Geluiden van keyboard opnemen op laptop

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fausto1997
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 30-04-2021
Hallo allemaal,

Recentelijk heb ik een keyboard aangeschaft, een Fazley FKB 120. Hiermee wil ik graag twee dingen doen:

1. Muziek inspelen en opnemen naar mijn laptop, via bijvoorbeeld Audacity
2. MIDI inspelen en opnemen op een Digital Audio Workstation (bijvoorbeeld Ableton)

Hiervoor heb ik twee kabeltjes gekocht. De eerste bleek alleen te werken voor het inspelen van MIDI in een DAW (optie 2 dus), maar het liefste wilde ik ook gewoon losse geluiden kunnen opnemen met mijn piano, gewoon noten inspelen en die dan opnemen, optie 1 dus. Hier heb ik een jack-kabeltje voor gekocht, maar het is niet gelukt om het keyboardgeluid op te nemen.

Ik ben er zeker van dat ik de kabel in de juiste uitgang heb gestoken. Is er een speciaal stuurprogramma dat ik moet installeren of heb ik iets anders vergeten?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:28
Krijg je via die jackkabel wel geluid op bijvoorbeeld een koptelefoon?
Het is soms een gepruts om in Windows / Audacity de juiste interface te vinden waar het geluid op binnenkomt.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:10
Via USB kun je, zoals je al gemerkt hebt, MIDI gebruiken. Om het geluid zelf op te nemen heeft'ie niet écht een geschikte uitgang, maar zo je gebruik kunnen maken van de hoofdtelefoonuitgang. Als je die naar de line-in van je laptop stuurt (als je laptop die heeft), dan zou je daarmee een heel eind moeten komen als je voorzichtig bent met het volume van het keyboard. Daar zouden normaal gezien geen aparte stuurprogramms's voor nodig moeten zijn, al ga je wel een merkbare vertraging krijgen tussen het indrukken van de toets en het geluid uit je laptopspeaker. Daar kun je met ASIO4All omheen werken, maar ik zou eerst eens proberen om geluid te krijgen :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fausto1997
Dank allebei, voor jullie reactie. Zowel de USB als de jack hebben nog niet gewerkt. Ik zal de jackkabel eens proberen aan te sluiten op een koptelefoon. Maar daarvoor heb ik dus wel een koptelefoon met een jackuitgang? Ik weet niet of ik die heb. Een line-in op de laptop heb ik ook niet, dus ik zit nu een beetje vast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fausto1997
Inmiddels is het met de USB gelukt na wat gedoe in FL studio!