Vreemde melding Thunderbird met Ziggo-account

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berend Jansen
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 02-07-2021
Ik krijg opeens in Thunderbird deze melding bij het ophalen van Ziggo mail:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mwJCyatMfKLHk_PyOIqDgIrDcIo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3wQjfkWUOIfJqQj0ldaaLUIV.jpg?f=user_large

Er staan meerdere email-accounts in TB, waarvan één van Ziggo. De rest is van het bedrijf van mijn vrouw (de "weggegomde" naam is die van het bedrijf).

Het Ziggo-account staat ingesteld op pop.

Iemand een idee hoe dit op te lossen is?

Beste antwoord (via Berend Jansen op 11-04-2021 13:14)

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Je gebruikt Kaspersky antivirus. Op zich niets mis mee, maar deze heeft een ('vriendelijke', maar op zich wel ongewenste) man-in-the-middle vertificaat geinstalleerd.
Je hebt nu twee opties: scan de website met een site als internet.nl of ssllabs.com, OF zet in de instellingen van je Kaspersky de optie "Encrypted connection scanning" (Settings - Networksettings) op "Do not scan encrypted connections)
Ik heb een pleuris-hekel aan die setting. Daardoor denk je veilig te zijn, maar je kunt zomaar een verlopen certificaat missen...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Haal je alleen je ziggo-mail op?
Mijn Thunderbird haalt altijd alle mail bij alle accounts op. En het kan best zijn dat de mail voor je Ziggo-account op dat moment wordt opgehaald, en dat er ondertussen alvast gekeken wordt naar de verbinding van een van de andere accounts.
Een account waarbij dus schijnbaar een issue met het certificaat is.

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berend Jansen
De andere drie accounts doen het prima. Het Ziggo account deed het ook altijd prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Dit heeft niets met je Ziggo-account te maken, maar met één van de andere accounts (zie het locatieveld).

Je kunt op Certificaat ophalen/Weergeven (geen idee welke) klikken om te zien waarom het certificaat ongeldig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berend Jansen
De serverinstelling staat goed:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCGe8lAkpt256Me-FwjEZher8rg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FOp30pyjkRQ9V2YuyjR38ICs.jpg?f=user_large

Bij de andere staat inderdaad de bedrijfsnaam "xxxxxx.nl" als servernaam.

Het heeft tot nu toe altijd gewerkt. Misschien dat een update van TB de oorzaak is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:50
Maar, de foutmelding is toch helder?

In het weggegomde stuk staat een URL van een server, beheerd door bedrijfsnaam. Omdat het een beveiligde verbinding is, wordt het bijbehorende certificaat van die server opgehaald. En dat certificaat is momenteel niet geldig - kan zijn dat het certificaat verlopen is, wat mij wel het meest waarschijnlijke scenario lijkt.

De tip van @Thralas in Thralas in "Vreemde melding Thunderbird met Ziggo-account" zal je wellicht meer vertellen over wat er mis is met het certificaat. Maar hoogstwaarschijnlijk ligt dit niet aan Thunderbird, niet aan een update van Thunderbird en niet aan Ziggo. Ik verwacht dat het certificaat van het bedrijf verlopen is en men is vergeten het te verlengen. Als dat zo is, dan zal het wellicht binnenkort vanzelf opgelost zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

vanaalten schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:46:
Maar, de foutmelding is toch helder?

In het weggegomde stuk staat een URL van een server, beheerd door bedrijfsnaam. Omdat het een beveiligde verbinding is, wordt het bijbehorende certificaat van die server opgehaald. En dat certificaat is momenteel niet geldig - kan zijn dat het certificaat verlopen is, wat mij wel het meest waarschijnlijke scenario lijkt.

De tip van @Thralas in Thralas in "Vreemde melding Thunderbird met Ziggo-account" zal je wellicht meer vertellen over wat er mis is met het certificaat. Maar hoogstwaarschijnlijk ligt dit niet aan Thunderbird, niet aan een update van Thunderbird en niet aan Ziggo. Ik verwacht dat het certificaat van het bedrijf verlopen is en men is vergeten het te verlengen. Als dat zo is, dan zal het wellicht binnenkort vanzelf opgelost zijn.
In het verlengde van bovenstaande... ga naar de https-versie van de website die in het certificaat wordt vermeld (gewoon in je browser) en controleer het slotje.

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berend Jansen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e1AFK1gglzW3GVPXloiTBcL_2SI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XKyh1tNmKw5ofGBU35UlOyMJ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ff94nWJRW1GKMHyZv6nYobm3v7I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/G61lNwGjIaKbLQk8m1aRcjS6.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
En met andere browser ?

Het kan OF een verlopen ssl cert zijn, OF mozilla is niet up to date met de rootcertifcaten
In het eerste geval, zal je de IT van het bedrijf even moeten wakker schudden en laten vernieuwen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Jester-NL schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:52:
In het verlengde van bovenstaande... ga naar de https-versie van de website die in het certificaat wordt vermeld (gewoon in je browser) en controleer het slotje.
Er hoeft natuurlijk geen enkele relatie te zijn tussen het certificaat op :443 en :995.

Maar hier komt toch nog een interessante aap uit de mouw: het certificaat is ondertekend door Kaspersky. Waarschijnlijk rotzooit Kaspersky dus met je SSL/TLS-connecties. En de root die ze daarvoor gebruiken staat natuurlijk niet in de trust store van Thunderbird.

Nogmaals de tip om het certificaat in Thunderbird eens te inspecteren. Staat daar ook Kaspersky? Zoek dan uit hoe je het inspecteren van TLS uitzet. Of hoe je de Kaspersky CA aan Thunderbird toevoegt.

Windows Defender is gratis, werkt prima en doet dit soort malle dingen niet. Ik zou Kaspersky uninstallen, dat lost je probleem ook op.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Je gebruikt Kaspersky antivirus. Op zich niets mis mee, maar deze heeft een ('vriendelijke', maar op zich wel ongewenste) man-in-the-middle vertificaat geinstalleerd.
Je hebt nu twee opties: scan de website met een site als internet.nl of ssllabs.com, OF zet in de instellingen van je Kaspersky de optie "Encrypted connection scanning" (Settings - Networksettings) op "Do not scan encrypted connections)
Ik heb een pleuris-hekel aan die setting. Daardoor denk je veilig te zijn, maar je kunt zomaar een verlopen certificaat missen...

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berend Jansen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HMCeyWAAPHfoVyf-gsjlw6vz84=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0QJ722ASIUlgEQyzCS82R2uX.jpg?f=user_large

Deze (boven) uitschakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Berend Jansen

Oplossing.

Ik heb het vinkje bij "Beveiligd verkeer in Mozilla-apps scannen" uitgevinkt en het werkt weer!

Jesper-NL heeft dus het zetje in de goede richting gegeven, waarvoor dank! _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Berend Jansen op 11-04-2021 13:14 ]

Pagina: 1