Help ik weet niet meer welke tv ik moet aanschaffen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Themcm076
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-12-2024
Help !!

Ik heb de sony xh9096 75 inch gehad maar terug moeten brengen omdat de tv lichte wazen strepen van boven naar onder te zien waren bij snellere beelden daarnaast was op you tube bijna alle oudere films en series blokkerig en bij snelle handelingen ghosting

Daarna ben ik voor de 75q95t gegaan.

Probleem hetzelfde strepen van wazinigen bij beeld wat op en neer gaat bij bevoorbeeld voetbal.
Daarnaast last gehad dat de tv geen beeld meer geeft alleen geluid enkel op te lossen door stroom er helemaal af te halen en opnieuw stekker erin hier heb ik 4keer een ander paneel voor gekregen en 2 nieuwe tvs compleet nieuw resultaal hetzelfde verhaal

Wat mij verteld word is dat ik goede ogen heb en de dingen zie wat een ander niet kan zien lijkt me sterk maargoed

Eindstand tv terug en geld terug

Mijn vraag nu is welke tv moet ik halen

Mijn budget is 4000 euro

Mijn wensen/gebruik van de tv is veel sport kijken series en gamen next gen verder kijk ik veel tv via de next box en kijk ik veel oude programmas op you tube 1080p max

Als eerst oled is geen optie de tv draaid zodanig dat inbranding een kwestie van tijd is ook staat de tv omringd met ramen vandaar

Wat ik kan bedenken

Een budget tv 65 tot 75 inch wat 4k afspeeld maar ook goed draaid op 710p 1080p op youtube en optie hdmi 2.1 laten schieten en wachten op betere tv toestellen die uitkomen maar welke kan ik dan het beste voor gaan voor nu of voor de aankomende 2021 modellen ?

Kortom

Welke budget tv toont niet de eerder genoemde problemen zoals strepen of blokkerig beeld bij oudere content

2 wachten op nieuwe modellen en voor welke kan ik dan het beste gaan ?

Ik hoop dat mijn vragen beantwoord kunnen worden want ik weet het echt niet meer

Beste antwoord (via Themcm076 op 17-04-2021 01:36)

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Je kijkafstand zou geen probleem moeten zijn voor 75 inch mits het bronmateriaal van goede kwaliteit is. Oudere content van lage kwaliteit zal er altijd slechter uitzien dan wat je gewend bent. Je hebt dezelfde aantal pixels, maar op een groter oppervlak en dat moet ook nog eens intensiever opgeschaald worden (naar 4K). Een kleiner scherm zal dat beter maskeren. De Samsung heeft zeer goede upscaling vandaar het verschil met de Sony bij oude content. De beeldprocessor van de XH95 zou pas gelijkwaardig zijn. Wat bewegingsscherpte zou ik het zoeken in de instellingen evt. icm de bron. Beeldinterpolatie of frame insertion kan ook zorgen voor gebroken randen, wazige halo’s of andere beeldartefacten. Bij Samsung te vinden onder 'Beeldscherpte instellingen' en bij Sony onder 'MotionFlow'. Als je gevoelig bent voor motion dan moet je in deze instellingen zoeken naar wat voor jou het beste werkt. Aanbevelingen proberen uit reviews van Fwd, Rtings, Tweakers of andere gebruikers kan hierbij helpen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Themcm076
Wel minimaal 100 hertz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:50
Naar een betere tv/audio zaak gaan en daar advies vragen en je eigen content afspelen als test lijkt mij het beste werken.

Als het per tv paneel kan verschillen desnoods de Tv die staat te draaien zelf meenemen.
Ik heb geen ervaring met de problemen die je noemt, maar jij bent iig degene die kan zien of een tv dit niet vertoont. Voor mij en anderen op afstand is dit slecht te beoordelen per tv.

Je bent er overigens zeker van dat het niet aan je tvbox /receiver/ bekabeling ligt?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-05 16:15

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het beste wat je kunt doen is zorgen dat OLED wel een optie is, want de problemen die je beschrijft zijn waarschijnlijk het gevolg van lokaal dimmen dat nooit perfecte resultaten kan geven. Als je je daar aan stoort dan zul je bij LCD nimmer nooit een perfect resultaat behalen.

Het één na beste is een TV kopen met héél veel zones. De nieuwe miniledtelevisies hebben aanzienlijk meer zones, Samsung nu 576, LG zelfs 2500 (maar met wel IPS). Daarmee zou het kunnen dat je minder last hebt, maar verdwijnen zal de kwestie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Themcm076
Ik ben bij platte tv geweest.

Het vervelende is dat in tv zaken ze alleen de demos afspelen van de tvs en die zijn altijd goed.

De nq95a werd mij aanbevelen ivm neoqled alleen zie ik hier weinig verbetering in en ben ik bang dat het een verkoop praatje is daarnaast zag ik veel meer blooming op de neoqled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Heb je OLED wel eens geprobeerd? De nadelen die je noemt kloppen in principe wel, maar ik merk er in de praktijk niets van. (Ramen aan 3 kanten bij ons.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1441478

Misschien moet je niet voor OLED/QLED gaan maar voor een LCD?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Een QLED tv is een LCD tv. ;)

Ik zou toch een OLED overwegen. Of de nadelen van LCD accepteren.

[ Voor 3% gewijzigd door S1NN3D op 11-04-2021 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
QLED = LCD en voor dit onderwerp heeft iedere LCD met lokale dimming de kwestie die Themcm076 beschrijft. De opties zijn:
  • Een LCD-televisie zonder lokale dimming, maar dan ook fors inboeten op de beeldkwaliteit
  • Een LCD-televisie met heel veel zones, zodat je er minder last van hebt (maar het nog wel aanwezig is).
  • OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Themcm076
Onze tv draaid vrijwel 24/7 vaak op een beeld bevoorbeeld bij radio snachts gebruiken we het voor te slapen de omgeving waar dr tv staat is aan de muur en dan is alles eromheen dus links rechts tegenover allemaal raam in totaal 11 ramen vandaar dat mij oled echt word afgeraden

De samsung q70t raden ze me nu ook aan omdat het systeem anders in elkaar zou zitten ik weet niet wat daar van waar is maar dat zou betekenen dat de 70 serie beter zou zijn dan de 90/95 serie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Themcm076
Welke lcd tv hebben wel veel zones dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De Q70T is vanzelfsprekend slechter dan de Q90T/Q95T, ik vind het een vreemd advies om daar naar te kijken. Veel zones vind je bij de nieuwe modellen met miniledverlichting.

Belangrijkste naar waar je moet kijken bij OLED is of de zon rechtstreeks op het beeld komt, dat mag nooit gebeuren en moet je bijv. met zonwering tegengaan. Ramen zijn op zich niet noodzakelijk een probleem, zeker als je vooral 's avonds kijkt. Is er echt overdag te veel licht in de ruimte dan is dat wellicht een argument om een OLED met koelplaat te overwegen, zoals de momenteel behoorlijk enthousiast ontvangen Sony A90J.

[ Voor 5% gewijzigd door dmantione op 11-04-2021 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Themcm076
Ja de zon staat pal op het scherm dat is een nadeel daarnaast heb ik nog een vraag ? Is het idd zo dat je bevoorbeeld als je je ziggo next box op een hdmi 2.0 aansluit je maar 50 hertz hebt en bij hdmi2.1 pas 100 hertz of is dat lulkoek verhaal en is hdmi 2.1 gewoon voor 120 fps 4k ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Dan weet je dus waar je tegenmaatregelen voor moet gaan nemen :)

Televisie is altijd 50Hz, dus zolang je naar televisiezenders kijkt hoef je je niet druk te maken over alles dat hoger is. Pas als je (spel)computers gaat aansluiten worden hogere hertzen iets om te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Themcm076
Maar voor voetbal svherp helder en vloeiend beeld is 100 hertz toch beter ?

Verder is oled echt geen optie aangezien de tv 24/7 gebruikt word

Daarnaast game ik wel op de series x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Ja, 100Hz kan het beeld vloeiender maken wanneer de tv black frame insertion ondersteund. Daarnaast is een goede motion interpolation ook van belang, deze zal zelfs bij 50Hz van toegevoegde waarde zijn om het beeld vloeiender te laten ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Omdat voetbal snel bewegend beeld heeft zou het wel baat hebben bij 100Hz, maar helaas is het televisiesignaal maar 50Hz.

Ik heb een hoop argumenten tegen OLED gehoord naar "24/7-gebruik" is wel het slechtste argument dat ik gehoord heb. Ik denk dat we eenvoudigweg kunnen concluderen dat jouw probleem onoplosbaar is binnen de gestelde randvoorwaarden. Je meldt problemen die kenmerkend zijn voor LCD-televisies, dus alleen bij OLED ben je er vanaf. Tussen de LCD-televisies is de de enige vraag is in welke mate ze de kwesties vertonen die je meldt. Je hebt al de nodige hoogwaardige LCD-televisies geprobeerd, dus om je nog weer een LCD aan te bevelen wordt een hele moeilijke zaak. OLED stuit op bezwaren en plasma's en beeldbuizen worden niet meer gemaakt, dus tja.... dan houdt het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Niet online
dmantione schreef op zondag 11 april 2021 @ 17:13:
Je hebt al de nodige hoogwaardige LCD-televisies geprobeerd, dus om je nog weer een LCD aan te bevelen wordt een hele moeilijke zaak. OLED stuit op bezwaren en plasma's en beeldbuizen worden niet meer gemaakt, dus tja.... dan houdt het op.
TS kan een iets grotere aanpassing overwegen:

- OLED tv.
- Iets van zonwering (Simpel lichtdoorlatend rolgordijn is al voldoende).
- Muziek streamer voor 's nachts. (Desnoods een bluetooth speaker icm telefoon).

Naar mijn idee een mooier eindresultaat. Elk van de componenten heeft bovendien bijkomende extra voordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jupiter2
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13-05 20:11
Themcm076 schreef op zondag 11 april 2021 @ 14:51:
Onze tv draaid vrijwel 24/7 vaak op een beeld bevoorbeeld bij radio snachts gebruiken we het voor te slapen
Als je slaapt zie/hoor je niks.
Sleeptimertje instellen?
Bij bv LG kun je het scherm uitzetten als je alleen audio wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Themcm076
1 dus met de ziggo next box haalt hij op hdmi 2.0 dan maar 50 hertz op zenders dus ook voetbal?

2 dus bij oled is het niet zo als je heel de dag fox sports of rtl of ziggo kijkt dat de logos inbranden ?

3 ik heb zonnewering dus dat is voldoende om geen inbranding of schade te voorkomen op oled ?

4 mijn vrouw werkt onregelmatig vandaar dat de tv 24/7 aanstaat en zoals eerder genoemd de tv staat ook aan met slapen hoe raar het ook klinkt maar daar slaap ik beter door

5 ik heb een 4k tv philips uit 2015 gehad de puk serie die had deze mankementen niet
En voor nu heb ik even een oude sony hd tv van 10 jaar of ouder en die heeft dat ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Niet online
Themcm076 schreef op zondag 11 april 2021 @ 17:45:
1 dus met de ziggo next box haalt hij op hdmi 2.0 dan maar 50 hertz op zenders dus ook voetbal?

2 dus bij oled is het niet zo als je heel de dag fox sports of rtl of ziggo kijkt dat de logos inbranden ?

3 ik heb zonnewering dus dat is voldoende om geen inbranding of schade te voorkomen op oled ?

4 mijn vrouw werkt onregelmatig vandaar dat de tv 24/7 aanstaat en zoals eerder genoemd de tv staat ook aan met slapen hoe raar het ook klinkt maar daar slaap ik beter door

5 ik heb een 4k tv philips uit 2015 gehad de puk serie die had deze mankementen niet
En voor nu heb ik even een oude sony hd tv van 10 jaar of ouder en die heeft dat ook niet
1. Op een 100hz TV kijk je naar 100hz beeld. Maar dat is een trucje van de TV. Het maakt van 50hz zelf 100hz. Is niet zo goed als echt 100hz (dat bestaat bij TV kijken simpelweg niet), maar wel beter dan een "gewone" 50Hz TV.

2. Mijn OLED TV herkent logo's en verplaatst ze steeds een beetje om inbranden te voorkomen. Ik denk dat vrijwel elke OLED in jouw prijsklasse dergelijke trucs toepast.

3. Bij gewoon TV kijken zou ik me geen zorgen om inbranden maken. Als je urenlang eenzelfde muziekspeler of iets dergelijks op het beeld hebt wel.

4. Slapen met muziek of TV op de achtergrond snap ik wel hoor. Maar misschien kan dat ook met een ander apparaat. TV app op je telefoon ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Themcm076 schreef op zondag 11 april 2021 @ 17:45:
Ik heb een 4k tv philips uit 2015 gehad de puk serie die had deze mankementen niet
Tja, dat is appels met peren vergelijken. Zowel de Philips als de Sony zullen een flink stuk kleiner zijn dan de 75'' tv's die jou niet bevallen zijn.

Hoe groter het formaat van de tv, hoe eerder dingen zullen opvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Themcm076
En de aankomende sony lcd modellen is dat iets ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Sony komt dit jaar beslist met een aantal nette LCD-modellen uit, maar Sony is op de genoemde punten niet inherent anders dan Samsung, je hebt de verschillen tussen fabrikant en fabrikant, maar niet de fundamentele oplossing die zorgt dat de dingen die je ziet niet meer aanwezig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
Themcm076 schreef op zondag 11 april 2021 @ 03:08:
Help !!

Kijk ik veel oude programmas op youtube 1080p max

Ook goed draaid op 720p 1080p op youtube

zoals strepen of blokkerig beeld bij oudere content
De tv is zo goed of slecht als de content die het aangeboden krijgt. Het probleem ligt vermoed ik bij de bron en niet bij de tv. Hoe was het beeld bij next gen gaming of bij goed 4K materiaal? En wat is je kijkafstand? Hoe slechter de bron, hoe groter het beeld, hoe slechter het eindresultaat. Extra dimming zones, een hogere helderheid of een beter contrast zal dat niet verbeteren. Een verstandigere optie is dan een kleiner formaat nemen dan in ieder geval 75 inch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Themcm076
Zowel via de ingebouwde cromecast als de 4k ultra cromecast die ik erop had zitten hadden dat met de xboxseries x had ik het met fifa ook erg met andere games zoals cod minder
Via de ziggo next box had ik het ook dus aan een kabel zou het niet moeten liggen

Verder was oude content op de samsung wel beter dan op de sony

Naar wat voor tv moet ik dan het beste kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Themcm076
Ik zit op ongeveer 5 meter afstand

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
Je kijkafstand zou geen probleem moeten zijn voor 75 inch mits het bronmateriaal van goede kwaliteit is. Oudere content van lage kwaliteit zal er altijd slechter uitzien dan wat je gewend bent. Je hebt dezelfde aantal pixels, maar op een groter oppervlak en dat moet ook nog eens intensiever opgeschaald worden (naar 4K). Een kleiner scherm zal dat beter maskeren. De Samsung heeft zeer goede upscaling vandaar het verschil met de Sony bij oude content. De beeldprocessor van de XH95 zou pas gelijkwaardig zijn. Wat bewegingsscherpte zou ik het zoeken in de instellingen evt. icm de bron. Beeldinterpolatie of frame insertion kan ook zorgen voor gebroken randen, wazige halo’s of andere beeldartefacten. Bij Samsung te vinden onder 'Beeldscherpte instellingen' en bij Sony onder 'MotionFlow'. Als je gevoelig bent voor motion dan moet je in deze instellingen zoeken naar wat voor jou het beste werkt. Aanbevelingen proberen uit reviews van Fwd, Rtings, Tweakers of andere gebruikers kan hierbij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Themcm076
Benbaba welke lcd tv zou jij mij aanraden gezien mijn wensen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
De beste lcd's zijn op dit moment de Q90T/Q95T, XH95 en hun opvolgers de QN92A/QN95A en X95J. De QN92A kost je via ICS/ING bij Samsung en na CB ook €2499. Met jouw kijkafstand voldoet hun 75 inch ook prima, maar oude content en ook de motion zal er op 65 inch beter uitzien. Beter dan bovenstaande wordt upscaling en motion niet op lcd's, zie ook ''Top bewegingsscherpte'' en ''Zeer goede bewegingsscherpte'' en evt. de bijbehorende beeldinstellingen. Dat oude content er niet geweldig uit ziet op een grote 4K tv zal je moeten accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Themcm076
Dan word het toch de samsung q90t of de sony x95j welke zou hier het beste uitkomen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Themcm076
Benbaba welke zou jij dan nemen de q90t of de sony x95j ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
Dat is sowieso geen eerlijke vergelijking. De Q90T/Q95T zou je moeten vergelijken met de XH95 (2020). En de X95J met de QN92A/QN95A (2021).

Sony kiest voor een nauwkeurige weergave met name ook in HDR. Nadeel hiervan is dat er meer blooming zal zijn in het donker. Bewegingsscherpte is verder zeer goed en interpolatie met minder fouten. Samsung onderdrukt blooming nadrukkelijk ten koste van nauwkeurigheid. Verder is de helderheid hoger en zal het beeld meer 'punch' hebben. T.o.v. 2020 Sony's heb je ook iets bredere kijkhoeken en een beter reflectiefilter. Tot slot is het Tizen vs Android TV. De X95J is nog niet uit en getest, maar het bovenstaande zal grotendeels ook dit jaar van toepassing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Themcm076
Wanneer zou de x95j hier uitkomen en welke prijs zal de 75 inch gaan kosten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
Vanaf week 24 ongeveer en wat prijs betreft zo rond de 4K zo te zien hier en hier. Momenteel een forse meerprijs dus voor een nieuwe (beeld)processor, 4K120 (HDMI 2.1) en een ander design. Maar goed dat is altijd bij nieuwe modellen tegenover hun voorgangers. Misschien eens wat modellen in de winkel gaan bekijken en vergelijken, dat kan weer binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Themcm076
Benbaba ?
dit zijn de tvs die hdmi 2.1 hebben en wat ik dacht dat mischien het beste zou zijn welke tv zou je mij van de onderstaande aanraden voor zowel die strepen tegen te gaan als op oudere beelden you tube bevoorbeeld wat niet uitgerekt of stotterend lijkt en welke goed voor zowel gamen als films en sport goed is ?

Samsung 65q90t 1499 euro
Samsung 65q95t 1749 euro
Samsung 65q74a 1699 euro
Sony ke-65xh9299 1300 euro
Sony kd 75xh9096 1499 euro
Sony ke 65xh9005 999euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Themcm076
Benbaba ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Laatst online: 21:20
Die tv's die je daar noemt ontlopen elkaar niet veel. Je kiest in feite tussen een Samsung Q9 of Sony XH9 serie. Beiden de toplijn LCD tv's van die merken. De samsung Q7 die je ook aanhaalt is een mindere tv dan de Q9 of XH9. Persoonlijk zou ik voor een Sony XH9 als LCD tv gaan.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Themcm076
Ik ben op zoek naar de beste 4k of 8k lcd tv van 65 inch tot 2000 euro

Eisen

Minimaal 1 keer echt hdmi 2.1 voor 4k 120 fps gaming

Minimale lichtstrepen in beeld dus wat door het licht uit de tv zelf komt waardoor je witte horizontale waas strepen ziet mogelijk door backlight??

Ik wil mijn tv gaan gebruiken voor gamen op de series x ik kijk heel veel sport voetbal gewone tv zenders ook en vooral series en films

Ik heb de sony 65xh9299 geprobeerd maar vind ik niks ook strepen hdmi 2.1 werkt niet goed en kleuren zijn dof

Ik heb de samsung 75q95t gehad alles was goed op de strepen na ook na 4 schermen gewisseld te hebben

Mijn vraag nog is de verkoper heeft me verteld dat samsung en sony andere lichtpanelen gebruiken waardoor de sony veel minder strepen geeft dan samsung enkel de q74a zou dit niet hebben omdat die hetzelfde paneel heeft als de sony full aray led paneel dacht ik klopt dit verhaal?

Wat raden jullie me aan en nee oled is geen optie ivm vollop zonlicht op mijn scherm en inbranding wat bij ons gebruik zoiezo zal gaan gebeuren
Pagina: 1