Internet in werkruimte achtertuin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stavius
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01-05 11:59
Hey iedereen!

In onze achtertuin staat een loods/schuur waar naast een garage, ook een werkruimte zit. Zeker in deze tijd werk ik hier bijna dagelijks, maar ik merk dat het internet met de dag beroerder wordt.

Op dit moment maak ik nog gebruik van een setje powerline-adapters die ervoor zorgen dat het bereik van de router ietsjes verbeterd wordt. Mijn adapter hangt namelijk voor het keukenraam dat uitkijkt op de loods, waar de router in de woonkamer weggestopt staat.

In het begin was het bereik redelijk en de snelheid op zich voldoende. Echter wordt dit steeds minder en minder.

Om dat op te lossen heb ik een adapter in een stopcontact in de werkruimte gehangen, hier had hij echter al zoveel signaal verloren over het stroomnet dat de internetsnelheid onderdeed voor de oplossing hierboven.

Ook een hotspot is in deze helaas niet mogelijk.

Nu kom ik op het punt waar ik denk dat het graven van een kabel de enige oplossing is om een degelijke internetsnelheid te krijgen, maar omdat dat echt een hele moeilijke operatie gaat worden wilde ik graag hier vragen of er mensen zijn die nog een ander idee hebben.

De powerline-set die ik nu gebruik: pricewatch: TP-Link AV500 Powerline universele Wi-Fi Range Extender, 2 ethern...

Beste antwoord (via stavius op 13-04-2021 19:48)

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-05 11:45
Makkelijkste en goedkoopste is waarschijnlijk een point-to-point verbinding met richtantennes. Pak bijvoorbeeld 2 nanostation loco's, een aan de gevel van je huis (met netwerk kabel naar je router), en één aan de gevel van je werkruimte met een kabel naar een accesspoint binnen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• mcDavid
Makkelijkste en goedkoopste is waarschijnlijk een point-to-point verbinding met richtantennes. Pak bijvoorbeeld 2 nanostation loco's, een aan de gevel van je huis (met netwerk kabel naar je router), en één aan de gevel van je werkruimte met een kabel naar een accesspoint binnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:33

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hoeveel meter te overbruggen? Met 2 APs naar elkaar gericht kan dit vaak prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:43
Je zou het met een set van 3 decos m4 of m5 van tplink kunnen proberen :
Deco 1 bij modem
Deco 2 bij keukenraam
Deco 3 bij raam werkruimte.

Zal minder goed zijn dan met buiten antennes, maar simpel en betaalbaar.

In een half uur heb je het draaiend, geeft het niet de juiste resultaten inpakken en terugsturen.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackiE1982
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-04 13:25
Zitten de powerline adapters in dezelfde groep? Dus in dezelfde groep van de werkruimte, als de ontvanger in het stopcontact in de werkruimte zit. Misschien dat dit al wat scheelt en een betere verbinding maakt.

Leeg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:24
2 nanaostations in p2p en dan bij de loods eigen ap. Minste moeite werkt perfect aps je het goed afsteld en je goede line of sight hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:32
Laatste firmware updates geïnstalleerd?
Powerline verbinding eens resetten/controleren met het TPlink Powerline tool?

[ Voor 25% gewijzigd door The_Doman op 10-04-2021 23:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-04 13:08
Mag ik vragen over wat voor afstand we het hier hebben?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:38
Als je zelf al stelt dat kabels een oplossing zijn denk ik dat je dat zelf ook als enige goede oplossing ziet. Powerline, Wifi met eventueel richtantennes, zijn ook oplossingen maar brengen externe invloeden met zich mee waar bekabeling dat risico anders dan mechanische beschadiging dat niet kent. Dus wil je van het gelazer af zijn.... heb je maar een goede keuze.

Als je het mij dus vraagt zou ik voor glasvezel gaan, binnen 100m multimode en als het verder weg is singlemode, dan ben je zeker klaar voor een jaar of 30.

Dit zorgt er voor dat je in beide situaties zou kunnen doorschalen naar tot minimaal 25Gbps. Maar ook dat een ongunstige blikseminslag je apparatuur niet sloopt.

Aan beide kanten een POE switch er op en je bent klaar voor clients, ap's, camera's en ga zo maar door.

[ Voor 6% gewijzigd door mash_man02 op 11-04-2021 10:46 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:41
stavius schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 22:22:

Nu kom ik op het punt waar ik denk dat het graven van een kabel de enige oplossing is om een degelijke internetsnelheid te krijgen, maar omdat dat echt een hele moeilijke operatie gaat worden wilde ik graag hier vragen of er mensen zijn die nog een ander idee hebben.
Niets, maar echt niets gaat het beter doen dan vaste kabel naar je werkplek
(en leg er gelijk een aantal .. minima 2 is toch wel het advies... , telt ook als je voor glasvezel gaat)

[ Voor 3% gewijzigd door ijske op 11-04-2021 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
ijske schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:20:
[...]

Niets, maar echt niets gaat het beter doen dan vaste kabel naar je werkplek
(en leg er gelijk een aantal .. minima 2 is toch wel het advies... )
Dat is helemaal niet zo vanzelfsprekend als het lijkt. Als de afstand langer dan 100m is, is een netwerk kabel al praktisch onhaalbaar. Daarnaast zit je tussen verschillende gebouwen mogelijk met verschillende aardpotentialen en een verhoogd risico op bliksemschade.

Als laatste is het me een raadsel waarom je méér dan 1 netwerk kabel zou willen, daar zijn switches voor uitgevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-05 07:28

Ravhin

no <root>...

Waarschijnlijk overkill, maar dit soort P2P dingen zijn hier speciaal voor ontworpen. Als het minder afstand is, kan je ook gaan voor een Unifi Mesh wat goedkoper is en gelijk je gehele achtertuin van WiFi voorziet. Je zet het Base station aan je huis en met de mesh receiver kan je een ethernetkabel je werkruimte intrekken. Je haalt geen gigabitverbinding (want niet full-duplex, overhead etc.) maar je hebt wel een strakke ping en ruim voldoende om te streamen werken ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Ravhin op 11-04-2021 11:45 . Reden: uitleg ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
mcDavid schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:35:
[...]

Dat is helemaal niet zo vanzelfsprekend als het lijkt. Als de afstand langer dan 100m is, is een netwerk kabel al praktisch onhaalbaar. Daarnaast zit je tussen verschillende gebouwen mogelijk met verschillende aardpotentialen en een verhoogd risico op bliksemschade.

Als laatste is het me een raadsel waarom je méér dan 1 netwerk kabel zou willen, daar zijn switches voor uitgevonden.
ik geloof niet in extra risico door bliksem .. diep genoeg steken in een goede buis

en waarom meer dan 1 netwerkkabel... laat ik is wat dingen noemen wat je met de extra kabels kan doen
- analoge telefonie
- digitale telefonie via telefooncentrale
- ip camera bewaking via NVR
- domotica sturingen
- parlefoon
- uplink trunken

vaak is een extra kabeltje niet echt het grote verschil, die dagen om de buis te steken, die zijn veuuul duurder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-05 07:28

Ravhin

no <root>...

ijske schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:47:
[...]
ik geloof niet in extra risico door bliksem .. diep genoeg steken in een goede buis
Helaas gelooft de bliksem er wel in ;)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:00
Je zou aan de huiskant kunnen kiezen voor POE 2.4/5 ghz buiten access point, met een externe rondstralende antenne en dan aan kantoorkant een richtantenne. Dan heb je in de tussenruimte (meestal een tuin) ook een prettige dekking.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Voordat iedereen allerlei oplossingen aan het verzinnen is, enig idee waardoor de verbinding verslechterd is? Het is niet zo dat andere netwerkapparatuur ongevoelig is voor elektro/magnetische verstoringen.

Afgezien daarvan is een buitenkabel op een meter diepte midden tussen de bebouwing niet bliksem gevoeliger dan de rest van je installatie maar glasvezel is wel een toekomstbestendige oplossing.

Mijn advies graaf een regenpijp in op 1 meter diep trek je kabel er doorheen met 2 of meer trekdraden zodat je er altijd nog meer kabels bij kan trekken en je niet nog een keer moet spitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01-05 13:19
Over welke afstand praten we hier?

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-05 17:07
Moet je per se me met je thuiswifi verbonden zijn? Als het alleen om internet gaat kan je ook aan 4G voor thuis denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:45
Tenzij er een betonplaat in je tuin ligt is er niks moeilijks aan, ja het kost even tijd maar werpt zijn vruchten zeker af, al dat ander geklieder zoals powerline en WiFi blijf je maar bezig.

Trek een netwerkkabel CAT6a doe hem eventueel door een tuinslang en je bent van al dat gedonder af, als het binnen 100 meter is is het geen probleem.

En waarom gelijk Cat6a ? het is overkill maar ik neem aan dat je niet in de toekomst de kabel nog een keer wil vervangen, een kabel hoeft niet 1 meter diep de kans op bliksem inslag is wel zo minimaal.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 11-04-2021 12:09 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-05 11:37

Blokker_1999

Full steam ahead

Zoals anderen al hebben aangegeven, we hebben iets meer informatie nodig over o.a. afstand, mogelijkheden en eventuele obstakels voordat we echt een goed advies kunnen geven.
Cyriel85 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 22:39:
Je zou het met een set van 3 decos m4 of m5 van tplink kunnen proberen :
Deco 1 bij modem
Deco 2 bij keukenraam
Deco 3 bij raam werkruimte.

Zal minder goed zijn dan met buiten antennes, maar simpel en betaalbaar.

In een half uur heb je het draaiend, geeft het niet de juiste resultaten inpakken en terugsturen.
Zoiets zou voor mij persoonlijk altijd een allerlaatste optie zijn. Gebruik maken van repeaters, want dat is wat je met nummer 2 hier zou doen, is gewoonweg een slechte optie en moet je zoveel mogelijk willen vermijden. En ook de mentaliteit van het gewoon maar terugsturen is iets waar ik niet zomaar mee akkoord kan gaan. Aan de andere kant hebben we hier te veel mensen die klagen dat ze nieuwe producten krijgen die al gebruikt zijn. Maar we werken er zo zelf wel weer aan mee.
dixet schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:02:
Moet je per se me met je thuiswifi verbonden zijn? Als het alleen om internet gaat kan je ook aan 4G voor thuis denken.
Tsjah, dan zit je weer met een bijkomend abbonement in huis. Ook niet altijd een goede optie.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mash_man02
mcDavid schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:35:
[...]

Dan is een koper netwerk kabel buiten technische specificatie, glas is een ander verhaal. En als je toch al graaft leg je altijd wat meer dan dat dat je nodig hebt. De moete en de kosten zitten immers in het graven en niet in de bekabeling zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
ijske schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:47:
[...]

Het is een feit dat koper geleid en glas niet, dat heeft verder niets met geloof te maken. Ik heb in mijn carriere meerdere grondkabels en veel apparatuur verwoest zien worden door bliksem inslagen met dagen outages voor bedrijven.

Dus het gaat meer over of je het risico wat je loopt acceptabel vindt. Vergeet daarin ook niet dat eind apparatuur na blikseminslag op een kabel ook een begin van brand kan veroorzaken.

https://imgur.com/gallery/LO5Iy

Vergeet ook niet dat je met een wifi straalverbinding ook hogere punten opzoekt om je fresnel zone vrij te houden van objecten, dus ook daar alleen vanwege de plaatsing loop je veelal een verhoogd risico voor bliksem inslag.

[ Voor 14% gewijzigd door mash_man02 op 11-04-2021 12:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-04 13:08
Ik vind het altijd wel grappig om te lezen “wat men zelf zou doen” zonder de achtergrond van het verhaal te kennen,

Zonder naar het verhaal van TS te luisteren word zonder pardon glasvezel / straalverbindingen / bundels utp/ powerline / consumer mesh systemen / 4G voor thuis “aangeraden” op basis van 3 woorden.

Ik weet niet of men nou de eigen post getal omhoog wil krikken of om wie harder kan schreeuwen van “dit moet je doen” maar een gedegen advies kan niet gegeven worden aangezien de meeste “experts” al klaar staan met een “advies” voordat de TS überhaupt zijn/haar vingers op het toetsenbord heeft liggen om een post te typen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mash_man02
shure-fan schreef op zondag 11 april 2021 @ 16:32:
Ik vind het altijd wel grappig om te lezen “wat men zelf zou doen” zonder de achtergrond van het verhaal te kennen,

Zonder naar het verhaal van TS te luisteren word zonder pardon glasvezel / straalverbindingen / bundels utp/ powerline / consumer mesh systemen / 4G voor thuis “aangeraden” op basis van 3 woorden.

Ik weet niet of men nou de eigen post getal omhoog wil krikken of om wie harder kan schreeuwen van “dit moet je doen” maar een gedegen advies kan niet gegeven worden aangezien de meeste “experts” al klaar staan met een “advies” voordat de TS überhaupt zijn/haar vingers op het toetsenbord heeft liggen om een post te typen
Als de TS ook geen verhaal geeft valt er ook weinig te luisteren. En wedden dat afhankelijk van wat de TS voor zijn oplossing over heeft deze hier al wel genoemd is, waar jou laatste post daar in tegen helemaal niets toevoegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stavius
Wow, wat een reacties!

Op zoveel suggesties had ik niet gerekend, dank hiervoor!!

Ik ben in mijn vraag inderdaad één ding vergeten te vermelden. De afstand van de buitenmuur van het huis, tot de loods is ongeveer 30 meter.

Idealiter zou ik het inderdaad oplossen met één of twee kleine antennes. Dit zou dan inderdaad óf een mesh-systeem óf twee P2P-antennes worden. Echter twijfel ik dus of de afstand niet té ver is voor het mesh-systeem en hoe erg mijn verbinding verslechterd met beide oplossingen.

Ik lees hier en daar wat over mogelijk vergroot risico van blikseminslag bij een kabel? Dit klinkt redelijk logisch, maar hier heb ik nog nooit van gehoord. Ik moet wel toegeven dat dat mij nog een stukje huiveriger maakt voor het graven van de kabel...

Een 4G voor thuis abonnement wordt wel erg prijzig helaas...

Voor nu ga ik even kijken of ik mijn Firmware kan updaten en checken of een reset van de modules helpt!

Nogmaals ontzettend bedankt voor alle reacties :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-04 22:35

lSltAlKeR

Time destroys everything!

shure-fan schreef op zondag 11 april 2021 @ 01:17:
Mag ik vragen over wat voor afstand we het hier hebben?
iamerwin schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:01:
Over welke afstand praten we hier?
stavius schreef op zondag 11 april 2021 @ 17:39:
Wow, wat een reacties!

Op zoveel suggesties had ik niet gerekend, dank hiervoor!!

Ik ben in mijn vraag inderdaad één ding vergeten te vermelden. De afstand van de buitenmuur van het huis, tot de loods is ongeveer 30 meter.

Idealiter zou ik het inderdaad oplossen met één of twee kleine antennes. Dit zou dan inderdaad óf een mesh-systeem óf twee P2P-antennes worden. Echter twijfel ik dus of de afstand niet té ver is voor het mesh-systeem en hoe erg mijn verbinding verslechterd met beide oplossingen.

Ik lees hier en daar wat over mogelijk vergroot risico van blikseminslag bij een kabel? Dit klinkt redelijk logisch, maar hier heb ik nog nooit van gehoord. Ik moet wel toegeven dat dat mij nog een stukje huiveriger maakt voor het graven van de kabel...

Een 4G voor thuis abonnement wordt wel erg prijzig helaas...

Voor nu ga ik even kijken of ik mijn Firmware kan updaten en checken of een reset van de modules helpt!

Gezien "maar" 30meter is het tobben met straalverbindingen echt overkill en kan je beter leunen op de bestaande stroomleiding. Echter zijn die TP-linkjes echt achterhaald!

Belangerijke vraag nog is je stopcontact geaard waar je de powerlines hebt geplaatst?

Een upgrade is te overwegen

Goede ervaring met Devolo Magic 2 WiFi > https://www.devolo.nl/magic-2-wifi-next

Anderzijds kabel aanleggen

[ Voor 19% gewijzigd door lSltAlKeR op 11-04-2021 17:51 ]

Speedtouch freak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-04 22:35

lSltAlKeR

Time destroys everything!

mash_man02 schreef op zondag 11 april 2021 @ 10:40:
Als je zelf al stelt dat kabels een oplossing zijn denk ik dat je dat zelf ook als enige goede oplossing ziet. Powerline, Wifi met eventueel richtantennes, zijn ook oplossingen maar brengen externe invloeden met zich mee waar bekabeling dat risico anders dan mechanische beschadiging dat niet kent. Dus wil je van het gelazer af zijn.... heb je maar een goede keuze.

Als je het mij dus vraagt zou ik voor glasvezel gaan, binnen 100m multimode en als het verder weg is singlemode, dan ben je zeker klaar voor een jaar of 30.

Dit zorgt er voor dat je in beide situaties zou kunnen doorschalen naar tot minimaal 25Gbps. Maar ook dat een ongunstige blikseminslag je apparatuur niet sloopt.

Aan beide kanten een POE switch er op en je bent klaar voor clients, ap's, camera's en ga zo maar door.
@Mash_man02 en jij weet wat de databehoefte is van de TS? Glasvezel over 30m 8)7 Los gezien van alle investeringen om het goed te doen trek ermaar een budget van 1000eu of meer voor uit is dat het niet waard en kan je net zo goed voor hetzelfde geld een cat6a buitenkabel AWG 23 ingraven.....

[ Voor 27% gewijzigd door lSltAlKeR op 11-04-2021 18:09 ]

Speedtouch freak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
stavius schreef op zondag 11 april 2021 @ 17:39:

bliksem kan enkel inslaan op iets wat electriciteit geleid ... glasvezel is licht en geleid dus niet... 100% safe ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:32
Hum, ik werk hier met 2 tp-link adapters van huis naar mijn kapschuur, die staat een meter of 40 van het huis , (bijna halverwege het perceel)af en ik houd daar een vrij acceptabele internetsnelheid over. Ik gebruik de

TP-Link TL-WPA4221

tot bijna achter in de tuin heb ik WiFi bereik met mijn telefoon en ipad maar echt snel is het dan niet meer. In en om de kapschuur zit ik geregeld te werken met de laptop over WiFi en dat werkt eigenlijk gewoon prima.

de adapters zitten wel op dezelfde groep, 1 in de meterkast , de andere in de kapschuur.

Benno

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-04 10:46

Fiets

A.K.A. Bambi

Een andere optie is nog om een buiten-ap op te hangen. Mogelijk haal je daarmee prima snelheid. Misschien kun je er ergens één lenen om te proberen. Zelf heb ik een Ruckus-mesh AP voor een raam liggen waarmee ik buiten overal voldoende bereik heb.

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
lSltAlKeR schreef op zondag 11 april 2021 @ 17:54:
[...]

@Mash_man02 en jij weet wat de databehoefte is van de TS? Glasvezel over 30m 8)7 Los gezien van alle investeringen om het goed te doen trek ermaar een budget van 1000eu of meer voor uit is dat het niet waard en kan je net zo goed voor hetzelfde geld een cat6a buitenkabel AWG 23 ingraven.....
Nee, maar dat weet niemand van ons, ik weet wel dat het de meest schaalbare en betrouwbare optie is om te voldoen. En mag ik het verschil van jou op mijn bankrekening als ik het goedkoper kan ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:24
lSltAlKeR schreef op zondag 11 april 2021 @ 17:54:
[...]

Armoured kabel iets van 50 euro voor 30 meter 2 converters van 5 tientjes of 2 switches met 1 sfp en gbic poort en je bent er. Glas kost bijna niks meer tegenwoordig. Je kan ze kant en klaar op lengte kopen.

En dan nog een buis. Pak je 40 mm mantelbuis voor kost je 35 euro voor 50 meter.

Je kan alles incl accespoint in de loods voor <500 kopen. Koper zal het zelfde kosten maar is wel makkelijker want dan koop je gewoon een rol en knip je af wat je nodig hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Jan-man op 11-04-2021 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:04

Crazy-

Best life ever

synoniem schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:00:
Voordat iedereen allerlei oplossingen aan het verzinnen is, enig idee waardoor de verbinding verslechterd is? Het is niet zo dat andere netwerkapparatuur ongevoelig is voor elektro/magnetische verstoringen.

Afgezien daarvan is een buitenkabel op een meter diepte midden tussen de bebouwing niet bliksem gevoeliger dan de rest van je installatie maar glasvezel is wel een toekomstbestendige oplossing.

Mijn advies graaf een regenpijp in op 1 meter diep trek je kabel er doorheen met 2 of meer trekdraden zodat je er altijd nog meer kabels bij kan trekken en je niet nog een keer moet spitten.
De reden die ik kan indenken, daar het “met de tijd” slechter wordt: meer zonnige/langere dagen; dus meer PV-energie op het spanningsnetwerk.

Niet dat PV slecht is ;-) maar eerder de Ethernet over Power dingen is nou niet echt je van het natuurlijk

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:57
1 meter diep ingraven? Ja, dan snap ik dat je dat niet gaat doen.... lijkt me ook echt overdreven diep?! Ik zou hier al in het grondwater zitten dan. Tuinverlichting en dergelijke kabels liggen toch ook niet zo diep? Hier niet in ieder geval... Maar wellicht dat officieel wel zo diep moet? Ben geen expert. Ik kan me ook niet heugen dat het in de straat hier zo diep ligt .. tijdje terug lag een deel open ... maar misschien dat dit gezichtsbedrog leek door de schaal/grootte...?!
Ingraven zou sowieso 1 van m'n laatste opties zijn.
Een beetje deftige wifi router/ap moet 30 meter makkelijk kunnen overbruggen zou je zeggen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• stavius
Hey! Even een update:

Op basis van alle antwoorden die ik gehad heb, heb ik besloten om te beginnen met de aanschaf van twee Ubiquiti NanoStation Loco M2's. Deze heb ik vandaag geïnstalleerd en voor zover ben ik erg tevreden. Voor deze afstand lijken ze makkelijk te voldoen en ik heb nu in de tuin ook redelijk goede Wi-Fi.

Iedereen nogmaals dank voor de suggesties, ik heb niet gekozen voor het meteen graven van de kabel omdat het simpelweg een te grote klus zou zijn, om dit niet eerst even te proberen. Mocht iemand nog tips hebben, hoor ik die alsnog graag!

Thanks!
Pagina: 1