Skoda Octavia (combi) of Opel Astra sports Tourer?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:39

Christiano007

Ich bin der champion

Topicstarter
Wij hebben nu een Clio Estate 2018, maar de kleine groeit als kool en de zitpositie van de bijrijdersstoel is bijna standje gehurkt ben ik aan het kijken naar een grotere auto.

Wat voor mij erg belangrijk is, de ruimte achterin de auto. Ik wil niet dat ikzelf of mijn partner de stoel enorm naar voren moeten doen om de kleine voldoende beenruimte te geven. Hij is nog geen 2, maar de reus is al bijna uit zijn tweede kinderstoeltje.

Aangezien het in de planning zit om eventueel een tweede kleine te creëren ben ik niet van plan om oncomfortabel (gevaarlijk) te gaan zitten rijden.

Ik ben +- 1.83 en mijn vriendin is +- 1.88.

Nu heb ik gekeken naar een model waar dus de beenruimte achterin ruim is. Dan kom ik uit op een Octavia (combi) of een Opel Sports Tourer. En waar de kofferbak ook nog (veel) ruimte te bieden heeft.

Zelf heb ik gekeken naar modellen van 2016/2017, (15k) deze vallen nog net binnen het budget met eventueel inruil (+- 10k) Heel veel 1.0 TSI, zelf zou ik liever iets meer PK willen hebben voor eventuele vakanties, maar het is geen breekpunt.

Maar welke is nu eigenlijk beter? Merk je qua kofferbakruimte veel verschil tussen de Octavia hatchback (590 L ) en de Combi (610 L ) ? Ja er is een drempel en je kunt iets minder hoog stapelen verwacht ik.

Bij de Opel heb ik het gevoel dat je meer luxe krijgt voor hetzelfde geld, alleen die is dan weer iets kleiner.

Wat adviseren jullie qua rijgedrag, comfort, ruimte ?

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-04 17:30

MeNTaL_TO

The future is not set

Mocht je voor de Opel gaan, neem er dan iig een met AGR stoelen, vooral als je wat langer bent kan je dan en je stoel beter instellen en ze zitten (vind ik) sowieso beter). Weet niet veel van VAG auto's, maar de Opel 1.0T heeft een 5 bak, de 1.4T (die ik zelf heb) een 6 bak welke ik sowieso fijner vind rijden.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Kijk ook eens naar een Civic Tourer, net zo groot in de kofferbak, Qua achterbank weet ik niet hoe hij het doet tov. de Octavia & Astra maar is inprincipe natuurlijk het zelfde segment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:00
De Opel lijkt op een lijkenwagen tegenwoordig met die chromenstrip zo afbuigend op het eind, dus zou voor mij al afvallen.

Daarnaast ben ik groot fan van het infotainment systeem van VAG, en dus ook Skoda's. Het zelf een Octavia gehad in de lease, en rij nu privé een Superb.

Qua betrouwbaarheid verwacht ik weinig verschil tussen beide auto's, maar omdat VAG iets universeler is, zjin er misschien meer alternatieve onderdelen en dus lagere prijzen in het onderhoud.

Wellicht voordeligere optie: een Peugeot 308SW. Heeeel veel keuze (diesel) vanwege de 14% bijtelling en dus hele lage prijzen. Mooi aangekleed en best degelijk. Ken veel tevreden rijders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Topicstarter
DutX schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:54:
De Opel lijkt op een lijkenwagen tegenwoordig met die chromenstrip zo afbuigend op het eind, dus zou voor mij al afvallen.

Daarnaast ben ik groot fan van het infotainment systeem van VAG, en dus ook Skoda's. Het zelf een Octavia gehad in de lease, en rij nu privé een Superb.

Qua betrouwbaarheid verwacht ik weinig verschil tussen beide auto's, maar omdat VAG iets universeler is, zjin er misschien meer alternatieve onderdelen en dus lagere prijzen in het onderhoud.

Wellicht voordeligere optie: een Peugeot 308SW. Heeeel veel keuze (diesel) vanwege de 14% bijtelling en dus hele lage prijzen. Mooi aangekleed en best degelijk. Ken veel tevreden rijders.
De 308SW heb ik ook gezien, maar die is achterin weer krapper als ik de reviews zo zie online.

Ik moet overigens zeker een benzine, diesel rijden we echt veel te weinig voor. Ook niet een te zware auto (dat is weer in het voordeel van de octavia).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:06

Tomatoman

Fulltime prutser

Inmiddels zijn mijn kinderen wat groter (11 en 10 jaar oud) en heb ik ze al een paar keer horen klagen dat ik mijn stoel te ver naar achteren had gezet. Ter referentie: ik rijd in een BMW 5-serie en mijn vrouw in een Volvo V70. Niet bepaald krappe auto’s. Er is dus iets anders aan de hand (naast het feit dat kinderen weleens zeuren over non-issues). Allereerst nemen de comfortstoelen in mijn auto nogal wat ruimte in, die ten koste gaat van de achterpassagiers. Maar bovendien heb ik ondanks mijn lengte van 1,83 m blijkbaar nogal lange benen. Daarom staat mijn stoel vrij ver naar achteren. Wat ik hiermee wil aangeven is dat een grote auto en niet al te lange passagiers geen garantie zijn voor veel beenruimte. Omgekeerd zijn er auto’s die verbazingwekkend veel beenruimte bieden voor hun formaat. Wat dat betreft ben je op het goede spoor met de auto’s die je op het oog hebt :)

Als kinderen nog klein zijn (< 4 jaar oud), zijn hun benen nog niet lang genoeg om bij de knieën over de rand van de kinderstoel en achterbank heen naar beneden te buigen. Daardoor steken hun voeten bijna recht naar voren en hebben ze meer ruimte nodig dan grotere kinderen, soms zelfs meer dan een volwassene. Dat is precies waar je nu en de komende jaren last van hebt.

De tip als je serieus aan het kijken bent is heel simpel: ga uitproberen. Binnenmaten op papier geven een eerste indruk, maar of je er daadwerkelijk mee uit de voeten kunt merk je pas echt als je de bestuurdersstoel op je eigen stand instelt en op de zitplaats erachter het kinderzitje installeert.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:02
Ik heb toentertijd voor enigszins hetzelfde dilemma gestaan. Ik mocht een nieuwe leaseauto uitzoeken en het ging tussen de Skoda Octavia Combi 2017 Facelift model of de Opel Astra Sports Tourer. Om een lang verhaal kort te maken: het is de Octavia Combi geworden in combinatie met een 1.0 DSG. Ik kan je na inmiddels 150.000 kilometer vertellen dat er genoeg vermogen in zit om mee te komen in het verkeer. Je hebt heel veel ruimte in de auto, hij is praktisch maar de infotainment is ook vele malen beter dan die van de Opel.

Ik ben zelf 2 meter en nog twee kinderen van 3 en 7.

Mocht je nog vragen hebben, stel ze maar :)

[ Voor 5% gewijzigd door vinom op 11-04-2021 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Topicstarter
Tomatoman schreef op zondag 11 april 2021 @ 13:03:
Inmiddels zijn mijn kinderen wat groter (11 en 10 jaar oud) en heb ik ze al een paar keer horen klagen dat ik mijn stoel te ver naar achteren had gezet. Ter referentie: ik rijd in een BMW 5-serie en mijn vrouw in een Volvo V70. Niet bepaald krappe auto’s. Er is dus iets anders aan de hand (naast het feit dat kinderen weleens zeuren over non-issues). Allereerst nemen de comfortstoelen in mijn auto nogal wat ruimte in, die ten koste gaat van de achterpassagiers. Maar bovendien heb ik ondanks mijn lengte van 1,83 m blijkbaar nogal lange benen. Daarom staat mijn stoel vrij ver naar achteren. Wat ik hiermee wil aangeven is dat een grote auto en niet al te lange passagiers geen garantie zijn voor veel beenruimte. Omgekeerd zijn er auto’s die verbazingwekkend veel beenruimte bieden voor hun formaat. Wat dat betreft ben je op het goede spoor met de auto’s die je op het oog hebt :)

Als kinderen nog klein zijn (< 4 jaar oud), zijn hun benen nog niet lang genoeg om bij de knieën over de rand van de kinderstoel en achterbank heen naar beneden te buigen. Daardoor steken hun voeten bijna recht naar voren en hebben ze meer ruimte nodig dan grotere kinderen, soms zelfs meer dan een volwassene. Dat is precies waar je nu en de komende jaren last van hebt.

De tip als je serieus aan het kijken bent is heel simpel: ga uitproberen. Binnenmaten op papier geven een eerste indruk, maar of je er daadwerkelijk mee uit de voeten kunt merk je pas echt als je de bestuurdersstoel op je eigen stand instelt en op de zitplaats erachter het kinderzitje installeert.
Je omschrijft precies het probleem wat ik heb, top :) En omdat onze kleine echt een beer van een vent is, steken die benen nóg verder uit.
vinom schreef op zondag 11 april 2021 @ 13:04:
Ik heb toentertijd voor enigszins hetzelfde dilemma gestaan. Ik mocht een nieuwe leaseauto uitzoeken en het ging tussen de Skoda Octavia Combi 2017 Facelift model of de Opel Astra Sports Tourer. Om een lang verhaal kort te maken: het is de Octavia Combi geworden in combinatie met een 1.0 DSG. Ik kan je na inmiddels 150.000 kilometer vertellen dat er genoeg vermogen in zit om mee te komen in het verkeer. Je hebt heel veel ruimte in de auto, hij is praktisch maar de infotainment is ook vele malen beter dan die van de Opel.

Ik ben zelf 2 meter en nog twee kinderen van 3 en 7.

Mocht je nog vragen hebben, stel ze maar :)
Aah kijk, iemand met dezelfde vergelijking.

Waar ik zelf een beetje bang voor ben, maar dat komt omdat ik het ook niet gewend ben, een automaat. En dan idd 1 in combinatie met een 1.0 TSI. Is de DSG gewoon een goed alternatief voor een schakelbak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:43

Bob Popcorn

Plop!

Ik heb voor dezelfde keuze gestaan en met vergelijkbaar budget (14k) en vond uiteindelijk de Astra meer bang for buck. Ik heb een Astra Sports Tourer 1.4T met 150pk genomen (82k gelopen) en die is heel fors aangekleed (muv de comfortstoelen, ze zitten normaal ook prima). De vergelijkbare Skoda had een ton gelopen, een 1.0tsi en was verder vrij karig.

Overigens heb ik ook een redelijk vooringenomen houding over alles wat VAG betreft, dus voor mij was de keuze simpel.

Ohja, neem een witte of lichtblauwe. Alles donkerder lijkt op een lijkenwagen.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Tomatoman schreef op zondag 11 april 2021 @ 13:03:
Inmiddels zijn mijn kinderen wat groter (11 en 10 jaar oud) en heb ik ze al een paar keer horen klagen dat ik mijn stoel te ver naar achteren had gezet. Ter referentie: ik rijd in een BMW 5-serie en mijn vrouw in een Volvo V70. Niet bepaald krappe auto’s. (...)
Ik (1,93 m) heb geen ervaring met recente BMW 5 series, maar ik vond de V70 in het verleden ronduit krap achterin, zeker voor zo'n grote auto. Volvo "verspilde" heel veel ruimte met hele dikke voorstoelen. Ik kan in mijn Octavia combi daardoor beter achterin zitten dan in een V70. Volgens mij is Skoda het merk met veruit de meeste ruimte achterin, ten opzichte van vergelijkbare auto's. Ook bijvoorbeeld ten opzichte van zijn broertje Golf, geen idee waar dat hem in zit.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-04 08:56
Ik heb in 2016 gekeken naar lease auto’s en toen kwamen ook de Octavia en Astra langs.
De 1.0 van de VAG groep rijdt echt veeeel beter dan die van de Astra. Zo erg zelfs dat we hebben gecontroleerd of we misschien de verkeerde uitvoering als proef rit mee kregen...

Uiteindelijk is het voor ons de Seat Leon ST geworden, die vonden we mooier dan de Octavia.
Toevallig hebben 2 bevriende stellen een jaar geleden ook gekeken naar een station (het is net alsof iedereen in mijn leeftijdscategorie kinderen krijgt...), die zijn ook beide voor de Leon gegaan.
De Octavia viel af omdat die wat meer lawaai in de cabine had.

Ik zou dus gewoon even met elk model gaan rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:55
Skoda Octavia rijder hier: eerst een O2 van 2006 station. 350k mee gereden. Topding! Ruimte te over. Ik ben 1.94m, zit altijd op de laagste stand van de stoel. Twee koters van nu 4 en 8. Nooit problemen van hen gehoord.
Onlangs de O3 1.6tdi DSG gekocht: rijdt nog beter. Ik heb hem wel laten chippen om de DSG iets soepeler te krijgen. Dat was merkbaar beter. Zelfs mijn vrouw merkte dat.
Ik heb het Columbus infotainment, dat zou ik je wel aanraden om te nemen. Makkelijk met Android of Apple (via een kabeltje) te koppelen.

Als de vrouw niet moeilijk had gedaan, had ik een Superb gekocht, maar die was 4k duurder en dat vond ze niet nodig. Dat was eigenlijk ook niet nodig, maar wel lekker geweest.
Jij mag raden wie de broek aan heeft in huize BvZwolle...

Succes met de keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:45
Hier ook een octavia rijder. Ik heb 3 jaar geleden voor het zelfde probleem gestaan.

Ook bij mij stond de Opel op het lijstje. Uiteindelijk heeft de ruimte in de Octavia voor mij de doorslag gegeven. Eveneens de extra opties die standaard bij Skoda aanwezig zijn zoals automatisch inparkeren, en stoelverwarming (ik wil nooit meer zonder) Eveneens het info tainment systeem wint het met kop en schouders van de Opel. En de ruimte in de auto, is echt subliem!

Ik weet in elk geval wel, dat ik bij mijn volgende auto absoluut weer eerst ga kijken naar het Skoda merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-04 17:30

MeNTaL_TO

The future is not set

Smobbo schreef op zondag 11 april 2021 @ 13:24:
Ik heb in 2016 gekeken naar lease auto’s en toen kwamen ook de Octavia en Astra langs.
De 1.0 van de VAG groep rijdt echt veeeel beter dan die van de Astra. Zo erg zelfs dat we hebben gecontroleerd of we misschien de verkeerde uitvoering als proef rit mee kregen...
Bijzonder, ik had als voorloper een Polo 1.2T en die vond ik qua motor juist een stuk slechter dan de 90 PK 1.0T uit de Corsa, maar dat kan ook aan de versnellingsbak hebben gelegen. Qua entertainmentsystem vond ik de VAG juist weer een draak, zowel qua geluid als qua bediening.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Bob Popcorn schreef op zondag 11 april 2021 @ 13:17:
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan en met vergelijkbaar budget (14k) en vond uiteindelijk de Astra meer bang for buck. Ik heb een Astra Sports Tourer 1.4T met 150pk genomen (82k gelopen) en die is heel fors aangekleed (muv de comfortstoelen, ze zitten normaal ook prima). De vergelijkbare Skoda had een ton gelopen, een 1.0tsi en was verder vrij karig.

Overigens heb ik ook een redelijk vooringenomen houding over alles wat VAG betreft, dus voor mij was de keuze simpel.

Ohja, neem een witte of lichtblauwe. Alles donkerder lijkt op een lijkenwagen.
Qua chroomstrip zijn er blijkbaar ook uitvoeringen waar deze zwart is (althans hier in Duitsland). Er staat hier eentje in de straat, donkerrood met zwarte strip, al een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:43

Bob Popcorn

Plop!

GoldenSample schreef op zondag 11 april 2021 @ 18:54:
[...]

Qua chroomstrip zijn er blijkbaar ook uitvoeringen waar deze zwart is (althans hier in Duitsland). Er staat hier eentje in de straat, donkerrood met zwarte strip, al een stuk beter.
Yep, dat is het faceliftmodel :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-04 16:23
Octavia...
Waarom?
- bouw kwaliteit
- gewicht / wegenbelasting
- breed scala onderdelen (VW/Audi/Seat delen hetzelfde platform)
- Restwaarde tov de Opel

American Express vraagbaak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:04
Ik heb een Octavia (2016 - 1.6 TDI - Style Businness) gehad (lease), en we hebben nu een Astra (2018 - 1.4T - Innovation) (prive).

Aan de ene kant kan ik ze dus redelijk vergelijken, maar aan de andere kant, m'n lease auto heb ik in 4 jaar bijna naar de 150.000 gereden, en de Astra hebben we nu in anderhalf jaar nog geen 10.000 mee gereden (iets met andere baan en Corona enzo....), dus de Astra weet ik nog niet heel veel van.

Qua ruimte achterin is de Ocavia significant groter, met m'n dochter achterin merk ik dat behoorlijk. In ons geval (stoel vrijwel op voorste stand, en dochter die ook niet de langste is) is de Astra groot genoeg, maar de Octavia was handiger.

Qua motor was de 1.6 TDI ongeveer het slechtste aan de Octavia: luid, veel trillingen, langzaam zuipt olie als een malle, in ons geval is de Astra daar dus een stuk beter in, stuk sneller en rustiger. Heb de 1.0 benzine 1 dagje meegehad als leenauto, die was een stuk beter dan de 1.6 TDI, maar uiteraard loopt de 1.4 van de Astra een stuk beter.

Rijgedrag is in beide gevallen 'ok', niet slecht, niet spannend, gewoon wat je kan verwachten van een saaie familieauto. Maar ik heb nou niet echt het gevoel dat de een nou heel erg anders of beter/slechter rijdt.

Entertainmentsysteem (in beide autos de 'grootste' variant): Octavia een stuk beter: sneller, logischer, scherm veel beter ingericht. Audio in Octavia was een stuk beter (maar ik heb geen idee welke variant we in de Astra hebben - in de Octavia zat de 'betere' audio in de uitvoering erbij), eigenlijk is het zo dat het me nu negatief opvalt dat de Astra slecht geluid heeft.

Random positieve dingen bij de Octavia: dimmende buitenspiegels, verwarmde voorruit, prullenbakje is echt superhandig
Random negatieve dingen bij de Octavia: allerlei onhandigheden waarbij je ziet dat de 'luxe' dingen er achteraf opgeknutseld zijn, ipv meegenomen in het ontwerp (start-knop op een onhandige plek (waar anders de sleutel zit), workflow bij tanken met keyless entry is niet over nagedacht), start/stop icm diesel en DSG is echt traktor-like slecht.

Random positieve dingen bij de Astra: banken plat gooien vanuit achterbak is handig, verwarmd stuur is relaxed, ik denk dat de stoelen beter zitten (maar ik heb nog te weinig gereden om dat echt te kunnen zeggen)
Random negatieve dingen bij de Astra: spiegels klappen niet automatisch in (klinkt suf, maar het is echt superhandig wanneer je op die manier kan verifieren dat je auto op slot zit - ook geen knipperend lampje waarmee je dat kan checken), best onzuinig (maar dat wisten we vantevoren, en met het kilometrage niet zo boeiend), achteruitrijcamera is slecht, parkeersensoren zitten niet rondom, maar echt voor/achter, keyless entry werkt met lelijk knopje wat je echt moet indrukken

Prive durfde ik de combi 1.4 TSI + DSG niet aan. Maar ik moet bekennen dat ik toen ik de Octavia had ik negatiever over de auto dacht dan nu (eigenlijk was vooral de motor die het complete plaatje om zeep hielp (en diesel was een eis vanuit mijn vorige werkgever), en ik vergeleek hem met een Lexus CT200h die ik ervoor had die en fijner was, en goedkoper (zowel netto als leasebedrag)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Christiano007 Veel kinderzitjes/autostoelen, kun je verzetten. Misschien kun je die van jullie ook wat rechter op zetten, ipv zgn onderuit. Ook kun je de rugleuning van de bijrijdersstoel wat rechter op zetten, dat scheelt vaak net met beenruimte. Qua auto kun je kijken voor Toyota Avensis- Wagon

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Topicstarter
Hackus schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:56:
@Christiano007 Veel kinderzitjes/autostoelen, kun je verzetten. Misschien kun je die van jullie ook wat rechter op zetten, ipv zgn onderuit. Ook kun je de rugleuning van de bijrijdersstoel wat rechter op zetten, dat scheelt vaak net met beenruimte. Qua auto kun je kijken voor Toyota Avensis- Wagon
Die van ons staat al rechtop :)

Zal het eens bekijken, bedankt voor de tip

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als je de keuze hebt, laat de Opel staan. Ik heb ooit de poging gewaagd met Opel maar dat was na een half jaar einde verhaal. Ik heb niets positief kunnen vinden van de Opel. Als je VAG gewend bent, dan is Opel allemaal net niet.

Als voorbeeld:
- sommige modellen geen snelheidindicatie in de display van de cruise control. Standaard bij VAG.
- De elektronische handrem werkt alleen bij vasthouden van rempedaal. Als je vanuit stilstand en dan achteruit rijdt op een heuvel, moet je drie pedalen gaan bedienen. VAG groep is gasgeven en koppelen en klaar.
- PDC keurig in kleur en op multimediascherm bij VAG en vaak bij Opel in zwart-wit bij je km-teller/toerenteller
- Nieuw navigatiedoel is niet in te voeren als je rijdt bij Opel, VAG wel.
- De lichtopbrengst in de avond van het scherm is enorm bij Opel en VAG is dit geen probleem. Zelfs op de achterbank had je nog een zonnebril nodig.
- Cruise control heeft een variabele van 10 km/h spelling bij Opel, bij VAG maar 2 tot 4 km/h.
- Scheef voor je stuur bij Opel en bij VAG recht.
- Stoelen bij VAG zijn beter dan Opel.
- Automatisch lichtsensor kan je niet standaard uitzetten bij Opel, VAG is op 0 zetten en klaar.

VAG is veel zuiniger dan de Opel. Bij Opel reed ik net 500-550 km op een tank en bij VAG 600-800 km (1.2 TSI). De nieuwe 1.0 TSI is nog zuiniger en zou makkelijk 700 km kunnen halen.

Bij Opel is je uiteindelijk waarde lager dan bij VAG.

[ Voor 8% gewijzigd door itsalex op 11-04-2021 21:20 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:36

MLLL

Palm Treo 650

Waarom geen Renault Megane?
Kans dat je meer voor je Clio krijgt is groter als je bij een Renaultdealer gaat kijken.

https://www.autowereld.nl.../foto.html#foto-497853741

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

itsalex schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:09:

Als ik zo op de occasionsites kijk zijn die verschillen marginaal, en laten we wel wezen als je de auto 4 jaar rijdt maakt de restwaarde ook weinig meer uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Dit is toch wel een top reactie :D
Als je de keuze hebt, laat de Opel staan. Ik heb ooit de poging gewaagd met Opel maar dat was na een half jaar einde verhaal. Ik heb niets positief kunnen vinden van de Opel. Als je VAG gewend bent, dan is Opel allemaal net niet.
:')
Als voorbeeld:
- sommige modellen geen snelheidindicatie in de display van de cruise control. Standaard bij VAG.
Astra K altijd aanwezig
- De elektronische handrem werkt alleen bij vasthouden van rempedaal. Als je vanuit stilstand en dan achteruit rijdt op een heuvel, moet je drie pedalen gaan bedienen. VAG groep is gasgeven en koppelen en klaar.
:?

Daar klopt gewoon geen zak van. Wegrijden en de handrem laat automatisch los.
- PDC keurig in kleur en op multimediascherm bij VAG en vaak bij Opel in zwart-wit bij je km-teller/toerenteller
Astra K kleurenscherm, wordt netjes voor en achter weergeven met mooie kleurtjes
Navigatiebestemming invoeren doe je stilstaand, niet tijdens het rijden
- De lichtopbrengst in de avond van het scherm is enorm bij Opel en VAG is dit geen probleem. Zelfs op de achterbank had je nog een zonnebril nodig.
Nog nooit last van gehad, dimt automatisch, navigatiekaart gaat in nachtmodus, prima
- Cruise control heeft een variabele van 10 km/h spelling bij Opel, bij VAG maar 2 tot 4 km/h.
Geen idee wat je daar bedoelt
Nee?
Mooi onderbouwd, lekker kort ook. Opel levert anders misschien wel de beste stoelen in het non-pReMiUm segment. Of denk je dat je een certificering van "Aktion Gesunder Rucken" bij een pakje boter krijgt?
- Automatisch lichtsensor kan je niet standaard uitzetten bij Opel, VAG is op 0 zetten en klaar.
Een punt van waarheid in je verhaal, voorheen was het niet maar sinds een aantal jaar gebruiken ze een AUTO/STAD/DIM functie, geen UIT meer. Niet dat me dat per se nuttig lijkt...
VAG is veel zuiniger dan de Opel. Bij Opel reed ik net 500-550 km op een tank en bij VAG 600-800 km (1.2 TSI). De nieuwe 1.0 TSI is nog zuiniger en zou makkelijk 700 km kunnen halen.

Kijk eens op Spritmonitor: Astra K 1.0T gemiddeld 6.2L/100km (1:16), Skoda Octavia 1.0 TSI gemiddeld 6.15L/100km 1:16.2. Maakt dus amper verschil.

Stinger_Ventura schreef op zondag 11 april 2021 @ 19:06:
Octavia...
Waarom?
- bouw kwaliteit
Discutabel, maar ok
- gewicht / wegenbelasting
30kg verschil, afhankelijk van de uitvoering kan dat net een andere gewichtsklasse zijn. ~€8/maand, kan een overweging zijn.
- breed scala onderdelen (VW/Audi/Seat delen hetzelfde platform)
Niet alsof Opel onderdelen zeldzaam zijn :)
- Restwaarde tov de Opel
Valt best mee, zit weinig verschil in. En als het zo is, draai het eens om: geld wat je nu niet er in stopt bij de aanschaf hoef je aan het einde van de rit niet terug te krijgen. Oftewel meer auto voor je geld :)

Wat adviseren jullie qua rijgedrag, comfort, ruimte ?
Beide zijn goed maar hebben gewoon een ander karakter. Astra zit qua rijeigenschappen tussen een Focus en een Golf, Octavia rijdt als een iets wekere Golf. Octavia misschien iets comfortabeler, Astra stuurt leuker. Net wat je zoekt.

Vermijd de DSG tenzij je graag een grote zak geld bij de garage achterlaat, DQ200 met droge koppelingen zijn rampenbakken.

1.0T/1.0TSI is leuk voor in NL, ga je met volle bepakking op vakantie wil je de 1.4T / 1.4TSI/1.5TSI. Verbruikt amper meer brandstof, dus daar hoef je het niet voor te doen. Voor je budget kan je ze ook met die motorisering vinden.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

MK_ schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:21:
Dit is toch wel een top reactie :D

[...]

[...]

Astra K altijd aanwezig

[...]

:?

Daar klopt gewoon geen zak van. Wegrijden en de handrem laat automatisch los.

[...]

Astra K kleurenscherm, wordt netjes voor en achter weergeven met mooie kleurtjes

[...]

Navigatiebestemming invoeren doe je stilstaand, niet tijdens het rijden

[...]

Nog nooit last van gehad, dimt automatisch, navigatiekaart gaat in nachtmodus, prima

[...]

Geen idee wat je daar bedoelt

[...]

Nee?

[...]

Mooi onderbouwd, lekker kort ook. Opel levert anders misschien wel de beste stoelen in het non-pReMiUm segment. Of denk je dat je een certificering van "Aktion Gesunder Rucken" bij een pakje boter krijgt?

[...]

Een punt van waarheid in je verhaal, voorheen was het niet maar sinds een aantal jaar gebruiken ze een AUTO/STAD/DIM functie, geen UIT meer. Niet dat me dat per se nuttig lijkt...

[...]

Kijk eens op Spritmonitor: Astra K 1.0T gemiddeld 6.2L/100km (1:16), Skoda Octavia 1.0 TSI gemiddeld 6.15L/100km 1:16.2. Maakt dus amper verschil.

[...]

Discutabel, maar ok

[...]

30kg verschil, afhankelijk van de uitvoering kan dat net een andere gewichtsklasse zijn. ~€8/maand, kan een overweging zijn.

[...]

Niet alsof Opel onderdelen zeldzaam zijn :)

[...]

Valt best mee, zit weinig verschil in. En als het zo is, draai het eens om: geld wat je nu niet er in stopt bij de aanschaf hoef je aan het einde van de rit niet terug te krijgen. Oftewel meer auto voor je geld :)

[...]

Beide zijn goed maar hebben gewoon een ander karakter. Astra zit qua rijeigenschappen tussen een Focus en een Golf, Octavia rijdt als een iets wekere Golf. Octavia misschien iets comfortabeler, Astra stuurt leuker. Net wat je zoekt.

Vermijd de DSG tenzij je graag een grote zak geld bij de garage achterlaat, DQ200 met droge koppelingen zijn rampenbakken.

1.0T/1.0TSI is leuk voor in NL, ga je met volle bepakking op vakantie wil je de 1.4T / 1.4TSI/1.5TSI. Verbruikt amper meer brandstof, dus daar hoef je het niet voor te doen. Voor je budget kan je ze ook met die motorisering vinden.
Je moet iets om je eigen keuze te verdedigen _/-\o_

De bouwkwaliteit bij VAG wordt altijd overdreven het is hooguit een middenmoot.
Het voelt degelijk maar dat zegt niets over betrouwbaarheid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Topicstarter
Na flink wat advertenties bekeken te hebben ben ik voor een Octavia hatchback gegaan. Style Business 1.0 TSI 115pk

Ik wilde graag een auto in de regio met bepaalde opties. Deze kon ik alleen in de hatchback versie vinden en de kofferbak hiervan is groot genoeg voor een kinderwagen + bepakking/boodschappen. Ook is de ruimte achterin de auto uitstekend. Ik kan achter mijn vriendin zitten en dan zit ik nog steeds prima. En de kleine kan nu nog groter worden :)

Bedankt voor alle tips !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:40
Ik zit overigens in dezelfde situatie en zit ook te twijfelen tussen de Octavia en Astra, dus mij uit ook iedereen bedankt voor de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Laatst online: 19:17

LankHoar

Langharig tuig

Een half jaar geleden twijfelde ik ook tussen de Octavia en de Astra. Ben uiteindelijk voor de Astra K gegaan omdat deze wat sportiever rijd, en meer auto voor mijn geld had (een vergelijkbare Octavia qua leeftijd en kilomters was beduidend duurder). Was eerst skeptisch omdat ze overgenomen zijn door de Franzosen, en ben inmiddels wel overtuigd dat het echt een fijne auto is :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

sanderhgv schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 18:22:
Ik zit overigens in dezelfde situatie en zit ook te twijfelen tussen de Octavia en Astra, dus mij uit ook iedereen bedankt voor de reacties
Gewoon gaan proefzitten/kijken, daar leer je het meeste van :Y En mocht je dan nog specifieke vragen hebben, kan je hier altijd al terecht mocht je er niet uit komen :*)
LankHoar schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:09:
Een half jaar geleden twijfelde ik ook tussen de Octavia en de Astra. Ben uiteindelijk voor de Astra K gegaan omdat deze wat sportiever rijd, en meer auto voor mijn geld had (een vergelijkbare Octavia qua leeftijd en kilomters was beduidend duurder). Was eerst skeptisch omdat ze overgenomen zijn door de Franzosen, en ben inmiddels wel overtuigd dat het echt een fijne auto is :)
In een Astra K zit ook 0.0 PSA, 100% GM :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Laatst online: 19:17

LankHoar

Langharig tuig

MK_ schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:11:
[...]

Gewoon gaan proefzitten/kijken, daar leer je het meeste van :Y En mocht je dan nog specifieke vragen hebben, kan je hier altijd al terecht mocht je er niet uit komen :*)

[...]

In een Astra K zit ook 0.0 PSA, 100% GM :)
Klopt, maar dat wist ik toen nog niet (gezien in 2017 PSA Opel overnam dacht ik dat er al invloed zou zijn). Inmiddels ben ik wijzer, o.a. door jouw berichten in het Opel topic :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:54

Als voorbeeld:

Al die nadelen die jij noemt gelden geen van allen voor mijn Opel (Ampera E 2020).
Pagina: 1