Slopen van betonnen vijver

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-05 13:48
Hoi mede-tweakers,

Zit met een dilemma wat betreft onze vijver. Deze moet verwijderd worden i.v.m. de veranda die deze zomer gezet wordt. Na het verwijderen van een paar dektegels, blijkt het te bestaan uit 20cm beton...

Ik heb er iemand bijgehaald, maar die geeft aan dat, op basis van materiaal en manuren, dit goed een €1500 euro kan gaan kosten. Dat is veel meer dan ik had gehoopt.

Nu dacht ik dat het wellicht goedkoper kan door een breekhamer te kopen, mijn tijd te nemen om het te slopen, en daarna een puin container te laten komen van een 10m3 om het af te laten voeren.

Een breekhamer zoals deze bijvoorbeeld:
- https://www.gereedschapce...1900w-60j-5908206901.html
- https://www.coolblue.nl/p...9/powerplus-powx1186.html

Zou dat gaan werken?
Ik heb geen idee of dat genoeg kracht is voor dit karwei..
De vijver zit ongeveer 60CM boven de grond en 90CM in de grond.
Het apparaat hoeft in principe alleen deze klus mee te gaan, alles langer is mooi meegenomen :9

Ik zou dan voor +- 200 euro container en +-200 euro breekhamer (+ wat inspanning..) klaar kunnen zijn.

Wat zouden jullie doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v16ExdRp_KAznrkOlClL1aXlSZ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D761QnsN7l8iS717SKxaqLZZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-3TQzrv2q7G0y3KhojkejTu40aY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/06fZTG9u4cNNWGGhbXE3JIuV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryzor
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-04-2022
Mythio schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:07:
Hoi mede-tweakers,

Zit met een dilemma wat betreft onze vijver. Deze moet verwijderd worden i.v.m. de veranda die deze zomer gezet wordt. Na het verwijderen van een paar dektegels, blijkt het te bestaan uit 20cm beton...

Ik heb er iemand bijgehaald, maar die geeft aan dat, op basis van materiaal en manuren, dit goed een €1500 euro kan gaan kosten. Dat is veel meer dan ik had gehoopt.

Nu dacht ik dat het wellicht goedkoper kan door een breekhamer te kopen, mijn tijd te nemen om het te slopen, en daarna een puin container te laten komen van een 10m3 om het af te laten voeren.

Zou dat gaan werken?
Het apparaat hoeft in principe alleen deze klus mee te gaan, alles langer is mooi meegenomen :9

Ik zou dan voor +- 200 euro container en +-200 euro breekhamer (+ wat inspanning..) klaar kunnen zijn.

Wat zouden jullie doen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zelf doen, als het nog een beetje lekker weer is heeft u dat ook weer mooi meegenomen. Kost allemaal meer moeite maar scheelt wel in de kosten. Volgens mij kunt u slagboormachines huren als ik mij niet vergis! Ik weet niet of u een auto heeft met trekhaak? Dan kunt u eventueel ook nog met een kruiwagen een eventueel gehuurde aanhangwagen huren en die gewoon vol kieperen en naar de stort op en neer.

[ Voor 5% gewijzigd door Ryzor op 10-04-2021 20:18 ]

i7 7700k - 16GB3200Mhz VENGEANCE! - MSI Mortar - GiByRTX3070 - CorsairFORCE 1TB m.2GEN4 - Kingston SSD 512GB - WD HDD 1TB - 750W CM - Corsair 100i iCue - Corsair 750D - Focusrite2i2

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:20
https://www.boels.nl/hure...ken/breekhamer-41-j-18-kg

Huren is goedkoper. Weekje huren en klaar is kees!

Puin naar container verplaatsen zal nog het meeste werk zijn.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Is prima zelf te doen. Voor 200 euro kun je ook een hoop huren.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Laatst online: 08:20
Plaats je wel de foto's hier op GOT? Kan een leuk "verbouwings" topic worden ;)

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-05 06:57

bonzz.netninja

Niente baffi

Moet je niet gewoon een loonwerker zoeken met een graafmachientje? Is ie er echt binnen no time uit

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:22
Zou hem er zelf ook zelf uithalen. Een breekhamer huren bij Boels (even informeren bij hen welke je nodig hebt) en afvoeren de rommel. Dat is altijd het goedkoopst.
Je kan het met een karretje doen maar zo te zien is het best een vijvertje en dit spul weegt al gauw veel. Persoonlijk zou ik lekker een container laten komen (schoon puin is niet zo duur, laatst ook nog gedaan) en alles met een kruiwagen erin kieperen.

Wil je echt goedkoop uit zijn, regel dan ergens een karretje maar als je moet huren ben je al gauw 50 euro per dag kwijt, en dan mag je ook een flink aantal keer op en neer.. Zou ik het niet waard vinden.. Voor 170 heb je al een puin container (3m2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Of zelf een graafmachine huren kost je ook rond de 200 euro per dag. ( je moet natuurlijk wel een beetje handig zijn met machines.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-05 13:41

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Dat muurtje is niet al te breed. Met een flinke voorhamer heb je dat er zo uitgetikt. Een breekhamer is in deze situaties wel handig, maar als je nog een boorhamer thuis hebt liggen dan kom je ook wel een eind met een flinke SDS beitel.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mythio
Tja, lastige met huren vind ik dat er dan behoorlijk wat tijdsdruk op komt of ik er weer vrij voor moet pakken.
Voor 200 euro vind ik kopen ook niet zo een probleem. Desnoods na de klus voor €75 op marktplaats zetten, is het al even duur als huren..

Naar de stort zou kunnen, maar ik vermoed dat je al snel een keer of 10 op en neer moet voor het gewicht. Helaas is hier maar 6 keer per jaar gratis (heb er nog 5..). Daarna is het €25 per m3. Daar komt huur van de kar nog bij. Denk dat een container snel al goedkoper is..

Maar goed te lezen dat de meeste mensen hier er ook gewoon zelf aan zouden beginnen.

Een simpele boorhamer heb ik overigens geprobeerd (GBH 2600), maar die kwam er geen millimeter in.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:46
Als ik het zo inschat (1,20x5,00x1,50m en 20cm dik) kom ik uit op ongeveer 4,5 kuub beton wat ongeveer 11.250kg is. Bij een laadvermogen van 600kg in een aanhanger betekend dit dus snel al 20 ritjes. Heb je plekken container te stallen zou ik hier zeker voorkiezen.

Wat betreft het slopen zou het met een weekje huren van eens breekhamer zeker moeten lukken. Hou er wel rekening mee dat dit waarschijnlijk exclusief de beitels zijn.

Zelf heb ik bij het slopen van mijn badkamer een combihamer gekocht van Einhell. Niet duur en heeft zijn werk goed gedaan. Wel opletten dat je hem niet te heet laat worden anders gaat hij olie lekken. Einhell heeft voor een redelijke prijs ook breekhamers inclusief beitels.

PS, check ook of er wapeningsstaal in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:08
Wat boven de grond zit tik je er met een voorhamer inderdaad wel uit of desnoods een krik en wat klossen hout om de wanden uit elkaar te drukken. Maar nog 90 cm omlaag wordt een behoorlijke klus en dan zou ik toch echt een breekhamer pakken.
Ik zou die druk ook niet willen om 1 dag zo'n machine te huren en dat het dan af moet; inderdaad koop er een en gooi zo'n ding daarna op marktplaats voor de helft dan ben je hem zo kwijt en kun je er zo lang over doen als nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:37
DexterDee schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:32:
Dat muurtje is niet al te breed. Met een flinke voorhamer heb je dat er zo uitgetikt. Een breekhamer is in deze situaties wel handig, maar als je nog een boorhamer thuis hebt liggen dan kom je ook wel een eind met een flinke SDS beitel.
Ik denk alleen dat je dan wel uren langer bezig bent, die fout heb ik ook wel eens gemaakt.. juist gereedschap is echt het halve werk.

Er zijn ook graafmachines met zo’n breek hamer erop :9 ik zou dan persoonlijk niet kunnen wachten om daarmee aan de gang te gaan.
https://www.boels.nl/hure...-11-ton-elektrisch-diesel

Maar uiteindelijk zou ik ook gewoon een breek hamer huren denk ik, net even wat minder gedoe etc

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-05 21:50

Klippy

Still Game

Boorhamer kopen en de tijd nemen inderdaad. Begin vooral op tijd, niet de week voordat ze beginnen met je veranda. Moet ook geen 30 graden buiten zijn.
Als je dit soort werk niet vaak gedaan hebt dan heb je het na een paar uurtjes wel gehad. Je hoeft gelukkig niet omhoog te werken, maar zo'n hamer de hele dag vasthouden is best zwaar. Al heb je na de eerste paar brokken wel snel in de gaten of het mee of tegen gaat vallen. Ziet er niet gewapend uit in elk geval, maar misschien kom je lager toch nog wel wat tegen.
Vergeet ook niet om goeie schoenen (met "stalen" neuzen) aan te trekken en zorg voor oog en oor bescherming. In je tenen hameren is niet cool.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:30

MLLL

Palm Treo 650

Met deze kom je een heel eind

Heb zelf de Parkside-versie 3 jaar geleden gekocht en die bevalt prima.
Deze is perfect voor de werkzaamheden die jij wil verrichten, want een muur wil je met deze niet slopen, daar is hij veel te zwaar voor.

Een minigraver met breekhamer is leuk , maar dan moet je ervaring hebben om die te besturen want dat valt niet mee

https://www.1ekeus.nl/ein...uqdNxbGI72ioaAsBYEALw_wcB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whazaer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 22:52
https://www.hbm-machines..../hbm-1600-watt-sloophamer

Deze zelf gebruikt voor het slopen van een kelder, werkt heel goed.
Wereld van verschil met een Bosch gbh 4-32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:06
En een graafmachine huren? Dat ding sloopt je in no time die vijver eruit. Container huren voor de beton in de gooien en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-05 12:00
Je kan ook nog een grote steenslijper huren, dan zaag je er blokjes van.

Als dit wandje overigens gewapend is met staal of als ze er grind bij doen heb je wel een probleem en duurt het nóg veel langer.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Huur gewoon eens een halve dag zo'n ding bij boels. Dan doe je een stukje en krijg je beter gevoel voor wat je boven het hoofd hangt. Dan kun je dan alsnog bekijken of tijdsdruk wel zo'n factor is.

[ Voor 19% gewijzigd door Yucon op 11-04-2021 08:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siem123
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05 15:34
Zelf zou ik altijd iets huren, maar goed. Als je dan toch iets wilt kopen, kijk dan wel goed naar de gewicht/joule verhouding.

Meer joules met minder gewicht werkt een stuk fijner.

Dus van hierboven voorgestelde machines zou de scheppach mijn voorkeur hebben.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:07
Je wilt een (groot) gedeelte van de €1500 besparen?

Huur of koop goed gereedschap, tientjes werk besparen en een tijd sukkelen? Huur desnoods 2 of 3 van die dingen voor een dag en een aantal kruiwagens en een container. Nodig een paar vrienden uit, zorg voor eten en drinken voor overdag en sluit af met een bbq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gandalfdroes
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-05 09:51
Kijk eens op marktplaats naar een breekhamer van Makita, Bosch blauw of Hitachi met 10-26 Joule.
Ik heb bewust niet die machines van Einhell etc genomen i.v.m. dat die machines met olie werken en sneller gaan lekken als ze te warm werden.

Heb zelf met twee verschillende breekhamers een oude betonnen pizza oven uit de keuken gesloopt.
30 min slopen, dan ruimen. En dan weer slopen.
Vergeet niet om je beitels goed in te vetten en regelmatig te slijpen, maar ook je machine aan einde van de dag schoon (lees stof vrij) te maken, gaan ze langer mee.

Ik kwam met die Machines makkelijk door 20cm gewapend beton, zodat het hap klare en draagbare brokken waren en losse wapenings staal.

Ps ik had 2 machines Bosch met 16joule en Hitachi 26joule omdat ik ook veel boven mijn hoofd moest werken.

En voordeel van makitaosch en Hitachi is dat je ze daarna makkelijk weer via mp verkoopt na gebruikt, kost het je minder dan huren of nieuw kopen.

Mocht je een betrouwbare 2e hands zoeken, heb ik nog wel adres voor je.

[ Voor 8% gewijzigd door gandalfdroes op 11-04-2021 09:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
ik weet niet wat er boven komt te zitten, maar anders groot gat in de bodem van de vijver maken, bovengrondse deel slopen en het puin in het ondergrondse deel storten. opvullen met ander puin en grond

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ybos
  • Laatst online: 09:57
20cm beton hak je er écht niet "ff" uit (afhankelijk van hoeveel staal er in zit).
ik ben bang dat het zo gaat verlopen:
Boorhamer van 200 kopen en na een half uurtje hakken er achter komen dat het echt een pokkeklus en dat je zomaar een week nodig hebt.
Beter een minigraver huren met hydraulische boorhamer erop, dan is de vijver wel zo weg, en dan is het nog leuk om te doen ook.
Als je dan ook een bak hebt, schep je het ook nog zo in de container.
Heb je al eens berekend hoeveel kuub beton je moet verkruien :?
Ik denk dat je je vergist in de hoeveelheid werk :Y

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ybos
  • Laatst online: 09:57
PetervdM schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:22:
ik weet niet wat er boven komt te zitten, maar anders groot gat in de bodem van de vijver maken, bovengrondse deel slopen en het puin in het ondergrondse deel storten. opvullen met ander puin en grond
Niet doen, duurt kort of duurt lang maar je komt t altijd nog een keer tegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19-05 11:47
Het belangrijkste om rekeningen te houden is de hardheid van het beton (ziet er niet uit.dat dit zeer hoog.is) en de slagkracht in Joule van de breekhamer. Een professionele Hilti heeft zo'n 68J. Een eenvoudige breekhamer slechts 15J, dus die 48J die je als voorbeeld laat zien zal best voldoende zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Mythio:

Hoe (gemakkelijk?) is de tuin waarin de vijver zich bevind bereikbaar voor wat 'groter' materiaal? Met een beetje kraan trek je die hele vijver er in een half uurtje uit én ligt 't hele spel netjes in een afzetbak / puincontainer op een vrachtwagen zónder de bak af te hoeven zetten.

Een houten schutting tussen de straatkant en de tuin is snel af te breken (op een nette manier) dus zoiets is meestal géén belemmering om er met een kraan bij te kunnen komen. Kraanhuur incl. machinist zit meestal rond de €125,- / uur waarbij er vaak een minimum tijdsduur aan vast zit van 2 uur. Containerprijs blijft gelijk, ook al laat je de bak niet 'afzetten', en gaat pér kubieke meter / ton. Die vrachtwagen kan op de heenreis meteen het zand aanvoeren wat je nodig hebt om het ontstane gat te dempen... :*)

Je bent jezelf nu schijnbaar alleen nog maar aan het focussen op het verwijderen van die vijver maar HOE ga je de nieuwe fundering voor je nieuw te bouwen serre/aanbouw uitgraven en storten (en dus ook de bouwmaterialen op die locatie snel de grond in krijgen)?

[ Voor 62% gewijzigd door Will_M op 11-04-2021 13:58 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCMedic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-05 12:01
Mythio schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:07:
Hoi mede-tweakers,

Zou dat gaan werken?

Wat zouden jullie doen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zelf doen!
Toevallig vorig jaar precies dezelfde klus hier in de achtertuin gedaan.

Wat ik had gedaan.
- goedkoop boorhamer (Wesco) bij de bouwmarkt gekocht. ( Zo sterk mogelijk tegen de laagste prijs)
- kwaliteit sds beitelset, betonboor, oor en oog bescherming gekocht.
- rubber laarzen gekocht.
- water afpompen. (pomp geleend van de buren)
- afdekranden afkloppen met een moker.
- strategisch om de 30 cm diepe gaten geboord.
- aan binnenkant aan de slag gegaan met de boorhamer.

Ik was totaal inclusief, verwijderen + vullen van de gat 3 dagen kwijt. Puin had ik op Marktplaats gezet en was met 1 maand weg. :+

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
PCMedic schreef op zondag 11 april 2021 @ 13:23:
[...]
Ik verwachtte hierna iets van "daarna met dynamiet opgevuld en de boel opgeblazen" maar dat viel even tegen :P

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:22
Zelf overigens ook een muurtje gesloopt met een voorhamer. Dat werkt ook heel goed, maar je moet wel goed opletten. Hetgeen wat eraf komt is echt zwaar en dat wil je niet op je voeten hebben vallen (zonder stalen neuzen). Ik stond op mijn nikies en was er al snel achter dat dat niet de beste combo was :P

Nu heb jij daar geen last van natuurlijk maar als je niet teveel van stal wilt halen denk ik dat strategisch gaten boren + grote voorhamer ook heel goed zijn werk doen.. Dan valt het zo in stukken maar is wel wat meer werk. Wellicht is het boren nieteens nodig maar je moet wel de ruimte hebben natuurlijk om te kunnen slaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Het is denk ik ook even goed te noemen dat je je geen voorstelling van het geweld van die boorhamers kunt maken als je ze nog nooit in je handen gehad hebt. Het is op geen enkele manier te vergelijken met een gemiddelde dhz boor.

Zo'n vijver is over het algemeen ook maar gewoon prutbeton. als je geluk hebt, sommige mensen proberen het te goed te doen en bouwen een halve atoombunker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:13
PCMedic schreef op zondag 11 april 2021 @ 13:23:
[...]

Zelf doen!
Toevallig vorig jaar precies dezelfde klus hier in de achtertuin gedaan.

Wat ik had gedaan.
- goedkoop boorhamer (Wesco) bij de bouwmarkt gekocht. ( Zo sterk mogelijk tegen de laagste prijs)
- kwaliteit sds beitelset, betonboor, oor en oog bescherming gekocht.
- rubber laarzen gekocht.
- water afpompen. (pomp geleend van de buren)
- afdekranden afkloppen met een moker.
- aan binnenkant aan de slag gegaan met de boorhamer.

Ik was totaal inclusief, verwijderen + vullen van de gat 3 dagen kwijt. Puin had ik op Marktplaats gezet en was met 1 maand weg. :+
Als de kwaliteit van t beton een beetje goed is en er wapening in zit ga je met een boorhamer echt niks beginnen... Die lullige tikjes die zon ding uit deelt doen niks.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Makrolon schreef op zondag 11 april 2021 @ 14:57:
[...]

Als de kwaliteit van t beton een beetje goed is en er wapening in zit ga je met een boorhamer echt niks beginnen... Die lullige tikjes die zon ding uit deelt doen niks.
Zoals bij mijn zus, blauw beton o.i.d. en wapening, bij voorbaat kansloos om het zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:45

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

ybos schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:23:
20cm beton hak je er écht niet "ff" uit (afhankelijk van hoeveel staal er in zit).
ik ben bang dat het zo gaat verlopen:
Boorhamer van 200 kopen en na een half uurtje hakken er achter komen dat het echt een pokkeklus en dat je zomaar een week nodig hebt.
Beter een minigraver huren met hydraulische boorhamer erop, dan is de vijver wel zo weg, en dan is het nog leuk om te doen ook.
Als je dan ook een bak hebt, schep je het ook nog zo in de container.
Heb je al eens berekend hoeveel kuub beton je moet verkruien :?
Ik denk dat je je vergist in de hoeveelheid werk :Y
Nofi, maar je gebruikt structureel 'boorhamer' (net als oa @Yucon, dus je bent in goed gezelschap :) )waar je 'breekhamer' bedoelt. Een mini-graver met boorhamer zal even zoeken worden. ;)

@Mythio: Je zoekt dus een breekhamer. Dat maakt je zoekklus op MP wel wat makkelijker. :)
Klopboor: heeft geen mechaniek voor het klopgedeelte.
Boorhamer: heeft mechaniek voor klopgedeelte, kan doorgaans 3 dingen: draaien, draaien+kloppen en alleen kloppen.
Breekhamer: kan, je raadt het al, alleen breken. En kan dat doorgaans ook beter dan een boorhamer.

Ik zou het doen zoals @gandalfdroes het heeft aangepakt. Koop een tweedehands A-merk: Hilti, Makita, Hitachi, Bosch blauw e.d. maken geen rotzooi. Zoek er ééntje in de buurt (zoekopdracht opslaan werkt goed als de tijdsdruk niet enorm is) en haal 'm op. Dan zie je ook als-ie echt helemaal opgebruikt is.
Ennuh, vergeet je veiligheidsbril niet. Liefst een maat of familielid met een kruiwagen zodat je zelf geen twee petten hoeft op te hebben.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

ID-College schreef op zondag 11 april 2021 @ 14:36:
Zelf overigens ook een muurtje gesloopt met een voorhamer. Dat werkt ook heel goed, maar je moet wel goed opletten. Hetgeen wat eraf komt is echt zwaar en dat wil je niet op je voeten hebben vallen (zonder stalen neuzen). Ik stond op mijn nikies en was er al snel achter dat dat niet de beste combo was :P

Nu heb jij daar geen last van natuurlijk maar als je niet teveel van stal wilt halen denk ik dat strategisch gaten boren + grote voorhamer ook heel goed zijn werk doen.. Dan valt het zo in stukken maar is wel wat meer werk. Wellicht is het boren nieteens nodig maar je moet wel de ruimte hebben natuurlijk om te kunnen slaan :)
Een voorhamer (dus stalen sleg, of grote metalen hamer) is handig om erbij te hebben. En goeie toevoeging van de veiligheidsschoenen. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-05 18:55
ik huur liever een weekje de geschikte boormachnie bij de boels/loxam gromax etc.
een comihamer of breekhamer is het beste geschikt voor deze klus.
wat ook belangerijk is is hoe stekr jij als persoon bent. een boorhamer van 20 kilo is leuk
maar als je hem niet kan tillen of besturen moetje een maatje lichter gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakE
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-06-2024
Ik zeg een goede zware breekhamer huren 35joule+, kan je verhuurder je ook nog info over geven. Als je het zat bent na een dag kan je deze terug brengen en wanneer je weer energie hebt kan je hem weer huren. Ga niet te licht met je breekhamer anders ben je nog veel langer bezig dan nodig. Een deel van het puin kan je mits het diep genoeg is in de vijver gooien (laat de bovenste 10/15 cm zeker vrij zodat je er overheen kan straten). Komt dat niet uit met de diepte van je vijver, kan je alsnog een container huren(en evt een kruiwagen). Alvast suc6, het is pittig werk en gaat helaas niet zo snel als dat je hoopt (ik doe dit soms voor mijn werk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

FreakE schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:42:
Ik zeg een goede zware breekhamer huren 35joule+, kan je verhuurder je ook nog info over geven. Als je het zat bent na een dag kan je deze terug brengen en wanneer je weer energie hebt kan je hem weer huren. Ga niet te licht met je breekhamer anders ben je nog veel langer bezig dan nodig. Een deel van het puin kan je mits het diep genoeg is in de vijver gooien (laat de bovenste 10/15 cm zeker vrij zodat je er overheen kan straten). Komt dat niet uit met de diepte van je vijver, kan je alsnog een container huren(en evt een kruiwagen). Alvast suc6, het is pittig werk en gaat helaas niet zo snel als dat je hoopt (ik doe dit soms voor mijn werk).
Even een simpele tip: Ga zelf afgebroken puin nooit begraven in je eigen tuin! Die rommel werkt zich door de jaren heen vanzelf naar het oppervlak en zorgt daarmee voor het verzakken van andere spullen in je tuin...

Als je bouwpuin wilt begraven dan zul je 't spul écht moeten (laten) vergruizen zodat er niets meer 'tussen' kan zakken.

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 11-04-2021 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-05 22:29
Je zou ook breekhamer op lucht kunnen gebruiken die zijn stuk lichter qua gewicht en meer kracht. Moet je alleen wel diesel compressor huren/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:51
Als er steen/grind bij in zit of ijzer dan kun je het vergeten. En anders gewoon zelf doen!

Calculeer wel een heel weekend, want het gaat je geheid tegen vallen.

Ik heb er helaas ervaring mee, ik dacht ook dat kan ik wel. Het lukt ook wel maar enkele uurtjes werd een volle week, een graafmachine en 2 puincontainers verder (ik dacht 1 nodig te hebben)

[ Voor 37% gewijzigd door barry86 op 11-04-2021 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

barry86 schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:01:
Als er steen/grind bij in zit of ijzer dan kun je het vergeten. En anders gewoon zelf doen!
Calculeer wel een heel weekend, want het gaat je geheid tegen vallen.
Wedden dat ik er die hele vijver met een half uurtje UIT heb als er bij te komen is ... 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 11-04-2021 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Met een alleen een flink breekhamer van 50j red je dat niet. Daar durf ik wel een krat bier of 20 op in te zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door barry86 op 11-04-2021 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

barry86 schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:04:
Met een alleen een flink breekkansen van 50j red je dat niet. Daar durf ik wel een krat bier of 20 op in te zetten
ik graaf in m'n vrije tijd ook wel eens wat.... :9

[ Voor 16% gewijzigd door Will_M op 12-04-2021 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siem123
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05 15:34
Wat ongelooflijk grappig dat er zo veel verschillende meningen en ervaringen zijn. Ja natuurlijk is het het handigste om met een graafmachine t er uit te pakken, maar mijn ervaring is dat t met een breekhamer ook prima gaat.

Denk dat je met een Hilti van 15 kg een heel eind komt. Heb vorig weekend een fundering er uit gehakt met een hilti van 30 kg. Vorstrand was 90 cm diep, 30 breed. En "gewoon" gewapend beton met kiezels enzo.

Het is geen leuk of fijn werk, maar met een dag ben je een heel eind hoor. Gewoon even zweten, t hoeft niet allemaal leuk te zijn ;)

Dus mijn 2 cents voor TS, gewoon "iets" huren of kopen en lekker beginnen. Een écht antwoord ga je hier toch niet krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door siem123 op 11-04-2021 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-05 15:26

Nhz

Deventer

Je krijgt zoveel verschillende antwoorden omdat er ook veel verschillende soorten beton zijn.

Ben hier aan het slopen, de betonvloer in de badkamer (ja beton, geen cement) ging er met een 10kg luchthamer zo uit. De betonvloer in de keuken was echter een ander verhaal. Met twee 20kg luchthamers een halve zaterdag bezig geweest, hadden we 3m2 gedaan. Toen een graafmachine met sloophamer gehuurd, alsnog een hele dag bezig geweest om de andere 40m2 gesloopt te krijgen. Daarna nog bijna een hele dag om alles met de graafmachine eruit te krijgen. 30m3 puin verder.

Mijn persoonlijke tip: pak het direct goed aan, met het slopen van dit soort dingen kan het niet snel te lomp.

Groetjes Bas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:58

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Die Powerplus heb ik toevallig onlangs gekocht:

Het toestel is best wel zwaar maar doet zijn ding, hier was de beton iets van een 15cm.

Eens je ergens een begin hebt gemaakt gaat het vlot
Panzer_V schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:18:
https://www.boels.nl/hure...ken/breekhamer-41-j-18-kg

Huren is goedkoper. Weekje huren en klaar is kees!

Puin naar container verplaatsen zal nog het meeste werk zijn.
Huren is niet altijd goedkoper, je betaald idd de huurprijs, en dan betaal je nog verzekering en dan betaal je nog borg. En waar ze u het nog het hardste op pakken is de slijtage van de bijtel. Daar tellen ze bij Boels goed op door.

Ik heb 150€ betaald voor die Powerplus (was in promo) heeft zich na 1 dag al volledig terug betaald.

[ Voor 55% gewijzigd door Jellabie op 11-04-2021 21:30 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-05 00:40
Mythio schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:33:
Tja, lastige met huren vind ik dat er dan behoorlijk wat tijdsdruk op komt of ik er weer vrij voor moet pakken.
...
Boels rekent geen huur voor een zondag/feestdag, dus zaterdag halen en maandag voor 10u terug is 1 dag huur. Helaas heb je net 't paasweekend gemist. Dan had je twee dagen gratis. Heb ik zelf gedaan met een vloerverwarmingsfrees. Geen 3 dagen nodig, maar wel lekker beschaaft tempo kunnen werken omdat er geen financieel gemotiveerde tijdsdruk achter zat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leon1e
  • Laatst online: 23-05 23:02
Weet je zeker dat het massief beton is? Over het algemeen worden er beton blokken gebruikt bij zulke vijvers en alleen het bovenste gedeelte (boven de grond) is massief beton of versterkt met ijzer. Met een beetje geluk zie je daaronder gewoon de voegen van de stenen en heb je die blokken er zo uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemodl
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-05 23:31
redfoxert schreef op zondag 11 april 2021 @ 13:47:
[...]

Ik verwachtte hierna iets van "daarna met dynamiet opgevuld en de boel opgeblazen" maar dat viel even tegen :P
Je zou de gaten kunnen vullen met "non-explosive demolition agent", in Zweden heb ik mensen het over snigeldynamit horen hebben. Vooral om grote stenen mee te splijten, maar neem aan dat het ook voor een vijver werkt... Geen idee wat de Nederlandse benaming is, Zweedse Hornbach verkoopt het volgende: https://www.hornbach.se/s...582/artikel-detaljer.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
Wat een hoop verschillende meningen, blijkt maar weer dat iedereen dit anders doet.

Een graafmachine, ook een kleine, kan helaas niet naar de achtertuin. Daarnaast is de voortuin vorig jaar vernieuwd, die ga ik niet weer afbreken 😉

Ik neig nog naar kopen, maar ga in ieder geval eens kijken wat er te huur is en wat er eventueel op marktplaats te vinden is.
Ik wil het liefst deze week al een begin maken, dus dan weet ik gauw genoeg hoe het gaat.

Zal uiteindelijk een paar foto's plaatsen hoe het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-05 19:12
Jellabie schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:26:
Huren is niet altijd goedkoper, je betaald idd de huurprijs, en dan betaal je nog verzekering en dan betaal je nog borg. En waar ze u het nog het hardste op pakken is de slijtage van de bijtel. Daar tellen ze bij Boels goed op door.
Wat doe jij met die gehuurde spullen dat je je borg niet terugkrijgt? :?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mocht je nog wat constructiebedrijven in de buurt hebben: kijk eens of ze een paar dommekrachten hebben die je er in kunt zetten. Zo kun je de zijkanten al breken door deze op 2 plekken naar buiten te persen. Als de dommekracht lang genoeg is kun je misschien ook een kopse kant al breken. Dat scheelt je veel werk met een lompe machine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:47
Mythio schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:33:
[...]
Naar de stort zou kunnen, maar ik vermoed dat je al snel een keer of 10 op en neer moet voor het gewicht. Helaas is hier maar 6 keer per jaar gratis (heb er nog 5..). Daarna is het €25 per m3. Daar komt huur van de kar nog bij. Denk dat een container snel al goedkoper is..
[...]
In deze situatie zal een puincontainer voordeliger zijn, maar als je te weinig hebt voor een container maar eigenlijk teveel voor de gemeentestort dan kun je kijken of je een wegenbouw-achtig bedrijf in de buurt hebt zitten waar je puin kunt storten. Tijd terug dekvloer en tegels enzo van badkamer eruit gebroken, dat puin kon ik voor een tientje per aanhanger kwijt bij een dergelijk bedrijf :*) Werd ook niet gewogen, gewoon zo op het oog geschat. Het is voor hun een grondstof: wordt vergruisd en bij aanleg van wegen gebruikt.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 12-04-2021 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:27
Hallo,

Ik zit in de vijverwereld. Als ik zo eens kijk is hij gemetst van holle blokken die opgevuld zijn met specie/cement/beton, als de vijver is gebouwd zo als het hoort zit er tussen de onderlinge lagen stenen nog murfor in ( staal ) . En waarschijnlijk is je vloer 20CM dik, gewapend, maar dat kan ik zo niet zien ;)

Dat is eigenlijk een beetje de standaard in de vijverwereld, en als ik zo eens kijk is hij denk ik ook zo gebouwd.

Als je van slopen houd kan je het zelf doen, anders zou ik het uitbesteden aan iemand die er de juiste equipment voor heeft.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• apexia0087
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-05 13:44
Leuk werkje is het wel (ZWAAR!) Wij hebben in een zelfde soort situatie gezeten een aantal jaar geleden. Besloten om het zelf te gaan doen, in een weekend wat vrienden opgetrommeld en bij Boels een flinke breekhamer (Makita) gehuurd. Uiteindelijk binnen 1 dag hele vijver eruit. Fundering was van gewapend beton. Uiteindelijk zoveel mogelijk eruit kunnen halen zodat water ten alle tijden weg kan lopen.

Meeste werk was nog het afvoeren van al het puin ik had in totaal 18m3 aan beton/sloopafval van de vijver. Dit moeten kruien was erg zwaar. Mijn tip trommel paar sterke vrienden op als het beetje mooie weer is en ga lekker aan de slag met goed gehuurd materiaal.

Nog wat foto's gevonden van het project.

Succes!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r1nOqe9w2kBnzzXw_AX8ybSAUYM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BfGGxW0zfPf7ecgiyhnEOq7c.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gMggLxpcXDSKeyFZs0gp39jBESg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZweAZYJB4ZbtIG95ZWOM0csT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RyPoHD6WYtFanYtZxraaK3f_hGw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TajiqwpaGTUZYyfvQiJEW1Ti.jpg?f=fotoalbum_tile

Strava Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Jellabie schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:26:
En waar ze u het nog het hardste op pakken is de slijtage van de bijtel. Daar tellen ze bij Boels goed op door.
Dat is wel nuttige info, maar het betekent ook dat je in dat geval je niet perse als alternatief machine + beitel zou moeten kopen maar dat je ook de beitel zou kunnen kopen en de machine zou kunnen huren.

Dat is sds-max nietwaar? Als ik zo eens rondkijk kosten die dingen ook niet bepaald de hoofdprijs. Toen ik laatst trouwens zelf eens zo'n ding gehuurd heb (via praxis) is totaal niet naar beitelslijtage gekeken. Ben je niet in de war met een diamantboor?

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Mythio
Nou, we hebben een begin kunnen maken. Uiteindelijk toch gekozen voor de koop optie (een PowerPlus).
Het blijkt te gaan om gemetselde betonblokken. Keihard, maar het scheelt wel door de blokken 1 voor 1 los te kunnen breken. Na ongeveer 4 uurtjes resultaat van de foto. Denk uiteindelijk een paar volledige dagen nodig te hebben (alleen).

PowerPlus machine is prima voor deze use-cases. Het gaat goed om daar mee te werken. Je moet wel echt je tijd nemen. Het is een aardige aanslag op je lichaam :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2l1JPoUADlHtwUcvQHVhnaizlU8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xmHisNNNligI9jQIZT6yp7TL.jpg?f=fotoalbum_large

Zodra ik nog stappen maak doe ik nog wel eens een fototje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

newtastyland schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:06:
Je wilt een (groot) gedeelte van de €1500 besparen?

Huur of koop goed gereedschap, tientjes werk besparen en een tijd sukkelen? Huur desnoods 2 of 3 van die dingen voor een dag en een aantal kruiwagens en een container. Nodig een paar vrienden uit, zorg voor eten en drinken voor overdag en sluit af met een bbq.
Dit dus, heb ik een jaar of tien geleden ook gedaan bij een iemand die een restaurant had overgenomen, en het zwembad wou slopen om er een terras van te maken. Eerst wat gaten gehakt om het ranzige hemelwater (zat geen chloor meer in) eruit te laten lopen. En daarna het hele bad vol te kieperen met grond en steen-puinrotzooi... ;). Veel gewapend beton, maar ik meen dat er ook een Makita luchthamer gebruikt is. Het was in ieder geval niet enkel handwerk, maar wel het zwaarste werk op die klussendag.. >:)

Het was overigens wel een flink karwei kan ik je vertellen. En na afloop had het blikje knakworst van mij gewonnen om niet geopend te worden... :X ;) (spierpijn)
Maar tof om te doen _O_

[ Voor 18% gewijzigd door AW_Bos op 16-04-2021 15:24 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mythio
Nog een update...

De wanden liggen eruit. Op sommige plekken was het beton/cement spul 30 centimeter dik. Toch ging het redelijk er uit, al kost het wel wat tijd.

Dan de bodem... dat is dus echt gestort beton met kiezel en bewapening van meerdere matjes... wordt nog een heel karwei.

De bewapening is echter redelijk dun. Ik zat te denken om daar een betonschaar voor te halen. Lijkt mij dat dit kan. Een haakse slijper lijkt overdreven. Iemand tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yYuVXdPEKmcTIshciBN763DdwP4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h2Fh4RHaYZZXbGWDvDYsFU9B.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HrLuBdEKKOgi_ScpanDjsgVzyGY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2dGpahfOFPr4slxbwzvVc1ky.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worldwide
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Worldwide

Vinyl

Met een goede betonschaar zou dat prima moeten lukken m.i.

Een haakse slijper zal wat trager gaan, maar kun je later natuurlijk nog voor andere klussen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
Worldwide schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 19:29:
Met een goede betonschaar zou dat prima moeten lukken m.i.

Een haakse slijper zal wat trager gaan, maar kun je later natuurlijk nog voor andere klussen gebruiken.
Tips voor een goede betonschaar? Ik vind het lastig te zeggen welke nu zwaar genoeg zijn, bijvoorbeeld van knipex of bahco. Liefst zou ik een euro of 40 (of minder) uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-05 17:22
Gewoon een fatsoenlijke betonschaar pakken, voor 40 euro heb je echt wel een goede. Daarnaast heet het niet voor niets een betonschaar, die zijn precies gemaakt voor dit soort dingen ;)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
Iets als dit?
https://www.gereedschapce...1-boutenschaar-450mm.html

Van knipex ofzo gaat het al gauw naar de 70+ of lijkt het meer een handschaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Mythio schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 21:16:
Iets als dit?

'Maximale snijdiameter: 8,0mm' even meten bij jou of dat niet toevallig dikker is (verwacht ik niet).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-05 23:11
Een haakse slijper heb je ook al voor een euro of 30/40. Heb je naar mijn mening veel meer aan. Denk aan tegels of betonbandjes op maat maken etc...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

True schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 21:42:
[...]

'Maximale snijdiameter: 8,0mm' even meten bij jou of dat niet toevallig dikker is (verwacht ik niet).
Spul op de foto's van @Mythio ziet er uit als een (goedkope) bouwmarkt-mat van 4mm. Met 8mm zit je al aan behoorlijk serieuze wapening voor bijvoorbeeld een (plaat) fundering van een simpele garage te werken :*)

Sowieso HULDE voor de TS dat 'ie er toch maar mooi 'even' zelf aan begonnen is (y) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Mythio schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 19:24:

Dan de bodem... dat is dus echt gestort beton met kiezel en bewapening van meerdere matjes... wordt nog een heel karwei.
Waarom laat je de bodem niet gewoon liggen?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-05 22:35

Det

Met Bakema. Een haakse slijper is wat minder snel en veeel lawaaieriger maar het is wel een stuk gereedschap waar je, in mijn ervaring, veel plezier van kan hebben als je 'm eenmaal hebt liggen.
Een betonschaar daarentegen heb ik geloof ik nog nooit gemist (ik heb al een goeie fiets)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

bombadil schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 23:26:
[...]

Waarom laat je de bodem niet gewoon liggen?
Beton/puin waar geen andere 'druk' meer op uitgeoefend wordt dan dát wat er op uitgeoefend wordt door het zand wat er bovenop ligt komt vanzelf naar de oppervlakte 'gedreven' :+

Duurt ooit een paar jaar, maar je komt het spul daarna onherroepelijk een keer tegen in je 'tuintje'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Waarom breek je het niet tot 20cm onder maaiveld af en stort je het niet gewoon dicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

barry86 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 07:11:
Waarom breek je het niet tot 20cm onder maaiveld af en stort je het niet gewoon dicht?
Het staat in de post boven je :) Je komt het weer een keer tegen. Persoonlijk zou ik het misschien ook wel overwegen (afhankelijk van het doel met de grond waar de vijver zat, ja het komt vast een keer naar boven en dan gaan archeologen bepalen wat voor bouwsel dat geweest is maar dan ben ik er al lang niet meer :p ). Het is wel een bak die gemaakt is om water vast te houden, dus hij moet sowieso kapot.

[ Voor 13% gewijzigd door Marzman op 28-04-2021 07:23 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-05 14:05
Ik heb bij een bouwmarkt heel wat wapeningsmatten door staan knippen. We knipten ook wel eens 8 en 10mm met een oud roestig loeder. Jouw getoonde schaar gaat dit prima doen, want dat is zo te zien 6mm. Als je een slijptol hebt liggen, kan dat natuurlijk ook prima.

[ Voor 5% gewijzigd door sj0ertum op 28-04-2021 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Mythio schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 21:16:
Iets als dit?

Geen b-merk en je gaat 'm ook nog eens niet maximaal belasten, moet prima gaan.
En anders werkt een haakse slijper meer dan prima als je die al in huis hebt. Als. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Laatst online: 23-05 21:35
Mythio schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 19:24:
De bewapening is echter redelijk dun. Ik zat te denken om daar een betonschaar voor te halen. Lijkt mij dat dit kan. Een haakse slijper lijkt overdreven. Iemand tips?
Koop een haakse slijper, die kan je nog later voor allerlei andere zaken gebruiken. Er zijn veel opzetstukken die erg nuttig kunnen zijn.
Een betonschaar kan je maar voor 1 ding gebruiken. Tenzij je nog een nieuwe fiets nodig hebt O-)

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• Mythio
Nou hij is er uit. Ook een container laten komen en die is inmiddels gevuld (10m3). Een hele klus, maar veel voldoening het toch zelf gedaan te hebben!

Dank voor alle adviezen en het meedenken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W3COMj6Esa-JfCej0a_nVhNQob8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DMGML0iGReBXEgKgp58km2QQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus Leeuwis
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Complimenten! Met welke apparatuur heb je het uiteindelijk gefixt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mythio
Voornamelijk de powerplus 1186 breekhamer en een hoop spierballen 😀

Voor de bewapening uiteindelijk een simpele betonschaar gekocht bij toolstation. Die ligt in de buurt en dit was op voorraad. Een slijper komt nog wel al ik een iets betere usecase heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:55
Strak werk!

Zeker goed dat je hem eruit hebt gehaald.

Zoals je zelf al aangaf kom je zoiets altijd nog een keer tegen in de toekomst.

Tijdens m'n verbouwing kwam ik in de (destijds met onkruid overwoekerde tuin) in totaal nog puin voor 2 9m3 containers tegen... Bestaande uit oude fundament en tuinpaden

Was niet prettig

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 21:41
nu nog een foto van het grote gat :D
had je all bedacht hoe je dat gaat vullen en, voorla, stabiliseren?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Pagina: 1