Toon posts:

Verzink boren met kolomboor machine

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• KevinSetz
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:36
Mijn vraag
Ik heb een kolomboor gekocht om verzink gaten te maken in aluminium maar er gaat toch iets mis.

Ik heb een verzink boor (geen merk) op mijn nieuwe kolomboor gezet maar toch gaat het scheef :-(
hoe kan ik dit toch het beste doen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Verzink boor (budget merk)
Kolomboor einhell
Aluminium plaat

Wat zijn de tips en tricks of moet ik nog extra dingen aanschaffen?

Alle reacties

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:29
KevinSetz schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:18:
Mijn vraag
Ik heb een kolomboor gekocht om verzink gaten te maken in aluminium maar er gaat toch iets mis.

Ik heb een verzink boor (geen merk) op mijn nieuwe kolomboor gezet maar toch gaat het scheef :-(
hoe kan ik dit toch het beste doen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Verzink boor (budget merk)
Kolomboor einhell
Aluminium plaat

Wat zijn de tips en tricks of moet ik nog extra dingen aanschaffen?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hoort je gaten toch voor hé?

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-03 23:39
Ehm, heb je je paar goed opgespannen/vastgeklemd aan de boormachine?

Dat zou het moeten doen.. of er zit geen veel speling op je boormachine.

Als extraatje zou je het beoogde gat met een klein (normaal) boortje kunnen voorboren die je verzinkboor dan weer centreert.

• KevinSetz
nee de gaten zitten al in het aluminium

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

zit er speling op je kop, is dat boortje wel recht (als je hem over de tafelrand rolt, hobbelt ie?) & lijn je goed uit boven het gat?

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:05

Haan

dotnetter

Lijmklem er op zodat de boel niet kan verschuiven?

Kater? Eerst water, de rest komt later

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:33
Aluminium vind ik lastig te bewerken wat dit betreft, en wat betreft boren.

Een oplossing met een geleider lijkt mij mooi, oftewel; een verzinkboor die eerst in je boring gaat (dat deel verspaand niet) en dan pas het verzinken doet.

https://www.google.nl/sea...P7a6j6Ag&bih=969&biw=1920

Edit: uiteraard moet je de boel wel goed vast hebben geklemd zoals hierboven aangegeven.
Niet duidelijk of je dat gedaan hebt.

[Voor 54% gewijzigd door HugoBoss1985 op 10-04-2021 19:28]

• KevinSetz
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:27:
Aluminium vind ik lastig te bewerken wat dit betreft, en wat betreft boren.

Een oplossing met een geleider lijkt mij mooi, oftewel; een verzinkboor die eerst in je boring gaat (dat deel verspaand niet) en dan pas het verzinken doet.
oh dat klinkt mooi maar zijn dat soort boren er? zoja heb je een idee hoe dat heet? de gaten zijn 5mm (m5)

_/-\o_

• HugoBoss1985
KevinSetz schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:28:
[...]

oh dat klinkt mooi maar zijn dat soort boren er? zoja heb je een idee hoe dat heet? de gaten zijn 5mm (m5)

_/-\o_
Een "pilot mill cutter" ken ik (en maak ik ook zelf vanuit ruwe materialen)... zullen er vast ook wel in verzinkboor variant zijn.
Je kan eens op de site van Hagro in Schaijk kijken, bijvoorbeeld.

https://www.amazon.nl/Wol...id=pla-567925582492&psc=1

Anders schroeven met een vlakke/platte kop gebruiken ;)

[Voor 34% gewijzigd door HugoBoss1985 op 10-04-2021 19:33]

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:34

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Dit zou toch gewoon recht moeten gaan?

Zit je verzinkboor wel recht in de kop?

Probeer anders eens de verzinkboor op het gat uit te lijnen door 'm achteruit te laten draaien en zo het midden te laten zoeken.

1. Boormachine UIT zetten
2. Boven gat positioneren
3. Boor (stilstaand) laten zakken
4. Boor(kop) met de hand een halve omwenteling ACHTERUIT laten draaien om het werkstuk te centreren
5. Boor beneden (zachtjes) op het werkstuk geklemd houden
6. Werkstuk vastklemmen in deze stand

7. Verzinkt gat boren

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• HugoBoss1985
APClll schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:32:

Probeer anders eens de verzinkboor op het gat uit te lijnen door 'm achteruit te laten draaien en zo het midden te laten zoeken.

4. Boor(kop) met de hand een halve omwenteling ACHTERUIT laten draaien om het werkstuk te centreren

7. Verzinkt gat boren
Op die manier zou het inderdaad gewoon goed moeten gaan.

Je kan de kop ook "uitlijnen" dmv een boortje in de kop doen, dan voorzichtig in het boorgat doen en dan daarna (zonder iets te verplaatsen) de verzinkboor in de kop doen.

[Voor 10% gewijzigd door HugoBoss1985 op 10-04-2021 19:40]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:52
APClll schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:32:

7. Verzinkt gat boren
Dit, ik vermoed dat @KevinSetz zijn werkstuk niet vast heeft gezet, dan grijpt de standaard verzinkboor maar op èèn vlak en gaat je werkstuk lopen of schudden.
Resultaat: lelijk verzonken.

Kan wel voor een snel functioneel gat. Niet zo fraai voor een zichbaar deel.

[Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 10-04-2021 19:42]

• KevinSetz
Dankjewel voor de vele antwoorden en advies die jullie geven.

Nee ik had me werkstukje niet vast zitten, ik dacht namelijk dat die wel het midden gewoon zal grijpen.... maar nee dus.

Nou lijkt mij dit ook wel een mooie oplossing, maar is dit helaas naar mijn zoektoch niet voor metaal.

Set bestaat uit.
6,3 mm. met 5 mm. Opname.
8,3 mm. met 6 mm. Opname
10,4 mm. met 6 mm. Opname
12,4 mm. met 8 mm. Opname.
16,5 mm. met 10 mm. Opname.
20,5 mm. met 10 mm. Opname.

Nu kwam ik deze set tegen. Deze wil ik gerust aanschaffen. maar de gaten in het werkstukje zijn 5mm in diameter. moet ik dan het boortje 6,3mm pakken en het werkstuk vast klemmen met lijm klemmen? en dan proberen?

Ik hoor graag of dit de juiste stappen zijn mocht er een alternatief zijn laat het mij graag weten

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:34

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Nee, bij de onderste foto geeft het getal aan hoe groot het gat zal worden als je die verzinkboor er helemaal doorheen zou duwen :)

Als ik zo naar jouw foto kijk waar de verzinkboor in de boormachine zit, denk ik dat je qua gereedschap gewoon goed zit. Je zult alleen je werkwijze moeten veranderen.

(en probeer eerst even op een proefstukje, voordat je "voor het echte werk" gaat. Dan is het niet erg dat er tijdens het oefenen iets fout gaat)

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-03 11:06

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Als je het te boren voorwerp niet vastzet, dan gaat deze schuiven. DIt was het eerste waar ik aan dacht bij het zien van de foto's. En je zet de boel dus niet vast... Waarom niet?

Edit: Iets anders wat ik nog bedenk: Misschien druk je de boor te snel naar beneden?

[Voor 19% gewijzigd door Nyarlathotep op 10-04-2021 19:52]

Mijn muziekcollectie op Discogs

• HugoBoss1985
Nyarlathotep schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:51:
Als je het te boren voorwerp niet vastzet, dan gaat deze schuiven. DIt was het eerste waar ik aan dacht bij het zien van de foto's. En je zet de boel dus niet vast... Waarom niet?

Edit: Iets anders wat ik nog bedenk: Misschien druk je de boor te snel naar beneden?
Ik denk dat het moeten vastzetten van het werkstuk hem nu wel duidelijk is ;)

• KevinSetz
Nyarlathotep schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:51:

8)7 hehehe ik denk dat doe ik zo even |:(

ik ga lekker op zoek naar lijm klemmen _/-\o_

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:49

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Lagere snelheid, koelen/smeren. Als je daar voor niets in huis hebt: spiritus.

Wise enough to play the fool

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

Ik vind het toch vreemd. Als die verzinkboor gewoon drie fluiten heeft dan zou hij gewoon zichzelf moeten centreren. Misschien is één van de fluiten bot? Zit je boortafel precies haaks op de boorkop? Ook is het belangrijk om je toerental niet te hoog te hebben en is het niet nodig om heel veel druk te zetten.
teacher schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:56:
Lagere snelheid, koelen/smeren. Als je daar voor niets in huis hebt: spiritus.
Kan je niet beter slaolie pakken oid als je echt niets anders hebt? Spiritus heeft nogal de neiging om in de fik te vliegen met de eerste de beste vonk.

[Voor 35% gewijzigd door Helgie op 10-04-2021 19:57]

Hypocrites must die

• KevinSetz
Helgie schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:56:
Ik vind het toch vreemd. Als die verzinkboor gewoon drie fluiten heeft dan zou hij gewoon zichzelf moeten centreren. Misschien is één van de fluiten bot? Zit je boortafel precies haaks op de boorkop? Ook is het belangrijk om je toerental niet te hoog te hebben en is het niet nodig om heel veel druk te zetten.

[...]

Kan je niet beter slaolie pakken oid als je echt niets anders hebt? Spiritus heeft nogal de neiging om in de fik te vliegen met de eerste de beste vonk.
ik heb smeer middelen genoeg, thanks! ik dacht dus ook dat die zich zelf gaat centreren :| ik denk dat ik gewoon even nog ga proberen op een test stukje. en anders koop ik nog even echt goeie verzink boortjes :9

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
my 2 cents. Het is juist beter je werkstuk niet in te klemmen als je gaat verzinken. Door de ronde vorm centreert het gat automatisch als je het losjes vast houd.

Als je het goed vast klemt moet het vrij precies zitten.

Wat je wel kan doen is de verzinkboor (uit) naar beneden in het gat zetten en dan werkstuk vastzetten in die positie. Maar ik zie geen reden waarom dat nodig zou zijn. Probeer eerst eens wat langzamer op een reststukje

V&A: 3D Print Service + \\ Eigen Website, Product Ontwerpen + 3D Printen

• HugoBoss1985

[...]

Dat gaat gewoon niet met aluminium, zelfs op de goede plek nauwkeurig boren is erg lastig zonder vastklemmen... ook al heb je gecenterd met een centerpunt.
KevinSetz schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:59:
[...]

ik heb smeer middelen genoeg, thanks! ik dacht dus ook dat die zich zelf gaat centreren :| ik denk dat ik gewoon even nog ga proberen op een test stukje. en anders koop ik nog even echt goeie verzink boortjes :9
Laat hier dan nog even weten wat het beste werkt w.b.t. het verzinken, ik ben wel benieuwd.
Ik heb namelijk ook nog maar weinig ervaring met aluminium.

[Voor 25% gewijzigd door HugoBoss1985 op 10-04-2021 20:01]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Elke boorolie kan in de fik vliegen.
Maar lampenolie/paraffine of voor mijn part wd40 kan ook.

• HugoBoss1985
teacher schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:01:
[...]

Boorolie is niet vluchtig, spiritus wel.
wd40 lijkt mij in dit geval ook bruikbaar.

Je Glock niet met wd40 smeren he ;)

[Voor 11% gewijzigd door HugoBoss1985 op 10-04-2021 20:09]

• Helgie

Helgie

Misantroop

HugoBoss1985 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:59:
[...]

Dat gaat gewoon niet met aluminium, zelfs op de goede plek nauwkeurig boren is erg lastig zonder vastklemmen... ook al heb je gecenterd met een centerpunt.

[...]

Laat hier dan nog even weten wat het beste werkt w.b.t. het verzinken, ik ben wel benieuwd.
Ik heb namelijk ook nog maar weinig ervaring met aluminium.
:? Ik werk dagelijks met aluminium. Nooit last gehad met het boren. Sterker nog, het is makkelijker om in aluminium accuraat te boren, omdat je boortje niet echt wegloopt. ( Je duwt hem er op contact als zo ver in dat ze de kans niet krijgen.) Dat doen ze op staal meestal wel als je geen centerpunt erin slaat.
teacher schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:01:
[...]

Mwah, nog nooit zien gebeuren met snijolie. Hooguit als je er een keer lasspetters op laat vallen. En het is echt niet dat ik zo voorzichtig ben qua snelheid en druk. In elk geval, ik zou afraden om licht ontvlambare vloeistoffen te gebruiken als snijolie.

Hypocrites must die

• KevinSetz
ik heb het werkstuk vast gezet met lijm klemmen boortje naar beneden gedaan en raad eens... nog steeds scheef... ah damn ik baal er van :(

• Helgie

Helgie

Misantroop

KevinSetz schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:13:
ik heb het werkstuk vast gezet met lijm klemmen boortje naar beneden gedaan en raad eens... nog steeds scheef... ah damn ik baal er van :(
Zit er toevallig een gradenboog op je boortafel die aangeeft hoe scheef 'ie staat? Hij moet behoorlijk exact haaks op de boorkop staan, anders dan loopt je boor weg.

Hypocrites must die

• KevinSetz
Helgie schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:14:
[...]

Zit er toevallig een gradenboog op je boortafel die aangeeft hoe scheef 'ie staat? Hij moet behoorlijk exact haaks op de boorkop staan, anders dan loopt je boor weg.
]

mijn boor tafel is waterpas net nog gechecked :?

• teacher

teacher

Dysgaf!

KevinSetz schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:13:
Zet je telefoon erbij, en film in slow motion. Dan zie je iets beter wat er niet goed gaat.

• Helgie

Helgie

Misantroop

KevinSetz schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:15:
[...]

]

mijn boor tafel is waterpas net nog gechecked :?
Er liggen geen krullen onder de plaat als je aan het boren bent? Die willen 'm ook nog wel eens scheef eronder doen liggen.

Hypocrites must die

• HugoBoss1985
Helgie schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:11:
[...]

:? Ik werk dagelijks met aluminium. Nooit last gehad met het boren. Sterker nog, het is makkelijker om in aluminium accuraat te boren, omdat je boortje niet echt wegloopt. ( Je duwt hem er op contact als zo ver in dat ze de kans niet krijgen.) Dat doen ze op staal meestal wel als je geen centerpunt erin slaat.

[...]

Mwah, nog nooit zien gebeuren met snijolie. Hooguit als je er een keer lasspetters op laat vallen. En het is echt niet dat ik zo voorzichtig ben qua snelheid en druk. In elk geval, ik zou afraden om licht ontvlambare vloeistoffen te gebruiken als snijolie.
Mijn (geringe) ervaring met boren in aluminium -met een boormachine- ,zonder vastklemmen, is anders...
Ik had het misschien minder stellig moeten stellen in mijn reactie.

Mijn reactie baseerde ik overigens op mijn laatste ervaring met boren in 2mm dikke aluminium plaat, zonder vastklemmen.
Misschien maakt de dikte ook nog uit?
Ik kreeg de boorgaten in ieder geval niet gecentreerd waar ik wilde en waar ik gecenterd had.

Center jij voor in aluminium?

@KevinSetz Staat je boorkop arm vast (kan deze niet zwenken) ?

[Voor 15% gewijzigd door HugoBoss1985 op 10-04-2021 20:23]

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
Ik vind een centerpunch in aluminium vaak slecht werken omdat je een randje krijgt dat omhoog gaat staan niet alleen een deukje.

V&A: 3D Print Service + \\ Eigen Website, Product Ontwerpen + 3D Printen

• KevinSetz
Ik ga eerst een goeie verzink boor halen voordat ik verder ga, volgens mij is dit prut ding van 3 euro niks goeds aan.

• Helgie

Helgie

Misantroop

HugoBoss1985 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:17:
[...]

Mijn (geringe) ervaring met boren in aluminium -met een boormachine- ,zonder vastklemmen, is anders...
Ik had het misschien minder stellig moeten stellen in mijn reactie.

Center jij voor in aluminium?
Als het precies moet wel :P met een handboor is het ook wel anders hoor, dan wil hij inderdaad nog wel eens weglopen. Maar onder een kolomboor doet 'ie in principe niets omdat het zulk zacht materiaal is.
Als het precies moet centreer ik wel inderdaad, maar da's meer omdat je dan exact de plek kan boren die je afgetekend hebt.
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:08:
[...]

Boorolie is niet vluchtig, spiritus wel.
wd40 lijkt mij in dit geval ook bruikbaar.

Je Glock niet met wd40 smeren he ;)
Iedereen weet dat je een Glock smeert met https://www.kuipersnautic...quick-humps-surf-wax-cool :+

Hypocrites must die

• HugoBoss1985
Helgie schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:22:
[...]

Als het precies moet wel :P met een handboor is het ook wel anders hoor, dan wil hij inderdaad nog wel eens weglopen. Maar onder een kolomboor doet 'ie in principe niets omdat het zulk zacht materiaal is.
Als het precies moet centreer ik wel inderdaad, maar da's meer omdat je dan exact de plek kan boren die je afgetekend hebt.

[...]

Iedereen weet dat je een Glock smeert met https://www.kuipersnautic...quick-humps-surf-wax-cool :+
Het ging om boren met een kolomboormachine en ik had ook gecenterd.
Misschien niet relevant maar ik boor eigenlijk nooit met een handboormachine ("free-hand-drilling") in metalen.

Sex wax erop en "knallen maar" :+ ik ga kapot hier; avond kan niet meer stuk.

[Voor 17% gewijzigd door HugoBoss1985 op 10-04-2021 20:48]

• KevinSetz
zo, dat aldi / action boortje is weg gegooid en een nieuwe weer gekocht. wachten tot die binnen is en dan gaan we gewoon weer rustig proberen :) ieder geval eerst bedankt voor hulp. ik hou jullie even op de hoogte hiervan.

Oja kleine vraag,,

Nu zijn er 3 gaten mislukt en opzich niet zo'n hele ramp. maar ga nu oefenen op een ander stukje. maar als ik nou van de andere kant weer ga verzinken kan dat? of maak ik dan een heel groot gat?

• Helgie

Helgie

Misantroop

KevinSetz schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:31:
zo, dat aldi / action boortje is weg gegooid en een nieuwe weer gekocht. wachten tot die binnen is en dan gaan we gewoon weer rustig proberen :) ieder geval eerst bedankt voor hulp. ik hou jullie even op de hoogte hiervan.

Oja kleine vraag,,

Nu zijn er 3 gaten mislukt en opzich niet zo'n hele ramp. maar ga nu oefenen op een ander stukje. maar als ik nou van de andere kant weer ga verzinken kan dat? of maak ik dan een heel groot gat?
Hangt ervan af hoe dik het materiaal is en hoe diep je het verzonken hebt ;)

Hypocrites must die

• kpg
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
offtopic:
Ongevraagd taaladvies: verzinken kan twee dingen betekenen en wordt afhankelijk daarvan anders vervoegd:
1. Een laagje zink ergens op aanbrengen -> verzinkt
2. Een gat nabewerken zodat een schroefkop er in valt (wat je hier probeert te doen) -> verzonken

;)

• Gaardenier
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-11-2022
Enkele algemene regels voor verzinkboren (behalve cnc verspanen):
- zo laag mogelijke snelheid
- bij alle soorten verzinkboren: niets vastklemmen, boor zélf laten middelpuntzoeken.

Bij aluminium anders smeren, bv. met huisbrandolie ofte mazout, lampolie of kerosine is ook goed.
Eigenlijk heeft de snijkant van de boor, noch het Aluminium smering nodig. Maar om het vastlopen van de spanen in de boor (of tap!) is het wél nodig.

Dus voor de spaanafvoer!

[Voor 4% gewijzigd door Gaardenier op 01-11-2021 18:16]

Struikelen zal ik!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-03 19:37
@KevinSetz is het nog gelukt?

2430Wp ZW

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee