wat voor (prijsklasse) videokaart nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-01 15:34
Ik heb een monitor kunnen overnemen.
Merk: Iiyama Prolite e2481HS
met een standaard resolutie van 1920x1080

Heb geen vrije video aansluiting meer op mijn pc (heb al 2 monitoren in gebruik), dus een extra video kaart aan te schaffen.

Vraag: wat voor een videokaart wordt er aangeraden? Welke prijsklasse?

Ik doe er geen speciale dingen mee (speel geen spelletjes/zware graphics etc), alleen standaard Windows 10 software (wel youtube filmpjes bekijken uiteraard).

Ben niet zo thuis in de hardware, ik zie dat er videokaarten zijn van 15 euro tot vele honderden euro's . Uiteraard zoek ik een best/cheap fit, wel met beetje duurzaamheidsgarantie. Maar geen overkill natuurlijk, mijn gevoel zegt me dat ik geen kaart van 1000 euro (wist niet eens dat die er zijn?) aan hoef te schaffen :X

Beste antwoord (via pastafan op 11-04-2021 14:09)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:29
Full hight pci-e x16 slot slot. Geen probleem voor de genoemde videokaarten.
Al is de voeding geen beste, een GT 710 of 1030 gaat geen probleem vormen.

Alle reacties

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-01 09:15

Mavamaarten

Omdat het kan!

Met welk systeem ga je het scherm gebruiken? Voor jouw eisen heb je echt niks bijzonders nodig, als je het maar fysiek kunt aansluiten. Met wat geluk heeft je systeem een ingebouwde GPU en dat zal al voldoende zijn.

Android developer & dürüm-liefhebber

• pastafan
Mavamaarten schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:23:
Met welk systeem ga je het scherm gebruiken? Voor jouw eisen heb je echt niks bijzonders nodig, als je het maar fysiek kunt aansluiten. Met wat geluk heeft je systeem een ingebouwde GPU en dat zal al voldoende zijn.
Ja klopt, mijn systeem (standaard type desktop, merk Medion), heeft al een onboard video GPU,
een Intel UHD Graphics 630 (geen idee hoeveel geheugen daar op zit - iemand een idee hoe ik daar achter kan komen ?? - Speccy geeft niet aan hoeveel videogeheugen hij heeft)

maar zoals ik al zei ik heb al 2 monitoren in gebruik en deze zitten dus aangesloten op die ingebouwde Intel UHD Graphics 630 (een op de DP port en 1 op de hdmi aansluiting).

Ik denk dat ik dus een een extra videokaartje nodig heb voor aansturing van de 3e monitor. Of is er nog een andere optie waar ik overheen kijk?

• Uszka
Dus je hebt 2 monitoren aangesloten op het moederbord? pricewatch: MSI GeForce GT 710 1GD3H LP erbij plaatsen en je kunt weer een paar monitoren extra kwijt. pricewatch: Asus GT1030-2G-BRK als je ooit nog eens naar 2x 4K wilt.
pastafan schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:28:
[...]

Ja klopt, mijn systeem (standaard type desktop, merk Medion), heeft al een onboard video GPU,
een Intel UHD Graphics 630 (geen idee hoeveel geheugen daar op zit - iemand een idee hoe ik daar achter kan komen ?? - Speccy geeft niet aan hoeveel videogeheugen hij heeft)
De igpu maakt gebruik van het werkgeheugen en pakt zoveel als je zelf maximaal instelt. Met 2x 1080p zal dat niet boven de 1GB uit komen.

Hoeveel werkgeheugen is geinstalleerd?

[ Voor 42% gewijzigd door Uszka op 10-04-2021 15:31 ]

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-01 09:15

Mavamaarten

Omdat het kan!

Sorry, daar had ik over gekeken inderdaad, mijn fout.

Wat Uszka aangeeft is dan inderdaad de oplossing, de goedkoopste videokaart in de pricewatch die de aansluitingen voorziet die je nodig hebt. Als je absoluut niet gaat gamen moet dat voldoende zijn.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:36

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Ik zou eerst eens beginnen met het omschrijven van de specs van het gebruikte systeem. Ik denk dat zonder gamen/editing een kaart tot 100 euro al zou voldoen.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:15
Wellicht wel een goed punt van @Ludwig005.. kan je systeem überhaupt wel een extra videokaart kwijt. Heb je een slot over? Dat hoeft namelijk niet altijd zo te zijn.. dan kunnen we wel een videokaart aanraden, maar als je moederbord geen extra slot vrij heeft is het feest snel over natuurlijk.

*sowieso

• pastafan
Uszka schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:30:
Dus je hebt 2 monitoren aangesloten op het moederbord? pricewatch: MSI GeForce GT 710 1GD3H LP erbij plaatsen en je kunt weer een paar monitoren extra kwijt. pricewatch: Asus GT1030-2G-BRK als je ooit nog eens naar 2x 4K wilt.

[...]

De igpu maakt gebruik van het werkgeheugen en pakt zoveel als je zelf maximaal instelt. Met 2x 1080p zal dat niet boven de 1GB uit komen.

Hoeveel werkgeheugen is geinstalleerd?
bedankt. Zit 16GB in.

• pastafan
DonJunior schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:40:
Wellicht wel een goed punt van @Ludwig005.. kan je systeem überhaupt wel een extra videokaart kwijt. Heb je een slot over? Dat hoeft namelijk niet altijd zo te zijn.. dan kunnen we wel een videokaart aanraden, maar als je moederbord geen extra slot vrij heeft is het feest snel over natuurlijk.
Goed punt, daarom hier 2 foto's van het binnenwerk.

Valt daarin te zien of er nog een videokaart bij kan? En zo ja een specifiek merk/type/model?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZt-_mKJ8dEEwLUYzapZpknyDLw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZBAgno2nCgSLFKGCiIUDMpr0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/msMDrTZ9DPL9iXGzYDquTo8vMC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FXVpAk9aiFzCzCbz4QuAfT7S.jpg?f=fotoalbum_large

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:36

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

De budget desktop videokaarten zoals de GT1030 zouden hierin moeten passen.

Acties:
  • Beste antwoord

• Uszka
Full hight pci-e x16 slot slot. Geen probleem voor de genoemde videokaarten.
Al is de voeding geen beste, een GT 710 of 1030 gaat geen probleem vormen.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-01 14:44
In sommige gevallen kan je schermen aan elkaar daisy-chainen. Dan moeten je IGP en een van de monitoren dat ondersteunen.

• pastafan
bedankt allen voor de reacties!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:59
@pastafan Gevoelsmatig zou ik geen geld gaan investeren in een videokaart op dit moment. Zelfs voor een 1030 betaal je al snel 80 euro.
Als je nu 3 schermen heb maar met een lage resolutie (1920*1080 is nu het minimum) zou ik eerder kijken of je een monitor kan aanschaffen met een hogere resolutie. Een 4K monitor kan je al voor iets meer dan 200 euro kopen: pricewatch: Samsung U28E590DS Zilver, Zwart
Een 4K monitor heeft hetzelfde schermoppervlakte als 4 full-hd schermen.

Verder kan je via displayport meerdere schermen aan elkaar knopen (daisy-chainen). Dan heb je aan je huidige aansluitingen voldoende.

ps; het scherm wat je hebt kunnen overnemen is ook al 8 jaar oud en met een TN paneel, dus daar zou ik ook niet te veel van verwachten. Kortom, investeer in een goed scherm en niet in je pc.

[ Voor 17% gewijzigd door chrisborst op 11-04-2021 14:19 ]

• pastafan
chrisborst schreef op zondag 11 april 2021 @ 14:15:
@pastafan Gevoelsmatig zou ik geen geld gaan investeren in een videokaart op dit moment. Zelfs voor een 1030 betaal je al snel 80 euro.
Als je nu 3 schermen heb maar met een lage resolutie (1920*1080 is nu het minimum) zou ik eerder kijken of je een monitor kan aanschaffen met een hogere resolutie. Een 4K monitor kan je al voor iets meer dan 200 euro kopen: pricewatch: Samsung U28E590DS Zilver, Zwart

Verder kan je via displayport meerdere schermen aan elkaar knopen (daisy-chainen). Dan heb je aan je huidige aansluitingen voldoende.

ps; het scherm wat je hebt kunnen overnemen is ook al 8 jaar oud en met een TN paneel, dus daar zou ik ook niet te veel van verwachten. Kortom, investeer in een goed scherm en niet in je pc.
Interessante gedachtengang..
maar zit je bij een 4K scherm dan niet met een hoge resolutie, zodanig dat de letters zo klein worden en haast onleesbaar worden??
En, nog een dingetje: wat ik zo handig vind aan fysiek gescheiden schermen is dat je een window lekker makkelijk in een van de schermen kan zetten (maximaliseren mbv dubbelklik op de titelbalk). Volgens mij kan dat niet binnen 1 monitor.
Of is daar handige software voor? Zodanig dat je 1 fysieke monitor kan splitsen in meerdere software matig ge-emuleerde schermen? Zodanig dat je dus een raster ziet voor de schermverdeling, en zodanig dat je dus ook mbv een dubbelklik op de titelbalk van een window, deze kan maximaliseren binnen het rasterdeel van het scherm?
(hoop dat het beetje duidelijk is wat ik bedoel)

• chrisborst
pastafan schreef op zondag 11 april 2021 @ 14:30:
[...]

Interessante gedachtengang..
maar zit je bij een 4K scherm dan niet met een hoge resolutie, zodanig dat de letters zo klein worden en haast onleesbaar worden??
En, nog een dingetje: wat ik zo handig vind aan fysiek gescheiden schermen is dat je een window lekker makkelijk in een van de schermen kan zetten (maximaliseren mbv dubbelklik op de titelbalk). Volgens mij kan dat niet binnen 1 monitor.
Of is daar handige software voor? Zodanig dat je 1 fysieke monitor kan splitsen in meerdere software matig ge-emuleerde schermen? Zodanig dat je dus een raster ziet voor de schermverdeling, en zodanig dat je dus ook mbv een dubbelklik op de titelbalk van een window, deze kan maximaliseren binnen het rasterdeel van het scherm?
(hoop dat het beetje duidelijk is wat ik bedoel)
Het klein zijn van de tekst is natuurlijk erg persoonlijk. Gelukkig kan je in veel applicaties de scaling aanpassen. Chrome staat bij mij standaard op 125%. In bijv. Word kan je ook dit aanpassen.
Binnen windows zelf kan dit ook, maar dan wordt alles groter.
Zelf heb ik 2x 1440P schermen naast elkaar staan (2560*1440). Daarbij is 100% prima voor bijna alles.

In Win 10 zit die functie al standaard ingebouwd. Windows-knop + pijltje naar boven, beneden, links en rechts. Dan kan je een 'window' helemaal over je scherm heen laten dansen, ook over meerdere monitoren heen. Kan je nu direct uittesten.
Verder kan je 2 windows naast elkaar zetten en dan plakken ze aan elkaar. De verhouding ertussen kan je makkelijk aanpassen door op de grens te gaan staan met je muis. Dan kan je beide windows samen aanpassen.

[ Voor 6% gewijzigd door chrisborst op 11-04-2021 14:38 ]

• pastafan
chrisborst schreef op zondag 11 april 2021 @ 14:36:
[...]

Het klein zijn van de tekst is natuurlijk erg persoonlijk. Gelukkig kan je in veel applicaties de scaling aanpassen. Chrome staat bij mij standaard op 125%. In bijv. Word kan je ook dit aanpassen.
Binnen windows zelf kan dit ook, maar dan wordt alles groter.
Zelf heb ik 2x 1440P schermen naast elkaar staan (2560*1440). Daarbij is 100% prima voor bijna alles.

In Win 10 zit die functie al standaard ingebouwd. Windows-knop + pijltje naar boven, beneden, links en rechts. Dan kan je een 'window' helemaal over je scherm heen laten dansen, ook over meerdere monitoren heen. Kan je nu direct uittesten.
Verder kan je 2 windows naast elkaar zetten en dan plakken ze aan elkaar. De verhouding ertussen kan je makkelijk aanpassen door op de grens te gaan staan met je muis. Dan kan je beide windows samen aanpassen.
Ben benieuwd hoe dit er dan uit ziet. Zou je eens een screenshot kunnen maken en delen met wat applicaties open (bijv. Chrome met een website bijv. Nu.nl), Word, pdf bestand)? Dan kan ik zien of het beetje leesbaar is voor mij (en mogelijk ook anderen). :)

• Uszka
Wil je meerdere windows op een 4K scherm gebruiken dan moet je toch echt richting een 40 inch scherm anders is het of niet te lezen zo klein of er staat maar weinig informatie in een window als de schaling op 125 of 150% staat.
4K gaat overigens niet lekker met een HD630 hoor! Daar is die te traag voor en hapert al met snel scrollen. Als er geen Displayport op het moederbord zit dan ga je maar 30Hz krijgen via HDMI en dat wil je echt niet.

€80 is een vrij normale prijs voor een GT 1030 maar zitten nu helaas dichter tegen de €100. Ook dat valt nog mee want is slechts een stijging van 25% waar andere kaarten een prijsstijging van 100% of meer hebben.

• pastafan
Uszka schreef op zondag 11 april 2021 @ 14:55:
Wil je meerdere windows op een 4K scherm gebruiken dan moet je toch echt richting een 40 inch scherm anders is het of niet te lezen zo klein of er staat maar weinig informatie in een window als de schaling op 125 of 150% staat.
4K gaat overigens niet lekker met een HD630 hoor! Daar is die te traag voor en hapert al met snel scrollen. Als er geen Displayport op het moederbord zit dan ga je maar 30Hz krijgen via HDMI en dat wil je echt niet.

€80 is een vrij normale prijs voor een GT 1030 maar zitten nu helaas dichter tegen de €100. Ook dat valt nog mee want is slechts een stijging van 25% waar andere kaarten een prijsstijging van 100% of meer hebben.
Er zit een DisplayPort op het moederbord van mijn PC. Daar zit nu (via een adapter dat het signaal omzet naar DVI) een van de monitoren op. Iemand zei dat je met DP ook meerdere monitoren aan kan sluiten????
Is dat een alternatief dan? En moeten die monitoren dat ook ondersteunen? En wat dien ik daarvoor aan te schaffen (iets anders dan die videokaart neem ik aan dan?)

edit: laat maar dat Daisy chaining gaat hem niet worden in mijn situatie: alle monitoren moeten dit ondersteunen en mijn monitoren hebben niet eens een DP ingang dus gaat dat niet lukken...

[ Voor 7% gewijzigd door pastafan op 11-04-2021 15:00 ]

• chrisborst
pastafan schreef op zondag 11 april 2021 @ 14:58:
[...]

Er zit een DisplayPort op het moederbord van mijn PC. Daar zit nu (via een adapter dat het signaal omzet naar DVI) een van de monitoren op. Iemand zei dat je met DP ook meerdere monitoren aan kan sluiten????
Is dat een alternatief dan? En moeten die monitoren dat ook ondersteunen? En wat dien ik daarvoor aan te schaffen (iets anders dan die videokaart neem ik aan dan?)
https://www.dell.com/supp...ulti-stream-transport-mst

Hier staat dat uitgelegd, weet niet direct of het enkel voor Dell monitoren geldt. Ik heb al jaren enkel Dell dus geen ervaring met andere merken.

Deze blog geeft mooi weer wat je op een 4k scherm kwijt kan. Ook kan je via google een hoop voorbeelden zien:
http://freekhoekstra.blog...ith-houdini-and-maya.html

En het is heel persoonlijk wat mensen fijn vinden, hoe klein het beeld is. Ik ken mensen die een 4K laptopscherm hebben van 15"

[ Voor 17% gewijzigd door chrisborst op 11-04-2021 15:06 ]

• Uszka
Daisychainen heet dat. Je moet dan een monitor hebben metzowel DP in als DP-uit. pricewatch: Iiyama ProLite XUB2492HSN-B1 Zwart bijvoorbeeld. Er gaat dan een DP>DP kabel van de pc naar die monitor en een DP>DVI kabel van die monitor naar de andere monitor. Heb alleen geen idee of dat lekker gaat met de igpu. UHD630 ondersteunt 3 monitoren, dat wel.

• pastafan
Prijstechnisch gezien denk ik dat ik voor een extra videokaartje ga. En die 4K monitor is leuk, maar dat komt later wel :)

Heb even gezocht op videokaarten.. er zijn er al vanaf 12 euro. Waarom wordt specifiek de https://tweakers.net/pric...orce-gt-710-1gd3h-lp.html aangeraden terwijl ik er ook 1 van 12 euro in kan zetten?
Ik bedoel, het scheelt toch weer 2 tientjes...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/caQn5ekVK6nFo7T7GvU9eHjTtlA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NT7pRG5wTtWEAuq2Vcr5NNKe.jpg?f=fotoalbum_large

• pastafan
chrisborst schreef op zondag 11 april 2021 @ 14:36:
[...]

Heb dat window over mijn scherm heen laten dansen met Win key + pijltje geprobeerd, dat lijkt wel handig inderdaad. Maar het is niet helemaal wat ik zoek: ik zoek echt een "schermverdeler", zodat je ook met je muis een window naar een deel van je scherm kunt zetten en daar op pinnen. Maar het begint nu wel off-topic te geraken...

• Uszka
pastafan schreef op zondag 11 april 2021 @ 17:36:

Heb even gezocht op videokaarten.. er zijn er al vanaf 12 euro. Waarom wordt specifiek de https://tweakers.net/pric...orce-gt-710-1gd3h-lp.html aangeraden terwijl ik er ook 1 van 12 euro in kan zetten?
Ik bedoel, het scheelt toch weer 2 tientjes...
Omdat die GT 710 nieuw is en de kaartjes die jij gevonden hebt zijn gebruikt.

• pastafan
ok, nogmaals bedankt allen.
Heb nog een vraag over het verschil ik beeld, maar daarvoor open ik een nieuw topic.

• pastafan
chrisborst schreef op zondag 11 april 2021 @ 14:15:

@chrisborst :
1 ding begrijp ik niet:
het scherm dat je aanbeveelt ( pricewatch: Samsung U28E590DS Zilver, Zwart heeft volgens de specs ook een TN-paneel.
Is TN nou juist goed of niet??

• Uszka
TN zou ik niet meer kopen. Kijk naar IPS of VA.

• chrisborst
pastafan schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:17:
[...]
@chrisborst :
1 ding begrijp ik niet:
het scherm dat je aanbeveelt ( pricewatch: Samsung U28E590DS Zilver, Zwart heeft volgens de specs ook een TN-paneel.
Is TN nou juist goed of niet??
Er is wel een enorm verschil tussen een modern TN-paneel en 1 van bijna 10 jaar geleden. Voor die 220 euro krijg je een prima scherm voor je geld. Zeker als je er gewoon recht voor gaat zitten.
Als je het geld hebt zou ik altijd voor een IPS of MVA of VA scherm gaan maar dan kost zo'n 4K scherm al snel 300 euro of meer.
Verder heeft elk type scherm weer z'n voor en nadelen. TN is veel sneller, dus veel gamers gebruiken daarom zo'n scherm. IPS heeft mooiere kleuren maar zwart is niet echt zwart en je krijgt een IPS-glow. Etc.

Maar je moet vooral naar je eigen situatie kijken. Heb je enkel oude schermen dan zal elk nieuw modern scherm een enorme verbetering zijn. Heb je al hele goede schermen staan, dan wordt je snel kritischer op mindere schermen.

Mocht je voor een ander scherm gaan kijken zou ik voor een 1440P IPS scherm gaan. De E-line van Phillips komt erg goed uit de bus gezien de scherpe prijs:
De 24" versie voor nog geen 170 euro:
pricewatch: Philips E-line 245E1S Zwart
Of 27"
pricewatch: Philips E-line 275E1S Zwart
Dan zit je iets veiliger als je je zorgen maakt om kleine lettertjes op je scherm ;)

• pastafan
ok bedankt wederom
Pagina: 1