Inloggen op Ubiquiti-AP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-08 09:59
Omdat de controller die erachter hing weg is, heb ik vandaag mijn Ubiquiti-AP's opnieuw ingesteld.

Ze draaien nu als zelfstandige AP's, zonder Controller. Ik overweeg een Cloud Key toe te voegen maar ben daar nog niet uit.

Nu heb ik een ogenschijnlijk domme vraag. Als ik nu de instellingen van de AP's wil beheren, moet ik inloggen. Ik heb geen idee welke user/password ik hier zou moeten gebruiken. Combinaties van ubnt, admin en het wachtwoord dat ik instelde voor wifi werken niet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:36
Unifi AP’s hebben (voorzover ik weet) geen webinterface. Je kan inloggen met SSH voor een zeer beperkt aantal opties.

Je kan de controller ook lokaal draaien op een PC. Waar probeer je precies op in te loggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Dank voor je snelle antwoord! Ik heb de AP's opnieuw ingesteld met de UniFi Network-app voor iOS. Vanaf mijn Mac weliswaar, want mijn iPhone had na de reset va de AP's geen netwerkverbinding meer en de configuratie middels QR-codes wilde niet werken.

Op mijn Mac kan ik nu zo de configuratie in, er zal een wachtwoord bewaard zijn in de app. Op mijn iPhone zie ik de AP's gewoon, maar zodra ik erin wil moet ik inloggen.

Voor de duidelijkheid; ik gebruik dus geen Controller-software, maar de iOS-app op mijn Mac met M1-chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Heb je een ubiquiti account? Ik kan daarmee inloggen op mijn controller.

Anders kan je met ssh even inloggen en ze resetten naar fabrieks instellingen. Het wachtwoord heb je waarschijnlijk zelf ingesteld op enig moment :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Die app is een lite-controller, dus alsnog een controller waar je de instellingen in beheerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:59

lier

MikroTik nerd

Melvin.P schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 13:02:
Voor de duidelijkheid; ik gebruik dus geen Controller-software, maar de iOS-app op mijn Mac met M1-chip.
Je draait wél een controller. Er zijn meerdere platformen die je kan gebruiken om je controller te hosten (app of de complete controller software) en je hebt maar een controller waarmee je je accespoints beheerd. Uiteindelijk wordt de configuratie, die je in de controller gemaakt hebt, gepushed naar de accespoints die gekoppeld zijn aan de controller.

Een mooi uitleg hierover vindt je:
https://help.ui.com/hc/en...-UniFi-Network-Controller

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Ik heb een Ubiquiti-account en daarmee log ik inderdaad in op de UniFi Network-app. Daarin zag ik ook de offline Controller en het was nodig om de AP's te resetten om ze er opnieuw zelfstandig in op te nemen. Dat is allemaal gelukt.

Dat ik die iOS-app als Controller mag zien wist ik niet, maar ik vind het prima. Dit is een beetje een zijspoor, maar het beheer op deze manier valt mij wel tegen. Ik moet zelfs de SSID en WPA per AP instellen. Geen issue voor 2 AP's, maar als het meer wordt heb je echt een Controller nodig. Toen ik dit spul kocht was ik in de veronderstelling dat de AP's zelfstandig met elkaar zouden samenwerken.

Maar goed, ik zie de twee schotels nu in de iOS-app, zowel op mijn Mac als mijn iPhone. Op mijn Mac kan ik zo de instellingen in, er zal een wachtwoord bewaard zijn bij het instellen. Op mijn iPhone moet ik het opgeven, maar ik weet niet wat het is.

Tijdens de configuratie hoefde ik alleen een WPA in te stellen en dat werkt niet als het wachtwoord voor beheer.

[ Voor 5% gewijzigd door Melvin.P op 10-04-2021 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Je kan kijken of je het opgeslagen wachtwoord op je Mac kan inzien:

https://support.apple.com...mac-help/mchlf375f392/mac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Had ik al bekeken, maar is helaas niet zo. Ik denk dat wachtwoorden voor iOS-apps op de Mac niet in de toegankelijke sleutelhanger landen, aangezien die in iOS ook niet verder gaat dan webwachtwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Nee. Wat ik bedoelde is dat er waarschijnlijk maar 1 account en dus 1 wachtwoord is. Dit is opgeslagen op de mac (in de sleutelhanger?) dus als je het daar kan achterhalen kan je proberen of dit werkt op iOS.

Wellicht het proberen waard.

Een controller kan je trouwens op een raspberry pi draaien. Kost weinig stroom om 24/7 te draaien en heb je vrijwel geen omkijken naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Ik kan helaas geen wachtwoord vinden in de sleutelhanger op mijn Mac.

Merkwaardig, dat nu zo onduidelijk is met welk wachtwoord ze beveiligd zijn. Ik realiseer me dat deze apparaten met een Controller het beste tot zijn recht komen, maar zoals ik het nu doe is ook gewoon een ondersteund principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
@Melvin.P
Unifi is prachtig spul maar wel semi professional met centrale controller etc. Wel iets complexer dus

Ssid per ap instellen zou echt niet nodig moeten zijn.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin.P
Zonder het draaien van de Controller op een Mac, Raspberry of Cloud Key lijkt dat toch echt noodzakelijk. Dat dat met deze apparatuur niet ideaal is voel ik wel aan, maar het kan wel en dat lijkt ook gewoon een ingebouwde functionaliteit.

Uit dit verhaal denk ik op te kunnen maken dat het AP beveiligd wordt met een random password. Dat vind ik best gek, want dat lijkt te betekenen dat je locked out bent als je de app waarin de wachtwoorden blijkbaar opgeslagen zijn, verwijdert.

Ik heb eigenlijk nog niet bekeken of ik na inloggen vanuit de app op de Mac, het wachtwoord kan aanpassen. Dat zal ik straks even proberen. Nogmaals, om misverstanden voor te zijn, ik heb niet de Controller op mijn Mac, maar de iOS-app.

Eigenlijk brengt dit draadje mij bij een andere vraag. Ik heb liever wel een Controller, dat is duidelijk. Maar dat draai ik liever niet op een computer, dat vind ik niet logisch.

Over twee weken gaat mijn KPN-abonnement over van koper naar glasvezel. Volgens mij is het dan makkelijker om een eigen router in gebruik te nemen, omdat die rechtstreeks op het ‘glasvezel-kastje’ aangesloten kan worden. In de huidige situatie zou ik daarvoor een los DSL-modem moeten plaatsen, daar begin ik niet aan. Momenteel is de Experia Box mijn router, waarvan wifi uitgeschakeld is.

Ik denk dan direct aan een device van Ubiquiti, zoals de UniFi Security Gateway. Maar dat is op zichzelf ook geen Controller, volgens mij. Advies is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Dan kom je uit bij de UDM (pro) die heeft geloof ik een ingebouwde controller. Maar van wat ik lees op de fora en andere bronnen is dat ding nog zo goed als in betà.

Zou zelf naar de Edge serie kijken. Die draaien buiten de unifi controller maar dat is imho een stuk robuuster.

De USG is al vrij oud en als je ook IPTV afneemt kom je uit op custom json scripts.

Volgens mij heeft de UDM (pro) ook geen IGMP proxy wat noodzakelijk is voor IPTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniker
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-09 10:48
ik heb zelf een controller draaien op een Raspberry Pi. de software voor de controller is ook als container verkrijgbaar voro draaien in appliances zoals een Synology NAS. Je kan hem online draaien op AWS of Google micro instances. Keuze genoeg die stukken goedkoper zijn dan een cloud key en net zo goed werken.
voor mijn AP's.

daarnaast gebruik ik een ubiquiti er-x-sfp als router. voor de ubiquiti Edge serie zijn kan en klare configuraties voor KPN voor te downloaden up het KPN forum:
https://forum.kpn.com/thu...p-v-de-experia-box-458609

de USG raad ik af icm KPN want doe kan je niet vlan aware krijgen aan de WAN kant zonder in de onderliggende configurtie files files te gaan rommelen, en dat is nog steeds niet betrouwbaar voor zover ik weet.
Pagina: 1