Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• drogba
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-11 13:30
Na lang zoeken en inlezen bevindt ik mij ook maar eens op het vlak van PV-panelen.

Doel:
Kostentechnisch meest gangbare systeem/product kiezen

Verbruik:
+/- 3500 kWH

Informatie:
3-fase MK (3x25A)
5-aderige AC-kabel van MK naar zolder leg ik zelf
Geen schaduwvorming op het dak (keuze op stringomvormer gevallen)
Gebruik van wifi/kabel module voor monitoring
Schuin dak +/+ 40-45 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cy4fL2YxGojnw4LuYkrKNOmORUA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y0Kyq4bFJY9WYqfIv4nYWI8t.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k2FU6Qa4nLz7CK-kASpb7OaVqbk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dNcZObqjiZTPuE34Y9Byz6a6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2k_06QIvZ1m3nWwxuhQhKe-nRNc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wFn8N7Zt4RiA1WtNMt3FirZb.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFzRzfRFuXjkQMEfjpz9LO0pWpc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oebiiUORLGxkNx24oxHoiAaj.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik heb op dit moment 3 offertes liggen waarvan 2 de meest interessante zijn:

Offerte 1 (Solar-bouwmarkt.nl)

11x Longi Solar LR4 365 Full Black
Growatt 300TL3-S + wifi kit
AC kabel wordt van MK naar zolder door mijzelf geplaatst
incl. rails 5x,2x, en 1x portrait en 3x landscape
incl. werkschakelaar 2-polig
incl. 3-fase aardlekschakelaar (gaat dit wel goed als je in MK maar ruimte hebt voor 1 groep??)
incl. volledige installatie in MK en op dak plaatsen en aansluiten PV-panelen

Totaal : € 4.478,59 incl. BTW , € 3.701,32,- ex BTW = € 0,897 / WP

Offerte 2 (lokaal installatiebedrijf)
11x Longi Solar LR4 365 Full Black
AC kabel wordt van MK naar zolder door mijzelf geplaatst
Growatt 300TL3-S + wifi kit
incl. rails 5x,2x, en 1x portrait en 3x landscape
incl. overspanningsbeveiliging type 1DC-zijde
incl. 1 groep + aardlek
incl. volledige installatie in MK en op dak plaatsen en aansluiten PV-panelen

Totaal : € 4.961,21 incl. BTW, € 4.100,- ex BTW = € 0,994 / WP

Vraag
Heb ik zo appels met appels vergeleken?
Gaat bij offerte 1 en 2 de groepen met aardlek wel goed in de MK als ik maar ruimte heb voor 1 groep of kan dit met 1 groep. Ik ben een leek wat betreft elektra.
Kan ik nog optimaliseren en verbeteren om voor dezelfde prijs een beter systeem te krijgen?

Beste antwoord (via drogba op 12-04-2021 11:44)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Vergeet 3-fase omvormer, daar heb je echt te weinig panelen voor liggen per kant. (te weinig Vmpp)
En je groepenkast heeft te weinig vrije ruimte.
Het kan wel, maar dan gaat het ten koste van het omvormerrendement.
11-12 panelen is ideaal op een 1-fase stringomvormer per mppt ingang (350 Vmpp)
17-18 panelen is ideaal op een 3-fase stringomvormer per mppt ingang (590 Vmpp)

Dus je kan 2 dingen doen:
- meer ruimte zoeken in je meterkast voor een 3-fase aardlekautomaat
- meer panelen kopen
En dan pas kan je gaan nadenken over een 3-fase omvormer.

Dus ff resume:
9 panelen zuid oost
5 panelen noord west
https://www.winkelman-zon...f-cel-full-black-380.html (als voorbeeld)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E8uJvBXQ_AjUZ6ZwJPV69-7z3CU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g1OyP2oHElmkHypn1mHGzEta.jpg?f=fotoalbum_large

Sunnydesignweb komt zelf al met een 1-fase omvormer aan. (kies rode knopje nieuw project, vul lokatie in, en handmatige planning)

Uiteraard kan je ook een 3-fase omvormer kiezen
(zolang het maar binnen de Vmpp range ligt, en met 5 panelen is dat maar kiele kiele)
Maar dat kost je efficiency.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugKx8RlXqJRqb7Mkv3Y4D2QHsKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jaWyQC1JVvyq833MBDQwLbXv.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb zelf bijna noord panelen en die beginnen nu weer leuk mee te doen, naarmate de zon hoger komt.
Ook bij bewolkt weer (weerkaatsing) heb je wat "extra" tov enkel zuidoost.
En natuurlijk (in jouw geval) van middag tot avond heb je opbrengst en meer direkt verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2EsNTP-U3ZjrBXkcNfP2u-4eQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1e8tjnfeCEG1nGSguV1WXFFL.jpg?f=fotoalbum_large

Accus nog niet over nadenken, veel te duur nog.
En dat kan met ieder systeem (is een systeem op zich)

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-04-2021 10:28 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je wilt op de andere kant geen panelen?
Meeste verbruik is tegen de avond vaak.

Ik zou altijd een aparte aardlekautomaat plaatsen voor enkel de panelen.
Je wilt niet, bij een probleem met de omvormer dat er diverse groepen ook uitschakelen omdat ze op een gemeenschappelijke aardlekschakelaar zitten. (zoals nu)
Misschien kan je 1 van de huidige groepen verplaatsen, zodat je een dubbele positie overhoud en dan zo eentje plaatsen:
https://www.groepenkastco...r-aardlekautomaat-ada916g
(mag ook 300 mA zijn, maar is vaak niet meer nodig)

Begrijp ik nou goed dat je een 3-fase omvormer op wilt gaan hangen?
Growatt 3000TL3-S
Dat is met 11 panelen niet persee nodig. Dat past op 16A 1-fase aardlekautomaat. (selectief tov 25A hoofdzekering)
Een 3-fase aardlekautomaat past niet in je huidige kast. (4 posities) Dus komt er een kastje naast (als er plaats voor is)

En een werkschakelaar 2-polig past ook niet bij een 3-fase omvormer. Dit hoort 4 polig te zijn.

Kortom: het rammelt nog aan alle kanten ;)

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-04-2021 16:57 ]

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:51
Bovendien is een 3 fase niet optimaal voor maar 11 panelen. Ik zou ook voor 1 fase gaan.
Ik heb zelf ook een growatt (wel 3 fase) maar ik gebruik geen wifi maar een cat5 kabel voor de monitoring. Blij dat ik niet afhankelijk ben van wifi ontvangst, op zolder tegen het dak.
Dit is een ander type "dongle" als de wifi.

Misschien 1 maat groter aan omvormer als het niet veel scheelt financieel, met 45 graden zal het anders wel aftoppen.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Met 11 panelen a 365 Wp heb je voldoende jaaropbrengst voor nu met salderen, maar daarna echt niet. Met een ZO opstelling produceer je vanaf vroeg sochtends tot ergens in de middag, maar daarna moet je het volle pond voor je stroom betalen.

Tenzij je ook gelijk op NW panelen laat leggen! Dan heb je de hele dag een mooi gespreide stroom productie. Kwa installatie heb je weinig meerkosten aan installatie, omvormer en voorrijdkosten maar je kan wel een aanzienlijke grotere jaar opbrengst krijgen.
NW met jouw orientatie en dakhoek doet circa 65% van de jaaropbrengst van de ZO kant, maar de meerkosten zijn veel lager dan 65% dus netto is het net zo rendabel kwa opbrengst, zeker na salderen.
Je produceerd dan de eerste jaren inderdaad meer dan je jaaropbrengst, maar krijgt daar nog altijd een nette vergoeding voor, afhankelijk van je energie leverancier. En dus verdien je die investering zowiezo terug.

Ik heb zelf ook een ZO + NW opstelling met iets overproductie en ben daar tot nu toe zeer tevreden over. Prachtige dagspreiding en genoeg stroom voor een iets verhoogd gebruik in de toekomst is heel fijn! Met een ruime productie kan je de energierekening op 0 houden en dat is toch wel mooi natuurlijk. :*)

Ik heb eerst de ZO gedaan en later de NW maar als je het gelijk laat doen kan je natuurlijk wel veel besparen dus als je de investering kan doen, zeker doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Gerco-M op 09-04-2021 21:43 ]

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• drogba
Bedankt al voor jullie reacties, ik ga ze goed doorlezen en kom er zeker op terug. Waarschijnlijk met genoeg vragen.

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:18
Hier nog een stem om ook de andere kant vol te leggen. Reletief voordelig als je toch bezig bent. Ook genoeg opbrengst als je verbruik omhoog gaat (auto, warmtepomp, enz). En bij afbouwen salderen inderdaad meer eigen verbruik gedekt. Ga je echt wel blij van worden.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• drogba
Onderstaande is een gecombineerd antwoord op de opmerkingen van AUijtdehaag, DjAntoon, Gerco-M en ice-T106

Ik kan zeker mijn groepen verplaatsen, dan kan ik deze combinatie van een installatieautomaat en een aardlekschakelaar in één gebruiken. Goede tip.
Maar dat brengt mij bij de volgende vragen:
  1. Als ik kies voor beide daken, wat is dan raadzaam? Mijn gevoel zegt 9 panelen ZO en 5 panelen NW à 365 of 375
  2. Op 1 groep kan 3680watt ik heb ruimte voor 2 groepen, maar die wordt dan gebruikt voor de combi automaat/aardlek of zijn dit dan toch 2 groepen die ik kan gebruiken?[/li]
  3. Passen dan mijn aantal panelen die ik voorstel op mijn groepenkast, als ik dat zo lees op internet dan past dat niet
  4. Wat is dan de beste optie voor een omvormer bij gebruik van 14 panelen, een 3-fase Growatt /SMA/Solaredge (3-fase omdat de 3680watt wordt overschreden toch? /li]
  5. In de toekomst willen wij misschien een airco voor de bovenverdieping, uitgaande van 1 kWh verbruik.
  6. En mocht het haalbaar zijn opslag d.m.v. een accu, is het dan verstandig om nu al te investeren in een goede omvormer of om dan te kijken?)
De werkschakelaar zal vast een slip of the pen zijn geweest. :)

Wel grappig wat de beleving is van de mens. Mijn buren hebben ook PV-panelen.
De één heeft op advies 10 panelen 345WP waarbij de adviseur zei dat het zinloos is om op NW panelen te leggen. En de ander heeft 2 airco's en 12 panelen ZO en 14 NW (WP onbekend)
Iedereen in de buurt zegt niet te snappen dat zij die panelen op NW leggen. Eerlijk is eerlijk zo dacht ik er ook over tot ik de opmerkingen in mijn topic zag.

Acties:
  • Beste antwoord

• AUijtdehaag
  • Niet online
Vergeet 3-fase omvormer, daar heb je echt te weinig panelen voor liggen per kant. (te weinig Vmpp)
En je groepenkast heeft te weinig vrije ruimte.
Het kan wel, maar dan gaat het ten koste van het omvormerrendement.
11-12 panelen is ideaal op een 1-fase stringomvormer per mppt ingang (350 Vmpp)
17-18 panelen is ideaal op een 3-fase stringomvormer per mppt ingang (590 Vmpp)

Dus je kan 2 dingen doen:
- meer ruimte zoeken in je meterkast voor een 3-fase aardlekautomaat
- meer panelen kopen
En dan pas kan je gaan nadenken over een 3-fase omvormer.

Dus ff resume:
9 panelen zuid oost
5 panelen noord west
https://www.winkelman-zon...f-cel-full-black-380.html (als voorbeeld)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E8uJvBXQ_AjUZ6ZwJPV69-7z3CU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g1OyP2oHElmkHypn1mHGzEta.jpg?f=fotoalbum_large

Sunnydesignweb komt zelf al met een 1-fase omvormer aan. (kies rode knopje nieuw project, vul lokatie in, en handmatige planning)

Uiteraard kan je ook een 3-fase omvormer kiezen
(zolang het maar binnen de Vmpp range ligt, en met 5 panelen is dat maar kiele kiele)
Maar dat kost je efficiency.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugKx8RlXqJRqb7Mkv3Y4D2QHsKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jaWyQC1JVvyq833MBDQwLbXv.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb zelf bijna noord panelen en die beginnen nu weer leuk mee te doen, naarmate de zon hoger komt.
Ook bij bewolkt weer (weerkaatsing) heb je wat "extra" tov enkel zuidoost.
En natuurlijk (in jouw geval) van middag tot avond heb je opbrengst en meer direkt verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2EsNTP-U3ZjrBXkcNfP2u-4eQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1e8tjnfeCEG1nGSguV1WXFFL.jpg?f=fotoalbum_large

Accus nog niet over nadenken, veel te duur nog.
En dat kan met ieder systeem (is een systeem op zich)

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-04-2021 10:28 ]

• drogba
Ok, duidelijk verhaal.
Bij mijn NW opstelling heb ik ook geen schaduw dus dat is een mooie bijkomstigheid voor gebruik van de twee vlakken.

Is het merk of type omvormer nog aan te bevelen. in het voorbeeld is een SMA meegenomen, maar kan een ander merk beter/efficiënter zijn?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Een Goodwe of Growatt zal goedkoper zijn, echter lastiger zelf uit te lezen. (en afhankelijk van externe portal voor logging)
Heb je verder geen schaduw, dan een growatt.
Heb je wel schaduw dan een Goodwe
Wil je niet afhankelijk zijn van een externe server voor de logging en heb je schaduw dan een SMA (makkelijk zelf uit te lezen)
YouTube: SMA webconnect Home assistant
YouTube: Laat schaduw de pret niet bederven

En nu ook 10 jaar garantie
https://www.sma-benelux.com/extra-5y-garantie.html

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-04-2021 12:09 ]

• drogba
Op dit moment heb ik vanaf 5 uur op NW schaduw van de zon achter de bomen 50 meter verderop :)

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik weet niet of 9 panelen ZO en 5 op NW het maximum is wat je kan leggen, maar als meer kan dan natuurlijk gewoon doen. Meerprijs is zeer laag, je dak is gelijk "mooi" vol, en de omvormer werkt ook efficienter zoals genoemd.

Ik heb zelf 2 x een Huawei 3 fase omvormer, en voor ZO 2 x een string van 15 panelen, en op NW 2 strings van 9 en 10 panelen. Die werkt inderdaad niet zo soepel als met 15 panelen per string op ZO. Iets meer stapjes in de grafiek en bij schaduw al snel minder efficient. Dus voor jouw is een 1 fase omvormer denk ik beter, en vast ook goedkoper.

Ja als je een airco erbij krijgt, dan helemaal dak volleggen! Wij hebben hier er al 2, en er komen er nog meer. Vooral voor verwarming eigenlijk hoor! Het is efficient verwarmen, en warmte wanneer je wil, en werkt snel.

Erg grappig dat mensen dat zeggen over de NW panelen! Zij mogen allemaal blijven betalen voor alle stroom terwijl de mensen met NW panelen (als ook panelen op ZO) geld terug krijgen op de energie rekening! Afhankelijk van gebruik natuurlijk.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

drogba schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:55:
Op dit moment heb ik vanaf 5 uur op NW schaduw van de zon achter de bomen 50 meter verderop :)
Heb je een kettingzaag? :9~

Het kan zijn dan iets verderop in het jaar de schaduw wat minder is, of dat er wat later op de dag wel weer zon is.
Overigens is "directe zon" volgens mij minder dan 50% van de opbrengst van NW. De meeste tijd moet die het hebben van diffuus licht van de wolken en ander indirect licht. Dus schaduw op NW is een minder groot probleem dan op andere dak vlakken maar het helpt nooit natuurlijk.

• drogba
AUijtdehaag schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:01:
Een Goodwe of Growatt zal goedkoper zijn, echter lastiger zelf uit te lezen. (en afhankelijk van externe portal voor logging)
Heb je verder geen schaduw, dan een growatt.
Heb je wel schaduw dan een Goodwe
Wil je niet afhankelijk zijn van een externe server voor de logging en heb je schaduw dan een SMA (makkelijk zelf uit te lezen)
YouTube: SMA webconnect Home assistant
YouTube: Laat schaduw de pret niet bederven

En nu ook 10 jaar garantie
https://www.sma-benelux.com/extra-5y-garantie.html
Ben een klein beetje bekend met PI en domoticz. Via deze link staat uitgelegd hoe je een growatt kan uitlezen in domoticz.
https://robothuis.nl/2020...len-uitlezen-in-domoticz/

• drogba
Gerco-M schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:56:
Ik weet niet of 9 panelen ZO en 5 op NW het maximum is wat je kan leggen, maar als meer kan dan natuurlijk gewoon doen. Meerprijs is zeer laag, je dak is gelijk "mooi" vol, en de omvormer werkt ook efficienter zoals genoemd.

Ik heb zelf 2 x een Huawei 3 fase omvormer, en voor ZO 2 x een string van 15 panelen, en op NW 2 strings van 9 en 10 panelen. Die werkt inderdaad niet zo soepel als met 15 panelen per string op ZO. Iets meer stapjes in de grafiek en bij schaduw al snel minder efficient. Dus voor jouw is een 1 fase omvormer denk ik beter, en vast ook goedkoper.

Ja als je een airco erbij krijgt, dan helemaal dak volleggen! Wij hebben hier er al 2, en er komen er nog meer. Vooral voor verwarming eigenlijk hoor! Het is efficient verwarmen, en warmte wanneer je wil, en werkt snel.

Erg grappig dat mensen dat zeggen over de NW panelen! Zij mogen allemaal blijven betalen voor alle stroom terwijl de mensen met NW panelen (als ook panelen op ZO) geld terug krijgen op de energie rekening! Afhankelijk van gebruik natuurlijk.
Theoretisch zou ik 11 ZO en 13-15 NW kunnen leggen, dan komen de financiën weer om de hoek kijken.
of 4,5K of 9,5K... keuzes en nog meer keuzes :)

• AUijtdehaag
  • Niet online
drogba schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:49:
[...]

Ben een klein beetje bekend met PI en domoticz. Via deze link staat uitgelegd hoe je een growatt kan uitlezen in domoticz.
https://robothuis.nl/2020...len-uitlezen-in-domoticz/
Ik zie in dat script de server van growatt staan. Werkt het ook nog als die server eruit ligt?

Dan vind ik dit toch makkelijker en direkt met de omvormer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Stt0qouB_GFgikSzhpRVoD172zw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ojuKUItBGokGlYyWsX2Vtadg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfW_6HiEbuIla7sOW80Fa52G4Lg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K5gujVHm8sQSbGEYS9fMCM1d.jpg?f=fotoalbum_tile

Maar je kan ook sbfspot draaien eventueel.

• drogba
AUijtdehaag schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:57:
[...]

Ik zie in dat script de server van growatt staan. Werkt het ook nog als die server eruit ligt?

Dan vind ik dit toch makkelijker en direkt met de omvormer.
[Afbeelding][Afbeelding]

Maar je kan ook sbfspot draaien eventueel.
Nee dat zal waarschijnlijk niet werken omdat hij om de zoveel minuten contact legt via inlognaam op de server.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@drogba Ik lees wel iemand zijn growatt uit via rs485 bedraad (modbus RTU) met node-red
En via de cloud in HA kan ook https://www.home-assistant.io/integrations/growatt_server/

Heb wat tweakers "onder mijn hoede" qua logging ;)

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-04-2021 15:44 ]

• drogba
@AUijtdehaag hmmm heb geen ervaring met HA, wellicht als de tijd zover is het onderzoeken waard.

Eerst maar eens een optimale PV-installatie "ontwerpen" en een daarbij passende offerte :)

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

drogba schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:54:
[...]

Theoretisch zou ik 11 ZO en 13-15 NW kunnen leggen, dan komen de financiën weer om de hoek kijken.
Dat is begrijpelijk, daarom moest ik ook mijn ZO en NW apart doen (binnen 4 maanden wel) maar dan heb ik hier nu ook 49 panelen totaal liggen :*)
Als je het wel in een keer kan laten doen dan bespaar je wel wat op de installatie natuurlijk. Zeker ook als je ook een beetje een scherpe prijs opzoekt in de markt tegenwoordig. Op zo'n grote totaal installatie willen de installateurs nog best een scherpe prijs geven. Ik denk dat je zelfs wel rond de E0,80 / Wp uit kan komen, ex btw. Of lager zelfs!

Het is wel de beste investering die je kan doen hoor, gegarandeerd rendement want de zon die gaat nog wel een paar jaar mee :9~

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:21
drogba schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:54:
[...]

Voor de financiering is een energielening wellicht een mogelijkheid. Die heeft een looptijd van 10 jaar, wat binnen de garantietermijn van veel aanbieders valt. Via de gemeente hier betaal je 0,9% rente. De inflatie is al meer, en het rendement van zonnepanelen is nog een stuk hoger.

• drogba
In onze gemeente 1,92% en dat is 1% meer dan wat jij hebt. Via Nationaal warmtefonds

@Gerco-M Ik hoor graag bij wie ik deze offertes kan aanvragen. :)

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik zie hier solar bouwmarkt vaak genoemd voor scherpe prijzen inclusief installatie, ik heb zelf mijn installaties laten doen door Coolblue. Misschien iets duurder, maar wel goede service en nette installatie. Maar er zijn nog een boel meer partijen, en je kan ook wat meer lokale partijen vragen om een scherpe prijs. Als je beide kanten helemaal laat volleggen is het voor hun zeker wel de moeite waard en kunnen ze vast ook wel een scherpe prijs geven. Laat je geen dure dingen aanpraten zoals premium merk panelen of SolarEdge of Enphase, die hebben hier allemaal geen meerwaarde denk ik, en gewoon "bulk" panelen met een nette string omvormer zoals je ook al van plan was.

Ik zie dat je Solar Bouwmarkt ook al noemt, als je daarin ook NW meeneemt kan de prijs per Wp vast nog wel wat zakken denk ik, want het is relatief efficienter natuurlijk.

Pagina: 1