Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conhen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-09 16:33

conhen

Anti-Wappie

Topicstarter
Er is veel te doen geweest over ReFS, maar in deze documentatie:
https://www.amorales.org/...profile-disks-better.html
wordt geadviseerd ReFS te gebruiken als storage voor UPD (FSLogix) bestanden.
Nu heb ik een testomgeving gebouwd op Hyper-V (had ik nog geen ervaring mee, alleen met VSPhere) waarop een DC en een RDS is geconfigureerd die gebruik maakt van FSLogix Containers (VHDX). Alle Storage is lokaal (dus geen SAN of NAS).

Als ik optimaal gebruik wil maken van de lokale RAID5 setup (hardware controlled) welke drives kan ik dan het best inrichten met ReFS?

- De storage op mijn Hyper-V host waar de VHDX bestanden van mijn VM's worden opgeslagen?
- De storage in mijn DC (annex fileserver) waar de FSLogix containers worden opgeslagen?
- Allebei?

Beste antwoord (via conhen op 12-04-2021 15:10)

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 16:16
En ik zou nooit adviseren om een domain controller ook als file server te gebruiken. In jouw geval komt het dus neer op de volgende setup:

- Hyper-V server: OS-partitie met NTFS, data-partitie waar de VM's op staan met ReFS
- VM domain controller: VHDX voor het OS formatteren met NTFS
- VM file server: VHDX voor het OS formatteren met NTFS, VHDX voor normale data formatteren met NTFS, VHDX voor UPD's formatteren met ReFS
- VM remote desktop server: VHDX voor het OS formatteren met NTFS

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:21

nelizmastr

Goed wies kapot

ReFS wordt aanbevolen voor zowel Hyper-V als voor FSLogix UPD’s dus dan is het antwoord volgens Microsoft inderdaad beide.

Let wel dat je je file server deel waar geen UPD’s komen niet van ReFS voorziet. Daar is het dan weer de bedoeling om NTFS te gebruiken. Kan dus zijn dat je meerdere disken aan moet maken met aparte file systems.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Linke Loe
En ik zou nooit adviseren om een domain controller ook als file server te gebruiken. In jouw geval komt het dus neer op de volgende setup:

- Hyper-V server: OS-partitie met NTFS, data-partitie waar de VM's op staan met ReFS
- VM file server: VHDX voor het OS formatteren met NTFS, VHDX voor normale data formatteren met NTFS, VHDX voor UPD's formatteren met ReFS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:57
Linke Loe schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 10:58:

testomgeving, dan mag je wat mij betreft die DC als fileserver neerzetten als het voor in je eigen lab is.

productie uiteraard niet

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:33

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

conhen schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 21:11:
Nu heb ik een testomgeving gebouwd op Hyper-V (had ik nog geen ervaring mee, alleen met VSPhere) waarop een DC en een RDS is geconfigureerd die gebruik maakt van FSLogix Containers (VHDX).
Wat wil je exact gaan testen?

Er zijn een aantal workloads die beter performen met ReFs, en workloads die beter performen met NTFS als filesystem. ReFs is sneller in het aanmaken en expanden van een disk-file. Als dat géén onderdeel van je test is, boeit het al veel minder wat het onderliggende filesystem is.

In het algemeen legt Linke Loe in "ReFS voor VHDX bestanden" eigenlijk wel uit, hoe eea conform best practices ingericht kan worden. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadream
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 20:20
Wij hebben in onze VMware omgeving een aparte FSLogix server draaien waarvan de D schijf, waar de VHDX profielen op staan, geformatteerd is met ReFS. Werkt verder prima.
Ook op onze fysieke Veeam backup server zijn de schijven waar de backups op komen geformatteerd met ReFS, ook dat werkt tot nu toe zonder problemen. Vooral op die backup server gaat het stukken sneller dan NTFS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conhen

conhen

Anti-Wappie

Topicstarter
Linke Loe schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 10:58:
En ik zou nooit adviseren om een domain controller ook als file server te gebruiken.
en
Zwelgje schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 16:50:
testomgeving, dan mag je wat mij betreft die DC als fileserver neerzetten als het voor in je eigen lab is. Productie uiteraard niet
In het kleinbedrijf en ook bij veel professionele IT dienstverleners is het on-premise en in cloud-omgevingen heel gebruikelijk om van een DC (die eigenlijk toch praktisch niks staat te doen de hele dag) óók je fileserver te maken. Nou wil ik altijd graag bijleren, dus: wat is het bezwaar van het combineren van domain en fileserver rollen?

En bedankt voor de voorgaande info. Daar kan ik zeker mee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conhen

conhen

Anti-Wappie

Topicstarter
Question Mark schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 17:32:
[...]
Wat wil je exact gaan testen?
Ik ben voor mijn nieuwe werkgever bezig met het upgraden van een lopende veel te oude terminalserver. De huidige omgeving draait op VSphere waar ik goed bekend mee ben, maar omwille van de IT dienstverlener gaan we overstappen naar Hyper-V. De bedoeling is dus wel dat deze test uiteindelijk de live-omgeving wordt.

Mijn eerste verhaal klopt niet helemaal zie ik. De huidige DC / File server draait nog op het VSphere platform. Ik denk dus dat ik inderdaad veel beter een nieuwe Fileserver kan aanmaken op het Hyper-V platform, met een ReFS share voor de FSLogix containers. Dan blijft de traffic van de VHDX containers binnen één fysieke server. Zoals @Tadream zegt dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linke Loe
conhen schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:09:
In het kleinbedrijf en ook bij veel professionele IT dienstverleners is het on-premise en in cloud-omgevingen heel gebruikelijk om van een DC (die eigenlijk toch praktisch niks staat te doen de hele dag) óók je fileserver te maken. Nou wil ik altijd graag bijleren, dus: wat is het bezwaar van het combineren van domain en fileserver rollen?
De belangrijkste reden: Security! Iedere extra service die je draait op een server vergroot je attack surface. Een domain controller is nou net die ene server in je netwerk, die je zo veel mogelijk wil afschermen van allerlei gebruikers die daar te pas en te onpas allerlei data naartoe schrijven.

Daarnaast wordt het lastiger om zaken te onderhouden (lees: patchen en upgraden), als er meerdere rollen gecombineerd worden. Ik kan me namelijk zomaar voorstellen dat je volgend jaar wel de noodzaak ziet om Active Directory te upgraden naar Windows Server 2022, maar voor je fileserver hoeft het nog niet per se.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:29
conhen schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:09:

En bedankt voor de voorgaande info. Daar kan ik zeker mee verder.
Security
Vaak staat signing ook aan, dus extra workload TCP verkeer.
Disk Caching wordt ook uitgezet voor NTDS data volume. Dit kun je dus het beste zetten op een apart LUN(disk).

Nu hangt het er natuurlijk allemaal vanaf hoe groot het bedrijf is, heb je 5 gebruikers is het wat anders dan 50 of 500 of 5000 gebruikers.
Pagina: 1