Snelheidsverschil utp wall outlets

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieprutje
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-01-2022
Hi,

Wegens een kleine verbouwing heb ik de mogelijkheid op diverse plaatsen en vaste verbinding te leggen in huis.

Ik de meterkast heb ik een bureaumodel voor een 12poorts patchkastje geplaatst en naar de eettafel twee cat6 utp kabels gelegd en ook naar de tv 2.

Bij de eettafel haal ik op beide poorten m'n maximale internetsnelheid 250 mbit (ik wist zo snel niet hoe ik m'n lokale snelheid kon testen). Bij de tv bleef 1 poort hangen rond de 90 mbit. Ik las dat een incorrect aangesloten aderpaar hier de oorzaak van kon zijn (max dan 100mbit) dus ik heb een utp-tester gehaald waarmee ik alle aders heb gecontroleerd. Echter kwam het signaal van alle aders in de juiste volgorde door...

Is er nog een andere verklaring voor m'n lage snelheid op één poort mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Wat voor switch heb je? Dit riekt zomaar naar een 100mb poort ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-09 12:53

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Test je elk punt met hetzelfde apparaat (bijv laptop) zonder dat er verder iets tussen zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieprutje
Tnx voor de suggesties, ik testte inderdaad met dezelfde laptop & kabel naar de wall outlet en met dezelfde patchkabel via één poort in de router.

Zojuist voor de derde keer de utp tester eraan gehad en af en toe sloeg hij nu ader 7 over. Dan moet het toch een slecht contact van die ader zijn. Morgen de boel toch maar even open maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-09 12:53

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Klinkt inderdaar alsof het aan de kabel/connectors ligt.

Het kan bijv zomaar zijn dat een van de vrouwelijke aansluitingen ietwat scheve of te diepe pinnen heeft (vaak niet echt op het oog te zien). Heb ik al eens eerder meegemaakt.
Maar de kabbel even opnieuw patchen is het simpleste te proberen inderdaad.

[ Voor 8% gewijzigd door ErikRedbeard op 10-04-2021 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-10 21:14

M2M

medicijnman

overigens hebben de meeste TV's gewoon een 100Mbit aansluiting. En je moet hard je best doen om die 100Mbit ook nodig te hebben voor wat streamwerk.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieprutje
Vanmorgen toch eerst nog maar wat meer gaan testen. Blijkbaar was iedereen in de wijk aardig aan het gebruiken, want m'n snelheid naar buiten toe lag op alle 4 aansluitingen op max 50 mbit. Vervolgens heb ik een netwerktooltje (https://iperf.fr/) op een laptop direct aan de router gehangen (via gbit netwerkkaart), en een andere laptop de aansluitingen langsgelopen en een snelheidscheck laten doen naar de iperf server in de meterkast. Hieruit kwam op alle aansluitingen een maximale snelheid van zo'n 800 mbit en lijkt er dus toch niets aan de hand.

Ik blijf vandaag nog wel een aantal keer patchkabeltjes wisselen en testjes uitvoeren om te kijken of er nou echt sprake is van een achterblijvende snelheid op 1 vd 4 poorten voordat ik beslis om de boel weer los te halen en opnieuw aan te sluiten.

Heeft er iemand nog ervaring met een tooltje om eventueel de lengte van de aangesloten aders te meten vanuit de netwerkkaart? Dat zou kunnen helpen om te bepalen of het slechte contact bij de wall-outlet zit, of juist op het patchpaneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
koffieprutje schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 13:27:
Vanmorgen toch eerst nog maar wat meer gaan testen. Blijkbaar was iedereen in de wijk aardig aan het gebruiken, want m'n snelheid naar buiten toe lag op alle 4 aansluitingen op max 50 mbit. Vervolgens heb ik een netwerktooltje (https://iperf.fr/) op een laptop direct aan de router gehangen (via gbit netwerkkaart), en een andere laptop de aansluitingen langsgelopen en een snelheidscheck laten doen naar de iperf server in de meterkast. Hieruit kwam op alle aansluitingen een maximale snelheid van zo'n 800 mbit en lijkt er dus toch niets aan de hand.

Ik blijf vandaag nog wel een aantal keer patchkabeltjes wisselen en testjes uitvoeren om te kijken of er nou echt sprake is van een achterblijvende snelheid op 1 vd 4 poorten voordat ik beslis om de boel weer los te halen en opnieuw aan te sluiten.

Heeft er iemand nog ervaring met een tooltje om eventueel de lengte van de aangesloten aders te meten vanuit de netwerkkaart? Dat zou kunnen helpen om te bepalen of het slechte contact bij de wall-outlet zit, of juist op het patchpaneel.
Dit kan niet met je netwerkkaart. Er zijn meters (kabeltesters) te krijgen welke dit aangeven. Je hebt de hele dure van fluke, voor o.a. Netwerk certificeringen, maar ook gewoon relatief goedkope apparaatjes van bijv. Blackbox die de afstand meten, en aangeven aan welke kant het zit.

Misschien bij een mede tweaker te leen? Als je in de buurt van nieuw vennep woont kom je hem maar halen 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Koekstra schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 13:31:
[...]

Dit kan niet met je netwerkkaart. Er zijn meters (kabeltesters) te krijgen welke dit aangeven. Je hebt de hele dure van fluke, voor o.a. Netwerk certificeringen, maar ook gewoon relatief goedkope apparaatjes van bijv. Blackbox die de afstand meten, en aangeven aan welke kant het zit.

Misschien bij een mede tweaker te leen? Als je in de buurt van nieuw vennep woont kom je hem maar halen 😬
Hmmz, 't is ongetwijfeld minder wetenschappelijk verantwoord, maar Realtek heeft een diagnose programma waarin ook de lengte van de individuele aderparen geschat wordt. Zo heb ik wel eens een aderbreuk kunnen vaststellen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:13

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Kun je geen lokale speedtest doen, zonder internet?

Je switch (en PC) zouden ook moeten aangeven of de link speed 100mbit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieprutje
Accretion schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 14:25:
Kun je geen lokale speedtest doen, zonder internet?
Dat doe ik inderdaad met iPerf.
Koekstra schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 13:31:
[...]
Dat wordt helaas even te ver, maar goed te weten dat die er zijn, ik ga even rondvragen.
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 14:16:
[...]

Hmmz, 't is ongetwijfeld minder wetenschappelijk verantwoord, maar Realtek heeft een diagnose programma waarin ook de lengte van de individuele aderparen geschat wordt. Zo heb ik wel eens een aderbreuk kunnen vaststellen
Ook de realtek tool ga ik even opsnorren. Wordt vervolgd _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Waarom moeilijk doen?

Je kan gewoon de link snelheid van je netwerk adapter bekijken via taakbeheer. Als die op 100mbs staat of 1gb, Dan weet je gelijk of het werkt of niet.
Pagina: 1