Hoi Tweakers, ik ben aan het twijfelen wat ik zal doen m.b.t. zonnepanelen. Opties zijn zelf aanleggen of het laten doen, voor dit laatste het ik een paar offertes aangevraagd.
Ik hoop dat jullie me van wat advies kunnen voorzien m.b.t. de offertes en eventuele aandachtspunten indien ik besluit het zelf aan te leggen.
Verbruik: 2.000 kWh op jaarbasis, maar ik wil graag een systeem wat netto tussen de 2500-3000 kWh levert.
Dak: Zuiden met geen schaduw.
Elektriciteitsaansluiting: Volgens mij een 1 fase aansluiting.
Budget en doel: Budget is rond de 3K netto, maar minder is mooi meegenomen. Het doel is om in elk geval iets voor het mileu te doen en de waarde van het huis te vermeerderen. De kans dat ik over een paar jaar ga verhuizen is aannemelijk. Ik zie mezelf nog niet elektrisch rijden en/of een warmtepomp aanschaffen.
Uitvoering: Zelf of laten uitvoeren staat nog open. Vriend en ik hebben ervaring met klimmen en zijn ook niet bang om zelf het dak op te gaan, waar ik meer mee zit is de bekabeling door het huis en dat alles, volgens eventuele regels, goed aangesloten is.
Bijhouden van data: Totaal overzicht zou leuk zijn maar verder niet belangrijk.
Regio: Midden/Noord Limburg (mocht iemand nog een goede partij weten)
Overzicht Sunnydesign:
:strip_exif()/f/image/SGp7RRvvabdO7cX4D0SAjk3B.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FFiZ2AQjoCAlLvhN3WpElT2T.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yhUJgUzmWhZkueAEPTsr4lJW.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vermoed dat ik ook nog zoiets nodig heb: https://www.winkelman-zon...-2x-automaatb-16a-1x.html
Offertes:
1) Landelijke partij #1
Panelen: 8x Trina Solar TSM-340 DE06M.08(II)
Omvormer: 1x Growatt MIN 2500 TL-XE omvormer Serie geschakeld
Stroomproductie: 2.600 kWh per jaar
Garantie:10 jaar op alles
Netto investering € 2.950
(Ze hebben ook nog een optie van REC panelen, iets minder netto kWh en hogere kosten € 3.450)
2) Lokale partij
Panelen: 9x Longi LR4-60HPH 350-380M
Omvormer: Goodwe
Stroomproductie:2.930 kWh per jaar
Garantie: 25 panelen, 12 omvormer, 20 materiaal, 10 montage
Netto investering: € 2.900
3) Landelijke partij #2
Panelen: 9x DM325G1-60HBB
Omvormer: Zelf ontwikkeld, 97.8% efficentie
Stroomproductie: 2.859 kWh
Garantie: 10 jaar alles (panelen 12 jaar fabrieks, 25 efficientie tot 85%)
Netto investering: € 3.025
(bij deze partij ben je volgens mij dus erg afhankelijk van hun (eigen app / omvormer)
Ik hoop dat jullie me van wat advies kunnen voorzien m.b.t. de offertes en eventuele aandachtspunten indien ik besluit het zelf aan te leggen.
Verbruik: 2.000 kWh op jaarbasis, maar ik wil graag een systeem wat netto tussen de 2500-3000 kWh levert.
Dak: Zuiden met geen schaduw.
Elektriciteitsaansluiting: Volgens mij een 1 fase aansluiting.
Budget en doel: Budget is rond de 3K netto, maar minder is mooi meegenomen. Het doel is om in elk geval iets voor het mileu te doen en de waarde van het huis te vermeerderen. De kans dat ik over een paar jaar ga verhuizen is aannemelijk. Ik zie mezelf nog niet elektrisch rijden en/of een warmtepomp aanschaffen.
Uitvoering: Zelf of laten uitvoeren staat nog open. Vriend en ik hebben ervaring met klimmen en zijn ook niet bang om zelf het dak op te gaan, waar ik meer mee zit is de bekabeling door het huis en dat alles, volgens eventuele regels, goed aangesloten is.
Bijhouden van data: Totaal overzicht zou leuk zijn maar verder niet belangrijk.
Regio: Midden/Noord Limburg (mocht iemand nog een goede partij weten)
Overzicht Sunnydesign:
:strip_exif()/f/image/SGp7RRvvabdO7cX4D0SAjk3B.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FFiZ2AQjoCAlLvhN3WpElT2T.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yhUJgUzmWhZkueAEPTsr4lJW.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vermoed dat ik ook nog zoiets nodig heb: https://www.winkelman-zon...-2x-automaatb-16a-1x.html
Offertes:
1) Landelijke partij #1
Panelen: 8x Trina Solar TSM-340 DE06M.08(II)
Omvormer: 1x Growatt MIN 2500 TL-XE omvormer Serie geschakeld
Stroomproductie: 2.600 kWh per jaar
Garantie:10 jaar op alles
Netto investering € 2.950
(Ze hebben ook nog een optie van REC panelen, iets minder netto kWh en hogere kosten € 3.450)
2) Lokale partij
Panelen: 9x Longi LR4-60HPH 350-380M
Omvormer: Goodwe
Stroomproductie:2.930 kWh per jaar
Garantie: 25 panelen, 12 omvormer, 20 materiaal, 10 montage
Netto investering: € 2.900
3) Landelijke partij #2
Panelen: 9x DM325G1-60HBB
Omvormer: Zelf ontwikkeld, 97.8% efficentie
Stroomproductie: 2.859 kWh
Garantie: 10 jaar alles (panelen 12 jaar fabrieks, 25 efficientie tot 85%)
Netto investering: € 3.025
(bij deze partij ben je volgens mij dus erg afhankelijk van hun (eigen app / omvormer)