Vraag

• noostenb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:57
Beste medeforumleden, wat zien jullie als beste setup voor meerdere z-wave controllers?

Een kleine uitleg: ik draai Home Assistant op mijn Synology disk station met een Aeotec Zstick 5 USB controller en meerdere Fibaro devices (tussenstekkers, multisensors, raamsensor) en een MCO Home CO2 meter. Heel tevreden over de setup ben ik niet: ik mis de controle over de setup van het z-wave netwerk die ik bij Domoticz had. Zo heb ik nu het probleem dat de raamsensor meerdere keren in mijn netwerk voorkwam, en dat ik niet alle devices kan verwijderen.

Om de firmware van de Fibaro apparatuur te kunnen updaten heb ik een Home Center Liteop de kop getikt. En toen dacht ik: “dat biedt mogelijk ook andere perspectieven!”. Daarom bij deze mijn vraag: wat zien jullie als beste setup en warom?

Ik zie de volgende mogelijkheden:
  1. Home center lite na de firmwareupdate in een kast flikkeren tot ik opnieuw een firmware update wil doen. Voordeel: minder devices, minder gedoe. Nadeel: je moet alle devices van de zstick excluden, bij de home center includen, updaten en an alles weer terug zetten.
  2. Home Center Lite toevoegen als secondary controller. Voordelen: backup van de configuratie, geen gedoe met includen en excluden bij de firmwareupdates.
  3. Home Center Lite toevoegen als primary controller. Voordelen: mogelijk betere contole op het netwerk (want ik vermoed dat het netwerk beter beheersbaar is). Nadelen: de zstick kan ik overal mee naartoe nemen om devices te in-en excluden. Mogelijk nadeel omdat de Home center lite een zwave device is en geen zwave Plus device.
  4. De Aeotek Zstick in een hoek mikken en helemaal overstappen op de home center lite als z-wave gateway voor Home Assistant.
Wat zouden jullie doen / hebben julie gedaan en waarom?

[ Voor 1% gewijzigd door noostenb op 10-04-2021 10:41 . Reden: Typo’s ]