Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:58
Mede-tweakers,
over mijn bestaande zonnepanelen installatie heb ik een vraag. Als eerste wat gegevens:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLuEs_-DX3QM2DbpmH1p_Tf37EA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vKyePlpIDul6duQVJKXx6F5h.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ay5VKNY1gmbbfo2IWrWM6XJqvkk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o6QO6zljapv3kfLUh1I2dJGh.jpg?f=fotoalbum_large

De installatie bestaat uit:
- SolarEdge SE2000M met M2640 Power optimizer
- 6x LG LG330N1K-V5 NeON2 panelen
Orientatie Zuid-West.
Installatie is in nov-2019 geïnstalleerd.

Hierbij heb ik bewust voor solaredge gekozen, vanwege de schaduwwerking van de dakkapel.
De installatie is aangesloten bij Sichting Garantiefonds, waarbij je ieder kwartaal netjes een overzicht krijgt met de opbrengsten en of de installatie nog goed functioneert.

Nu valt het me op dat de installatie beduidend minder opbrengt dan verwacht, ondanks dat de schaduwwerking zou zijn meegenomen in de verwachte opbrengst.

Nu ben ik reeds in gesprek gegaan met de installateur, maar die zegt dat de installatie juist functioneert. Technisch gezien hebben ze gelijk, alleen vraag ik me af of de juiste keuzes gemaakt zijn en of de installatie niet beter kan presteren.

Wanneer ik in het portaal van solaredge kijk valt het me op dat de twee rechter panelen pas opbrengst gaan genereren wanneer ze beide volledig in de zon liggen.
De foto in het overzicht is genomen om 12:30 uur, onderstaande grafiek is van dezelfde dag.
Je ziet dat de twee rechter panelen pas vanaf ca. 15:00 uur mee vermogen gaan leveren.

- Klopt het dat beide panelen echt 100% in de zon moeten liggen? Wanneer je naar de paneelspanning kijkt is die al veel eerder hoog, waarom kan hij niet beginnen met vermogen leveren?
- De omvormer heeft slechts 4 ingangen. Is de gekozen samenstelling niet gek? Als je zo kijkt dan had misschien beter iig het paneel rechts onder een eigen ingang moeten krijgen?

Heb destijds ook met de installateur besproken om te gaan voor 6 losse optimizers, alleen volgens hem was het opbrengstverschil marginaal.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sBmy2Fc2wh8tgOK8C0OodaegLiQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WjnQvCo7Tbjg4Dsp5JgISpwv.png?f=fotoalbum_large
Overzicht van de panelen, incl. jaaropbrengst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZVzFv_ptkB9c9NsnVPRblhfKG1g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1On3cXylYcIExxEhbie4caBW.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXukOIwYRMoEGrHHwocJO0cFF5c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yUl2wLn1X5Wcm5R0ztTtiLw4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-07 21:04

Gerco-M

mijn tornado res.

Jaar opbrengst is van dit jaar tot nu toe? Wat was de opbrengst van het hele vorig jaar?
De zon staat laag aan het begin van het jaar, en dan is die schaduw een groter probleem dan in de zomer als de zon toch al hoger staat en het minder een probleem is. Van welke dag is deze data?

Voor een gedeeltelijke schaduw op een paneel zouden de bypass diodes het werk moeten doen wat goed werkt in een grote string, maar het zou best kunnen dat er hier dan gewoonweg nog niet voldoende stroomsterkte is waar de optimizer / omvormer wat mee kan doen. Vanwege het lage aantal.

Niet het antwoord wat je zoekt misschien, maar kan je op de andere kant van het dak nog een boel panelen kwijt? Volgens mij is daar plek, en ook een aardige mooie hellingshoek. Op het NO kan het dan best leuk gaan, als je daar geen schaduw hebt en ook minimaal 6 panelen kwijt kan. Dan zonder Solaredge, en gewoon budget panelen nemen en je hebt een systeem wat netto meer economisch is dan deze... Zelfs met NO die maar ca 65% van de jaaropbrengst van ZW doet. Een normale ZW, een schaduw ZW doet, nou zeg jij het maar ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:50
Module 1.1.1-3 is 2 panelen. Zijn dat wel de panelen met de meeste schaduw? (het lijkt er een beetje op dat dat een goed en een slecht paneel is en dat het slechte paneel het goede mee trekt)
De slechtste 2 panelen zouden een eigen input moeten hebben en de beste 4 kunnen samen op 2 inputs.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Laatst online: 22:58
Gerco-M schreef op zondag 11 april 2021 @ 16:01:
Jaar opbrengst is van dit jaar tot nu toe? Wat was de opbrengst van het hele vorig jaar?
De zon staat laag aan het begin van het jaar, en dan is die schaduw een groter probleem dan in de zomer als de zon toch al hoger staat en het minder een probleem is. Van welke dag is deze data?
Inderdaad de opbrengst tot nu toe, sorry dacht dat het year-to-date was. Jaaropbrengst van 2019 is 1720 kWh.
De foto en data zijn van 29 maart 2021.
Gerco-M schreef op zondag 11 april 2021 @ 16:01:
Niet het antwoord wat je zoekt misschien, maar kan je op de andere kant van het dak nog een boel panelen kwijt? Volgens mij is daar plek, en ook een aardige mooie hellingshoek. Op het NO kan het dan best leuk gaan, als je daar geen schaduw hebt en ook minimaal 6 panelen kwijt kan. Dan zonder Solaredge, en gewoon budget panelen nemen en je hebt een systeem wat netto meer economisch is dan deze... Zelfs met NO die maar ca 65% van de jaaropbrengst van ZW doet. Een normale ZW, een schaduw ZW doet, nou zeg jij het maar ;)
Ben inderdaad wel aan het kijken om de installatie uit te breiden. Zat zelf aan het platte dak van de uitbouw te denken, onder deze 6 panelen. Er zit een hoogteverschil tussen de uitbouw en de schuur, maar op de uitbouw zou ik 5 panelen portrait kwijt moeten kunnen, eventueel dan nog 1-2 extra op de schuur.
Maar evt panelen op de NO kant is ook nog een optie :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00T23-3RSEhsF2eIg2koxug_XiE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/N3Fhu4zeGn2BXDi8jvKFzfAr.png?f=user_large
busscherski schreef op zondag 11 april 2021 @ 16:27:
Module 1.1.1-3 is 2 panelen. Zijn dat wel de panelen met de meeste schaduw? (het lijkt er een beetje op dat dat een goed en een slecht paneel is en dat het slechte paneel het goede mee trekt)
De slechtste 2 panelen zouden een eigen input moeten hebben en de beste 4 kunnen samen op 2 inputs.
Module 1.1.1-3 is 1 paneel, 1.1.1-4 heeft 2 panelen.
  • 1.1.1-1 = twee linker panelen
  • 1.1.1-2 = midden onder
  • 1.1.1-3 = middel boven
  • 1.1.1-4 = twee rechter panelen
Nu was de redenering, twee rechter panelen zijn het slechtste en zo worden iig de 4 linker panelen optimaal gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:50
Excuus, ik had de kleuren verkeerd.

Maar ik blijf er wel bij dat de twee rechter panelen beter niet samen op 1 input kunnen. De bovenste van die 2 wordt afgeremd door de onderste.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 21:50
lampy25 schreef op zondag 11 april 2021 @ 15:40:

alleen vraag ik me af of de juiste keuzes gemaakt zijn en of de installatie niet beter kan presteren.
Ja, verplaatsen naar de voorkant. Dit is echt zinloos. Die twee panelen liggen gewoon in de schaduw, SE maakt daar geen zon van. De andere kant van je dak is schadevrij, daar had je zonder optimizers voor hetzelfde geld 8 panelen neergelegd die waarschijnlijk meer opbrengst zouden hebben.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-07 21:04

Gerco-M

mijn tornado res.

Verplaatsen op zich is ook duur, dus dat is niet heel rendabel, alleen voor dit verlies door de schaduw. Beter is dan om gewoon inderdaad op de andere kant zoveel mogelijk panelen te leggen met een simpele stringomvormer, en betaalbare panelen te kiezen. Ik heb ook gekeken naar LG panelen, maar mijn Trina Solar all black zijn echt minstens net zo mooi, presteren hetzelfde, en kosten nou wat zal het zijn, de helft denk ik.

Het platte dak van de uitbouw is wel aan de ZW kant, maar door dat hoogteverschil krijg je weer zoveel schaduw, dat je denk ik aan deel 2 begint van "verliezen door schaduwwerking" dus dat is ook geen goed plan lijkt me. Wat is je dakhoek? Als ik het ruw inschat is dat minder dan 40 graden en dan is echt de NO kant veel efficienter dan dat platte dak aan de ZW kant. Je kan het allemaal doorrekenen, daar zijn tools voor die hier vaak genoemd worden.

Overigens is 1700 kwh van een 1980 Wp installatie nog niet superslecht. Ligt een beetje aan je locatie in NL ook maar het kon echt erger dus ik zou je er niet te druk over maken en gewoon laten liggen als het nu verder goed werkt. En als je wel meer opbrengst wil, NO volleggen! Succes!

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Pagina: 1