Vloer geëgaliseerd, golvende oneffenheden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terason
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23-04-2021
We hebben onze betonnen vloer laten egaliseren door een bedrijf. Reden hiervoor was omdat op één deel nog lijmresten van een tegelvloer lagen, en op een andere plek het verwijderen van een muurtje liet blijken dat er een klein hoogteverschil tussen de kamers zit (en nu dus in één kamer).
Het resultaat is alsnog een vloer met hoogteverschillen, al zijn ze iets minder op plekken waar ze hevig waren, maar ook wat meer op plekken waar de originele betonvloer eigenlijk prima was.
Het gaat hier om oneffenheden van 2-5mm/meter, tot ongeveer een centimeter op grotere lengtes.
Twee vragen:
  1. Ik lees nu ergens dat egaliseren iets anders is dan uitvlakken, en dat het te verwachten was dat de egaline enigszins mee zou gaan met bestaande contouren. Heb ik mij vergist in mijn aanname dat egaliseren met egaline zou zorgen voor een vlakke vloer?
  2. Kunnen zulke hoogteverschillen opgelost worden met een ondervloer als ik er laminaat op wil leggen? Het zijn niet per se grote hoogteverschillen, maar ik heb het gevoel dat de 'golving' niet zomaar opgevangen kan worden.
Voorbeeld van een oneffenheid. Bijna overal zitten wel vergelijkbare afwijkingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2YnkfFTXmWAkUlKPz9ojCh-2Iuk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JPZplxh3qd1RARXWLgVMh0K5.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-05 16:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat was exact de opdracht die je uitgezet hebt?

Een ondervloer voor laminaat (die groene platen) is 6 mm dik. Dat wordt dan al krap om daar 5 mm mee weg te werken.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 16:15
Vraag 1: Ja, daar heb je je in vergist.
Vraag 2: de kans is erg groot dat je laminaat tpv de diepe dalen iets gaat veren en dat ga je niet oplossen met een ondervloer alleen, een ondervloer nivelleert iets maar geen 5/ 6 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 11:44

EMP

Krulloos!

Ik denk wel dat dit is wat je kunt verwachten van gewoon wat egaline gieten/smeren. Ik kan niet goed zien hoe 'scherp' de golven zijn, maar laminaat buigt zelf ook een beetje, dus het zou goed kunnen dat je hier straks niets meer van ziet.

Dat gezegd hebbende, ik vind het lastig in te schatten op deze foto. In mijn ervaring gaat laminaat eerder kieren wanneer er een bolling in de ondervloer zit dan wanneer het een beetje hol staat.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-05 12:38

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Nog een klein laagje met dunnere egaline? Dat moet echt wel tegen goed vlak aankomen dan. Ik zou toch ook meer verwachten van een prof; alles 100% waterpas misschien niet, maar kuilen van 5 mm lijkt me veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:22
Ik heb twee weken terug zelf een aantal m2 vloer geegaliseerd en heb daarvanuit een ervaring.

Het hangt af van de toegezegde hoeveelheid welke ze zouden egaliseren. Als er maar een paar mm egaline op is gegaan, dan had dat nooit alle verschillen weg kunnen halen. Egaline blijft altijd wel een mm plakken op het hoogste punt, dus wil je het volledig vlak hebben, dan had je minstens een paar mm boven het hoogste punt moeten egaliseren. Het heeft ook te maken met het afgesproken eindresultaat en kwaliteitsniveau. Een vloer voor laminaat heeft een minder hoog kwaliteitsniveau nodig dan wanneer je pvc zou leggen.

Laminaat erop moet wel kunnen; wat ik zelf had geegaliseerd had ook wat oneffenheden, maar nu er een goed verdelende ondervloer en laminaat er op ligt merk ik er niks meer van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terason
Allen,

Bedankt voor de antwoorden. Ze stelden 3mm voor, dus we gingen er van uit dat dat ging doen wat we wilden. We zijn blijkbaar niet duidelijk genoeg geweest met onze opdracht. Vette pech, nieuwe opdracht, nieuwe kansen. We gaan het laten uitvlakken, want in de ondervloer heb ik geen vertrouwen voor dit type oneffenheden, en als we het nu toch doen, dan liever helemaal goed. We eten er geen boterham minder om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terason
Update: nieuwe laag is ook niet netjes. Het lijkt alsof ze over het gehele stuk een dikke laag hebben gesmeerd, en niet opgelet hebben waar het hoger of lager was. Dit keer was de opdracht wel echt afvlakken.
Ze zeggen dat de vloer in een kom ligt, en dat ze dat eerst niet hadden opgemerkt. Ze willen wel hun belofte nakomen van uitvlakken, maar zouden het achteraf anders aangepakt hebben.
Nu is het an sich goed nieuws dat ze het willen oplossen, maar wij zijn het vertrouwen een beetje kwijt. Ze zeggen het wat op te meten, maar vervolgens op het oog te vullen. Van anderen hebben we methodes van planken met afgemeten spijkers tot aan lasers gehoord.
Wat is in de branche de werkwijze voor het af-/uitvlakken van een vloer? Kunnen ze zo op het oog zien of één deel van de kamer een halve centimeter lager ligt dan de andere kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Terason schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:16:
Update: nieuwe laag is ook niet netjes. Het lijkt alsof ze over het gehele stuk een dikke laag hebben gesmeerd, en niet opgelet hebben waar het hoger of lager was. Dit keer was de opdracht wel echt afvlakken.
Ze zeggen dat de vloer in een kom ligt, en dat ze dat eerst niet hadden opgemerkt. Ze willen wel hun belofte nakomen van uitvlakken, maar zouden het achteraf anders aangepakt hebben.
Nu is het an sich goed nieuws dat ze het willen oplossen, maar wij zijn het vertrouwen een beetje kwijt. Ze zeggen het wat op te meten, maar vervolgens op het oog te vullen. Van anderen hebben we methodes van planken met afgemeten spijkers tot aan lasers gehoord.
Wat is in de branche de werkwijze voor het af-/uitvlakken van een vloer? Kunnen ze zo op het oog zien of één deel van de kamer een halve centimeter lager ligt dan de andere kant?
Ik heb mijn vloer opnieuw moeten laten egaliseren nadat de aannemer het gedaan had. Erg frustrerend. De tweede partij was erg professioneel en duur, maar de vloer is wel recht en spiegelglad geworden. Ik heb ze geen planken, lasers of meetlatten zien gebruiken.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:39
De volgende keer kiezen voor een zandcement dekvloer, die zijn doorgaans een stuk rechter.

Egaline is hiervoor niet geschikt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 15:06
Geef ze de kans om hun fout op te lossen, het zijn mensen.

Maar ja, je kan idd verwachten dat met egaliseren er nog golvingen zijn.
Wil je zelf egaliseren, dan leerde ik van een vloerder:
- primer smeren voor goeie hechting.
- met rechte lat de diepste gaten zoeken, netjes aanduiden met potlood/krijt/whateaver.
- daar egaline gieten (product geschikt voor om de diepteverschillen op te vangen) en wat gelijktrekken, laten drogen.
- weer primer smeren
- opnieuw diepste plekken zoeken, eventueel ander product of anders aanmaken om geschikt te zijn voor nieuwe diepteverschillen.
- weer op diepste plekken gieten, wat gelijktrekken, drogen.
En dit riedeltje herhalen tot je bent waar je wil. Laatste paar millimeter is moeilijke om goed te krijgen, ook al omdat je vulling wat krimpt bij drogen.

Het is dus logisch dat het in een keer niet vlak ligt, dat lukt niet. Misschien met andere producten dan egaline.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-05 11:13
Terason schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 10:16:
Zet een lijnlaser in de hoek van de ruimte, pak een stok die je ergens waterpas rechtop zet en teken de laserlijn op die stok. Doe dit op meerder plekken in die ruimte en je weet exact waar de vloer hoger/lager ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:06
akatar schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 12:52:
[...]

Zet een lijnlaser in de hoek van de ruimte, pak een stok die je ergens waterpas rechtop zet en teken de laserlijn op die stok. Doe dit op meerder plekken in die ruimte en je weet exact waar de vloer hoger/lager ligt.
Als ze hele vloer iets helt ga je dat niet redden met je laser.

Op jouw manier krijg je hem waterpas, maar dat is niet nodig. Ik denk dat een lange lat/rei beter werkt voor dit doel.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-05 11:13
Makrolon schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:13:
[...]

Als ze hele vloer iets helt ga je dat niet redden met je laser.

Op jouw manier krijg je hem waterpas, maar dat is niet nodig. Ik denk dat een lange lat/rei beter werkt voor dit doel.
Het was meer om te weten/meten waar het afwijkt, over de oplossing om dit vlak te krijgen heb ik het niet gehad.
Pagina: 1