X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
ik zou zeggen dat dat wel op je loonstrookje zal komen te staan welk deel wordt ingehouden.Van der Berg schreef op zondag 11 april 2021 @ 18:32:
Ik ben via mijn werkgever in dienst. Afgelopen jaar tot heden heb ik een groot bedrag openstaan betreft vakantiegeld en dit wordt met mijn salaris van Mei 2021 uitbetaald.
Nu vraag ik mij dus af, hoeveel daarvan naar de belastingdienst gaat en ik betaal dan dus net als altijd eenmalig belasting loonheffing? Ik heb korting op loonheffing
zover ik weet telt vakantiegeld als normaal loon en wordt ook hetzelfde percentage ingehouden.
ora et labora
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Op zich is het normaal loon, maar aangezien het bovenop de rest van je loon komt, zit het wel in de hoogste schaal van je loon. Dus er gaat soms meer af dan bij normaal loon (wat voor een deel in lagere schalen kan zitten).mrc4nl schreef op zondag 11 april 2021 @ 18:34:
[...]
ik zou zeggen dat dat wel op je loonstrookje zal komen te staan welk deel wordt ingehouden.
zover ik weet telt vakantiegeld als normaal loon en wordt ook hetzelfde percentage ingehouden.
The devil is in the details.
Ook al betaal je nu de volle mep met belasting kan het zo zijn dat je daar volgend jaar weer een deel mee terug kan krijgen bij je inkomstenbelasting aangifte.
\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o
Ten Thousand fists in the air! \o
Het is trouwens niet zo dat vakantiegeld extra zwaar wordt belast. Iemand die, ik noem maar wat, €36.000,- per jaar verdient maar geen vakantiegeld ontvangt betaalt uiteindelijk evenveel belasting als iemand die €34.000,- plus €2.000,- vakantiegeld ontvangt.
Als aanvulling, bij een ADP salarisstrook moet je naar het volgende kijken:Uniciteit schreef op zondag 11 april 2021 @ 18:46:
Extra betalingen vallen inderdaad onder het bijzonder tarief. Dit percentage is afhankelijk van je inkomen, maar zal voor veel mensen richting de 50% gaan.

https://www.adp.nl/uitleg-loonstrook/
Bij die aangifte is geen enkele sprake van salariscomponenten die zwaarder of minder belast worden. Over overwerk/vakantiegeld/bonus betaal je exact dezelfde belasting als regulier salaris.
Wel relevant is dat je een gemiddeld/schijftarief (en heffingskortingen hebt) maar je daarnaast te maken hebt met een "marginaal belastingtarief".
Dit marginale tarief is het tarief dat je betaalt over de laatste euro die je verdient.
Ik heb hier wel eens het volgende plaatje van gemaakt (tarieven 2020 incl. arbeidskorting & heffingskorting):
:strip_exif()/f/image/tQa0GUI6dV6IW0xVvzY9qEAP.jpg?f=fotoalbum_large)
- Blauwe balkjes: gemiddeld
- Oranje lijn: marginaal
De volkswijsheid dat je "aan overwerk toch niks overhoudt door het bijzonder tarief" snijdt dus ook geen hout. Nouja, het klopt dat het marginaal tarief hoger is dan gemiddeld maar exact hetzelfde geldt als je een salarisverhoging krijgt.
Met de zoekterm "marginaal belastingtarief" kom je er ook wel uit om het relevante tarief te vinden:
https://www.berekenhet.nl...arginaal-tarief-box1.html
Korte antwoord: waarschijnlijk ongeveer de helft.
[ Voor 24% gewijzigd door assje op 11-04-2021 19:52 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Wel zit er natuurlijk verschil in welke posten in de voorheffing tegen het reguliere of juist bijzondere tarief moeten worden belast.
@Van der Berg Op je loonstrook staat vaak wel een percentage bijzondere beloning. Houd er rekening mee dat evt. pensioenopbouw ook over je vakantiegeld wordt opgebouwd. Dus dan kan je vakantiegeld netto nog wel lager uitvallen. Als je een indicatie wil kun je via https://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/nettoloon.html een berekening maken. Daar staan ook een aantal sectoren in die je kan kiezen, mogelijk ook degene die jij hebt.
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Het kan ook kloppen dat je door een salarisverhoging/overwerk niks overhoudt doordat je geen/minder toeslagen krijgt.assje schreef op zondag 11 april 2021 @ 18:48:
De volkswijsheid dat je "aan overwerk toch niks overhoudt door het bijzonder tarief" snijdt dus ook geen hout. Nouja, het klopt dat het marginaal tarief hoger is dan gemiddeld maar exact hetzelfde geldt als je een salarisverhoging krijgt.
Een heel aantal jaar geleden had ik eens een salarisverhoging, wat uiteindelijk betekende dat ik netto minder overhield. Uit mijn hoofd kreeg ik er 120 EUR bij, maar daardoor moest ik mijn zorgtoeslag inleveren, waardoor ik iets van -20 EUR had t.o.v. mijn salarisverhoging.
Was toen even balen, maar het zij zo
---
Maar in principe heb je gelijk: bijzonder tarief wordt echt bijna nooit begrepen!
Klopt, dat speelt met name met een salaris tot €30k of tot €40 met toeslagpartner;Ryur schreef op zondag 11 april 2021 @ 19:28:
Het kan ook kloppen dat je door een salarisverhoging/overwerk niks overhoudt doordat je geen/minder to
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WYv7dCvxVDkLpreaG4TQCipb.jpg?f=user_large)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Voor mensen aan het begin van hun loopbaan is dit nog niet zo belangrijk, dan moet je er gewoon even "doorheen". Blijf je wel echt rond zo'n grens hangen zonder veel potentieel tot verbetering dan is het wel iets om over na te denken. Alsnog zou ik het als waardevol zien om minder afhankelijk te zijn van toeslagen (en dus meer bij te dragen voor het algemeen belang).Ryur schreef op zondag 11 april 2021 @ 19:28:
Een heel aantal jaar geleden had ik eens een salarisverhoging, wat uiteindelijk betekende dat ik netto minder overhield.
Daarnaast is er wellicht pensioenopbouw die nog iets goedmaakt.
Ik snap niet waarom er nog steeds met van die starre staffels wordt gerekend. Ik snap dat het in het verleden zo werd gedaan omdat het toen lastiger was om alles uit te rekenen. Maar het is nu toch niet meer moeilijk om (in dit geval) toeslagen gewoon met een formule te berekenen waardoor die geleidelijk naar nul gaat i.p.v. dat je in 1 keer niets meer krijgt omdat je een klein beetje meer verdient.Ryur schreef op zondag 11 april 2021 @ 19:28:
[...]
Het kan ook kloppen dat je door een salarisverhoging/overwerk niks overhoudt doordat je geen/minder toeslagen krijgt.
Zorgtoeslag gaat ook met een formule.K-aroq schreef op zondag 11 april 2021 @ 19:39:
[...]
Ik snap niet waarom er nog steeds met van die starre staffels wordt gerekend. Ik snap dat het in het verleden zo werd gedaan omdat het toen lastiger was om alles uit te rekenen. Maar het is nu toch niet meer moeilijk om (in dit geval) toeslagen gewoon met een formule te berekenen waardoor die geleidelijk naar nul gaat i.p.v. dat je in 1 keer niets meer krijgt omdat je een klein beetje meer verdient.
Het jaar daarvoor zat ik zeg maar op 50% van mijn maximale zorgtoeslag.
Maar door die salarisverhoging is alles weg.
Je hebt wel gelijk, huurtoeslag is het wel alles of niets. Als je maar 1 EUR boven de grens zit, krijg je al geen huurtoeslag (voor zover ik weet? Ik heb nooit huurtoeslag gehad)
[ Voor 3% gewijzigd door Ryur op 11-04-2021 19:51 ]
Dat gebeurt ook al.K-aroq schreef op zondag 11 april 2021 @ 19:39:
[...]
Ik snap niet waarom er nog steeds met van die starre staffels wordt gerekend. Ik snap dat het in het verleden zo werd gedaan omdat het toen lastiger was om alles uit te rekenen. Maar het is nu toch niet meer moeilijk om (in dit geval) toeslagen gewoon met een formule te berekenen waardoor die geleidelijk naar nul gaat i.p.v. dat je in 1 keer niets meer krijgt omdat je een klein beetje meer verdient.
De weeffouten met marginale druk >100% zijn er sinds een 1/2/3 jaar niet meer.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Waarom betaalt de werkgever van de TS (@Van der Berg ) die 'reservering' aangaande vakantiegeld (8%?) niet gewoon bruto uit in het maandelijkse loon? Een werknemer is toch zélf wel in staat om dat geldbedrag aan de kant te zetten (lees: te reserveren) voor z'n jaarlijkse 'vakantie'K-aroq schreef op zondag 11 april 2021 @ 19:39:
[...]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Omdat dat wettelijk verplicht is. En het is inderdaad een beetje betuttelend. Toch denk ik dat een groot deel van de werknemers in Nederland het niet voor elkaar zal krijgen om elke maand een beetje geld opzij te zetten.Will_M schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:00:
[...]
Waarom betaalt de werkgever van de TS (@Van der Berg ) die 'reservering' aangaande vakantiegeld (8%?) niet gewoon bruto uit in het maandelijkse loon? Een werknemer is toch zélf wel in staat om dat geldbedrag aan de kant te zetten (lees: te reserveren) voor z'n jaarlijkse 'vakantie'
Net zoals er nu ook een hoop werknemers zijn die het vakantiegeld gebruiken om schulden af te lossen.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Er zit volgens mij niet écht een wettelijke verplichting aan het oppotten van dat geld (lees: loon) door de werkgever?Lordy79 schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:26:
[...]
Omdat dat wettelijk verplicht is. En het is inderdaad een beetje betuttelend. Toch denk ik dat een groot deel van de werknemers in Nederland het niet voor elkaar zal krijgen om elke maand een beetje geld opzij te zetten.
Net zoals er nu ook een hoop werknemers zijn die het vakantiegeld gebruiken om schulden af te lossen.
Volgens mij ook niet. Albert Heijn heeft jaren geleden eens de stap gezet naar een 'all-in'-uurloon waarbij vakantiegeld (en ook 13e maand) in het uurloon werden verwerkt.Will_M schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:31:
[...]
Er zit volgens mij niet écht een wettelijke verplichting aan het oppotten van dat geld (lees: loon) door de werkgever?
Bij de meeste/veel werkgevers heb je de keus tussen jaarlijks of maandelijks uit betalen.Will_M schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:31:
[...]
Er zit volgens mij niet écht een wettelijke verplichting aan het oppotten van dat geld (lees: loon) door de werkgever?
Er is idd geen wettelijke verplichting tot oppotten en alleen jaarlijks uitbetalen.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Veel cao's praten over vakantiegeld. Het moet uiterlijk in juni worden uitbetaald maar het mag ook eerder en dus waarschijnlijk ook gewoon per maand.
Eigenlijk is het niet meer van deze tijd maar nogmaals: voor veel mensen zal het anders gewoon opgaan in de maandelijkse begroting en wordt er nooit gespaard dus wat mij betreft mag de cultuur van vakantiegeld wel blijven zoals die is.
Dus eigenlijk ben je het er mee eens dat er mensen voor de gek gehouden worden terwijl die mensen eigenlijk toch al niet helemaal (goed?) begrijpen wáár dat het, door hén zuurverdiende, geld op maandbasis heen vliegt?Lordy79 schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:43:
https://www.rijksoverheid...hoog-is-mijn-vakantiegeld
Veel cao's praten over vakantiegeld. Het moet uiterlijk in juni worden uitbetaald maar het mag ook eerder en dus waarschijnlijk ook gewoon per maand.
Eigenlijk is het niet meer van deze tijd maar nogmaals: voor veel mensen zal het anders gewoon opgaan in de maandelijkse begroting en wordt er nooit gespaard dus wat mij betreft mag de cultuur van vakantiegeld wel blijven zoals die is.
Nou... Als je de geschiedenis bekijkt is vakantiegeld wel iets extra's. Het is niet zo dat het loon van 100 gulden per maand ineens 92 werd (8 pct eraf) en de werknemer dan in mei zijn 8 gulden x 12 mnd kreeg...Will_M schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:48:
Dus eigenlijk ben je het er mee eens dat er mensen voor de gek gehouden worden die eigenlijk toch al niet helemaal (goed) begrijpen wáár dat het, door hén zuurverdiende, geld op maandbasis heen vliegt?
Nee, er werd een extra(!) iets gegeven en dat is vakantietoeslag. Dat men dat nu als deel van het loon ziet doet daar niets aan af.
"Rond 1910 werd het vakantiegeld ingevoerd en werd besloten dat het altijd eind mei gestort zou worden, om te stimuleren dat het ook daadwerkelijk voor een vakantie gebruikt zou worden."
Ieder van ons krijgt wel zorgtoeslag apart en hoor als wij officieel waren werd dit 1 zorgtoeslag.
Ik vind het toch prettig dat het vakantiegeld jaarlijks wordt uitbetaald, dan krijg ik ten minste wat extra's in de maand mei. Maar verspreid over 1 jaar vind ik het ook niet slecht idee.
Het percentage vakantiegeld is toch geen 8% maar omhoog gegaan?
[ Voor 7% gewijzigd door Van der Berg op 11-04-2021 22:20 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Huurtoeslag was (toen ik er in R mee zat te prutsen in 2018) ook met een geleidelijke afbouw.Ryur schreef op zondag 11 april 2021 @ 19:44:
[...]
Zorgtoeslag gaat ook met een formule.
Het jaar daarvoor zat ik zeg maar op 50% van mijn maximale zorgtoeslag.
Maar door die salarisverhoging is alles weg.
Je hebt wel gelijk, huurtoeslag is het wel alles of niets. Als je maar 1 EUR boven de grens zit, krijg je al geen huurtoeslag (voor zover ik weet? Ik heb nooit huurtoeslag gehad)
Wel met marginale netto druk van meer dan 100 procent in sommige gevallen, zeker bij hogere huren.
Waarop baseer je dit? Het vakantiegeld is al jaren 8% van je bruto jaarloon. Het stijgt natuurlijk wel mee met stijgingen van je brutoloon, maar het blijft steed in een verhouding 8%.Van der Berg schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:16:
Het percentage vakantiegeld is toch geen 8% maar omhoog gegaan?
Hier zou een handtekening kunnen staan.
Minstens 8%, er zijn werkgevers die iets meer doen. Wettelijk minimum is 8%Patrick_6369 schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:29:
[...]
Waarop baseer je dit? Het vakantiegeld is al jaren 8% van je bruto jaarloon. Het stijgt natuurlijk wel mee met stijgingen van je brutoloon, maar het blijft steed in een verhouding 8%.
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.