Unifi Access -> RPi GPIO

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad4NL
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-09 15:12
Hi allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren op een hobby projectje waarbij ik Unifi Access wil gebruiken om de voordeur te ontgrendelen. Nu is het zo dat ik geen magnetisch slot heb maar slechts een simpele Nuki + Nuki Bridge waar vanzelfsprekend geen integratie mee is.

Om een "koppeling" te maken zat ik er aan te denken de output relay van de Access Hub aan te sluiten op de GPIO pinnen van een RPi 3B+. Echter, in de specs van de Access Hub zie ik dat het om een 12V/1A uitgang gaat (https://dl.ubnt.com/ds/ua-ds.pdf) terwijl de Pi volgens mij max 3V mag hebben.

Nu ben ik redelijk bedreven in software, maar met hardware/electronica heb ik weinig tot geen ervaring.

Mijn vraag aan jullie is:

- Is dit verstandig?
- En zo ja: hoe kan ik dit het beste aanvliegen? Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik de output relay kan aansluiten op de Pi?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 11:35

SA007

Moderator Tweaking
Zo te zien is het maximaal 30V maximaal 1A, dus de 3.3v 0.5mA die je moet schakelen voor raspi zou geen probleem moeten zijn voor het Dry relay,

Bij het powered relay zal je iets meer nodig hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door SA007 op 09-04-2021 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QempZoR
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:02
Een interessant idee/project. Ben je hier inmiddels al verder mee?

Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-09 21:38
Technisch werkt dat, of dat securitytechnisch ook zo'n strak plan is?

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad4NL
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-09 15:12
QempZoR schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 20:32:
Een interessant idee/project. Ben je hier inmiddels al verder mee?
Na lang wikken en wegen heb ik toch besloten dit project weer op te pakken. Ik ben inmiddels een paar stappen verder:

- De UA-Hub opgangen nabij de patchkast
- Een RPi 3 geinstalleerd
- De UA-Hub DRY uitgangen aangesloten op de RPi GPIO pinnen (3.3v en GPIO 26)
- Een script geschreven die GPIO 26 monitor. Bij een "high" detectie stuurt het script de Nuki HTTP API aan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d_msrADgSHu2noYDS9jCseWhCaI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4GVYfWixQRCfXIIczV4QCaZ0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oXGUd8gJT7EZFuKuYfFonALhMGE=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/i58xWTt4lXMAPuOzUNVjgwQp.gif?f=fotoalbum_tile

De volgende stap is de bestaande deurbel vervangen door de UA Pro reader. Dit betekend dat de bestaande kabel vervangen dient te worden door een netwerkkabel. To be continued..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:54

robertwebbe

Robert Webbe

@Ad4NL Ik ben heel benieuwd of je nog nieuwe ervaringen kunt delen na een aantal maanden in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 22:23
robertwebbe schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:52:
@Ad4NL Ik ben heel benieuwd of je nog nieuwe ervaringen kunt delen na een aantal maanden in gebruik.
Idem hier @Ad4NL ook erg benieuwd. Vandaag mijn starters kit binnen gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:54

robertwebbe

Robert Webbe

En natuurlijk ben ik ook benieuwd naar jouw ervaringen @Xmoo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
Als eerste stap heb ik de volgende artikelen aangeschaft:
  • Access Starter Kit
  • EdgePoint PoE Injector, 54V 80W
Huidige netwerk bestaat uit:
  • UDM Pro SE
  • Switch 24 PoE
  • 3x Nano HD
  • Doorbell G4
  • 2x Camera G4 Bullet
  • Camera G3 Instant
Access Starter Kit is binnen maar nu even wachten op de PoE Injector. Hoopte dat ik het werkend kon krijgen met 802.3af en of at maar het moet dus bt zijn. 802.3bt Zijn best prijzig, vooral als je het maar voor één port nodig hebt. Ik verwacht de PoE Injector morgen binnen te krijgen. Ondertussen aan het zoeken naar een slot die hiermee kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QempZoR
Xmoo schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:33:
Als eerste stap heb ik de volgende artikelen aangeschaft:
  • Access Starter Kit
  • EdgePoint PoE Injector, 54V 80W
Huidige netwerk bestaat uit:
  • UDM Pro SE
  • Switch 24 PoE
  • 3x Nano HD
  • Doorbell G4
  • 2x Camera G4 Bullet
  • Camera G3 Instant
Access Starter Kit is binnen maar nu even wachten op de PoE Injector. Hoopte dat ik het werkend kon krijgen met 802.3af en of at maar het moet dus bt zijn. 802.3bt Zijn best prijzig, vooral als je het maar voor één port nodig hebt. Ik verwacht de PoE Injector morgen binnen te krijgen. Ondertussen aan het zoeken naar een slot die hiermee kan werken.
Ah ik ben benieuwd! Ik meen ergens gelezen te hebben dat PoE AT ook zou werken (AF iig niet)
PoE AT zou moeten kunnen, afhankelijk van wat je nog meer aan de Access hub hangt (Motion sensors 12v, relais, G3 flex)

Zou je (als je een PoE AT switch hebt, dit is willen testen?)

Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
QempZoR schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 12:58:
[...]

Ah ik ben benieuwd! Ik meen ergens gelezen te hebben dat PoE AT ook zou werken (AF iig niet)
PoE AT zou moeten kunnen, afhankelijk van wat je nog meer aan de Access hub hangt (Motion sensors 12v, relais, G3 flex)

Zou je (als je een PoE AT switch hebt, dit is willen testen?)
Daar zat ik toevallig al aan te denken. In vele voorbeelden hebben ze zo'n G3 Flex eraan gekoppeld. Ga ik bijvoorbeeld niet doen. Mijn eerste test mogelijkheid is pas morgen, dan komt de PoE Injector toch binnen. Maar ik zal ook eens op de UDM Pro SE en Switch 24 PoE proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QempZoR
Ja inderdaad. De SE heeft volgens mij alleen PoE AF. De Switch 24 PoE heeft sowieso AT.. ik ben benieuwd! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
QempZoR schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:30:
Ja inderdaad. De SE heeft volgens mij alleen PoE AF. De Switch 24 PoE heeft sowieso AT.. ik ben benieuwd! :D
UDM PRO SE
( 8 ) GbE RJ45 ports, including (6) 802.3af PoE and (2) 802.3at PoE+ LAN ports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QempZoR
Ah ik zie het; hebben ze het design toch iets aangepast tov de Early Access editie (die had alleen 8x af)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
QempZoR schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 14:24:
Ah ik zie het; hebben ze het design toch iets aangepast tov de Early Access editie (die had alleen 8x af)
Nee dat is gelijk gebleven want ik heb mijne ook vanaf de Early Access editie. Port 1 en 2 zijn POE+,
Afbeeldingslocatie: https://mohammad.moghtader.net/wp-content/uploads/2022/03/PoE.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
Zojuist ook een slot besteld https://www.portacon.nl/w...dsstroom-12v-met-geheugen

Komt hopelijk morgen ook binnen. Kan ik gelijk alles inbouwen en testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
Toevallig had ik nog een Netgear FS728TPv2 liggen. Als ik mij goed kan herinneren, is dit een 802.3af switch. Dus daarmee lijkt het ook allemaal te werken. Ik ga nu een test configuratie doen, om het morgen met de bestelde hardware te testen en in te bouwen.

Afbeeldingslocatie: https://mohammad.moghtader.net/wp-content/uploads/2022/03/3BF4DEFE-C2C5-477D-A535-9B400D46A7B5-scaled.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-09 21:08

JayPe

Ondertitel

Die 'HUB' heeft dus een ingang ( PoE++ 'zegt men'), maar je hoeft de UA-Pro (nfc lezer met schermpje) en de UA-LITE (domme nfc lezer) dus niet perse aan de HUB zelf te hangen.
Hier op kantoor meerdere Unifi switches met PoE+ poorten, maar nergens één met PoE++.

Ik vermoed/hoop dat, als ik verder niets aan de HUB zelf aansluit, maar de UA-Pro en UA-Lite gewoon op een eigen PoE+ poort hang, dat de HUB 't dan ook wel zonder PoE++ kan.

(ik zie in Idle een verbruik van krap 8 Watt door de HUB met UA-Lite, en nog geen 1,5 Watt door de UA-Pro (op een eigen poort op een USW-24-PoE)

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QempZoR
JayPe schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 16:03:
Die 'HUB' heeft dus een ingang ( PoE++ 'zegt men'), maar je hoeft de UA-Pro (nfc lezer met schermpje) en de UA-LITE (domme nfc lezer) dus niet perse aan de HUB zelf te hangen.
Hier op kantoor meerdere Unifi switches met PoE+ poorten, maar nergens één met PoE++.

Ik vermoed/hoop dat, als ik verder niets aan de HUB zelf aansluit, maar de UA-Pro en UA-Lite gewoon op een eigen PoE+ poort hang, dat de HUB 't dan ook wel zonder PoE++ kan.

(ik zie in Idle een verbruik van krap 8 Watt door de HUB met UA-Lite, en nog geen 1,5 Watt door de UA-Pro (op een eigen poort op een USW-24-PoE)
Het schijnt zo te zijn dat de UAHub ook kan worden voorzien van stroom via PoE+, Edit: Zie post hierboven, dat werkt dus (zonder Unifi G3 Flex) dan heb je uiteraard wel een beperkt PoE budget en kan je dus waarschijnlijk geen PoE camera via de UA Hub meer aansturen.

De Readers aansluiten op een PoE+ poort van een switch gaat niet werken. Die moeten worden aangesloten op de PoE poorten van de UAHub

[ Voor 3% gewijzigd door QempZoR op 02-06-2022 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-09 21:08

JayPe

Ondertitel

QempZoR schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 16:16:
[...]
De Readers aansluiten op een PoE+ poort van een switch gaat niet werken. Die moeten worden aangesloten op de PoE poorten van de UAHub
Ik wilde eerst iets zeggen over ' dat dat wel degelijk kan', maar nee, hoewel de UA readers het dus prima 'lijken' te doen op een PoE+ aansluiting, ze functioneren niet als je er een card langs swiped.

De UA readers ( UA-Pro of UA-Lite ) moeten dus gewoon direct op de hub aangesloten worden om daadwerkelijk de deur te kunnen ontgrendelen.

Aanvullende vraag die daaruit volgt:
We hebben op ons bedrijf ook een achteruitgang. Voor de aanwezigheidsregistratie wilde ik eigenlijk een UA-Lite plaatsen, enkel voor de EXIT registratie; de deur gaat gewoon met een klink open.
Maar daarvoor moet ik 'dus' een complete extra UA-hub plaatsen, want registratie van een swipe via reader die ' gewoon ' in het netwerk hangt, werkt niet?

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Pagina: 1