Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newcreation77
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-05-2021
Hi allemaal,

Ik hoop dat iemand me kan helpen het volgende op te lossen. Het frustreert behoorlijk.

Ik heb een Synology 220j.
Voor recordings van mijn ip cams heb ik een extra 4TB bovenop de 2TB gekocht.

De 2TB zat er al in, SHR (met gegegvensbescherming voor 1-schijf fouttolerantie). Nadat ik die 4TB erbij heb geprikt en toegevoegd aan de Opslagpool, kan ik toch het volume vd opslagcapaciteit niet vergroten. De max. aanpassen lukt ook niet.

Zie ook de foto.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrvW4whFTloHNaR-n-J-2X1Sqh0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jjstXKbeLZkcGLpvlj6qMNar.png?f=fotoalbum_large

De opties in het pull-downmenu van 'Actie', om dit te verhelpen/actie hierop te ondernemen zijn allemaal grijs en kunnen niet gekozen worden. Is er iets wat ik over het hoofd zie of moet ik data migreren en alles opnieuw installeren in een andere RAID oid?

Ik hoor het graag.

Groetjes,

Rishi

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:02
Nou als je 1 disk tolerantie hebt kan nooit in dit geval de 4 tb disk stuk gaan want dan is er nog maar een 2tb disk over die niet magisch 4 tb aan data kan bevatten.

Als je meer space wil zal je de 2tb moeten vervangen door bijvoorbeeld een 4 tb disk.

Hier kan je zien wat de impact is van verschillende disken mixen en mengen met SHR;

https://www.synology.com/en-global/support/RAID_calculator

[ Voor 58% gewijzigd door Dracula op 09-04-2021 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newcreation77
Ok. Ik denk dat ik dat wel begrijp

- Alleen waarom kan mijn totale volume niet uitgebreid worden naar 3tb? Het lijkt net of ik die 4tb voor niks erbij heb geprikt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-04 08:35
Wat er nu gebeurd is, is dat je de 4 TB disk hebt toegevoegd aan dezelfde opslagpool als waar je 2 TB disk in zat. De default manier waarop Synology die disk toevoegt, is dat het een kopie zal zijn van de andere disk (RAID1 configuratie, en ja het het is formeel SHR, maar in dit geval praktisch equivalent aan RAID1). Omdat die maar 2 TB groot is, is het maximum totaal dus ook 2 TB...

Als het niet de bedoeling was om dataredundantie te hebben, had je niet de disk aan dezelfde opslagpool moeten toevoegen, maar een nieuwe opslagpool op die disk moeten maken.

edit: wat @Brahiewahiewa hieronder zegt, dat klopt beter.... Je kunt nu, alsnog, een extra opslagpool aanmaken op de 4 TB disk waarschijnlijk inderdaad.

[ Voor 59% gewijzigd door Cpt.Morgan op 09-04-2021 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Newcreation77 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 17:29:
Ok. Ik denk dat ik dat wel begrijp

- Alleen waarom kan mijn totale volume niet uitgebreid worden naar 3tb? Het lijkt net of ik die 4tb voor niks erbij heb geprikt...
Moet je opslaggpool2 aanmaken met die 4TB schijf, heb je totaal 1 + 2 = 3TB

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:52
Maar bij een totale capaciteit van 3TB, hoe kan dat dan bij een 2TB + 4TB disk nog schijf-fout-tolerant zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

babbelbox schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 18:56:
Maar bij een totale capaciteit van 3TB, hoe kan dat dan bij een 2TB + 4TB disk nog schijf-fout-tolerant zijn?
Omdat je een 1TB fouttolerante disk hebt en een 2TB fouttolerante disk

Overigens is "fouttolerant" is een beetje aangetrokken: je data staat 2 keer op dezelfde disk, maar als de disk stuk gaat is het allemaal weg

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:51
De data staat natuurlijk een keer op iedere disk en niet twee keer op dezelfde disk en als een disk stuk gaat staat alles nog gewoon op de overgebleven disk.

Ts heeft gewoon de default wizard gevolgd zonder te lezen wat die zei.
Als je een storagepool hebt zonder gegevens bescherming en je plaats een gelijke of grotere disk erbij dan is de default van de wizard om de storagepool te wijzigen naar SHR met gegevens bescherming.
Met andere woorden hij heeft er een raid 1 systeem van gemaakt.

Hij had van de nieuwe disk gewoon een nieuw volume moeten aanmaken en niet de default moeten volgen.

Een en ander is niet simpel meer te wijzigen.
Enige oplossing is backup van je data maken, storagepool verwijderen en twee nieuwe basic volumes (of twee shr's zonder gegevensbescherming) aanmaken en de backup terugzetten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:56

nelizmastr

Goed wies kapot

@Cpt.Morgan heeft gelijk.

Je hebt een SHR als RAID1 configuratie. Je totale ruimte blijft dan altijd gelijk aan de grootte van je kleinste schijf.
Wil je meer opslag dan moet je steeds de schijf per twee stuks wisselen.
Eerst 1 om het volume weer gespiegeld te kreigen, dan de andere om dezelfde
reden, daarna breidt je het volume uit qua grootte naar de nieuwe waarde.

Zo ben ik ook van 2TB naar 4TB disken gegaan. Is tevens de veiligste manier, omdat je altijd een extra kopie achter de hand hebt gedurende het migratie traject.

Als je geen extra 4TB schijf bijplaatst kun je alleen nog in de vrije ruimte een nieuw volume maken, maar als de schijf klapt is die data permanent weg. Die zal je dan ook moeten back-uppen, wat sowieso moet, omdat RAID geen back-up is.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newcreation77
Ben(V) schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 19:19:
De data staat natuurlijk een keer op iedere disk en niet twee keer op dezelfde disk en als een disk stuk gaat staat alles nog gewoon op de overgebleven disk.

Ts heeft gewoon de default wizard gevolgd zonder te lezen wat die zei.
Als je een storagepool hebt zonder gegevens bescherming en je plaats een gelijke of grotere disk erbij dan is de default van de wizard om de storagepool te wijzigen naar SHR met gegevens bescherming.
Met andere woorden hij heeft er een raid 1 systeem van gemaakt.

Hij had van de nieuwe disk gewoon een nieuw volume moeten aanmaken en niet de default moeten volgen.

Een en ander is niet simpel meer te wijzigen.
Enige oplossing is backup van je data maken, storagepool verwijderen en twee nieuwe basic volumes (of twee shr's zonder gegevensbescherming) aanmaken en de backup terugzetten.
Ok, balen. Ik moet dus een back up maken en alles opnieuw doen en dan twee volumes maken...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newcreation77
Ik ben de huidige bestanden aan het veiligstellen momenteel. Daarna wil ik alles opnieuw instellen.

Kan ik met die 2TB schijf en 4TB schijf 3TB aan opslag creëren met gegevensbescherming van die 3TB op de 4TB schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:54
Nee dat kan niet. Als je 2 schijven hebt bepaalt de kleinste capaciteit de maximale redundantie. De raid calculator van synology werd al genoemd, bekijk die nog eens goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noostenb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-05 22:53
Volgens mij is de formule voor SHR fouttolerante data de som van de opslag van aale schijven min de grootste. Ofwel hier is het 2+4-4 = 2 GB.

Als je meer wilt en toch fouttolerante opslag wilt hebben zul je twee keer 4TB moeten aanschaffen.

Je kan wliswaar een tweede pool aanmaken maar als de schijf waarop die pool staat faalt ben je het haasje.

[ Voor 18% gewijzigd door noostenb op 10-04-2021 18:49 ]

Pagina: 1