Één voeding, meerdere uitgangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trainz2009
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:51
Mijn vraag

Ik ben momenteel bezig om alle kabels netjes weg te werken. Ik heb drie externe HDD's die momenteel gevoed worden door drie losse sterkers met 12V 1.5A output. Het kost nogal veel ruimte al die stekkers.

Nu dacht ik, waarom kan er niet gewoon één blokje in het stopcontact met vervolgens drie uitgangen? Zoektocht op Tweakers en Google bracht mij naar de volgende pagina: http://www.jmsbeveiliging...2v-dc-2a-4-uitgangen.html

Nu is mijn vraag, kan ik dit product kopen voor mijn idee? Is het veilig? Of zijn er andere oplossingen die beter zijn?

Beste antwoord (via trainz2009 op 10-04-2021 16:00)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:21

M2M

medicijnman

De voeding die je gelinked hebt gaat het sowieso niet trekken. 12V 1.5A * 3 = 12V 4.5A, minimaal. Bovendien gok ik dat de data die op die schijven staat belangrijk is. Derhalve is het een goed idee om het zo te laten, denk ik.

Mocht je toch verder willen zou je de stekkers af kunnen knippen en de + lijnen en - lijnen samen solderen. Pak dan een fatsoenlijke 12V 10A voeding zodat je nog meer schijven bij kunt voegen op een later moment. Of je neemt zoiets: https://www.rembrandtelec...ail-for-domotica-voltage/

-_-

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:21

M2M

medicijnman

De voeding die je gelinked hebt gaat het sowieso niet trekken. 12V 1.5A * 3 = 12V 4.5A, minimaal. Bovendien gok ik dat de data die op die schijven staat belangrijk is. Derhalve is het een goed idee om het zo te laten, denk ik.

Mocht je toch verder willen zou je de stekkers af kunnen knippen en de + lijnen en - lijnen samen solderen. Pak dan een fatsoenlijke 12V 10A voeding zodat je nog meer schijven bij kunt voegen op een later moment. Of je neemt zoiets: https://www.rembrandtelec...ail-for-domotica-voltage/

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-05 20:37
@trainz2009:
Als je om je harddisks en je data geeft, voer je je plan niet uit: de gelinkte voeding is niet krachtig genoeg en kan zowel de opstartstromen als de continustromen van de harddisks niet leveren.
Ik zou de situatie origineel laten, dan leeft het allemaal het langst en blijft je data betrouwbaar opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je om je data geeft dan maakt het sowieso niet uit als die hdd's defect gaan ;)

Een voldoende krachtige variant van de gelinkte voeding zal prima werken hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20-03 20:01

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

@Aikon ik snap je niet helemaal, als je je data erg belangrijk vind, wil je toch juist niet dat de HDD kapot gaat, want dan is je data weg.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Hoiboy19 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 16:17:
@Aikon ik snap je niet helemaal, als je je data erg belangrijk vind, wil je toch juist niet dat de HDD kapot gaat, want dan is je data weg.
Als je om je data geeft is die data niet weg als een hardeschrijf kapot gaat, want dan heb je een goede backup (3-2-1 principe). Als de data niet de moeite waard was om een backup te maken kan het niet al te erg zijn als die data verloren gaat, 'if anything' heb je weer wat schrijfruimte wanneer je de vervangende hdd aansluit :)

Je wilt niet dat de hdd kapot gaat want dan moet je een vervanger kopen en geld uitgeven is niet echt een hobby ;)

Nou zullen de 1.5A voedingen iets overcapaciteit hebben, maar je zal een redelijke condensator moeten hebben om de pieken op te vangen. Op een 2A voeding zal dit sowieso niet gaan werken. Daarnaast is een veel nettere oplossing een NAS/storage met meerdere bays ipv dit soort prutswerk een beter idee natuurlijk.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hoiboy19 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 16:17:
Als je je data belangrijk vindt heb je, zoals @RGAT al aangeeft, een backup en zorgt een defecte hdd (of 3, op dezelfde locatie) niet voor dataverlies ;)

Maar een geschikte, goede 12v voeding sloopt je HDD's gelukkig niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Aikon op 10-04-2021 16:34 ]

Pagina: 1