Fan kapot Palit 2070 Dual, welke aftermarket cooler?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:39
1 van de 2 fans op mijn Palit GeForce RTX 2070 Dual is vandaag gestopt met draaien. Hij maakte al langer vreemde geluidjes maar nu is hij daadwerkelijk gestopt. Ik heb de kaart er even uit gehad en goed schoongemaakt (viel trouwens mee met de hoeveelheid stof dus dat zal het probleem niet zijn).

Dit is een hele nieuwe wereld voor mij maar met de prijzen van videokaarten wil ik geen nieuwe kaart kopen enkel omdat de fan stuk is. Echter geeft Palit support echt 0 response op mijn mail met vragen hoe ik dit kan repareren/waar ik replacement fans kan kopen.

Het leek mij daarom makkelijker maar gewoon een aftermarket cooler erop te zetten, alleen vind ik het erg lastig de juiste te vinden en in te schatten hoe 'ingewikkeld' het vervangen van een cooler is. Ik heb bijvoorbeeld deze gevonden https://www.amazon.nl/Arc...IO/ref=lp_16366567031_1_4 maar die is enkel geschikt voor een 2070 super en ik hem een 'normale 2070' geloof ik dus dat gaat niet passen denk ik? Welke koeler zou wel geschikt zijn?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:00
Zoek eens op Ali Express voor replacement fans. Laatst voor een RX 580 besteld. €10 en binnen 10 dagen in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-05 22:45

InFamous

excommunicado

Zit er niet gewoon nog garantie op? Die kaart is van eind 2018 begin 2019.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Helaas niet, heb hem eind 2018 gekocht, dus garantie is 3 maanden verlopen...heb al contact gehad met de verkopende partij maar kunnen mij niet helpen en verwijzen me door naar Palid support die dus niet reageren op mijn mails.

AliExpress zit ik inderdaad met levertijd, ik kan eigenlijk niet 10 dagen (en als ik pecht heb 30 dagen) zonder videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartieu
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10-05 19:34
Heb je de fan al gedemonteerd en een typenummer op de achterkant gevonden? Dan weet je zeker dat je de goede kan bestellen op aliexpress. Duurt misschien even, maar het is een stuk goedkoper dan een arctic koeler.

Vroeger had ik nog wel eens videokaarten waarvan een fan het niet deed (gtx 900 serie). Toen haalde ik het stickertje achterop de ventilator eraf, dan het kleine rubbertje eruit en een druppeltje olie erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Het typenummer is GA91S2U, heb op Ali een replacement fan gevonden met ditzelfde type nummer waarbij specifiek staat compatible met palit 2070 Dual dus dat zou dan goed moeten komen. 12 euro, nu maar duimen dat hij snel binnen komt.

Het defect is nu met verwijderen ook heel duidelijk, de fan kan ik heel makkelijk "wiebelen", zit helemaal los, de goede fan heeft dit probleem niet en zit muurvast.

Nu maar hopen dat ik de "connector" kan vinden.

Update: de oorzaak is duidelijk, in het midden van de fan is een heel klein stukje plastic afgebroken waardoor hij kan "wiebelen". Rustig wachten op vervanging. Mogelijk hoef ik dus niet eens de hele fan te vervangen maar kan ik enkel de nieuwe magnetische waaier op de oude fan gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UYBYAvVnuCtF-ATh430Vza3xkIw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W7npUZYjigCqOSRHwg09dRgb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KpyVpzR82Lg47Uf0iw7fSBsOHcg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uAeq1kTzL2BqbO7GOXf1wXwV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 94% gewijzigd door Janpietertje89 op 09-04-2021 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartieu
Dat is vaak het geval bij palit. Ooit een keer een 1060 gehad van palit en daar was de fan vanaf gevallen tijdens verzenden. Dan is het inderdaad noodzakelijk om een nieuwe fan te plaatsen.

Als ik jou was zou ik gewoon de complete fan vervangen, en niet alleen het magnetische gedeelte. Je kan de nieuwe fan ook op zijn plaats schroeven door met een schroevendraaier tussen de fanblades te priegelen. De kans dat je dan iets kapot maakt is een stuk kleiner.

Ik hoop dat het gaat lukken met de reparatie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jastas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:53
Of koop een stille 60, 70 of 80mm fan die je vastmaakt op de heatsink. Ongetwijfeld vind je op je moederbord nog wel een fan connector die je kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
jastas schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:21:
Of koop een stille 60, 70 of 80mm fan die je vastmaakt op de heatsink. Ongetwijfeld vind je op je moederbord nog wel een fan connector die je kunt gebruiken.
De videokaart, niet het moederbord, moet de fan toch controllen?

Fan connector 3 op mijn moederbord is inderdaad niet in gebruik. Dus als ik zoiets bestel? pricewatch: Arctic F8 PWM, 80mm dan kan ik die gewoon met een tie-wrap oid vastmaken, aansluiten op de 4pin connector op mn moederbord en klaar is kees?

[ Voor 32% gewijzigd door Janpietertje89 op 10-04-2021 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-05 19:12
Janpietertje89 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 17:25:
[...]

De videokaart, niet het moederbord, moet de fan toch controllen?

Fan connector 3 op mijn moederbord is inderdaad niet in gebruik. Dus als ik zoiets bestel? pricewatch: Arctic F8 PWM, 80mm dan kan ik die gewoon met een tie-wrap oid vastmaken, aansluiten op de 4pin connector op mn moederbord en klaar is kees?
Kan prima ja. Je kan ook met software zoals Argus monitor de fan curve van die fan afhankelijk laten zijn van je GPU temperatuur. Je hoeft daarvoor dus inderdaad niet per se de fan zelf op de GPU aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartieu
Een fan met tie wraps is een goede oplossing. Maar mocht je de kaart ooit verkopen, dan verkoop je hem makkelijker met den normale fan erop. Ik zou die fan tijdelijk monteren op de videokaart met tie-wraps tot de vervangende fan binnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristodeimos
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 17-03 09:36
Totdat je vervangende fan binnen is kun je ook de powerlimit wat terug schroeven in zoverre dat je met één fan nog wel de temps onder controle houdt.
Pagina: 1