Waterkoeling vraagje (errug origineel eh?)

Pagina: 1
Acties:

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022
Please, not UTFS. Er zit ook dingen bij die nog niet zoveel geprobeerd zijn (zie videokaart.

Ik ben van plan om met waterkoeling te beginnen en niet enkel mijn processor maar ook mijn RAM en videokaart te koelen >:)
Maar nog wel een paar problemen: zou ik, als ik veel warmtegevende dingen tegelijk koel, de waterblokken en slangen parrallel zetten en niet in serie (is electriciteitsterm maar je weet wel wat ik bedoel :P) Zou wel lastig zijn als het water eerst naar mijn CPU gaat, water wordt warm, en gaat dan ff leuk mijn RAM en videokaart verwarmen |:( Dus, vraag een, in serie of parrallel? (Ik denk dat jullie allemaal in koor parrallel gaan roepen, of je kunt natuurlijk ook tussen elk waterblok een radiator zetten met fans erop >:))

Vraag 2: Ik heb mijn GeForce 2 GTS al gemod, (RAM: klein heatsinkje, GPU: P3 coolertje dat een P3 FCPGA (of zoiets) op 550 - 600 weet onder de 40 te houden) Zou het helpen (ik denk van wel) om een waterblokje op de zijkanten van de heatsinks te zetten? Tenslotte wordt de hitte dan toch wel afgevoerd. En, voor iemand het vraagt, nee, de koeler gaat niet van de videokaart af. Is gedaan met Arctic Silver Epoxy. Koelt best wel goed maar is hard als steen. Ik krijg die er dus niet af zonder de chip er mee af te rukken |:( (maar voor het terug te fixen, daar hebben we soldeerbouten voor >:) hopelijk heb ik nog wat garantie :+)

Vraag 3: als ik ze allemaal ga moeten pompen ga ik toch wel een straffe pomp nodig hebben... Any ideas?

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:12

marco899

Know's what he wants.

Ook dit is vaak genoeg langs geweest, maar voorruit. Het maakt niets uit qua temperatuur of je het in serie of parallel zet. Serie heeft alleen minder slanglengte nodig.
Je ram van je geforce koelen heeft alleen nut als je dit goed doet, maw je moet hier een goed pasbare koeler voor hebben, welke afgelopen week ook met een zeer mooie uitgebreid is getest op tweakers.
600 a 800 liter is voldoende.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

• Kroetsjov
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
(overleden)
ik zou ook voor een seriele opzet gaan (bij mij is ie bijna klaar (met 3 blokken); maar helaas heeft mijn mobo het begeven :(

Parallel heeft idd meer slang nodig en het is moeilijker op te zetten (als de lengte/druk van beide kanalen niet hetzelfde is zal het water de makkelijkste weg kiezen en zal dus 1 onderdeel niet genoeg water krijgen.

Het water warmt na een koelblok maar een fractie op, het maakt dus niet echt uit of je het serieel installeert

Antec 635SX | Tagan ? | Asus A8N-SLi deluxe | AMD3500+ + Zalman 7000 | Asus 6600GT pci-e + Zalman VF700 | Maxtor 200Gb s-ata | LG DVD-RW

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022
Maar, als het water niet (of bijna niet) warmer wordt en dus ook weinig warmte opneemt, koelt het dan wel goed? Of, wordt het water maar een beetje warm maar omdat er zoveel langs stroomt koelt het dus wel (werkend volgens systeem kleine beetjes maken een groot) Aan dat van waterdruk heb ik nog niet gedacht, thx.
Op donderdag 16 augustus 2001 10:41 schreef Kroetsjov het volgende:
ik zou ook voor een seriele opzet gaan (bij mij is ie bijna klaar (met 3 blokken); maar helaas heeft mijn mobo het begeven :(

Parallel heeft idd meer slang nodig en het is moeilijker op te zetten (als de lengte/druk van beide kanalen niet hetzelfde is zal het water de makkelijkste weg kiezen en zal dus 1 onderdeel niet genoeg water krijgen.

Het water warmt na een koelblok maar een fractie op, het maakt dus niet echt uit of je het serieel installeert

• Kroetsjov
  • Niet online
(overleden)
Maar, als het water niet (of bijna niet) warmer wordt en dus ook weinig warmte opneemt, koelt het dan wel goed? Of, wordt het water maar een beetje warm maar omdat er zoveel langs stroomt koelt het dus wel (werkend volgens systeem kleine beetjes maken een groot) Aan dat van waterdruk heb ik nog niet gedacht, thx.
het water warmt elke 'ronde' misschien een halve graad op ... bedenk wel dat dan al na een minuut (zonder warmteafvoer) het water al 30!!! graden gestegen is (ik weet niet of deze cijfers heel erg realistisch zijn; maar het gaat om het idee)

Antec 635SX | Tagan ? | Asus A8N-SLi deluxe | AMD3500+ + Zalman 7000 | Asus 6600GT pci-e + Zalman VF700 | Maxtor 200Gb s-ata | LG DVD-RW

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:27

DaOverclocker

Overclocker for life...

Op donderdag 16 augustus 2001 10:18 schreef marco899 het volgende:

600 a 800 liter is voldoende.
das echt weinig man.

ik had een 600 pomp, meteen teruggebracht.
was een #$%^&* ding.
Kheb nu een 1000 pomp, die is veel beter.
kijk hij pompt 1000 lieter per uur zonder weerstand. Als ik mijn pomp zonder slang etc in de wasbak met water leg, krijg ik gewoon een draaikolk effect!
maar nu hij op mijn waterkoeling is aangesloten, pomp hij echt wel ff wat minder!!
dus kzou maar een 1000 l/h nemen.
het water warmt elke 'ronde' misschien een halve graad op ... bedenk wel dat dan al na een minuut (zonder warmteafvoer) het water al 30!!! graden gestegen is (ik weet niet of deze cijfers heel erg realistisch zijn; maar het gaat om het idee)
het wordt idd erg snel warm!
ok, 1 minuut is wel erg overdone.

Kheb hier een 72 watt pelt.
zonder radiator is dat water na 30 min idd wel 60 graden, je brandt je poten sowat aan dat water!
dus als je van plan bent meerdere pelts in te bouwen, denk wel om een HELE goeie radiator!!!! of meerdere!

Mzzl

systeem specs

• Kroetsjov
  • Niet online
(overleden)
nog even iets over pompjes:

ik heb zelf een Eheim 1048 (600L/H, 1.5m opvoer) en een Sicce Idra (1300L/H, 2.2m opvoer).

Na wat testen ben ik van mening dat het aantal liters niet echt belangrijk is; het gaat eigenlijk alleen om de opvoerhoogte.

1.5 meter opvoer -> 0.15 bar druk
2.2 -> 0.22 bar

ik heb toen getest met 3 blokken en een radiator; het resultaat was dat de Eheim 1048: 144 L/H doorpompte en de Sicce Idra: 160 L/H. Dus het maakt niet zoveel uit!

1 groot voordeel van de Sicce (boven de Eheim pompen) is dat ze een heel stuk kleiner zijn.

Pagina: 1