Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R00T3D
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-03 09:50
Recent heb ik een LG Ultragear 27GL850 aangeschaft om de overstap na 144HZ 1440P te maken.

Aangezien de prijsklasse aanzienlijk hoger ligt dan mijn vorige monitor vind ik het wel belangrijk dat het scherm niet een te erge IPS glow en/of backlight bleeding heeft. Na mij in te hebben gelezen is het verschil tussen de twee me alsnog een beetje vaag en vroeg ik mij af wat Tweakers ervan vindt.

Mijn vraag is: hoe staat dit scherm ervoor? Wanneer ik namelijk kijk (ea. Netflix) vanuit een off-angle kleurt het scherm erg wit. Ik heb geen idee of dit normaal is en of hij beter omgeruild kan worden.

Links dichtbij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gf78jyI7wrCnkpnRdGxaIJIQ08I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vKdlUCp11zRozPxjv7pyDcXo.jpg?f=fotoalbum_large

Voor dichtbij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNPDmqWY84ksDCWtnjA-dWtGptk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/koha0ztBACnTVhc8rZVJze4h.jpg?f=fotoalbum_large

Links veraf:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDnZQ9VG9_NX_WjNYCc6rUqZ5S4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bnTjFGi2iSqgkpUXvqseQ3Tt.jpg?f=fotoalbum_large

Voor veraf:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g4nXfuoJIb03rH1aLXFhyhlGAAU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NxRIIPIAvOD8RMju6nODZciB.jpg?f=fotoalbum_large

Rechts:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VimviMsePwLk_ooCaR7sHJcnI00=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c2LvAezsPT2fQhNfxWOJFUp6.jpg?f=fotoalbum_large

Alle foto's zijn genomen in het donker op 100% helderheid. Verder heb ik gelezen dat de foto's een onrealistische representatie zijn zodra je te dichtbij staat. Geen idee of dit klopt, vandaar dat zowel dichtbij als veraf is gefotografeerd.

De voorkant vind ik vrij prima kijkend naar de veraf foto. Bij dagelijks gebruik merk ik er ook nauwelijks wat van (af en toe de linkerhoek beneden, blijkbaar bekend bij de LG Ultragear). Echter, zodra ik vanuit de zijkant kijk (ook zonder foto) trekt het scherm al heel snel wit.

Beste antwoord (via R00T3D op 13-04-2021 11:13)

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-05 23:03

CMT

Het is altijd lastig om op afstand foto's te beoordelen, maar wat wel duidelijk is dat bovenstaande foto's véél te overbelicht zijn.
Wat je omschrijft over het oplichten van het scherm onder een kijkhoek is heel normaal en zal bij IPS nadrukkelijk aanwezig zijn. Geen reden tot zorg.
Ook VA schermen hebben last van deze eigenschap, maar omdat deze schermen doorgaans een zeer hoog contrast hebben valt het niet tot nauwelijks op.

Om de backlight bleed goed te beoordelen zal je een beetje schemerlicht in de kamer moeten hebben.
Als dan nog steeds een plek zichtbaar is dat duidelijk afsteekt t.o.v. de rest van het scherm (het scherm van voren bekeken op normale gebruiksafstand) dan kan je daarvan spreken.
Een beetje gloed of clouding valt daar niet onder, 'bleed' is echt het geval dat een duidelijke spot aan de rand zichtbaar is wat erop kan wijzen dat het scherm op die plek niet goed afgeplakt is.

Houd er ook rekening mee dat alle schermen in min of meerdere mate last hebben van het oplichten aan de randen. Hoe groter het scherm, hoe lastiger het is om de achtergrondverlichting mooi egaal te verspreiden.
Met de huidige kromme schermen en ultrawides is dat nog meer het geval.

Bij coolblue hebben ze aardig voorbeeld. Op de 1e afbeelding zie je naast het oplichten ook een duidelijk spot rechtsonder het scherm: https://www.coolblue.nl/a...s-backlight-bleeding.html

Misschien dat je er iets aan hebt, maar ik heb o.a. een minireview geschreven over de 34GN850 vs. de 35WN75C (IPS en VA ultrawide). En daarbij ook foto's gemaakt van een overbelichte situatie & een benadering van de subjectieve ervaring van het 'zwart'.
Maar zelfs dan is het in werkelijkheid allemaal wat minder erg en met wat schemerlicht is de clouding ook niet zichtbaar met het blote oog.

Zie: CMT in "[Ervaring/Discussie] Het 21:9 Ultrawide topic"

En een andere review waarbij een Monoprice DM34 (VA scherm) o.a. vergeleken wordt met de 24" Benq G2470H. De Benq heeft daarbij een uitstekende uniformiteit en totaal geen clouding of bleed. Beter dan dat kan niet (naja OLED).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1441478

Is ook meteen een reden voor mij geweest deze scherm niet te halen ondanks dat hij erg populair is. Ik vrees dat je met tig keren omruilen telkens een scherm gaat krijgen met IPS glow. IPS is niet aan te raden als je vaak in een donkere kamer zit (slaapkamer bijv?) te kijken naar het scherm.

Je had bijv een VA scherm kunnen kiezen, er is er 1 die 240hz aankan als ik me goed herinner. Deze dus: pricewatch: Samsung Odyssey G7 (G75TQSU) 27" Zwart

of 144hz: pricewatch: LG UltraGear 32GK650F Zwart

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 1441478 op 11-04-2021 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-05 20:30
Persoonlijk zou ik deze terug brengen. Heb erge gezien op Reddit etc. Maar deze is naar mijn mening wel heel erg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:46

Cheezus

Luiaard

Als je in het volledig donker een foto maakt zorgt het toestel er vanzelf voor dat er licht genoeg is (langere sluitertijd/hogere ISO), tenzij je een OLED scherm hebt zal elk scherm er op een foto min of meer hetzelfde uitzien als jouw scherm. Daarop kun je het scherm dus niet beoordelen.
Feit is dat je bij IPS minder donker beeld hebt, als je dat storend vind kun je beter een ander paneel zoeken.
Ik had toevallig laatst een 144hz VA scherm gekocht komend vanaf IPS en ik 'schrok me rot' van de waardeloze kleuren/kijkhoeken en blacksmear van zo'n paneel.. Ik ben weer terug naar m'n oude scherm gegaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Overduidelijk last van backlight bleeding linksonder en in mindere mate op andere plekken. Verder redelijk heftige IPS glow te zien.

Ik zou hem retour sturen. Mijn versie heeft lichte IPS glow linksonder maar 0 backlightbleeding. Lijkt een wereld van verschil tov en jouwe.

Zoals hierboven aangegeven zijn alle VA panelen beter qua contrast, maar hebben de meeste kwalen als overshoot (black smearing) en wat minder sprankelende kleuren. Samsung heeft wel wat snelle VA panelen in het assortiment, maar die zijn aardig prijzig.

Bij IPS behoud je altijd een laag contrast natuurlijk, maar jouw mate van IPS glow en backlightbleeding vind ik té hoog. Al zijn dit soort foto's vaak niet heel objectief zoals ook al hierboven aangegeven.. je camera legt dit niet natuurgetrouw vast. Bij grote twijfel zou ik altijd retourneren, het zal blijven storen en knagen namelijk :)

[ Voor 13% gewijzigd door stin00 op 11-04-2021 20:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-05 15:48
Camera's zijn niet de manier om zoiets te meten objectief. Maargoed.

Volgende keer als je een monitor uitpakt en aan sluit doe jezelf een lol. Hoogstens even een dode pixel test uitvoeren en daarna je instellingen goed zetten en gaan met die banaan. Niet in een compleet donkere kamer met je brightness lekker hoog vanuit 7 verschillende hoeken en afstanden op zoek gaan naar bleed en glow.

Bij ELKE ips monitor ga je dat vinden namelijk. Eenmaal gezien = niet meer ontzien. Zelf de 27gl850 sinds launch gebruikt zonder problemen.

7800X3D - B650E Aorus Master - 32GB 6000Mhz - 4090 FE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gevulde koek
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-09-2024
Wat je ziet is vrij typisch. IPS glow wordt veroorzaakt door kijkhoeken, en zal als je schuin naar het scherm kijkt erger worden. Echte alternatieven hierop zijn er niet in de huidige monitorwereld, TN en VA verkleuren ook bij kijken vanuit hoeken. Je kan de symptomen verminderen door de helderheid te verlagen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-05 23:03

CMT

Het is altijd lastig om op afstand foto's te beoordelen, maar wat wel duidelijk is dat bovenstaande foto's véél te overbelicht zijn.
Wat je omschrijft over het oplichten van het scherm onder een kijkhoek is heel normaal en zal bij IPS nadrukkelijk aanwezig zijn. Geen reden tot zorg.
Ook VA schermen hebben last van deze eigenschap, maar omdat deze schermen doorgaans een zeer hoog contrast hebben valt het niet tot nauwelijks op.

Om de backlight bleed goed te beoordelen zal je een beetje schemerlicht in de kamer moeten hebben.
Als dan nog steeds een plek zichtbaar is dat duidelijk afsteekt t.o.v. de rest van het scherm (het scherm van voren bekeken op normale gebruiksafstand) dan kan je daarvan spreken.
Een beetje gloed of clouding valt daar niet onder, 'bleed' is echt het geval dat een duidelijke spot aan de rand zichtbaar is wat erop kan wijzen dat het scherm op die plek niet goed afgeplakt is.

Houd er ook rekening mee dat alle schermen in min of meerdere mate last hebben van het oplichten aan de randen. Hoe groter het scherm, hoe lastiger het is om de achtergrondverlichting mooi egaal te verspreiden.
Met de huidige kromme schermen en ultrawides is dat nog meer het geval.

Bij coolblue hebben ze aardig voorbeeld. Op de 1e afbeelding zie je naast het oplichten ook een duidelijk spot rechtsonder het scherm: https://www.coolblue.nl/a...s-backlight-bleeding.html

Misschien dat je er iets aan hebt, maar ik heb o.a. een minireview geschreven over de 34GN850 vs. de 35WN75C (IPS en VA ultrawide). En daarbij ook foto's gemaakt van een overbelichte situatie & een benadering van de subjectieve ervaring van het 'zwart'.
Maar zelfs dan is het in werkelijkheid allemaal wat minder erg en met wat schemerlicht is de clouding ook niet zichtbaar met het blote oog.

En een andere review waarbij een Monoprice DM34 (VA scherm) o.a. vergeleken wordt met de 24" Benq G2470H. De Benq heeft daarbij een uitstekende uniformiteit en totaal geen clouding of bleed. Beter dan dat kan niet (naja OLED).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R00T3D
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-03 09:50
Erg bedankt voor alle antwoorden! Ik ben het er helemaal mee eens dat de camera geen objectief beeld geeft van hoe erg het nou eigenlijk is (lijkt erger).

Ik zat ook te kijken of een VA scherm een goed alternatief zou zijn, maar blijkbaar niet helemaal dus voor de kijkhoeken als ik de kleurechtheid wil bewaren (wel qua zwart waarden).

Na al de comments gelezen te hebben zal ik nog eens goed overwegen of het 't waard is om deze monitor om te ruilen. De voorkant stoort namelijk niet, en misschien is dat bij een volgend scherm wel het geval. Het zou alleen om de veel te witte zijkanten gaan, en dat is misschien makkelijker op te lossen met een Vesa mount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1441478

Oh, niet goed gelezen hehe... 8)7

[ Voor 81% gewijzigd door Anoniem: 1441478 op 13-04-2021 11:17 ]

Pagina: 1