Laptop met Quadro vs ‘normale’ grafische kaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Topicstarter
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Ik zit voor mijn werk rond te kijken naar laptops. Deze worden voornamelijk gebruikt door een niet al te zware 3d applicatie genaamd: Rodin4d. Hiermee kan je 3d scans bewerken die gemaakt worden door een 3d witlicht handscanner scanner. (en VXElements, M4Dsoft/MSoft)
Als ik de specificaties van hun software bekijk gaat dit nergens over. Ik betwijfel ook een beetje of dit wel klopt.
• What is the minimum configuration required to use the R4D CADCAM software?
Minimum configuration
Windows 7
Intel Core 2 Duo 2Ghz or higher
2 Gb DDR2 Ram or higher
120 Gb hard disk or higher
Graphics board with 3D accelerator NVIdia 9600 or higher (512 Mb dedicated video memory)
CD-ROM DVD-ROM drive
3 button mouse with scroll wheel
Internet connection (ADSL)

Recommended configuration
Windows 7
Intel Quad Core I7 Q720 (1.6GHz)
4 Gb DDR2 Ram or higher
120 Gb hard disk or higher
Graphics board with 3D accelerator NVidia GTS540 or higher (512 Mb dedicated video memory)
CD-ROM DVD-ROM drive
3 button mouse with scroll wheel
Internet connection (ADSL)

Een GTS540 met 512MB komt uit 2011! :\

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
tussen de 1000 en 1400

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
Hij wordt wel eens meegenomen maar gewicht is in principe niet relevant.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
Voorkeur heeft HP of Dell.
Sowieso een strak professioneel (ogend) design.

Ik kwam zelf de volgende laptops tegen:

Dell G7 17
https://www.dell.com/nl-n...4d-494a-a3d7-e763ffe477db

HP OMEN 15-EK0120ND
https://www.mediamarkt.nl...-15-ek0120nd-1661636.html

Laptops met vergelijkbare specs met een P620 zijn vaak minder goed leverbaar en duurder.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
Ik had al verwacht voor deze vraag niet veel reactie te krijgen.

Maar is er misschien iemand bekend met performance verschil of benchmarks tussen Quadro en standaard Geforce videokaarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakict
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 13:35
Wat zegt je werkgever er over? Wellicht hebben zij hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-10 19:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Er zijn voor zover ik weet niet veel verschillen in performance, het gaat meer om andere zaken:
- gpu virtualisatie
- 10bit kleurenweergave

Dat soort dingen. Qua snelheid/geheugen bandbreedte/etc zijn ze volgens mij redelijk vergelijkbaar met de geforce modellen.

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterdaan
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-10 12:34
Ik ben werkzaam in de engineering en ik gebruik voor mijn werk een HP Zbook G6 met een Quadro T1000. Mijn ervaring is dat zakelijke laptops met een dedicated GPU worden uitgerust met een Quadro. Een laptop met een goede Quadro al snel erg duur. Een P520 is nog wel betaalbaar maar stelt maar weinig voor.

Wil je graag een GTX, dan krijg je vaak een 'game'-laptop met een allerlei tierelantijnen waar ik zelf niet graag mee bij een klant in een overleg zou zitten. (In deze tijd komt dat trouwens niet zo vaak (meer) voor...) Bovendien worden dit soort laptops vaak niet geleverd door zakelijke leveranciers. Maakt dat je niet uit, dan zou ik in jouw geval lekker voor een GTX gaan. Die zijn goedkoper en doen het denk ik net zo goed.

We hebben op mijn werk een aantal vaste werkstations. Voorheen liet ik daar een Quadro in stoppen maar ben sinds een aantal jaren overgestapt op GTX'en. Je krijgt meer waar voor je geld en ik heb er nooit iemand over gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
tweakict schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:18:
Wat zegt je werkgever er over? Wellicht hebben zij hier ervaring mee?
Ik ben degene die dit onderzoekt bij mijn werkgever. Ik heb wel eens rondgevraagd maar krijgt vaak terug: "3d?dan een quadro toch?"
Dus eigenlijk weten ze het hier ook niet.

Ik vind wel een aantal voorbeelden dat je net zo goed een Geforce kan aanschaffen:
YouTube: Settling Quadro VS GeForce GPU For Autodesk 3D CAD *With NEVER SEEN ...
YouTube: Quadro / FirePro VS GeForce | Autodesk Inventor GPU Showdown
Maar sommige video's laten ook weer een behoorlijk verschil zien.

Ik weet alleen niet zo goed in hoeverre onze applicaties gebruik maken van het onderscheidende vermogen van een Quadro. Ik denk dat dit reuze mee valt als ik ook naar de recommended specs van de software kijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Quadro gaat niet alleen over prestaties of wat drivers toestaan, maar ook over ISV certificering. Kortgezegd als je AutoCAD of Solidworks wil draaien en garantie wilt ontvangen van de leverancier moet je een Quadro hebben. Als jouw leverancier geen gecertificeerde GPU voorschrijft (en daar lijkt het op basis van de systeemvereisten niet op) is er in principe geen reden om voor een Quadro te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterdaan
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-10 12:34
Ik beaam bovenstaande reacties. De reactie '3D dan Quadro' heb ik ook veel gehoord maar inderdaad zonder motivatie. Een andere reden dan Bigs hierboven heb ik niet gevonden op het web. Wij werken niet met gecertificeerde drivers, dus Quadro voldoet hier prima. De enige reden dat ik nu een Quadro heb, is omdat ik een solide zakelijke laptop wilde en omdat een vergelijkbare GeForce dan momenteel (ook) slecht leverbaar is.

Wij draaien secundair ook wel eens SolidWorks en het is niet dat dat niet draait met een GeForce. Werkt namelijk prima. Wil je het maximale en zeer hoge prestaties, dan moet je denk ik een Quadro hebben maar je moet denk ik wel een héle stevige (en héél dure) Quadro hebben als je een beetje goeie GeForce voor te blijven. En flinke projecten.
Pagina: 1