Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denkren
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-03-2023
Mijn vraag
Ik ben een fanatieke sim racer.
Daardoor heb ik eerst een dual screen setup gemaakt die prima werkt, maar ik begin genoeg te krijgen van die bezel in het midden. Dus ik wil graag upgraden naar een 49 inch monitor. Deze zal enkel voor het simracen worden gebruikt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
De keuze tussen een 5120x1440 resolutie en een 3840x1080 monitor is voor mij moeilijk om te maken.
Want ik heb als grafische kaart een Geforce 1070TI.
Daarbij gebruik ik als dagelijkse monitor een Acer Predator 35 inch monitor met een resolutie van 3440x1440. De dual setup voor mijn simracing bestaat uit 2 32"monitoren van Samsung en Philips. Beide met een 1920x1080 resolutie en dit werkt zeer goed.

De software die ik gebruik is standaard windows 10, en de racing games zijn RFactor2 en Automobilista 2.
Mocht er nog meer softwarevragen zijn, zal ik deze beantwoorden.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Aangezien mijn vrouw werkt met een 49 inch van Philips met een resolutie van 3840x1080, heb ik deze uitgeprobeerd, en dit werkte prima allemaal. Dus ik weet dat die resolutie gewoon goed gaat. Maar een 5120x1440 resolutie is natuurlijk zoveel mooier.
Zoeken op monitors en reviews (zoals hier op Tweakers), wordt verteld dat je een powerhouse van een kaart moet hebben, maar welke kaart is dat dan? En is mijn 1070 TI up to the task?

Better to save the mystery Than surrender to the secret

Beste antwoord (via Denkren op 11-04-2021 18:28)

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:45
Als je niet van plan bent om binnen afzienbare tijd je videokaart te upgraden zou ik voor de 1080p 49" gaan. De 1440p is natuurlijk een stuk scherper maar kost ook een stuk meer moeite om aan te sturen.

Als je het voornamelijk voor simracen gebruikt is het verschil niet super groot en niet storend.

Ik heb zelf 3x1440p 27" monitoren en maar een 2080TI. Dat werkt goed, alleen 80+ FPS in Assetto Corsa Competiziona met alles op high moet je niet verwachten.

Daarnaast is VR prima en meer immersive, maar als je ook aan wat langere races mee doet is het allemaal niet ideaal (denk aan een slok drinken pakken tijdens een race, of er komt iemand binnen etc). Maakt het allemaal wat ingewikkelder. Om die reden skip ik VR mooi.

Zucht...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-05 12:46
ik had een 1030 kaartje en een 49" met de resolutie die je wilt, en dat werkt gewoon

Voor sim racing zal je misschien niet je volle resolutie kunnen gebruiken op hoge settings, maar dat kan je maar op 1 manier testen. Verder kan die kaart wel gewoon het scherm aan (maar let wel op welke versie van displayport je hebt; dat moet wel hoog genoeg zijn. Maar aangezien mijn 1030 het ook al lukte komt dat vast wel goed)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin88
Kan je overigens niet je grote scherm in het midden van je sim-rig stoppen, met die twee andere schermen als de vleugels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-06 18:57
5120*1440 is dus ca 80% meer pixels dan je nu hebt. Ga er dus maar vanuit dat de FPS die je zou halen slechts iets meer dan de helft is van de FPS die je nu haalt in games. Mijn verwachting is dat dat met een 1070TI niet overhoudt, tenzij je je grafische instellingen flink terugschroeft maar dan heb je natuurlijk ook weer minder profijt van de toegenomen resolutie.
Afhankelijk van de games die je speelt zou je idealiter naar een 3070 / 6800 qua GPU willen, helaas kosten die dingen goud geld tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denkren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hcW7bf6fyJ-9_MoseRa8eabbZN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K4iruu2aMZacYyc1X6BlNlI9.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals op de foto te zien is, is het qua ruimte goed te doen zijn voor een triple setup. Echter staat mijn racestoel te ver van de schermen af voor de zijkanten om het immersive genoeg te krijgen. Ik zou dan ook eigenlijk voor het beste resultaat 3 nieuwe monitors moeten aanschaffen ivm kleurverschillen. Zoals ook te zien is op de foto. Het zijn 2 verschillende monitoren gekocht in verschillende tijden. Dus deze had ik nog staan.
Dus eigenlijk is dit geen optie omdat het niet immersive genoeg zal zijn, en qua kostenbesparing niet veel uit zal maken.

Misschien overbodige informatie.
Mijn dagelijkse pc en monitor staat hier niet bij.
Deze staat aan de rechterkant van mijn kamer. Zoals op een oudere foto hieronder te zien is. De 32 inch monitor die daarnaast staat wordt dus nu gebruikt voor de dual setup.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KWyx6Svj08qrNkF-2X6cfAbr4oU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wrEMuNRqprsSrAMKddztRF8J.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
Denkren schreef op zondag 11 april 2021 @ 15:27:
[Afbeelding]

Zoals op de foto te zien is, is het qua ruimte goed te doen zijn voor een triple setup. Echter staat mijn racestoel te ver van de schermen af voor de zijkanten om het immersive genoeg te krijgen. Ik zou dan ook eigenlijk voor het beste resultaat 3 nieuwe monitors moeten aanschaffen ivm kleurverschillen. Zoals ook te zien is op de foto. Het zijn 2 verschillende monitoren gekocht in verschillende tijden. Dus deze had ik nog staan.
Dus eigenlijk is dit geen optie omdat het niet immersive genoeg zal zijn, en qua kostenbesparing niet veel uit zal maken.

Misschien overbodige informatie.
Mijn dagelijkse pc en monitor staat hier niet bij.
Deze staat aan de rechterkant van mijn kamer. Zoals op een oudere foto hieronder te zien is. De 32 inch monitor die daarnaast staat wordt dus nu gebruikt voor de dual setup.
[Afbeelding]
Ik kan me voorstellen dat je huidige setup verre van ideaal is inderdaad, met de brede bezels precies in het midden en kleurverschil tussen de monitoren.
Als je voor een nieuwe monitor gaat, kun je die dan ook niet een stuk verder naar je toe zetten? Op de foto's lijkt de afstand tussen stuur en schermen wel heel groot te zijn zo.
Afhankelijk van of je nu een nieuwe GPU kan/wil kopen zou ik nu inderdaad voor de 5120 x 1440 (G9?) optie gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denkren
Wekko306 schreef op zondag 11 april 2021 @ 16:38:
[...]

Ik kan me voorstellen dat je huidige setup verre van ideaal is inderdaad, met de brede bezels precies in het midden en kleurverschil tussen de monitoren.
Als je voor een nieuwe monitor gaat, kun je die dan ook niet een stuk verder naar je toe zetten? Op de foto's lijkt de afstand tussen stuur en schermen wel heel groot te zijn zo.
Afhankelijk van of je nu een nieuwe GPU kan/wil kopen zou ik nu inderdaad voor de 5120 x 1440 (G9?) optie gaan.
De Odyssey G9 is inderdaad wel het neusje van de zalm. De curve van 1000R is wel echte eyecandy. Maar wat het scherm speciaal maakt is toch wel de 240 Hz refreshrate. Maar dat ga ik never nooit niet halen met mijn kaart. En een nieuwe kaart loopt flink in de papieren. En daar bovenop dan ook nog die G9 van ongeveer +/- €1500,- Nee dat gaat budgetgewijs niet lukken. Een hobby mag gerust geld kosten, maar een 2de hypotheek gaat me een beetje te ver 😉.
Het budget is een €1000,- give or take.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
Denkren schreef op zondag 11 april 2021 @ 16:55:
[...]

De Odyssey G9 is inderdaad wel het neusje van de zalm. De curve van 1000R is wel echte eyecandy. Maar wat het scherm speciaal maakt is toch wel de 240 Hz refreshrate. Maar dat ga ik never nooit niet halen met mijn kaart. En een nieuwe kaart loopt flink in de papieren. En daar bovenop dan ook nog die G9 van ongeveer +/- €1500,- Nee dat gaat budgetgewijs niet lukken. Een hobby mag gerust geld kosten, maar een 2de hypotheek gaat me een beetje te ver 😉.
Het budget is een €1000,- give or take.
Kan ik me voorstellen, al levert je huidige 1070 TI (een beetje afhankelijk van welk model het is) in de huidige markt ook al gauw 400 euro op.

Heb je trouwens nooit overwogen over te gaan op VR? Als je je PC daar toch alleen voor simracen gebruikt is de overstap naar VR vrij makkelijk te maken, en echt een toffe stap van je huidige dual monitor setup. En als je bv een Quest 2 met VD gebruikt ben je voor ca 400 euro al klaar. Dan zou je zelfs nog kunnen proberen op AMD.com een 6800 / 6800XT te kopen en je 1070TI te verkopen. Dat past qua budget, en is een enorme stap vooruit in race ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denkren
Wekko306 schreef op zondag 11 april 2021 @ 17:36:
[...]

Kan ik me voorstellen, al levert je huidige 1070 TI (een beetje afhankelijk van welk model het is) in de huidige markt ook al gauw 400 euro op.

Heb je trouwens nooit overwogen over te gaan op VR? Als je je PC daar toch alleen voor simracen gebruikt is de overstap naar VR vrij makkelijk te maken, en echt een toffe stap van je huidige dual monitor setup. En als je bv een Quest 2 met VD gebruikt ben je voor ca 400 euro al klaar. Dan zou je zelfs nog kunnen proberen op AMD.com een 6800 / 6800XT te kopen en je 1070TI te verkopen. Dat past qua budget, en is een enorme stap vooruit in race ervaring.
VR heb ik eigenlijk nog niet naar gekeken. Misschien ook omdat ik niemand ken die een VR setup heeft. Ik ben toch wel iemand van eerst zien en beleven. Ben bijna 50 dus misschien wordt ik wel helemaal misselijk ervan. Zulke vragen komen dan bij mij naar boven.
Maar ach, er zijn nog veel wensen te over.

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:45
Als je niet van plan bent om binnen afzienbare tijd je videokaart te upgraden zou ik voor de 1080p 49" gaan. De 1440p is natuurlijk een stuk scherper maar kost ook een stuk meer moeite om aan te sturen.

Als je het voornamelijk voor simracen gebruikt is het verschil niet super groot en niet storend.

Ik heb zelf 3x1440p 27" monitoren en maar een 2080TI. Dat werkt goed, alleen 80+ FPS in Assetto Corsa Competiziona met alles op high moet je niet verwachten.

Daarnaast is VR prima en meer immersive, maar als je ook aan wat langere races mee doet is het allemaal niet ideaal (denk aan een slok drinken pakken tijdens een race, of er komt iemand binnen etc). Maakt het allemaal wat ingewikkelder. Om die reden skip ik VR mooi.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denkren
SgtElPotato schreef op zondag 11 april 2021 @ 17:56:

Bedankt voor je reactie. Je bevestigd wat ik vermoedde. Dan is mijn keuze snel gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin88
Je kan natuurlijk ook wel een 1440 scherm halen, maar die niet in 1440 aansturen. Dan kan je als je daarna je GPU upgrade alsnog die hogere resolutie pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denkren
Edwin88 schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:33:
Je kan natuurlijk ook wel een 1440 scherm halen, maar die niet in 1440 aansturen. Dan kan je als je daarna je GPU upgrade alsnog die hogere resolutie pakken.
Krijg ik dan geen zwarte balken aan de zijkanten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
Ik game nu battlefield op 1080 in hoogte, terwijl ik 1440 resolutie heb. Gaat gewoon prima en is fullscreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denkren
Edwin88 schreef op zondag 11 april 2021 @ 23:13:
Ik game nu battlefield op 1080 in hoogte, terwijl ik 1440 resolutie heb. Gaat gewoon prima en is fullscreen.
Misschien een hele rare vraag. Maar hoe zet ik de resolutie kleiner? Is dan in het Nvidia configuratie scherm? Ach denk dat ik daar wel achter kom. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
Denkren schreef op zondag 11 april 2021 @ 23:39:
[...]

Misschien een hele rare vraag. Maar hoe zet ik de resolutie kleiner? Is dan in het Nvidia configuratie scherm? Ach denk dat ik daar wel achter kom. Bedankt voor de tip!
Vanuit je game kan je meestal de resolutie instellen. Dat is vrij normaal in zowat alle games.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djurres
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-06 00:43
Wekko306 schreef op zondag 11 april 2021 @ 17:36:
[...]

Een 1070Ti is helaas niet voldoende om een fatsoenlijke VR bril aan te sturen. Je moet toch echt al gauw aan een 2080/2080Ti denken wil je een Oculus CV1 dusdanig aansturen dat het speel/rijdbaar is.

Ik rij ACC op medium settings met een Oculus CV1, icm een 9900k en 2080. Prima for the time being maar een Quest 2 kan ik bijvoorbeeld vergeten ivm resolutie etc. Ik denk dat een 6800xt het relatief zwaar krijgt, en dan moet je de CPU ook niet vergeten, want die doet bij ACC meer dan dat je denkt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Even heel wat anders, op de foto van je dual-screen setup (waar je het kleurverschil tussen de monitoren al benoemd) lijkt het wel of je linker scherm in de "TV-modus" staat en daardoor niet het gehele kleurspectrum weer kan geven. Dit resulteert in een beeld waarvan het lijkt of er een grijze "waas" overheen zit. Kan zijn dat het er op de foto erger uit ziet dan in het echt, maar het is makkelijk te controleren. Kijk bij je NVIDIA control panel onder display -> change resolution. Klik je monitor aan en scroll naar beneden naar de extra opties. Controleer of daar de "output dynamic range" wel op "full" staat, en niet op "limited". Zie ook dit filmpje. Wellicht is dit bij jou niet het geval en zit er gewoon echt zo veel verschil in je monitoren, maar ik wilde het toch even noemen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denkren
dunedanh schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:27:
Even heel wat anders, op de foto van je dual-screen setup (waar je het kleurverschil tussen de monitoren al benoemd) lijkt het wel of je linker scherm in de "TV-modus" staat en daardoor niet het gehele kleurspectrum weer kan geven. Dit resulteert in een beeld waarvan het lijkt of er een grijze "waas" overheen zit. Kan zijn dat het er op de foto erger uit ziet dan in het echt, maar het is makkelijk te controleren. Kijk bij je NVIDIA control panel onder display -> change resolution. Klik je monitor aan en scroll naar beneden naar de extra opties. Controleer of daar de "output dynamic range" wel op "full" staat, en niet op "limited". Zie ook dit filmpje. Wellicht is dit bij jou niet het geval en zit er gewoon echt zo veel verschil in je monitoren, maar ik wilde het toch even noemen :)
Wauw bedankt.
Het verschil is een stuk minder geworden en ook met wat gefrutsel met de monitor instelligen geeft het best een mooi resultaat. Beter ga ik het niet meer krijgen. Want de linker is een monitor en de rechter is een tv. Deze had ik in het begin erbij gezet omdat ik ook via mijn X-Box one deed racen en dus 2 HDMI nodig had. De linker monitor had dat niet, dus die gebruikte ik als monitor voor de laptop. Maar de kleurverschillen zijn er nog steeds. En dat is niet erg, omdat voor beiden alweer nieuwe bestemmingen zijn gereserveerd.
de monitor gaat weer gebruikt worden boven de nieuwe monitor voor telemetrie tijdens het racen. En de TV gaat naar de zolder, zodat de vrouw ook youtube filmpjes kan kijken tijdens het sporten.

Ik wil graag iedereen bedanken voor het meedenken en voor de handige tips.
Ik heb er echt enorm veel aan gehad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denkren
Nog even een kort berichtje.
Ik heb dus toch de stoute schoenen aangetrokken en heb de Samsung C49RG90 gekocht met de 5120x1440 resolutie.
Dit ivm toekomst upgrade van de Geforce 1070 ti.
Ik zou altijd nog de resolutie terug kunnen schroeven naar 3840x1080.
Maar dit is niet nodig. Alles werkt prima.
Wat een beeldje. Niet normaal meer.

Nogmaals dank voor de hulp en het advies.
Heren modjes mogen dit topic sluiten (Want weet zelf niet hoe dit moet)

Pagina: 1