Firefox op Android: Geen push

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik gebruik al tijden Firefox op Android, maar met Tweakers krijg ik nooit de vraag om notificaties toe te staan. Daardoor werkt het natuurlijk ook niet. Op de desktop (ook met Firefox) werkt dit wel.. Heel raar.

Weet iemand misschien of dit bekend is, of doe ik misschien wat fout? Ik heb het op meerdere toestellen geprobeerd, met Android 9, 10 en 11.

Ik heb ook al uitgebreid gegoogled maar ik zie er niks over. Wel zie ik op de de pagina van Mozilla zelf dat het op zich wel ondersteund wordt: https://support.mozilla.o...ush-notifications-firefox
Firefox for Android uses a combination of the Mozilla Web Push service and Google’s Cloud Messaging platform to deliver notifications to Firefox for Android.
De Tweakers instelling "Ontvang pushnotificaties in de browser" staat uiteraard ook aan. Ook heb ik geprobeerd deze uit/aan te zetten. Op de PC krijg ik dan een melding dat ze geactiveerd zijn, maar op mobiel niet.

[ Voor 52% gewijzigd door GekkePrutser op 09-04-2021 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09 21:10

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je ook op Android toestemming gegeven dat Firefox notificaties mag tonen?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Hero of Time schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 21:55:
Heb je ook op Android toestemming gegeven dat Firefox notificaties mag tonen?
Yes heb ik gedaan! Daar ligt het niet aan helaas.

PS Gebruik je zelf ook firefox?

[ Voor 6% gewijzigd door GekkePrutser op 09-04-2021 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

En wat zie je als je op het 'hamburger'-icoontje op Tweakers drukt en dan op het belletje? Daar zou helemaal onderaan "Ontvang pushnotificaties in de browser" moeten staan met een aan/uitknop.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Yorinn schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 00:06:
En wat zie je als je op het 'hamburger'-icoontje op Tweakers drukt en dan op het belletje? Daar zou helemaal onderaan "Ontvang pushnotificaties in de browser" moeten staan met een aan/uitknop.
Yep dat staat er, en als ik het aan/uit zet gebeurt er niks. Ook geen vraag om het toe te staan zoals op de desktop gebeurt (de eerste keer dan!).

Op de desktop krijg ik dan een notificatie die zegt dat ze aan staan.

[ Voor 8% gewijzigd door GekkePrutser op 10-04-2021 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Dan weet ik het verder ook niet. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Yorinn schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 00:15:
Dan weet ik het verder ook niet. :P
Werkt het bij jou wel in Firefox? Daar ben ik vooral benieuwd naar. Ik heb het nu op 3 telefoons geprobeerd en het werkt nergens, dus ik ben heel benieuwd of het met iemand anders wel werkt :) Firefox op Android dus!

Met andere woorden: Is het iets wat ik zelf kan oplossen door verder te zoeken of is het iets dat ik als bug bij Mozilla aan moet melden :) Of bij Tweakers misschien; ik weet dat Firefox op iOS geen notificaties aan kan ivm beperkingen van het platform. Daarom vraag ik me af of hij Android misschien toevallig niet ziet als iOS en daardoor gewoon geen notificaties aanbiedt.

Maar bedankt voor de suggestie in elk geval!

[ Voor 37% gewijzigd door GekkePrutser op 10-04-2021 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Heb je ook geen roze balk onderin staan met "Je hebt in je huidige browser pushnotificaties geblokkeerd."? Want dan zou het op een browserissue wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Instellingen -> Websitemachtigingen -> Notificatie -> Vragen om toestemming
Instellingen -> Websitemachtigingen -> Uitzonderingen

Wat staat daar? Tweakers zou buiten de uitzonderingen moeten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Yorinn schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 00:24:
Instellingen -> Websitemachtigingen -> Notificatie -> Vragen om toestemming
Instellingen -> Websitemachtigingen -> Uitzonderingen

Wat staat daar? Tweakers zou buiten de uitzonderingen moeten vallen.
Dit staat inderdaad op vragen op toestemming (niet geblokkeerd), en ik heb geen uitzonderingen ingesteld.

En nee ik heb niet zo'n balk :'(

Die dingen had ik trouwens al nagelopen! Dit probleem speelt al heel lang (sinds ik overging op Firefox op de mobiel) en ik heb het op 3 mobieltjes tegelijk, die ik allemaal vanaf 0 heb ingesteld. Ik heb het op geen enkel Android apparaat aan de praat gekregen (in firefox tenminste, in Chrome werkt het wel). Ik denk eigenlijk niet dat het een instellingen issue is, vandaar dat ik het hier ook in het bug topic postte.

Ik ben echt heel benieuwd of het voor iemand anders wel werkt in Firefox op Android :)

[ Voor 4% gewijzigd door GekkePrutser op 10-04-2021 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Ik wil het wel even testen, heb Firefox op Android en heb push notificaties aangezet. Dus als je mij even wil taggen @GekkePrutser zie ik of het wel of niet werkt.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
XWB schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 00:39:
Ik wil het wel even testen, heb Firefox op Android en heb push notificaties aangezet. Dus als je mij even wil taggen @GekkePrutser zie ik of het wel of niet werkt.
Bedankt @XWB

Kreeg je trouwens ook de vraag van FF om de notificaties van Tweakers toe te staan? Want daat loopt het bij mij al mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Die vraag kreeg ik niet en het werkt dus inderdaad niet, dus er lijkt wel degelijk een verschil te zijn tussen de Android en desktop versie. Of het is een restrictie in Android.

Dit zullen we moeten onderzoeken :)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
XWB schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 00:44:
Die vraag kreeg ik niet en het werkt dus inderdaad niet, dus er lijkt wel degelijk een verschil te zijn tussen de Android en desktop versie. Of het is een restrictie in Android.

Dit zullen we moeten onderzoeken :)
Bedankt! Ik zie nu dat je devver bent dus bedankt dat je er uberhaupt mee bezig bent op dit late uur _/-\o_

Volgens die link van de Mozilla pagina zou het moeten werken met elke site (de beperking dat het alleen op Mozilla sites werkt zit hem alleen op iOS). Maar het zal wel wat ingewikkelds zijn denk ik.

Heel erg bedankt voor het kijken in elk geval!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

GekkePrutser schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 00:40:
[...]

Bedankt @XWB

Kreeg je trouwens ook de vraag van FF om de notificaties van Tweakers toe te staan? Want daat loopt het bij mij al mis.
Net ook getest, en die vraag kreeg ik in ieder geval wel, maar verder geen testnotificatie. Dit moeten we verder onderzoeken denk ik (te beginnen met kijken of de registratie bij ons serverside wel doorkomt).

[ Voor 8% gewijzigd door crisp op 10-04-2021 00:49 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheodoorDG
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Ik heb ook geen notificaties in mijn Firefox for Android.

Ik zie de volgende foutmelding in de console:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Volgens mij is het juist wel de bedoeling dat tweakers.net bij de uitzonderingen staat bij 'Instellingen -> Websitemachtigingen -> Uitzonderingen' zodra je de notificaties hebt toegestaan. Je kunt dan de instelling voor notificaties ook wijzigen via het slotje in de adresbalk indien je op tweakers.net bent. Uitzondering veranderen in de adresbalk werkt niet op gathering.tweakers.net, maar dat lijkt me vanzelfsprekend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

TheodoorDG schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 14:35:

***members only***

Volgens mij is het juist wel de bedoeling dat tweakers.net bij de uitzonderingen staat bij 'Instellingen -> Websitemachtigingen -> Uitzonderingen' zodra je de notificaties hebt toegestaan. Je kunt dan de instelling voor notificaties ook wijzigen via het slotje in de adresbalk indien je op tweakers.net bent. Uitzondering veranderen in de adresbalk werkt niet op gathering.tweakers.net, maar dat lijkt me vanzelfsprekend.
Die subscription=null lijkt me sowieso niet goed, dus dat is wel een goede pointer

Verder kan het ook zijn dat we tegen deze bug/issue aanlopen: https://github.com/web-push-libs/web-push-php/issues/108

Ik ga hier in ieder geval een ticket voor maken; dit kost helaas iets teveel tijd om even tussendoor uit te zoeken...

Intentionally left blank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• watcher46
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15-09 13:55

watcher46

Devver
TheodoorDG schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 14:35:

***members only***

Ik ben hier deze week nog even mee bezig geweest. Blijkt dat er sowieso een bug in Firefox for Android zit.
Zie hier de bug-report: https://github.com/mozilla-mobile/fenix/issues/19152
Hier het stack overflow draadje: https://stackoverflow.com...ls-on-firefox-for-android

Kortom, ik ga er nu even geen tijd meer in steken, maar hou het bugreport op de voet bij en ga weer even testen zodra er wat veranderd aan de kant van Firefox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Bedankt, en ja begrijpelijk.

Ik moet ook zeggen dat ik nog nooit een werkende push notificatie heb gezien in firefox op Android, van welke site dan ook. Maar ik dacht dat dat kwam doordat ik altijd push notificaties weiger op zowat elke site :) Alleen op tweakers heb ik het aan staan, ook op de desktop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Inmiddels lijkt het probleem inderdaad gefixt in Firefox.. Als ik het test met deze site: https://www.bennish.net/web-notifications.html werkt het nu. Het was een probleem met twee componenten gebleken namelijk (de website zelf en de browser). Maar de browser doet het nu.

Zou het mogelijk zijn om hier voor Tweakers eens naar te kijken?

[ Voor 21% gewijzigd door GekkePrutser op 18-01-2022 04:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devilkin
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:43
@watcher46 is er een kans dat dit wordt gefixed? Heb dit probleem ook op de laatste ff nightly op android.

Artificial Intelligence is no match for Natural Stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-09 15:56
Is hier al meer bekend over? Heb zojuist weer Firefox for Android geïnstalleerd maar de pushmeldingen werken helaas nog steeds niet. Dit is letterlijk het enige ding wat me er al een jaar van weerhoudt om niet permanent over te stappen op Firefox.

Edit: excuus, ik had wat meer moeten doorklikken. Issue staat nog steeds open bij Mozilla dus Tweakers kan hier ook niets aan doen.

[ Voor 28% gewijzigd door kwon op 27-09-2022 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
kwon schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:43:
Is hier al meer bekend over? Heb zojuist weer Firefox for Android geïnstalleerd maar de pushmeldingen werken helaas nog steeds niet. Dit is letterlijk het enige ding wat me er al een jaar van weerhoudt om niet permanent over te stappen op Firefox.

Edit: excuus, ik had wat meer moeten doorklikken. Issue staat nog steeds open bij Mozilla dus Tweakers kan hier ook niets aan doen.
Dat issue is volgens mij wel gefixt maar alleen niet afgemeld. Als ik het probeer met die link die ik gaf, werkt het nu gewoon. Alleen nog niet met Tweakers. Kan jij het ook eens proberen?

Dit is de link: https://www.bennish.net/web-notifications.html

Je moet eerst authorise drukken, dan krijg je een vraag van firefox of deze site push mag sturen. En dan met show of show in 5 seconden kan je het proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
GekkePrutser schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 23:46:
[...]

Dat issue is volgens mij wel gefixt maar alleen niet afgemeld. Als ik het probeer met die link die ik gaf, werkt het nu gewoon. Alleen nog niet met Tweakers. Kan jij het ook eens proberen?

Dit is de link: https://www.bennish.net/web-notifications.html

Je moet eerst authorise drukken, dan krijg je een vraag van firefox of deze site push mag sturen. En dan met show of show in 5 seconden kan je het proberen.
Zat van de week toevallig te zoeken waarom tweakers push op android in firefox niet werkt. Kwam ik dit topic tegen :)

Die bovenstaande link werkt bij mij trouwens wel. Ik krijg netjes de popup om ze toe te staan en vervolgens ook de notificaties. Ligt dus echt aan Tweakers lijkt me en niet aan Firefox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:33
Ik krijg in ieder geval wel popups voor wat betreft notificaties/meldingen van andere sites met Firefox de laatste tijd. Ik gebruik Firefox en Via, beiden werken niet met notificaties dus heb ik ook nog Samsung browser geïnstalleerd. Daar krijg ik dan een push notificatie van, vervolgens open ik of Firefox of Via en swipe de pushmelding van Samsung handmatig weg. First World problems ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Flappie schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 20:40:
[...]

Zat van de week toevallig te zoeken waarom tweakers push op android in firefox niet werkt. Kwam ik dit topic tegen :)

Die bovenstaande link werkt bij mij trouwens wel. Ik krijg netjes de popup om ze toe te staan en vervolgens ook de notificaties. Ligt dus echt aan Tweakers lijkt me en niet aan Firefox.
Ja precies, het heeft een tijd geen prioriteit gehad omdat er inderdaad echt wat stuk was in Firefox.

Maar dat is allang gefixt en Tweakers nog steeds niet :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Dagion schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 20:59:
Ik krijg in ieder geval wel popups voor wat betreft notificaties/meldingen van andere sites met Firefox de laatste tijd. Ik gebruik Firefox en Via, beiden werken niet met notificaties dus heb ik ook nog Samsung browser geïnstalleerd. Daar krijg ik dan een push notificatie van, vervolgens open ik of Firefox of Via en swipe de pushmelding van Samsung handmatig weg. First World problems ;)
Dat kan, maar ik gebruik liever geen andere browser ivm privacy. Is het een first world problem? Tja dat wel maar van een tech site verwacht ik toch wel meer aandacht. Wel goed om te zien dat dit topic weer een beetje onder de aandacht komt. Hopelijk wordt het toch nog een keer opgelost.

[ Voor 16% gewijzigd door GekkePrutser op 21-03-2023 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ik heb er even naar gekeken.

Het probleem is dat we niks zouden hoeven doen om dit werkend te krijgen. We gebruiken de de facto standaard bibliotheek voor php die ook 'gewoon' werkte toen Edge ondersteuning kreeg voor webpush.

Er wordt correct een push notificatie gestuurd (o.a. de bevestigingsmelding), maar die wordt blijkbaar door Mozilla geweigerd met een "413 Payload Too Large"

De door ons gebruikte webpush library doet 'auto padding' en vult het om beveiligingsredenen de 'payload' aan tot 3052 bytes. Dan kan iemand die onverhoopt meekijkt niet a.d.h.v. de grootte kan herkennen wat er is verzonden.

Maar dat is alsnog kleiner dan de maximale waarde die de specificatie geeft:
Push services might need to limit the size and number of stored push
messages to avoid overloading. To limit the size of messages, the
push service MAY return a 413 (Payload Too Large) status code
[RFC7231] in response to requests that include an entity body that is
too large. Push services MUST NOT return a 413 status code in
responses to an entity body that is 4096 bytes or less in size.
Na net even op die melding gezocht te hebben zijn er blijkbaar hier en daar wat bugreports op open source projecten die ook webpush gebruiken en dit tegenkwamen, en de workaround was dan om die 'padding' uit te zetten of de "padding lengte" verkleinen. Al dan niet alleen voor firefox mobile.

Al met al vind ik het wel onhandig dat we gewoon voldoen aan de specificatie, maar door beperkingen van Firefox Mobile nou gedwongen worden om daar van af te wijken en/of speciaal gedrag voor toe te voegen :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ik heb een workaround toegevoegd, dus hopelijk werkt het nu dan wel (wellicht op enkele heel lange berichten na, maar vziw versturen we die toch al niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
ACM schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:58:
Ik heb een workaround toegevoegd, dus hopelijk werkt het nu dan wel (wellicht op enkele heel lange berichten na, maar vziw versturen we die toch al niet).
Bedankt!! Ik kreeg meteen een push notificatie <3

Het is inderdaad raar dat ze niet goed voldoen aan de standaard :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilkin
Het werkt! ❤️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HakanX
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-09 20:23
@devilkin @GekkePrutser hebben jullie nog iets moeten doen hiervoor? Ik heb melding voor Firefox aanstaan en ook Tweakers.net staat op toegestaan. Moet ik nog ergens op de website iets aanklikken? Op de Desktop komen ze wel binnen (al begin ik daar alle meldingen van andere sites nu ze in Windows zelf komen wel irritant te vinden, vooral als je aan het chatten bent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

@HakanX grote kans dat jouw registratie uiteindelijk nooit is verwerkt omdat je tegenwoordig een actieve handeling in je browser moet doen voor ie ook maar iets toestaat. En ze weten helaas niet dat je dat in een andere browser al hebt gedaan.

Toen ik de functionaliteit testte was dat door de toggle even uit en weer aan te zetten in de notifacties-menu van tweakers zelf.

[ Voor 10% gewijzigd door ACM op 11-04-2023 21:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devilkin
@HakanX Ik heb de notificaties uitgezet, weer aangezet en dan naar de hoofdpagina gesurfed. Dan kreeg ik een request van Firefox, en sindsdien werkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HakanX
ACM schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:07:
@HakanX grote kans dat jouw registratie uiteindelijk nooit is verwerkt omdat je tegenwoordig een actieve handeling in je browser moet doen voor ie ook maar iets toestaat. En ze weten helaas niet dat je dat in een andere browser al hebt gedaan.

Toen ik de functionaliteit testte was dat door de toggle even uit en weer aan te zetten in de notifacties-menu van tweakers zelf.
Op de mobiele site volgt de toggle de instelling zoals ik die op de desktop doe. Heb ook alle custom css uitgezet om een bug daarmee uit te sluiten. Maar zowel aanzetten als uitzetten werkt niet, na een refresh van de pagina staat die weer zoals ik het op de desktop heb staan. Aan uit daarzetten zie ik weer terug op de mobiele site. Wat de mobiele site wel goed ziet is dat als ik in de browser meldingen uitzet, staat daar wel een waarschuwingstekst voor, het wordt direct herkend.

EDIT: ADDBLOCK :X :X ter informatie uBlock welke ik zowel op de desktop als mobiele Firefox draai met dezelfde instellingen, breekt dus wel push op mobiel, maar niet op desktop.

[ Voor 8% gewijzigd door HakanX op 11-04-2023 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
HakanX schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 22:10:
[...]
EDIT: ADDBLOCK :X :X ter informatie uBlock welke ik zowel op de desktop als mobiele Firefox draai met dezelfde instellingen, breekt dus wel push op mobiel, maar niet op desktop.
Vreemd, uBlock Origin heb ik ook en daar werkt het bij mij gewoon mee. Heb destijds wel geprobeerd hem uit te zetten overigens, toen het nog niet werkte. Misschien moet je dat eenmalig doen om het te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HakanX
GekkePrutser schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 23:02:
[...]

Vreemd, uBlock Origin heb ik ook en daar werkt het bij mij gewoon mee. Heb destijds wel geprobeerd hem uit te zetten overigens, toen het nog niet werkte. Misschien moet je dat eenmalig doen om het te laten werken.
Ja eenmalig inderdaad dat is het. Net dat registratie gedeelte wordt geblokkeerd. Lijkt me per design aangezien veel spam en mallware sites misbruik van notificaties maken.
Pagina: 1