camera gedeelte of die wel de bochten zou kunnen maken, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Xander schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:52:
[...]

Er zit zo te zien nog wel gipsblok achter.

Maar dat is bijna net zo snel gesloopt. :P
Rechts van de twee horizontale buizen ontbreekt nog een stukje gips, misschien dat vanaf daar het hout weghalen mij net genoeg ruimte geeft om met mijn arm het eea te kunnen doen. En anders inderdaad stukje gips weghalen en kijken wat de situatie daarachter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:52
Dj Neo Ziggy schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:15:
Suggestie, trek meteen een aantal utp kabels, Ik heb er toen 4 naar mijn werkkamer getrokken. Met de gedachte dat moet wel genoeg zijn.... Ik kom er nu eigenlijk al 2 tekort. Of kijk voor twin utp. 1 kabel, 16 aders
Ik heb er 2, en maar een switch neergezet voor de rest :)
Hier ook een knak gehad, oud huis, balen :( Powerlan is wel echt een goede optie, zeker in een nieuwere woning met degelijke elektra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:55

Blokker_1999

Full steam ahead

Dj Neo Ziggy schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:15:
Als alles naar 1 ruimte gaat kan je er evengoed een switch neerzetten. Heb hier op mijn bureau ook gewoon een switch staan, enige waar ik vandaag wel stilaan over zou gaan beginnen nadenken is om naar dit soort ruimtes een fiber te trekken, iets wat 15 jaar terug toen ik dit huis bouwde minder vanzelfsprekend was als optie voor binnenshuis.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:41
-Edwin- schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:48:
[...]

Rechts van de twee horizontale buizen ontbreekt nog een stukje gips, misschien dat vanaf daar het hout weghalen mij net genoeg ruimte geeft om met mijn arm het eea te kunnen doen. En anders inderdaad stukje gips weghalen en kijken wat de situatie daarachter is.
Met wat geluk is dat inderdaad de oplossing. Heb een soortgelijke situatie bij mijn broer ooit meegemaakt. Daar was alleen de aannemer dat bochtje vergeten... Dus met de trekveer kwam die achter de plaat in de meterkast uit i.p.v. ervoor. Dat mochten ze toen nog als opleverpunt fixen (moest nog een tegel in het toilet ernaast uit om erbij te komen....). Ik hoop dat je er in elk geval bij kan via een iets groter gat, zodat je in elk geval de trekveer kan zien en vastpakken. En het blijft gewoon een waardeloze constructie zo, omdat dit soort bochtjes gewoon kwetsbaarder zijn als die los hangen i.p.v. in beton zijn gestort. Je vraagt je dan ook af waarom die buis dan niet via dat andere gat door het plafond is gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 21:08
Blokker_1999 schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:27:
[...]

Als alles naar 1 ruimte gaat kan je er evengoed een switch neerzetten. Heb hier op mijn bureau ook gewoon een switch staan, enige waar ik vandaag wel stilaan over zou gaan beginnen nadenken is om naar dit soort ruimtes een fiber te trekken, iets wat 15 jaar terug toen ik dit huis bouwde minder vanzelfsprekend was als optie voor binnenshuis.
Maar een switch kost stroom. En laat staan dat je 1 kabel moet delen misschien met 8 andere apparaten, wat weer niet ten goede komt van je snelheid.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Edwin-
Wat ik nu qua kabels van plan ben:
1 UTP kabel naar de zolder door de buis die nu zoveel problemen geeft.
1 UTP kabel naar de slaapkamer op de 1ste verdieping --> Deze buis komt gewoon verticaal uit in de meterkast, dus fingers crossed dat dit makkelijker gaat.

Op bovenstaande manier heb ik op iedere verdieping in ieder geval een UTP kabel liggen, en kan ik op zolder mijn pc bedraad aansluiten en eventueel nog enkele andere apparaten ook dmv een access point. Mocht dat nodig zijn.

Maar goed, eerst maar eens die kabel fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Dj Neo Ziggy schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:55:
[...]

Maar een switch kost stroom. En laat staan dat je 1 kabel moet delen misschien met 8 andere apparaten, wat weer niet ten goede komt van je snelheid.
Uiteindelijk moeten al die kabels centraal weer in een grotere switch die ook weer meer stroom trekt dan een kleine.

Netto ben je misschien iets beter uit met 1 grote Switch en je kabels centraal ipv 3 kleine maar niet iedereen heeft de luxe om 4 (of meer) kabels te kunnen trekken. Ik heb er 1 naar zolder en 1 naar de woonkamer, toen waren de leidingen we vol. Dus ik heb idd router in meterkast en switch op zolder en woonkamer. Is niet zoveel mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• postbus2000
  • Laatst online: 01-05 11:18
Pak een stofzuiger en een cassette bandje

Zuig in de meterkast aan het pijpje waar je uiteindelijk heen wil. Voer boven casete bandje in. Als die is gelukt kan je heel voorzichtig het cassette bandje vervangen door een touwtje. En later dat touwtje vervangen door sterker touw en uiteindelijk je trekveer . Heeft mij al meerdere keren gered in een oud huis

Succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:04
Lang lang lang geleden toen ik zelf nog instaleur was hadden we daar trekveren voor die een zendende kop hadden zodat we de exact locatie van het trace kunnen volgen.

De varianten die ik ken lijken er niet meer te zijn, maar onderstaand wel een alternatief.

Zo zou je ook kunnen bepalen of het einde van je trekveer wel is waar je hem verwacht en kun je je hak en breekwerk eventueel wat gerichter doen waar nodig.

https://www.boels.nl/hure...dse-detectie/signaalkabel

Het kwam toe ook al vaker voor dat er tijdens het plaatsen van de meterkast plaat er een leidingkje klem komt te zitten en de veer daarmee achter de meterkast plank uitkomt.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:06
Tot dusver lijkt het me het meest voor de hand liggende om een stuk uit de achterwand te zagen. Met een grote gatzaag op je boormachine, of een multitool is dat zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19-05 11:47
Als je nog een 27mc bakkie hebt dan zou je ,er een bijbehorende porto het signaal ook kunnen volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:40
mash_man02 schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:13:
Lang lang lang geleden toen ik zelf nog instaleur was hadden we daar trekveren voor die een zendende kop hadden zodat we de exact locatie van het trace kunnen volgen.

De varianten die ik ken lijken er niet meer te zijn, maar onderstaand wel een alternatief.

Zo zou je ook kunnen bepalen of het einde van je trekveer wel is waar je hem verwacht en kun je je hak en breekwerk eventueel wat gerichter doen waar nodig.

https://www.boels.nl/hure...dse-detectie/signaalkabel

Het kwam toe ook al vaker voor dat er tijdens het plaatsen van de meterkast plaat er een leidingkje klem komt te zitten en de veer daarmee achter de meterkast plank uitkomt.
Doet me denken aan mijn voortgezet onderwijs elektrotechniek op leiding: daar stond een spectrosonde in met het kenmerken "Tjok-Tjok" geluid :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:27
Als hij hem op de verdieping erboven hoort dan heeft het wegzagen van die houten achterwand geen enkel nut.
Als daar het probleem zat zou hij er geen meters trekveer in kwijt kunnen.
Er is ongetwijfeld halverwege een verbindingstukje tussen twee buizen losgeschoten en daar kom je dus nooit meer bij zonder het halve huis af te breken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Ben(V) schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:20:
Als hij hem op de verdieping erboven hoort dan heeft het wegzagen van die houten achterwand geen enkel nut.
Als daar het probleem zat zou hij er geen meters trekveer in kwijt kunnen.
Er is ongetwijfeld halverwege een verbindingstukje tussen twee buizen losgeschoten en daar kom je dus nooit meer bij zonder het halve huis af te breken.
Is het niet zo dat er een open verbinding kan zijn vanaf ergens achter de meterkast naar boven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:27
Alles kan, maar volgens mij zit die houten plaat direct tegen de muur en zul je daar alleen een bocht vinden.
En verder hoort hij de trekveer op de eerste verdieping bij de wasmachine, het probleem zit dus hoger.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Ben(V) schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:40:
Alles kan, maar volgens mij zit die houten plaat direct tegen de muur en zul je daar alleen een bocht vinden.
Volgens mij zit er achter die muur nog een schacht. Daar hoorde hij in eerste instantie de trekveer ook he...
En verder hoort hij de trekveer op de eerste verdieping bij de wasmachine, het probleem zit dus hoger.
Tenzij die trekveer lekker tegen een rioleringsbuis of waterleiding ligt te schrapen, dan hoor je hem door het hele huis.

En uhm:
Je hoort dan ook de trekveer ergens achter de meterkast langs verder naar beneden lopen.
Volgens diezelfde redenering kan het probleem niet op de verdieping zitten, want hij hoort het achter de meterkast. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Xander op 12-04-2021 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

captain007 schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:40:
[...]

Met wat geluk is dat inderdaad de oplossing. Heb een soortgelijke situatie bij mijn broer ooit meegemaakt. Daar was alleen de aannemer dat bochtje vergeten... Dus met de trekveer kwam die achter de plaat in de meterkast uit i.p.v. ervoor. Dat mochten ze toen nog als opleverpunt fixen (moest nog een tegel in het toilet ernaast uit om erbij te komen....). Ik hoop dat je er in elk geval bij kan via een iets groter gat, zodat je in elk geval de trekveer kan zien en vastpakken. En het blijft gewoon een waardeloze constructie zo, omdat dit soort bochtjes gewoon kwetsbaarder zijn als die los hangen i.p.v. in beton zijn gestort. Je vraagt je dan ook af waarom die buis dan niet via dat andere gat door het plafond is gelegd.
Een kijkgat is dan in principe voldoende. Indien je de trekveer erdoor ziet komen, iets terughalen. Met schakeldraad een voldoende lang stuk pakken, dubbelvouwen en door je kijkgat steken. Vervolgens dusdanig ver erdoor doen dat hij openvouwt, dan de trekveer er voldoende ver doorheen steken, en de schakeldraad terugtrekken zodat deze om de trekveer vouwt.

Dit alles is er uiteraard dan wel vanuitgaande dat de trekveer inderdaad achter de meterkast uitkomt en zichtbaar is via ça kijkgat.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
SniperGuy schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:25:
[...]

Doet me denken aan mijn voortgezet onderwijs elektrotechniek op leiding: daar stond een spectrosonde in met het kenmerken "Tjok-Tjok" geluid :+
Jep die !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:52
zelf ook zoiets gehad idd.. dat is toen gelukt met de stofzuiger en een touwtje erdoorheen. Ik zou toch nog ff pielen daarmee.. stofzuiger op max en dan goed luisteren / voelen of je lucht voelt verplaatsen aan de andere kant. Als dat niet het geval is, is het een kansloze zaak. Mocht je wat wind voelen dan moet het lukken.. makkelijk is het niet maar soms moet je ff geduld hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 31-05 20:29

De coax kabel durf ik in ieder geval niet weg te halen. Die laat ik graag zitten voor mogelijk internet over coax als laatste optie.
Coax en UTP past meestal door één buis heen. Je kan eens even aan de coax kabel trekken en kijken of die makkelijk de eerste tien cm omhoog gaat. Beweegt die vrij makkelijk dan beide kabel goed strippen vastmaken en tapen. Of een utp kabelsokje proberen :)

Pomp voor trekveer is ook handig maar wel prijzig, die wij hebben zijn zo 70 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
ID-College schreef op maandag 12 april 2021 @ 19:50:
zelf ook zoiets gehad idd.. dat is toen gelukt met de stofzuiger en een touwtje erdoorheen. Ik zou toch nog ff pielen daarmee.. stofzuiger op max en dan goed luisteren / voelen of je lucht voelt verplaatsen aan de andere kant. Als dat niet het geval is, is het een kansloze zaak. Mocht je wat wind voelen dan moet het lukken.. makkelijk is het niet maar soms moet je ff geduld hebben :)
En goed luchtdicht maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:52
Idd :P
Ik had mijn kabel gebroken en kwam er met geen enkele veer meer doorheen. Ik had ook geluk dat hij boven een buis was en geen doosje. Gewoon dat mondje eromheen gedaan en afgetapet idd.. dan stofzuiger max aan en voelde beneden dr lucht trekken.. licht touwtje erdoorheen en toen was het al gelukt.. maargoed dat was geen gebroken stuk oid.. die buis was heel..

Zou t nog een kans geven of probeer destijds coax en utp door je andere heen te trekken (hoewel Coax wel dik is, als je een goede kabel haalt). Last resort is idd over de stroomkabels :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Ik heb vandaag met mijn schoonvader even verder gekeken, al hadden we helaas niet zoveel tijd. Hij vond het merkwaardig dat de horizontale buizen toch wel ver naar beneden afbuigen na de achterwand van de meterkast. Hij vermoedde dat de leiding misschien wel via de kruipruimte naar de andere kant van de woning zou lopen. Daarom wilden we de trekveer opvoeren en kijken of die in de kruipruimte uitkwam.

Helaas zul je net zien dat we nu zowel vanaf boven als beneden niet voorbij het welbekende obstakel kwamen. Daardoor konden we het ook niet goed uitproberen. Nu hadden we niet heel veel tijd, en ervaring leert dat je gewoon rustig uren moet nemen om te pielen. Het zal dus worden vervolgd, helaas vooralsnog geen succes. Ik zal tussendoor nogmaals het stofzuigertrucje proberen, al verwacht ik daar weinig van (dit hebben we al geprobeerd met draad + stukje boterhamzakje aan de trekveer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• postbus2000
Cassette bandje werkt super.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 15:38
Hier ook ooit wat gedoe gehad. Een buis naar zolder passeerde een later aangestort vloerdeel. Daar is krimp opgetreden waardoor een knik in die leiding zat. Wél de trekveer erdoor gekregen met het weghalen van de oude draad (leiding bleek 23meter). Helaas was 3x utp teveel van het goede in eerste instantie, dus de boel brak af. De stofzuiger bood helaas geen oplossing, ik vermoed dat bij de knik valse lucht werd aangezogen oid. Echter kregen we de veer er bij ons wél door uiteindelijk en met Katimex Glit (kabelglijmiddel oftewel trekvet ;) ) heb ik er toch 3x utp in gepropt, wel cat 5e. Was overigens echt wel een hel van een klusje. Maar vanwege de lengte meer dan de moeite waard, zeker nu met alle thuiswerkers.
Een kortere leiding (11 meter) lukte wel met de stofzuiger.
Wij hebben echter nog twee loze leidingen waarvan ik dolgraag wil weten waar ze heen gaan. Ik heb wel een signaalapparaat, maar het signaal valt weg als de draad achter de wapening van het beton verdwijnt... Dus ik lees even geïnteresseerd mee.
Overigens heb ik vele tekeningen, maar waar de buizen precies terecht zijn gekomen, die staan er toch echt niet op. Is overigens geen project woning en ik heb geen foto's mogen ontvangen van de bouw helaas. Ik verwacht ook niet dat je dit altijd op dat detail nivo gaat achterhalen eigenlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Mistraller op 13-04-2021 01:27 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
ID-College schreef op maandag 12 april 2021 @ 22:01:
[...]

Zou t nog een kans geven of probeer destijds coax en utp door je andere heen te trekken (hoewel Coax wel dik is, als je een goede kabel haalt). Last resort is idd over de stroomkabels :)
Iets wat offtopic.

Wij gebruiken voor werk een Koka 9 kabel, die heb je van verschillende merken. Die kabel is zo 7mm dik en Cat5e of Cat6 ernaast gaat prima, zolang je de UTP kabel maar een cm of 5/10 erachter taped en schuin afknipt. Scheelt een grote prop in het begin.

Zag laatst bij een klant door één buis: 7mm coax kabel, 2x speaker kabel en 2x cat5e kabel. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
[...]

[Afbeelding]

Zo te zien is het Coax 12 wat naar boven gaat. Als je die boven een cm of 10 eruit weet te trekken kan je hem mooi ver strippen en een oogje maken waaraan je UTP kan maken. Daarna goed intapen met nog extra stuk niet gestripte kabel erbij. Als je hem die 10 cm uit de buis kan trekken naar boven dan gaat de UTP ook naar beneden :) Aan C12 kabel kan je best wel wat trekken, trek je niet zomaar kapot. UTP is een ander verhaal, daar moet je even een feeling voor krijgen hoeveel kracht je kan zetten :9

Buizen zijn apart gemaakt ja. Je zou bijna gekleurde rook door de buizen blazen om te zien waar het uit komt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93050

postbus2000 schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:11:
Pak een stofzuiger en een cassette bandje

Zuig in de meterkast aan het pijpje waar je uiteindelijk heen wil. Voer boven casete bandje in. Als die is gelukt kan je heel voorzichtig het cassette bandje vervangen door een touwtje. En later dat touwtje vervangen door sterker touw en uiteindelijk je trekveer . Heeft mij al meerdere keren gered in een oud huis

Succes
De tip vaker gelezen, maar wie kan er nu nog een cassettebandje pakken ? Ik geloof dat ik die al 20 jaar niet meer heb gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Anoniem: 93050 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 07:36:
[...]

De tip vaker gelezen, maar wie kan er nu nog een cassettebandje pakken ? Ik geloof dat ik die al 20 jaar niet meer heb gezien.
Kringloop, oproepje op de lokale weggeefhoek, (groot)ouders, of anders vast via Ali 8)7
Maar zie ze zeker niet vaak meer 8)7

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:01
[...]

Ik heb er net 60 weggegooid als restafval omdat het ook maar bewaard werd. Ik zou de gemiddelde 40-plussen in de buurt eens vragen. Wie weet hebben die ook nog wat op zolder staan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
dewiss1993 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 00:00:
[...]

Iets wat offtopic.

Wij gebruiken voor werk een Koka 9 kabel, die heb je van verschillende merken. Die kabel is zo 7mm dik en Cat5e of Cat6 ernaast gaat prima, zolang je de UTP kabel maar een cm of 5/10 erachter taped en schuin afknipt. Scheelt een grote prop in het begin.

Zag laatst bij een klant door één buis: 7mm coax kabel, 2x speaker kabel en 2x cat5e kabel. 8)7
Ligt er wel aan wat voor buis het is natuurlijk. Bij mij zijn veel buizen bedoeld voor laagspanning 19mm (3/4"), dus daar kan veel in, mits geen knikken natuurlijk....
Flozem schreef op woensdag 14 april 2021 @ 07:52:
[...]

Ik heb er net 60 weggegooid als restafval omdat het ook maar bewaard werd. Ik zou de gemiddelde 40-plussen in de buurt eens vragen. Wie weet hebben die ook nog wat op zolder staan. ;)
40+ maar ik heb alleen nog bandjes bij mijn C64 :+

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• postbus2000
Ik heb er nog wel een paar liggen ........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93050

Flozem schreef op woensdag 14 april 2021 @ 07:52:
[...]

Ik denk dat je een verkeerd beeld hebt van 40+ ... ik ben namelijk 68, en ik ik heb echt geen cassettebandjes.
Maar wellicht hebben mijn schoonouders (90+) die nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het werkt ook met cadeaulintjes/krullintjes .... Een beetje inventief moet de Tweaker wel zijn toch...

[ Voor 8% gewijzigd door Enforcer op 15-04-2021 07:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:01
Anoniem: 93050 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 06:33:
[...]

Ik denk dat je een verkeerd beeld hebt van 40+ ... ik ben namelijk 68, en ik ik heb echt geen cassettebandjes.
Maar wellicht hebben mijn schoonouders (90+) die nog.
Sorry, ik bedoel die generatie na jou die met walkman en taperecorders speelde. Specifiek gezegd de veertigers, maar in uitzonderlijke gevallen staat die rommel nog bij hun ouders. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111246

Kun je niet iets trekken via je ventilatiekanaal?
Wellicht via een iets wat omweg, maar minder gedoe dan met die buis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Enforcer schreef op donderdag 15 april 2021 @ 07:23:
[...]

Het werkt ook met cadeaulintjes/krullintjes .... Een beetje inventief moet de Tweaker wel zijn toch...
Die zijn alweer veel zwaarder en stugger.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Mistraller schreef op donderdag 15 april 2021 @ 08:20:
[...]

Die zijn alweer veel zwaarder en stugger.
Ligt er denk ik aan welke dan, hier is het al meerdere keren gelukt, zowel met cassettebandje als met een cadeau lintje.
-edit-
En dan om nog maar verder te gaan, ook met garen (van het naaien weet je wel), is het gelukt en gewoon normaal dun touw,etc. Ik heb heel wat buizen en stofzuigers en trekveren en bekabeling aangelegd in mijn carrière :) Kwestie van proberen en inventief zijn, het lukt (bijna) altijd wel mits de buis niet verstopt zit.

-edit2-
@-Edwin- Als je de stofzuiger erop zet (en er voor zorgt dat er geen valse lucht wordt aangezogen, dus duct tape rondom de mond van de stofzuiger en de buis) voel je dan wel de luchtstroom aangezogen worden aan de andere kant? Als dat het geval is dan moet het gewoon mogelijk zijn om een touwtje/casettebandje/garen/etc door te voeren. Wat ook nog weleens wil helpen is een deel van de trekveer erin te stoppen met daaraan je touwtje/garen/cassettebandje of wat je dan maar ook voorhanden hebt, hoe verder deze in de buis komt hoe beter het opgezogen kan worden.

[ Voor 76% gewijzigd door Enforcer op 15-04-2021 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
@Enforcer Soms wel, soms niet. Bij mijn buis was er was beschadiging, en met 23 meter lengte wordt het steeds moeilijker. Cassetteband is heel glad en blijft minder snel haken. Katoengaren en wol haken sneller, zeker als er stukjes ellendig flexibele buis in zit. (op de rafelrandjes waar de buis is geknipt/gezaagd)

In het geval van de TS vrees ik echter dat er aan de andere kant mogelijk helemaal geen luchtstroom is waar te nemen omdat ie via een doos cq breuk oid in een andere plek uitkomt.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Mistraller schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:52:
In het geval van de TS vrees ik echter dat er aan de andere kant mogelijk helemaal geen luchtstroom is waar te nemen omdat ie via een doos cq breuk oid in een andere plek uitkomt.
Als er geen of nauwelijks luchtstroom waar te nemen is dan houdt het inderdaad vrij snel op als men de stofzuiger aansluit op de buis en aan de andere kant niks voelt. Misschien een krachtigere stofzuiger gebruiken ofzo of een rookmachine om te bepalen waar het dan allemaal heen gaat.

Wat ik overigens zelf ook weleens heb meegemaakt is dat de inbouwdoos en daarachter dus de buis ongeveer een halve meter zat verwijderd van het gat waar de kabel uit kwam uit de muur (er zat een voorzetwand voor), met een beetje hengelen met een lange breinaald, geluk en een dosis zelfvertrouwen toch een cassetteband lintje op die manier weten door te voeren ondanks dat er valse lucht in de loze ruimte werd aangezogen, het heeft even wat moeite gekost maar uiteindelijk gelukt.

Er zullen vast wel uitzonderlijke situaties zijn waarbij het niet lukt misschien is die van TS er wel zo 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:07
@Mistraller kwestie van de zuigkracht opvoeren :P
Paar stofzuigers aan elkaar knopen zodat je nog net niet de bakstenen door de pvc leiding trekt. Dan moet dat cassetebandje ook wel mee komen. :+

Of gecombineerd met de trekveer, dan duw je met de trekveer het cassete bandje tot het open stuk en wordt die hopelijk meegepakt. Maar als ik het goed herinner is dat precies wat de TS heeft geprobeerd, alleen dan met een visdraad/boterhamzakje

Als ik er over nadenken dan kan die trekveer ook wel tegenwerken dat het cassetebandje soepel meegetrokken kan worden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNp0Bynah4zwzqHUH535k_2p2Xc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SzYIwUfgVu8WGKQcwbDdj3M8.png?f=fotoalbum_large

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Beste allen,

Super fijn, alle suggesties die blijven komen! Een onderwerp wat leeft zo te zien.

Ik heb gisteren weer even met een vriend het één en ander geprobeerd. Helaas wordt er helemaal geen lucht vanaf de andere zijde aangezogen (afgetaped en al). Dus de connectie lijkt helemaal verloren. Als ik vanaf onder de trekveer opvoer bots ik na 70-80cm tegen een hard obstakel aan. De uiteinde van de trekveer bevat dan veel gruis.

Een aantal opties zijn nog:
1) Opening achterwand meterkast vergroten en kijken of ik dan bij de trekveer kom
2) Toch gaan voor internet-over-coax (want in een tweede leiding naar zolder ligt een coax kabel)
3) UTP kabel trekken ipv/met de coax kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Laatst online: 10:51
-Edwin- schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:41:
Beste allen,

Super fijn, alle suggesties die blijven komen! Een onderwerp wat leeft zo te zien.

Ik heb gisteren weer even met een vriend het één en ander geprobeerd. Helaas wordt er helemaal geen lucht vanaf de andere zijde aangezogen (afgetaped en al). Dus de connectie lijkt helemaal verloren. Als ik vanaf onder de trekveer opvoer bots ik na 70-80cm tegen een hard obstakel aan. De uiteinde van de trekveer bevat dan veel gruis.

1) Opening achterwand meterkast vergroten en kijken of ik dan bij de trekveer kom
2) Toch gaan voor internet-over-coax (want in een tweede leiding naar zolder ligt een coax kabel)
Heb je dan wellicht de pech dat je plafond (of dus eigenlijk tussenvloer) net een 'gat' van een broodje is?

Kortom, na de eerste cm's komt de veer in een grote holle ruimte, waardoor deze 'kan' afbuigen en dan tegen de rand van het gat in de volgende verdieping aanstoot ipv er direct in te gaan? Dat zou door boven te beginnen op te lossen moeten zijn, moet je wel ruimte hebben om wat met de veer te draaien waardoor de buiging 'de goede kant op gaat'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online

Mrlten

Premium Deluxe Plus

@-Edwin- Heeft iemand al geopperd om met een endoscoop te gaan kijken waar je bij de genoemde 70 a 80cm vast komt te zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
-Edwin- schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:41:
Beste allen,

Dit is dan toch wel de bevestiging (Wisten we eigenlijk al) dat er een open stuk zit.

80cm is inderdaad nog met een een endescoop te doen maar de vraag is, gaat het je helpen? 90% kans dat je een open stuk gaat tegenkomen, dat weten we eigenlijk al.

Tegelijk, zoiets kost 8 euro:
https://www.amazon.nl/dp/...QVL7?_encoding=UTF8&psc=1
Wens ik wel graag een livestream _/-\o_

wat je nog zou kunnen proberen is vanuit de ene kant met de trekveer er een draad in laten zakken en dan met een haak vanuit de andere kant de kabel proberen te haken. Maar dat wordt echt gepiel en moet je flink wat geluk voor hebben.

Of 2 sterke magneten aan de kop van 2 trekveren. Aan beide kanten opvoeren en hopen dat de magneten elkaar vinden.

Optie 3 lijkt mij de beste (maar ook meest saaie :+ aanpak)

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 15-04-2021 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
laurens0619 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:03:
Of 2 sterke magneten aan de kop van 2 trekveren. Aan beide kanten opvoeren en hopen dat de magneten elkaar vinden.
Ik kon gelukkig buiten een pijp om, door de koof langs de wc's.
Helaas bleven mij magneten overal "plakken".

Ik kwam achter mijn pvcpijp probleem door onder de vloer te kruipen, via-via naar de wc (naast meterkast).
Bleek de woningbouw daar vanalles dicht gesmeerd te hebben met cement.

Misschien dat TS ook onder vloer kan komen om te kijken?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
postbus2000 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 01:08:
Maar alleen als je leiding droog is, als er vocht in zit word het al snel minder :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morax
  • Laatst online: 09:57
postbus2000 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 01:08:
Wat nog beter werkt: visdraad! Kleiner, dunner, heel licht en afhankelijk van welke je koopt kan je er nog behoorlijk wat trekkracht op uitoefenen voordat hij knapt!

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Morax schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:18:
[...]

Wat nog beter werkt: visdraad! Kleiner, dunner, heel licht en afhankelijk van welke je koopt kan je er nog behoorlijk wat trekkracht op uitoefenen voordat hij knapt!
Maar visdraad pakt minder snel de zuigkracht op.
Mijn taktiek is altijd:
1. Casetteband
2. Als die er doorheen is: visdraad
3. Als die er doorheen is trekveer/utp/touw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Waarom niet gewoon je trekveer aan de coax vast, die terugtrekken, en dan diezelfde coax + UTP weer er doorheen de andere kant op? Als je de kern van de coax goed door je trekveer lust, omvouwt (terug langs de trekveer af) en daar een stukje tape strak omheen doet zou het makkelijk moeten passen en niet los moeten schieten. Bij het terugtrekken tape je hier de UTP bij, zodat als er iets losschiet het niet de coax/trekveer is maar alleen de UTP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• postbus2000
Dan heb je het topic niet geheel gelezen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
laurens0619 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:03:
[...]

Dit is dan toch wel de bevestiging (Wisten we eigenlijk al) dat er een open stuk zit.

80cm is inderdaad nog met een een endescoop te doen maar de vraag is, gaat het je helpen? 90% kans dat je een open stuk gaat tegenkomen, dat weten we eigenlijk al.

Tegelijk, zoiets kost 8 euro:
https://www.amazon.nl/dp/...QVL7?_encoding=UTF8&psc=1
Wens ik wel graag een livestream _/-\o_

wat je nog zou kunnen proberen is vanuit de ene kant met de trekveer er een draad in laten zakken en dan met een haak vanuit de andere kant de kabel proberen te haken. Maar dat wordt echt gepiel en moet je flink wat geluk voor hebben.

Optie 3 lijkt mij de beste (maar ook meest saaie :+ aanpak)
Ik heb deze endoscoop eens gekocht. Ik ga hiermee wanneer het binnen is (duurt helaas wel een paar weken) via de achterwand kijken wat zich daarachter afspeelt.

Inmiddels heb ik een internet-over-coax setje gekocht, maar ik ga tegelijk ook hiermee door natuurlijk :)
Pagina: 1