M500 muis werkt niet op diverse muismatten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Topicstarter
TL;DR: mijn M500-muis werkt alleen op goedkope, gladde, glimmende ondergronden en niet op fatsoenlijke nieuwe muismatten, welke muismat moet ik kopen?
Het uitgebreidere verhaal
Ik heb al sinds jaar en dag een logitech M500-muis. Ooit werkte ik op kantoor met een glad bureau, zonder muismat. Nu werk ik al een tijdje thuis (rara waarom), en omdat ik niet echt een geschikte muismat had, deed ik dat op een tijdschrift met gladde, glimmende kaft. Werkt best prima, maar het slijt snel en het wordt snel vies (en is toch een beetje een pauper-oplossing :p ). Schoonmaken beschadigt de kaft ook direct waardoor de muis niet meer werkt. Dus toch maar een muismat besteld.

Poging 1: de "Trust Milieuvriendelijke muismat" van een paar euro. "Geschikt voor elke muis", aldus de verkooptekst. Resultaat: de cursor beweegt praktisch niet, behalve wat onvoorspelbaare jitter als ik echt heel hard mijn muis heen en weer schuif, maar die jitter lijkt in de verste verte niet op de beweging van mijn muis. Onbruikbaar. De muis van mijn vriendin doet het op deze muismat wel prima, dus de muismat is niet stuk (hoe kan een muismat ook stuk zijn?), en de mat voelt ook best glad en effen aan.

Poging 2: de Sharkoon 1337 V2. "voor [...] elk type muissensor". Resultaat: precies hetzelfde als bij poging 1.

Is de muis dan stuk? Op een glad bureau doet 'ie het helemaal prima (maar die heb ik niet meer), op een tijdschrift doet hij het prima, en op de goedkope, gladde en glimmende plastic muismat van mijn vriendin doet hij het ook prima. Ik heb voor de zekerheid het doorzichtige plasticje voor de sensor ook schoongemaakt, maar dat veranderde niks.

Conclusie: mijn M500-muis werkt prima, maar alleen op goedkope, gladde, glimmende ondergronden en niet op fatsoenlijke nieuwe muismatten. "Glad en glimmend" is echter geen filter in de pricewatch. Ik had verwacht dat "kunststof" of "polyester" misschien iets in die richting zouden opleveren maar ook dat heeft doorgaans gewoon een textiele textuur - beide geprobeerde muismatten zouden van kunststof moeten zijn. Aluminium werkt waarschijnlijk wel maar lijkt me echt niks. Ik kan wel willekeurige matten blijven bestellen en terugsturen, maar daar wordt ook niemand blij van, behalve misschien de bezorgdienst.

Liever vervang ik ook de muis niet, ik vind deze fijn in de hand liggen en een zoektocht naar een fijne muis enkel omdat ik geen geschikte muismat kan vinden is wat zinloos. En op een gladde ondergrond werkt het gewoon perfect, dus de muis is waarschijnlijk niet stuk (of wel?).
Vraag
Hoe vind ik een muismat die werkt met mijn M500?

Is dit een bekend probleem met lasermuizen, of specifiek met de M500, of met muizen die de geest aan het geven zijn?
Wat ik al gevonden had
Eigenlijk niks. Duckduckgo vind niks anders dan "de sensor is stuk" en "de muis werkt in zijn geheel niet", wat hier niet het geval lijkt. De combinatie van M500 en niet-gladde muismatten levert niks op. De zoekterm "glad" bij muismatten zegt ook niet veel want een fijne textiel-textuur wordt ook glad genoemd.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
muis + laptop mee naar action en proberen maar ? :P
(of natuurlijk een andere winkel :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Topicstarter
99ruud99 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 14:28:
muis + laptop mee naar action en proberen maar ? :P
(of natuurlijk een andere winkel :P )
Dat zou kunnen, maar 1) in Coronatijd is fysiek winkelen wel gedoe, 2) verpakte muismatten kun je nog steeds niet uitproberen, en 3) de keuze in fysieke winkels is doorgaans maar heel klein dus als mijn twee willekeurig uitgeprobeerde matjes niet werken, dan zullen de drie matjes die in de action / mediamarkt / wat dan ook liggen waarschijnlijk ook geen goede kans van slagen hebben.

Dus als iemand direct weet dat ik op term X moet zoeken voor een geschikte mat, dan zou dat veel gedoe schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ik heb zelf deze pricewatch: Microsoft Comfort Mouse 4500 , ook laser. Werkt prima op die action dingen (heb ooit teveel van die dingen gekocht als bingo-prijs voor klas, dus nu gebruik ik ze :P )

Voor rest, proberen is enige optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lrsv
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-06 10:14
Semi off-topic:
Ik had ook een Logitech g700 die niet meer werkte op een muismat, maar op het verniste houten bureau wel.
Geen idee hoe dat kwam (nog steeds niet) en heb de muis toen maar weg gegeven.
Als iemand een mogelijke verklaring heeft hoor ik het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Topicstarter
Nog even een update om de boel af te sluiten: na de muis een keer van de trap gegooid te hebben, niet geheel bewust, deed het scrollwieltje het ook niet meer lekker en was 'ie toch echt wel aan pensioen toe. Ik heb gewoon een nieuwe M500 gehaald (want die lag wel lekker in de hand).

Op een perfect gladde ondergrond doen ze het allebei prima, al merk ik dat de nieuwe net wat nauwkeuriger is. Op een andere ondergrond, zoals een stoffen muismat, doet de oude helemaal niks en de nieuwe wel.

Schijnbaar toch iets van slijtage. Ik snap alleen niet waaraan, want de laser en de sensor kunnen moeilijk slijten, lijkt me.

offtopic:
Verder had ik eigenlijk een M500s besteld, oftewel de nieuwe versie van de M500 - wat nieuwe software, geloof ik - maar logitech blijkt doodleuk M500's in M500s-verpakkingen te stoppen. Maar ach, al die software werkt op linux toch niet dus het boeit me weinig.

Pagina: 1