Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeer 1
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-02 20:45
Ik ben van plan om een PV installatie aan te leggen van 15.000 WP.
Omdat het een bedrijfsgerelateerde investering is kan ik evt EIA claimen.
Eis hiervoor is een installatie van minimaal 15.000WP. Jaarlijks Verbruik is ongeveer 14.000KWH.
Aansluiting is 3x25 ampere.
Nu zijn er op zonnepanelen gebied een hoop cowboysinstallateurs op de de markt. Deze heb ik dus geprobeerd al zoveel mogelijk te vermijden.
Heb enkele offertes van allemaal erkende installateurs met benodigde certificering liggen met verschillende benaderingen van de huidige wet en regelgeving.
Wat mag ik namelijk aansluiten op een 3x25 ampere aansluiting cf alle richtlijnen?
Heb een offerte van een gerenommeerde onderneming welke voldoet aan alle keurmerken welke de pv installatie wil aansluiten op een 3x25 ampere automaat met een zogenaamde remautomaat. Dit zou door de netbeheerderswet en NEN1010 worden geaccepteerd. Voordeel 1 omvormer en minder kosten.
Andere gecertificeerde ondernemingen zeggen dat dit niet is toegestaan en je selectief moet zijn cf de netbeheerderswet.
Consequentie is dat er twee omvormers nodig zijn om het vermogen van 15.000 WP te halen. Je praat dan uiteraard over een ander kostenplaatje.
Als bedrijf krijgen we ook scope keuringen dus de installatie moet voldoen aan alle richtlijnen.
Welke manier van aansluiten is er nu echt toegestaan en worden door alle instanties geaccepteerd om het benodigde vermogen van 15.000 WP te halen?

.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Net zoals bij je instalateurs ga je hier verschillende antwoorden krijgen.

Ik zou zeggen bedenk of je iets met selectiviteit wil doen.. zo ja max 3x16a per omvormer met een totaal maximaal van 25a (verschillende omvormers)

Ik heb trouwens 15kWp op een 10kW omvormer e.e.a is ook nog afhankelijk van de richting en hoek waar je panelen in liggen. Er is trouwens ook niet veel tegen 15kWp op een 10kW omvormer op zuid, die gaat alleen wel aftoppen.

dan krijg je zoiets

(15,5kWp zuid @ 35graden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IsxiQVsmCUH76wot-hdD60L6MiM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LRSMONjfXLXjY3fMljpGCWni.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door twain4me op 10-04-2021 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeer 1
Als je cf richtlijn installeert moet je toch selectief zijn? Het lijkt me toch dat er een duidelijke richtlijn is qua aansluiten.

Hoe kun je een Pv installatie van 15 kw aansluiten op een 3x16ampere groep met omvormer van 10 kw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeer 1
Ligging is trouwens zuid 30 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Jeroen Voorter schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:48:
Als je cf richtlijn installeert moet je toch selectief zijn? Het lijkt me toch dat er een duidelijke richtlijn is qua aansluiten.

Hoe kun je een Pv installatie van 15 kw aansluiten op een 3x16ampere groep met omvormer van 10 kw?
omdat de aansluit waarde wordt bepaald door de omvormer en niet door de panelen. zie plaatje hierboven

resultaat bij deze ligging is alleen wel bijna 5% verlies je kan ook nog een 15kW begrenzen op exact 16a dan win je ook nog wat dan kom je op iets van 11kW uit op een 3x 16a

dan krijg je dit.. wel veel minder verlies ( 30 graden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UKq4QAUX6sbiC9YkDGOM9elCI_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UxexqhQd9KeAasJ9cF621E1Q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door twain4me op 10-04-2021 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Met 3x20A zou je niet selectief zijn?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Hooglander1 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:54:
Met 3x20A zou je niet selectief zijn?
Dat kan idd in sommige gevallen, ik ging wellicht onterecht uit van smeltzekeringen

@Jeroen Voorter
hier kan je een voorbeeld van dat principe lezen

https://fritts.nl/selectiviteit-zonnepanelen/

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 10-04-2021 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeer 1
Is het totale vermogen van de omvormer(s)ook leidend voor de EIA aanvraag?
Anders maakt het me niks uit.
Liggen 30 graden zoveel verschil?
Volgens mij is 3x20a niet selectief

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

NPR5310 stelde ooit dat 2× In deelselectiviteit biedt. Als vuistregel. Echter volledig selectief krijg je met automaten niet.

https://tweakers.net/i/4f...ahLVlowS.jpg?f=user_large

25A / 2 =12,5 >>> 10A dus. Echter is 10A ook niet selectief achter een 25A hoofdzekering.

Ik zou gewoon lekker veel panelen nemen en de omvormer zekeren met 3×25A. 25 kWp op 3×25A zou ik gewoon doen. 17 kW omvormer erbij dan hoef je je helemaal nergens zorgen over te maken en kan je door naar 35 kWp ofzo, meer=beter ;)

De netheheerder boeit het niks als je niet selectief bent, immers bijna alle huishoudens met installatieautomaten zijn niet selectief.

[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 10-04-2021 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pi0tr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-05 23:05
Op de energielijst 2021 voor de EIA lees ik dit:
251102 [W] Zonnepanelen voor elektriciteitsopwekking

Bestemd voor: het opwekken van elektrische energie uit zonlicht met behulp van zonnecellen, en bestaande uit: panelen met fotovoltaïsche zonnecellen met een gezamenlijk piekvermogen van meer dan 15 kW, die zijn aangesloten op het elektriciteitsnet via een aansluiting met een totale maximale doorlaatwaarde van 3*80 A of minder, aansluiting op het elektriciteitsnet, (eventueel) actief zonvolgsysteem (eventueel) stroom/spanningsomvormer, (eventueel) accu
Staat expliciet 15 kW, dus dan lijkt het vermogen van de omvormer leidend te zijn voor de EIA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pi0tr
Dre schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 21:20:
De netheheerder boeit het niks als je niet selectief bent, immers bijna alle huishoudens met installatieautomaten zijn niet selectief.
In de praktijk boeit de netbeheerder het inderdaad niks wat je doet met selectiviteit, zolang je andere klanten op het net maar niet hindert. Maar de netcode elektriciteit (wat wel een wettelijke basis heeft) zegt echter wel dat het selectief moet zijn:
Artikel 2.13
De beveiliging van elektrische installaties (en onderdelen daarvan) is selectief ten opzichte van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie of in het voedende net toepast.
Je hebt dus het risico dat een overijverige keurmeester het afkeurt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Pi0tr schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 21:32:
[...]

In de praktijk boeit de netbeheerder het inderdaad niks wat je doet met selectiviteit, zolang je andere klanten op het net maar niet hindert. Maar de netcode elektriciteit (wat wel een wettelijke basis heeft) zegt echter wel dat het selectief moet zijn:

[...]

Je hebt dus het risico dat een overijverige keurmeester het afkeurt
Dan zal die keurmeester ook elke woning met een 16A groep achter een 25A of zelfs 63A hoofdzekering ook afkeuren. Want die zijn ook niet selectief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pi0tr
Klopt, maar daar komen ze niet, want niemand laat z'n huisinstallatie keuren ;)

TS vroeg om een oplossing om 1 omvormer van 15kW op een 3x25A aansluiting aan te sluiten die iedereen en alle instanties zullen accepteren. Ik ben bang dat dat gewoon niet gaat. Dus of je gokt het erop met die 25A automaat, of je zult 2 omvormers nodig hebben. Of je gebruikt de EIA niet en hangt een 11kW omvormer op

[ Voor 67% gewijzigd door Pi0tr op 10-04-2021 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeer 1
Gezamenlijk piekvermogen van meer dan 15kw interpreteer ik als aantal panelen x wattage per paneel = > 15 kw.
Met name omdat er over piekvermogen wordt gesproken.
Zie: https://www.rvo.nl/subsid...ngsaftrek/ondernemers/faq

Zou hierop een 12,5k omvormer passend zijn met een maximale A-C uitstroom van 20A per fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pi0tr
Vermogen van panelen wordt meestal uitgedrukt in kWp (kilowattpiek) en van omvormers in kW (kilowatt). Maar in de FAQ die je linkt staat:
Ter illustratie: heeft u 60 zonnepanelen van 300 Watt aangeschaft? Dan is het piekvermogen (60 x 300W) / 1000 = 18 kW.
Dat zou betekenen dat je dus 15 kWp moet installeren, en kun je dus inderdaad met een kleinere omvormer af.

20A is eigenlijk nog steeds te veel, aangezien over het algemeen nog steeds de 1.6*In-regel wordt aangehouden (ookal klopt hij dus eigenlijk niet meer zoals hierboven uitgelegd). Dan is 16A dus het maximale.

Probleem blijft dus een beetje dat mits vakkundig aangelegd 20A technisch gezien nooit een probleem gaat opleveren (25A ook niet), maar het niet 'volgens de regels' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:07
Ik denk dat je toch echt die keurmeester moet bellen.
Laat hier maar even weten wat het antwoord is..

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:02
Gezien de discussie over selectiviteit, hebben jullie ooit gehoord van bv de ABB S750DR.
Als ik de tekst zo snel lees lijken deze de onderliggende automaat de tijd te geven om te trippen bij kortsluiting.
Zie:
https://new.abb.com/low-v...e-zekeringsautomaten-smcb

Documentatie https://new.abb.com/produ...set-l1-l2-l3#documentLink

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09-2024
Omvormer is inderdaad leidend voor de EIA, ik ken voldoende verhalen van installaties waar de aanvraag van de EIA werd afgekeurd omdat het geen 15k omvormer was. Overigens doen ze met 2 kleinere omvormers vaak ook ingewikkeld.

Ik zal maandag onze inspecteur eens vragen wat hij adviseert.

[ Voor 25% gewijzigd door HSA.Solar op 11-04-2021 02:26 ]

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-05 16:14
Eneco verkoopt zonder blikken of blozen laadpalen afgezekerd op 3x20amp met als vereiste minimaal 3x25a. Ik zou me er niet druk over maken, gewoon 15 of 17 kw zoals in het voorbeeld benoemd pakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:36
Bij mij is een 12.5K omvormer geplaatst, 3 x 20A afgezekerd op een 3 x25A aansluiting. Is in de praktijk heel geaccepteerd, ook bij niet cowboy partijen.

Edit: sorry met extra keuringen misschien inderdaad goed om er iets dieper in te duiken wat de officiële normen zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door ice-T106 op 11-04-2021 09:26 ]

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSA.Solar
Ik heb het even overlegd met hem, schijnt geen probleem te zijn met een 3x16A 100ma schakelaar met selectiviteit tot 15k omvormers. Keuringsbedrijven vallen daar ook niet over.

Vanaf 15k valt de saldering regeling wel af, dat is een kant tekening, soms ben je beter af met de saldering dan met de EIA. KIA heb je wel in beide gevallen.

[ Voor 36% gewijzigd door HSA.Solar op 11-04-2021 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@HSA.Solar
Maar over 3*16A hoort toch max 11 kW te gaan omdat je andere de zekering overbelast?
Of gaat de zekering er niet door met 30% overbelasting?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSA.Solar
@busscherski dat was ook het eerste wat ik dacht, maar hij heeft het nog nooit meegemaakt, het is ook nog nooit afgekeurd.

[ Voor 14% gewijzigd door HSA.Solar op 11-04-2021 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

@ 33% is dat ongeveer 15 min @busscherski

Hangt dus een beetje van het aantal panelen op de omvormer af of dat een ding gaat worden.
die beveiliging gaat bij 130% met de verhouding panelen / omvormer die ik heb gaat hij er echt 100% uit klappen en een beveiliging plaatsen waarvan je weet dat die gaat klappen is echt een no-no dan vliegt hij er tevaak uit en gaan mensen rare dingen doen om dit te voorkomen. dus imho gewoon die omvormer terug schroeven of een zwaardere automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeer 1
@HSA.Solar waarom is omvormer leidend bij EIA aanvraag? Er staat uitdrukkelijk op de site van het RVO dat piekvermogen van de panelen leidend is met een korte illustratie.
De salderingsregeling vervalt helemaal niet bij 15kw. Deze vervalt pas bij aansluiting groter dan 3 x 80a of je maakt gebruik van een SDE subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeer 1
@busscherski ik begrepen dat je toch selectief kan zijn met een 3x20ampere automaat. Dit heeft te maken met de karakteristiek van de automaat en hoofdzekering.
Ik ga me dus richten op één omvormer waarbij maximale A-C uitstoom 20a is.
Heeft er iemand tips qua systeem?
Parallel of serie geschakeld?
Merk omvormer? Hoor over Fronius goede dingen.
Merk panelen?
Kwaliteit en bestaansrecht merk en de hiermee samenhangende garantie voor mij doorslaggevend.

Dank voorbode tips en antwoorden voorlopig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Jeer 1 schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:27:
@busscherski ik begrepen dat je toch selectief kan zijn met een 3x20ampere automaat. Dit heeft te maken met de karakteristiek van de automaat en hoofdzekering.
Merk panelen?
Kwaliteit en bestaansrecht merk en de hiermee samenhangende garantie voor mij doorslaggevend.

Dank voorbode tips en antwoorden voorlopig
Met 20A ben je er toch gewoon met 15kWp op een 15Kw 100% dus prima ;) je zal eventueel een enkele keer een piekje aftoppen. ik zou hem denk ik ook gewoon op 3x20a zetten zonder te begrenzen. die paar piekjes red die automaat wel. (rechts is de begrenzing op 3x20a (230v) = 13,8kW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C4M5rPr0XahmdE3iZPI2foqNZQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f5pThSBRnoZwYMGCCkN4zRRP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door twain4me op 11-04-2021 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

5080 Wp op een 4600W of 4200W omvormer gaat bij mij goed op 1×16A. Makkelijk. 15 kWp kan dus op 3×16A.

[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 11-04-2021 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Jeer 1 schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:27:
Zelf vind ik selectiviteit uberhaubt niet nodig bij omvormers. Hier op het forum krijg je van iedereen andere antwoorden.
Als de eis inderdaad 15 kWp is en niet 15 kW omvormervermogen (heb ik me niet in verdiept). Dan kom je bijvoorbeeld op een 12.5 kW Fronius (Oostenrijks).
https://www.winkelman-zon...nclusief-wlan-lan-en.html

Maar je bent ook afhankelijk van wat je leverancier wil leveren, veel hebben maar 1 of 2 merken string omvormers.

Growatt (Chinees) heeft een 13 kW model.
https://www.winkelman-zon...3-s-3-fasen-omvormer.html
Serie
Alle merken doen het wel goed vind ik.
Merk panelen?
Dat weten we over 25 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSA.Solar
Jeer 1 schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:21:
@HSA.Solar waarom is omvormer leidend bij EIA aanvraag? Er staat uitdrukkelijk op de site van het RVO dat piekvermogen van de panelen leidend is met een korte illustratie.
De salderingsregeling vervalt helemaal niet bij 15kw. Deze vervalt pas bij aansluiting groter dan 3 x 80a of je maakt gebruik van een SDE subsidie.
Ik lees het inderdaad, blijkbaar heb ik het eerder verkeerd gelezen.
Waarom en OF de omvormer leidend is bij een EIA aanvraag weet ik niet, ik weet alleen van een x-aantal installaties die geen EIA kregen omdat de omvormer geen 15k was.

Bij diverse websites en ook de RVO lees ik over 15 kilowattpiek, dus dan zou de omvormer niet leidend moeten zijn. Misschien is het er ook net afhankelijk van wie er achter het bureau zit van de beoordeling...

[ Voor 19% gewijzigd door HSA.Solar op 12-04-2021 02:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Merk panelen?
Met een jinko of trina ga je geen miskoop doen denk ik.
https://www.pvo-int.com/zonnepanelen/

Voor grotere installaties zou ik wel een omvormer nemen die "iets" kan doen met het hoge voltage ipv alleen maar uitvallen. Dat probleem zie je steeds meer terugkomen.
BoerFrits in "Solaredge"
Gewoon een SMA kiezen dus.

Je zou een limiter kunnen plaatsen (edit: niet zo een handige oplossing, daar het via een netoperator aangestuurd wordt)
https://www.mg-solar-shop.com/sma-power-limiter-i-box-40

Die werkt zo (ff snel) te zien niet met een 15000 tl-30
Wel met 2x SMA 8.0 tripower (STP8.0-3AV-40)
Maar alle SMA's zijn software matig prima te beperken.

Eigen monitoring is trouwens ook heel makkelijk.
YouTube: SMA webconnect Home assistant

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-04-2021 08:40 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Goodwe gaat erg goed om met hoog netvoltage. Het 3 fase model dat ik ken schroeft bij 253 V het vermogen precies genoeg terug om precies op 253 V te blijven. (en de settings zijn makkelijker dan bij SMA aan te passen maar dat is een paardenmiddel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@busscherski
Ik zie je alles-behalve-sma aanbevelen, dus ik dacht ik wijs even op de mogelijkheden van deze fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

busscherski schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:40:
Goodwe gaat erg goed om met hoog netvoltage. Het 3 fase model dat ik ken schroeft bij 253 V het vermogen precies genoeg terug om precies op 253 V te blijven. (en de settings zijn makkelijker dan bij SMA aan te passen maar dat is een paardenmiddel)
Dat is inderdaad een zeer nette regeling. Ik denk dat 95+% van de andere omvormerfabrikanten gewoon uit gaan bij "IF > 253V for X seconds = TURN_OFF".

Maarja, het beste is gewoon een aansluiting die altijd onder de 253 Volt zit :P.

En 3-fase al >253 Volt. Erg zwak net daar dan?

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 12-04-2021 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeer 1
Dat die omvormer van solaredge het hoge voltage niet aan kan, kan ook het gevolg zijn van een onjuiste kabelberekening en te dunne kabel.
Vanwege de afstand van de meterkast naar omvormer leg ik minimaal 6mm2 bij een 10kw omvormer en 10mm2 bij een grotere omvormer.
Goede kwaliteit omvormers (SMA of Fronius) kunnen hogere voltages aan maar worden af fabriek op 253 volt geconfigureerd. 253 volt op het net kan eigenlijk ook niet wat het voorbeeld schets maar de vele panelen en windmolens gaan zeker problemen opleveren voor het net. Dat is ook de reden dat ik een noodstroomaansluiting krijg op de op de meterkast. Sluit niet uit dat er in de toekomst dagen bij gaan zijn dat het net overbelast wordt. Dan wil ik wel dat de minimale voorzieningen blijven doordraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Zover ik weet kunnen alle omvormers tot 264 V AC. Maar boven 253 V kun je beter niet gaan, is niet goed voor je andere apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@busscherski
Ik praat niets goed, maar die 253 meet je bij de omvormer.
In de meterkast zal het altijd wat lager zijn.

Het kan een voordeel zijn om dan alsnog 2 omvormers te hebben, zodat er maar 1 van de 2 afschakelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:45
Er gaan hier wat dingen door elkaar over subsidies en regelingen, dus hierbij wat info:

1. Salderen: dat kan op elke aansluiting t/m 3x80A, dus de zonnestroom die je maakt kun je gewoon plussen en minnen op je jaarrekening (SDE++ kan pas vanaf >3x80A, daar ontstaat dus de verwarring over)

2. EIA (investeringsaftrek): RVO schrijft dat dit kan vanaf 15 kWp voor panelen met gezamenlijk piekvermogen van 15 kW. Nu lijkt dat heel logisch en duidelijk, maar dat is het helaas niet. Van hun eigen site namelijk deze toelichting:

"Voor het bepalen van het gezamenlijke piekvermogen van de panelen met fotovoltaïsche zonnecellen dient het samenstel van voorzieningen te worden genomen waarbij onder een samenstel van voorzieningen wordt verstaan: alle aanwezige middelen die onderling met elkaar verbonden zijn voor de productie van elektriciteit opgewekt door middel van panelen met fotovoltaïsche zonnecellen."

Je kunt dit dus lezen als "zolang ik maar gewoon 50 x een 305 Wp paneel neerleg is het klaar, ook al doe ik die op een 12 kW omvormer" maar ook als "alles t/m de omvormer aan toe moet meer de 15 kW als piek op het elektriciteitsnet kunnen drukken"

bron: https://www.rvo.nl/subsid...elektriciteitsopwekking-w
Pagina: 1