Kan ik mijn werkgeheugen lager klokken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jacob2006
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-04-2021
Hallo,

Ik heb een vraagje. Ik heb een schone pc build gemaakt en ik heb daarbij verschillende BSODs als ik mijn werkgeheugen een XMP geef. Nu vraag ik mij twee dingen af: Hoe kan ik checken of mijn werkgeheugen compatibel is met Ryzen? Ik zag dit namelijk in verschillende topics langskomen en ik heb geen idee waar dit kan. En 2: Kan ik mijn werkgeheugen lager klokken naar 3200 ipv 3600? Misschien dat dat zou werken.

Ik heb een AMD Ryzen 5 3600 met daarbij een Gigabyte B550M DS3H en voor het gemak de volledige naam van mijn werkgeheugen: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3600C18

Met vriendelijke groet,
Jacob2006

Alle reacties

• chemist13
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-10 18:57
Je kijkt gewoon op de website van de leverancier van je mobo bij de geheugen compatibiliteits lijst of je neemt geheugen wat bij tweakers met hetzelfde mobo goed werkt.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:07
Je kan in je bios zelf de snelheid instellen ja, kijk ook even in de handleiding van je moederbord welke 2 slots je het best kan gebruiken. Vaak wil het geheugen minder hard in de andere 2

Mechwarrior Online: Flapdrol

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:17
Hier hetzelfde probleem. Als ik het geheugen gewoon op de snelheid zet zonder xmp, werkt het wel gewoon goed, dus probeer dat een keer.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:33
Als je het geheugen handmatig gaat instellen buiten xmp om let er dan op dat je de spanning ook goed zet voor de hogere snelheden, dus richting 1.35V ipv de standaard 1.2V

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-09 23:15
Jacob2006 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 11:07:
Hallo,

Ik heb een vraagje. Ik heb een schone pc build gemaakt en ik heb daarbij verschillende BSODs als ik mijn werkgeheugen een XMP geef. Nu vraag ik mij twee dingen af: Hoe kan ik checken of mijn werkgeheugen compatibel is met Ryzen? Ik zag dit namelijk in verschillende topics langskomen en ik heb geen idee waar dit kan. En 2: Kan ik mijn werkgeheugen lager klokken naar 3200 ipv 3600? Misschien dat dat zou werken.

Ik heb een AMD Ryzen 5 3600 met daarbij een Gigabyte B550M DS3H en voor het gemak de volledige naam van mijn werkgeheugen: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3600C18

Met vriendelijke groet,
Jacob2006
Corsair icm Ryzen geeft vaker problemen dus kan mogelijk botsen.
Er zou ook geheugen zijn van Corsair wat wel werkt met Ryzen, deze hebben vaak een Z in hun typenummer.
Compatible geheugen staat vaak op de QLV.

Eens kijken of je ergens ander geheugen wat wel op QLV staat kan lenen?

• Jacob2006
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-04-2021
Dank allen!

Inderdaad zonder XMP is het gelukt, hij werkt gewoon prettig. Op de website van Gigabyte stond inderdaad dat hij niet compatibel was, dat is dan ook niet handig van mij uit. Maar het werkt gewoon zonder XMP dus ik vind het geen probleem, kan ik gewoon weer verder met installeren van alles. Nogmaals bedankt voor de hulp! 8)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:36
Tja, Corsair. Zolang er geen M2Z in het typenummer staat is de kans op instabiliteit groot met Ryzen.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:07
Je kan ook xmp enablen en dan handmatig de multiplier een paar tikken omlaag doen, naar 3200 oid.

"stock" is 2100 dacht ik, wat in games wel merkbaar kan zijn. Als je geen games speelt zal het minder uitmaken.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Pagina: 1