Nieuwe CV ketel, 11 jaar oude defect.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:03
Huidige ketel , vaillant vcw 255/4-7.

Net de CV monteur over de vloer gehad ivm onderhoud , voorafgaand de afgelopen weken een aantal x een F20 storing gehad tijdens het douchen, de pomp blijkt oververhit te raken en is versleten volgens de monteur.
Aangezien de ketel 11 jaar oud is lijkt het me wel het overwegen waard om een andere ketel te nemen.
Trouwens, volgens de monteur is de hoofdoorzaak van het relatief snel defect raken van de pomp omdat deze in de kelder hangt en daar door harder moet werken , klopt dit of is dat een l.l verhaal?

Tav een andere ketel, een HR lijkt me dan een logische keuze,(blijven er als de gezondheid het toelaat nog 20 jaar wonen) zijn er nog ketels die er qua betrouwbaarheid er uitspringen.

Aan de andere kant omdat we van het gas af moeten, is een elektrische ketel een optie hoe verhoudt zich dit qua verbruikers kosten tegenover een gasketel? Iemand ervaring met een elektrische ketel voor cv verwarming en douchen ?

Thx

Beste antwoord (via ramrodwillem op 10-04-2021 12:02)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dan moet je idd gewoon weer een vr ketel nemen. Ook een open hr ketel heeft een waterafvoer nodig.

Wise enough to play the fool

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:34

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

11 jaar is niet nieuw, maar ook zeker niet heel erg oud voor een ketel. Als ik snel even google vind ik dat het vervangen van een cv-pomp rond de € 300,- euro zit.

Je zou kunnen overwegen om dit uit te laten voeren en zo nog een paar jaar verder te gaan met je huidige ketel. Wellicht zijn de technieken qua elektrische ketels en warmetepompen dan net iets meer gevorderd (of meer economisch rendabel), om dan de overstap te maken.

Wat de beste keuze is, is compleet afhankelijk van je woning. Hoe verwarm je nu (LVT?), hoe goed is je woning geisoleerd, etc... Volgens mij kan een elextrische cv alleen als je genoeg hebt aan ong. 4 KW aan verwarmingsvermogen. Beetje CV-ketel doet al gauw 20 KW. Je woning moet er dan wel geschikt voor zijn..

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:28

Yucon

*broem*

11 jaar is nog best jong om versleten te zijn. Ik zou persoonlijk de pomp vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Woning is uit 1935 , weinig isolatie alleen dubbelglas . De huidige ketel (VR) heeft 23Kw vermogen.Dan is de woning niet geschikt voor een elektrische ketel lijkt me .

Warmtepomp ga ik niet aan beginnen (alleen als het strak eventueel verplicht wordt) , ik heb het nu financieel goed en kan deze uitgave na makkelijk doen. Anders laat ik het nu voor 3/400 euro maken en dan moet hij over een paar jaar als nog worden vervangen, lijkt me ook niet slim.

Klopt de bewering van de monteur dat de pomp harder moet werken omdat hij beneden hangt ?

[ Voor 53% gewijzigd door ramrodwillem op 09-04-2021 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:29
Wat kost die pomp vervangen? En zit er een vuilfilter in je systeem? Vaak zitten er kleine ijzerdeeltjes in het water en dat kan bijv je pomp beschadigingen.

Een 11 jaar oude ketel vervangen is wel beetje zonde denk ik.

Elektrische ketel is qua directe verbruikskosten ongeveer factor 4 duurder. Tenzij je een super-geisoleerd huis hebt met slechts 200m3 gasverbruik per jaar is dat niet aan te raden. Veel betere overweging is dan een warmtepomp, maar dat is even wat meer werk om uit te zoeken of het kan. Staan een paar leuke topics in het DED forum over.

Edit: dat vermogen is hoog vanwege het feit dat je moet kunnen douchen, niet omdat je huis voor verwarming nou per se 23 kW nodig heeft.
Maar gezien de specs van je huis, bouwjaar en mate van isolatie, is het onwaarschijnlijk dat je er met een elektrische ketel bent. Die optie kun je dus wegstrepen, blijft over:

Pomp vervangen en gewoon deze ketel gebruiken

Nieuwe ketel

Nieuwe hybride ketel ophangen

Warmtepomp (grootste investering en aanpassingen woning, wel meest toekomstbestendig en hoog comfort)

[ Voor 31% gewijzigd door Fr33z op 09-04-2021 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Warmtepomp ga ik niet aan beginnen (alleen als het strak eventueel verplicht wordt) , ik heb het nu financieel goed en kan deze uitgave na makkelijk doen. Anders laat ik het nu voor 3/400 euro maken en dan moet hij over een paar jaar als nog worden vervangen, lijkt me ook niet slim.

Klopt de bewering van de monteur dat de pomp harder moet werken omdat hij beneden hangt ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ramrodwillem schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:43:

Nee. Het is een gesloten systeem, er is dus alleen leidingweerstand die overwonnen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CptKemel
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-07 20:58

Vooraf: IANAverwarmingsmonteur.

Ik begrijp de theorie hierachter ook niet zo. Mijn ketel en pomp hangen op zolder maar nog steeds moet het water door het hele systeem gepompt worden. Dus uitgaande van meerdere verdiepingen heb je een helft van het systeem waarbij het water omhoog moet (terug naar de ketel, in mijn geval), en een helft waar het omlaag gaat. Netto maakt het dan denk ik geen verschil waar de pomp hangt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
F.20 is trouwens een melding over een NTC sensor. Vreemd dat de monteur het over een oververhitte pomp heeft.

https://www.vaillant.nl/v...thermo-compact-247854.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T_knoop
  • Laatst online: 20:29
Wolly schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:50:
F.20 is trouwens een melding over een NTC sensor. Vreemd dat de monteur het over een oververhitte pomp heeft.

https://www.vaillant.nl/v...thermo-compact-247854.pdf
F.20 zegt dat de aanvoertemperatuur te hoog is. Als het geen storing is van de NTC's, dan kan dat veroorzaakt worden doordat de pomp de warmte niet snel genoeg weg weet te krijgen bij de brander. Water stroomt te langzaam, warmt teveel op en daardoor aanvoertemp (wat gek genoeg het water wat uit de CV stroomt is) te hoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Ketel/pomp maakt ook wel vreemd geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Het enige wat invloed kan hebben is de plaats van het expansievat en een verkeerde voordruk van het vat, maar dit is eerder een hydraulisch probleem. Een pomp welke 11 jaar meegegaan is conform verwachting.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Hoe bereken je trouwens het Kw vermogen wat nodig is voor een combi ketel.

Er worden in de winter 3 ruimtes mee verwarmd , Woonkamer 120m3 , Douche 20m3 en eetkamer 40m3 en dan natuurlijk voor het douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

ramrodwillem schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:54:
Ketel/pomp maakt ook wel vreemd geluid
Als de aanvoer/retour koud zijn en de pompmotor gloeiend heet dan kun je er an uitgaan dat de pomp gewoon echt stuk is + raar geluid is al een indicatie dat deze aan zijn einde loopt.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

ramrodwillem schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:09:
Hoe bereken je trouwens het Kw vermogen wat nodig is voor een combi ketel.

Er worden in de winter 3 ruimtes mee verwarmd , Woonkamer 120m3 , Douche 20m3 en eetkamer 40m3 en dan natuurlijk voor het douchen.
Is niet enorm belangrijk, alle cv toestellen voor woonhuizen hebben normaliter voldoende capaciteit. Minimaal vermogen is veel nuttiger alleen tussen minimaal vermogen en hoeveelheid warm drinkwater moet je een beslissing maken, veel drinkwater = hogere minimaal vermogen, minder drinkwater = lager minimaal vermogen. (Geld voor combi ketels met tapwisselaar, zonder boiler.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:11
Warmtepomp ga ik niet aan beginnen (alleen als het strak eventueel verplicht wordt)
Vanwaar deze patsstelling? iets wat mogelijk geld (en energie) kan besparen wil je niet :?

ontopic: Gezien de leeftijd zou ik ook opteren voor het vervangen van de ketelpomp, mogelijk vuilfilter plaatsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:18
ramrodwillem schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:36:
Woning is uit 1935 , weinig isolatie alleen dubbelglas . De huidige ketel (VR) heeft 23Kw vermogen.Dan is de woning niet geschikt voor een elektrische ketel lijkt me .

Je geeft aan dat het een VR ketel is?
Zo ja, dan zou ik hem gezien de leeftijd zeker vervangen voor een HR ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Frank_P schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:54:
[...]
Zo ja, dan zou ik hem gezien de leeftijd zeker vervangen voor een HR ketel.
Leeftijd zegt niet zoveel, rendement des te meer. Het klopt wel dat een vr-ketel qua verbruik altijd duurder is. Het is alleen maar net de vraag of die meerprijs van ongeveer € 1000,- economisch gezien wel uit kan...

Dat zou ik wel even goed doorrekenen als ik TS was...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:18
Question Mark schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 16:03:
[...]

Leeftijd zegt niet zoveel, rendement des te meer. Het klopt wel dat een vr-ketel qua verbruik altijd duurder is. Het is alleen maar net de vraag of die meerprijs van ongeveer € 1000,- economisch gezien wel uit kan...

Dat zou ik wel even goed doorrekenen als ik TS was...
Nouja 11 jaar is niet heel jong meer. Economische levensduur is normaliter max 15 jaar ofzo?
Ipv nu fors te investeren in nieuwe pomp of evt. ander onderhoud, zou ik liever investeren in een HR ketel nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Frank_P schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 16:21:
[...]
Economische levensduur is normaliter max 15 jaar ofzo?
Ipv nu fors te investeren in nieuwe pomp of evt. ander onderhoud, zou ik liever investeren in een HR ketel nu.
Technisch misschien wel 20 jaar... Juist omdat hij economisch al afgeschreven is, kan het erg voordelig zijn om er mee door te draaien. Maar dat ligt dus net aan het rendement wat de ketel nog heeft.

Een nieuwe ketel heeft zeker voordelen hoor, zeker qua comfort. Maar het financiele break-even point is niet zomaar bereikt.

Vandaar mijn opmerking in mijn eerste post al. Misschien is het een optie om met een relatief kleine investering nog net even een paar jaar door te komen. Over een paar jaar zijn alternatieve methodes wat meer uitgekristalliseerd, en breder/eenvoudiger inzetbaar. (maar toegegeven, dat is een beetje glazen bol werk). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CptKemel
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-07 20:58
Over dit topic: als de pomp inderdaad defect is, dan heeft TS toch nog steeds een nieuwe pomp nodig als hij zijn huidige VR ketel vervangt door een HR ketel?

[ Voor 3% gewijzigd door CptKemel op 09-04-2021 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:28

Yucon

*broem*

ramrodwillem schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:36:
Anders laat ik het nu voor 3/400 euro maken en dan moet hij over een paar jaar als nog worden vervangen, lijkt me ook niet slim.
Waarom niet? Een eventuele nieuwe ketel is over een paar jaar ook weer een paar honderd euro afgeschreven. Het is niet zo dat je het bij deze weggooit en bij een nieuwe niet.

[ Voor 28% gewijzigd door Yucon op 09-04-2021 16:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
CptKemel schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 16:39:
Over dit topic: als de pomp inderdaad defect is, dan heeft TS toch nog steeds een nieuwe pomp nodig als hij zijn huidige VR ketel vervangt door een HR ketel?
er zit een nieuwe pomp in die nieuwe HR ketel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Dank voor alle reacties , ik ga nu geen 3 a 400 euro uitgeven voor alleen een pomp en dan over een paar jaar als nog weer een geheel nieuwe ketel te moeten aanschaffen en ook de kans op andere storingen tussentijds , ik kies dus zeker voor een nieuwe cv ketel.

Dus als ik het hier goed lees maakt aantal Kw die een ketel levert voor de verwarming niet uit , het verschil tussen 1 van 15Kw en 1 van 45 Kw zit hem in de hoeveelheid te leveren water, begrijp ik dat goed ?

Een 1 persoonshuishouden zou dus met af en toe warm water in de keuken en dagelijks douchen (gewone water besparende douche kop) met een ketel van 20Kw goed uit de voeten kunnen?

Moet een HR ketel aan de zelfde montage voorwaarden voor aan en afvoer voldoen als een VR ketel of komt er meer bij kijken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Question Mark schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 16:30:
[...]

Technisch misschien wel 20 jaar... Juist omdat hij economisch al afgeschreven is, kan het erg voordelig zijn om er mee door te draaien. Maar dat ligt dus net aan het rendement wat de ketel nog heeft.

Een nieuwe ketel heeft zeker voordelen hoor, zeker qua comfort. Maar het financiele break-even point is niet zomaar bereikt.

Vandaar mijn opmerking in mijn eerste post al. Misschien is het een optie om met een relatief kleine investering nog net even een paar jaar door te komen. Over een paar jaar zijn alternatieve methodes wat meer uitgekristalliseerd, en breder/eenvoudiger inzetbaar. (maar toegegeven, dat is een beetje glazen bol werk). :)
Als iets afgeschreven is, is het juist niet voordelig... Zie het als gokken, je stopt er 300 euro aan materiaal in, misschien met 2-3 maanden nog eens 300 euro...

Als je in 11 jaar tijd nog geen grote onderdelen hebt vervangen:
- Branderautomaat. (Gemiddeld 5-10 jaar.)
- Ventilator. (ligt even aan type VR, gemiddeld 10 jaar.)
- Gasblok. (Gemiddeld 8-12 jaar.)
- Pomp. (Gemiddeld 10 jaar.)
Dan is het een gok gezien gemiddelde leeftijd.

Alleen al van VR naar HR is voldoende afweging. Ben je nog maar 1000 euro +/- kwijt en je hebt na het eerste jaar sowieso met een goed ingeregeld systeem al besparing. (Zolang stookgedrag gelijk blijft.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

ramrodwillem schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 16:57:
Dank voor alle reacties , ik ga nu geen 3 a 400 euro uitgeven voor alleen een pomp en dan over een paar jaar als nog weer een geheel nieuwe ketel te moeten aanschaffen en ook de kans op andere storingen tussentijds , ik kies dus zeker voor een nieuwe cv ketel.

Dus als ik het hier goed lees maakt aantal Kw die een ketel levert voor de verwarming niet uit , het verschil tussen 1 van 15Kw en 1 van 45 Kw zit hem in de hoeveelheid te leveren water, begrijp ik dat goed ?

Een 1 persoonshuishouden zou dus met af en toe warm water in de keuken en dagelijks douchen (gewone water besparende douche kop) met een ketel van 20Kw goed uit de voeten kunnen?

Moet een HR ketel aan de zelfde montage voorwaarden voor aan en afvoer voldoen als een VR ketel of komt er meer bij kijken ?
Gewoon kijken naar het tapwater comfort (tapdrempel) wat je wilt hebben, CW3, CW4 of CW5. Je kunt wel een CW5 ketel nemen maar als je maar 15kW CV vermogen nodig hebt en je kon met een CW3 uit de voeten?

Bij elke ketel staat de tapdrempel (aantal liters water per minuut.) vermeld bij 60 graden en 40/38 graden.

Pak een emmer met maataanduiding:
- Meet je waterhoeveelheid bij 60 en 38 graden.
- Kies je ketel aan de hand van deze gegevens uit.
Bijvoorbeeld een Avanta 24c geeft +/- 10 liter warmwater op 40 graden. (CW3 toestel.)
(De 20kW cv vermogen is ruim voldoende in nagenoeg elke normale rijtjes woning, mijn ketel staat afgesteld op 12kW cv vermogen.)

Rookgasafvoer en luchttoevoer dienen vervangen te worden, het ligt aan de situatie en mogelijkheden, hiervoor kun je het beste advies inwinnen bij een erkend bedrijf. (Desnoods advies inwinnen bij meerdere bedrijven.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
[b][

Rookgasafvoer en luchttoevoer dienen vervangen te worden, het ligt aan de situatie en mogelijkheden, hiervoor kun je het beste advies inwinnen bij een erkend bedrijf. (Desnoods advies inwinnen bij meerdere bedrijven.)
Dat kon nog wel eens een dingetje worden dan , want hij hangt beneden in het souterrain, weinig mogelijkheden tav rookgas kanaal , dit kan niet op het bestaand kanaal van VR ketel?
Hebben HR ketels ook altijd een condens afvoer, want ook daar is niet echt een afvoer mogelijkheid voor ,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:12

A13X

Dude

ramrodwillem schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 19:07:
[...]

Dat kon nog wel eens een dingetje worden dan , want hij hangt beneden in het souterrain, weinig mogelijkheden tav rookgas kanaal , dit kan niet op het bestaand kanaal van VR ketel?
Hebben HR ketels ook altijd een condens afvoer, want ook daar is niet echt een afvoer mogelijkheid voor ,
Nee, een hr ketel pakt lucht van buiten via de gecombineerde rookgasafvoer/luchttoevoer. Het is wat ze noemen een gesloten toestel. Een open toestel moet je overigens niet meer willen ivm groter risico op CO.

Elke HR heeft ook een condensafvoer, het "H" deel van hr slaat op het condenseren van het rookgas en daarmee hoge rendement. Moet je wel 60-40 graden gaan stoken, hoger zal de ketel niet tot weinig condenseren.

@DutchWing warmwater debiet bedoel je denk, tapdrempel is de minimaal benodigde flow om de ketel in warmwaterbedrijf te laten gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door A13X op 09-04-2021 19:26 ]

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

ramrodwillem schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 19:07:
[...]

HR ketels hebben altijd een condensafvoer, maar je hebt een VR combi ketel, neem aan dat de afvoer dan al gerealiseerd is ivm de inlaatcombinatie op het riool uitmondt?

VR kanaal is niet geschrikt voor condensatie, + regelgeving ziet Rookgasafvoer en ketel nu als een geheel, samen gekeurd. Ketel vervangen betekent Rookgasafvoer vervangen. (Rogafa voorschriften.)

Is een geveldoorvoer een mogelijkheid? Zonder hinder van ventilatie roosters of raampartijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:21
Condensafvoer in de kelder kan een uitdaging zijn, maar daarvoor zijn gewoon opvoerpompjes te krijgen. Ik ken iemand met een oude Nefit HR ketel die de condensafvoer over het plafond heeft lopen naar een afvoerputje aan de andere kant van de ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15-09 04:43
ik kan niet zien vanaf hier welke rookgas afvoer je hebt. kwa diameter,
soms kunnen we er een flexibele rookgas afvoer doorheen trekken dan mag er dus wel een hr ketel op.
maar of dat ook lukt in een standaardr 80mm kanaal van een oude vr ketel nee.
de wat grotere maten wil het weleens lukken. zoals 100/125 mm etc.

een afvoer ontrbreekt geeft u aan. ik ga nu iets adviseren waar ik geen fan van ben.
er bestaat zoeits als een condenspomp. welke het afvoerwater uit de kleder kan krijgen.
maar zonder het juiste onderhoudt en of aansluiting zijn het rot pompjes.

soms kan je beter een andere plek verzinnen voor je cv ketel.
(ja het kost wat maar het geeft ook meer mogenlijkheden. )

[ Voor 5% gewijzigd door miciel op 09-04-2021 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
De ketel naar boven verplaatsen is geen optie ,er is boven geen enkele ruimte waar deze nog zou kunnen worden geplaatst. Nu eerst maar een kijken naar de opties voor rookgas kanaal en water afvoer dat zal nog lastig zat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Je hebt nu een open vr ketel aangesloten op de schoorsteen of loopt er een aparte buis?
Maak er eens een foto van dat geeft waarschijnlijk meer duidelijkheid.
Condensafvoer kan prima met een pompje, flexibel rookgas is er ook in 60 mm, moet wel heel aparte situatie zijn wil dat niet kunnen.
Luchttoevoer kan wel een dingetje zijn, in het ergste geval wordt het een open hr ketel.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:01
Ketel naar boven verplaatsen is onzin en werkt zelfs averechts.

Voor tapwater maakt het niets uit want dan gebruik je de pomp alleen voor het interne circuit. Het tapwater zelf stroomt door de leiding druk bij de watermeter.

Voor de verwarming moet de pomp (iets) harder werken als deze op zolder hangt. Warm water stroomt van de ketel af en warm naar de ketel toe. Warm water is lichter dan koud water dus als je de ketel op zolder hangt moet je tegen de zwaartekracht in pompen.
Enige nadeel van in de kelder is dat de statische druk ca. 0.7 bar hoger is (1 bar per 10 meter) en je dus een iets meer kans hebt op lekkende pakkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:07

Exigence

dnkroz

ramrodwillem schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 09:41:
De ketel naar boven verplaatsen is geen optie ,er is boven geen enkele ruimte waar deze nog zou kunnen worden geplaatst. Nu eerst maar een kijken naar de opties voor rookgas kanaal en water afvoer dat zal nog lastig zat worden.
Hoe zit nu je inlaatcombinatie angesloten dan? Deze hoort normaal ook uit te monden in het riool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Er zit nu geen uitlaat richting riool

Goed te lezen dat een open HR/VR een optie kan zijn zonder veel extra werk

Uitlaat gaat nu naar schoorsteen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrE_Py9jDwS07g2HfngVldgyCWY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b0t17XmDSHaVXpSVoBHNiYTw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KsmLdan5gmJFHd_SdqhfahUxToY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nqbMgDhU509tYvG7whmb7AEl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Een kleine constatering is dat je helemaal niets doet met de adviezen (pomp gewoon vervangen, kijk eens naar een warmtepomp, verplaats de ketel).

Maar, als je geen rioolafvoer hebt is een hr niet mogelijk, dus of riool aan laten leggen, of opvoerpompje(?) of weer vr ophangen. Of, toch een warmtepomp systeem. Reken dat eens door (wat betaal je de komende 15 jaar aan gas + aansluiting?).

Of toch verplaatsen:
En er bestaan ook piepkleine cv ketels: remeha tzerra bijvoorbeeld en die kan je echt in een klein kastje kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:14
ramrodwillem schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:22:
Huidige ketel , vaillant vcw 255/4-7.

Net de CV monteur over de vloer gehad ivm onderhoud , voorafgaand de afgelopen weken een aantal x een F20 storing gehad tijdens het douchen, de pomp blijkt oververhit te raken en is versleten volgens de monteur.
Aangezien de ketel 11 jaar oud is lijkt het me wel het overwegen waard om een andere ketel te nemen.
Trouwens, volgens de monteur is de hoofdoorzaak van het relatief snel defect raken van de pomp omdat deze in de kelder hangt en daar door harder moet werken , klopt dit of is dat een l.l verhaal?

Tav een andere ketel, een HR lijkt me dan een logische keuze,(blijven er als de gezondheid het toelaat nog 20 jaar wonen) zijn er nog ketels die er qua betrouwbaarheid er uitspringen.

Aan de andere kant omdat we van het gas af moeten, is een elektrische ketel een optie hoe verhoudt zich dit qua verbruikers kosten tegenover een gasketel? Iemand ervaring met een elektrische ketel voor cv verwarming en douchen ?

Thx
Kijk ik ben ook maar een leek maar wat heeft de pomp (CV) te maken met douchen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
-Een kleine constatering is dat je helemaal niets doet met de adviezen (pomp gewoon vervangen, kijk eens naar een warmtepomp, verplaats de ketel)

Heb ik wel gedaan , pomp vervangen bij een 11 jaar oude ketel is wachten op het volgende wat vervangen moet worden, ketel naar boven verplaatsen kan absoluut niet en in alle gedoe wat er voor nodig is om een warmtepomp te nemen heb ik geen zin.

Ik denk dat,zo ver ik nu de info heb ga voor een HR/VR open ketel dit omdat ik ook geen zin heb in te veel breekwerk

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Dan moet je idd gewoon weer een vr ketel nemen. Ook een open hr ketel heeft een waterafvoer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 15:00
ramrodwillem schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 10:54:
Er zit nu geen uitlaat richting riool

Goed te lezen dat een open HR/VR een optie kan zijn zonder veel extra werk

Uitlaat gaat nu naar schoorsteen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zoals dit toestel is aangesloten mag niet volgens de voorschriften. Een toestel die ontworpen is om gebruikt te worden als gesloten toestel, moet ook gesloten aangesloten worden en niet half open.
https://www.rogafa.nl/roo...tie-cv-ketels-tot-100-kw/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15-09 04:43
ramrodwillem schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 11:33:

Ik denk dat,zo ver ik nu de info heb ga voor een HR/VR open ketel dit omdat ik ook geen zin heb in te veel breekwerk
bij somige ketels mag je ook verse klucht vanaf een andere plek toevoeren.
je hoeft dus niet persee voor je verse lucht door je schoorsteen naar buiten.
de foto maakt een hoop duidelijk. dat is dikwandig 80 mm allumium.
loopt de koof recht van boven naar beneden ? dat wordt een prtige wedstrijdt.

een nieuwe vr ketel is gewoon zonden van je geldt maar het wel de makelijkste optie.
officieel moet je de rookgasdoorvoer vervangen. je krijgt anders rookgas lekkeges in je huis.
niet persee nu maaar wel over 5 jaar. ook bij een vr ketel slijt je rookgas afvoer.
wel minder hard/anders. maar het advies is rookgas doorvoer en ketel gelijktijdig vervangen.

[ Voor 28% gewijzigd door miciel op 10-04-2021 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

teacher schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 11:44:
VR ketels worden niet meer gemaakt... Dus dan wordt het sowieso een HR ketel.

Of je hebt een VR ketel welke al lange tijd op de plank ligt stof te happen, absoluut geen aanrader!

[ Voor 16% gewijzigd door DutchWing op 10-04-2021 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

badboynova schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 11:45:
[...]

Zoals dit toestel is aangesloten mag niet volgens de voorschriften. Een toestel die ontworpen is om gebruikt te worden als gesloten toestel, moet ook gesloten aangesloten worden en niet half open.
https://www.rogafa.nl/roo...tie-cv-ketels-tot-100-kw/
In de documentatie staat hoe de CV Ketel aangesloten moet worden, toestelcategorie noemen ze dit. Omdat er één luchttoevoer aansluiting op de ketel zit betekent dit niet dat deze automatische gebruikt hoeft te worden.

Als het toestel gekeurd is volgens ToestelCategorie; B23 of B23P mag deze gewoon open uitgevoerd worden, met open bedoelen wij wel een rookgasafvoer met uitmonding naar buiten, luchttoevoer uit opstellingsruimte. Opstellingsruimte moet wel aan luchttoevoer eisen voldoen NEN 3028 (opstellingsruimte.) als de monteur vakmanschap co gecertificeerd is, kun je ervan uitgaan dat deze weet waarmee hij bezig is. Of hij het volgens in de praktijk anders doet is zijn verantwoording.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Staat dus lange tijd op de plank...

Vanaf 26 september 2015 worden er geen Vr ketels meer gemaakt. Dus toestel ligt al 5 jaar op de plank. Kun je ook op het typeplaatje aflezen of ontcijferen vanuit het serie nummer toestel.

Volgens mij alleen hele specifieke installaties mogen nog met VR Ketels worden aangesloten.
Maar 1600 euro voor een VR ketel, terwijl zelfs een HR ketel kopen nog geen 1000 euro kost?
(Afgaan op Remeha Avanta 24c via een webshop.)

De enige reden om nog VR te adviseren is bij CLV systemen gezien de kosten dan hoog op kunnen lopen. Alleen dit zijn vaak tijdelijke oplossingen gezien VR CLV kanalen vaak al 20 jaar oud zijn en fabrikant hiervoor geen garantie meer geven.

Dan kun je echt beter de pomp vervangen indien HR geen optie is...

[ Voor 18% gewijzigd door DutchWing op 10-04-2021 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Vailant maakt nog wel VR ketels hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

DutchWing schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 17:28:
[...]

Als iets afgeschreven is, is het juist niet voordelig... Zie het als gokken, je stopt er 300 euro aan materiaal in, misschien met 2-3 maanden nog eens 300 euro...
Dat is dus precies de rekensom die TS moet gaan maken... zoals ik al meerdere malen heb aangegeven.
  • De afschrijvingskosten gaan van nu € 0,- naar ongeveer € 100,- per jaar. (€ 1500 euro aanschaf / 15 jaar)
  • Onderhoudskosten per jaar gaan van nu € 250,- (pure gok) naar de eerste paar jaar € 0,-, en lopen daarna weer langzaam op.
  • En dan is er nog de besparing op stookkosten.
Met die berekening kan relatief simpel een break-even point bepaald worden. :)

Jij gaat er vanuit dat er nu en straks geld gestopt moet worden in een ketel. Boekhoudtechnisch gezien, zijn die bedragen via de post "onderhoud" alang gereserveerd. Niemand zal dat in de praktijk doen, maar rekenkundig moet het wel zo benaderd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboynova
ramrodwillem schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 12:35:
Vailant maakt nog wel VR ketels hoor
Alleen bij hoge uitzondering mag er een vr geplaatst worden. https://www.installatiepr...oek-valt-voor-de-vr-ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboynova
DutchWing schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 12:23:
[...]

In de documentatie staat hoe de CV Ketel aangesloten moet worden, toestelcategorie noemen ze dit. Omdat er één luchttoevoer aansluiting op de ketel zit betekent dit niet dat deze automatische gebruikt hoeft te worden.

Als het toestel gekeurd is volgens ToestelCategorie; B23 of B23P mag deze gewoon open uitgevoerd worden, met open bedoelen wij wel een rookgasafvoer met uitmonding naar buiten, luchttoevoer uit opstellingsruimte. Opstellingsruimte moet wel aan luchttoevoer eisen voldoen NEN 3028 (opstellingsruimte.) als de monteur vakmanschap co gecertificeerd is, kun je ervan uitgaan dat deze weet waarmee hij bezig is. Of hij het volgens in de praktijk anders doet is zijn verantwoording.
Aan de hand van de foto's die hier boven zijn geplaats, gaat deze opstellingruimte niet voldoen aan de eisen om het toestel als een b23 of b23p toestel aan te sluiten (grote kans dat er mechanische ventilatie aanwezig is in de woning enz... ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Een open VR ketel brengt ook gewoon koolmonoxidevergiftingingsgevaar met zich mee. In het geval van vervangen, zou ik het direct goed doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Deze worden nog verkocht inderdaad.
Echter heb jij niks aan, dit is een open toestel met een rookgasafvoer van 130 mm.
Dat gaat niet passen op je rookgasafvoer die er nu zit (buiten het feit dat deze ook vervangen moet worden)
Je huidige ketel heeft een ventilator om de rookgassen af te voeren, de enige vr die nog leverbaar is niet.
Voor iedereen die denkt dat die al zo lang op de plank liggen https://www.vaillant.nl/p...n/thermocompact-2880.html
Vr ketels met een ventilator worden niet meer gemaakt.

En ik vind je vraag duidelijk, je geeft duidelijk aan dat je een nieuwe ketel wil en geen reparatie of warmtepomp.
Enige wat je kan overwegen om de ketel te verplaatsen, je zal niet de eerste zijn die denkt dat iets onmogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Ok dan kan boven genoemde Vaillant ketel niet , eens kijken wat er tav VR nog mogelijk is .

TAv een HR ketel er moet zo ie zo dan een condens afvoer komen , maar hoeveel condens komt er nu uit zo,n ketel, kan daar niet een emmer of aftap baar vat onder , mn vriendin heeft een boiler met een opvang emmer er onder en die moet hem zo,n 1x per 3 weken legen, dat zou voor mij ook prima als oplossing kunnen dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboynova
ramrodwillem schreef op zondag 11 april 2021 @ 12:51:
Ok kan boven genoemde Vaillant ketel niet , eens kijken wat er tav VR nog mogelijk is .

TAv een HR ketel er moet zo ie zo dan een condens afvoer komen , maar hoeveel condens komt er nu uit zo,n ketel, kan daar niet een emmer of aftap baar vat onder , mn vriendin heeft een boiler met een opvang emmer er onder en die moet hem zo,n 1x per 3 weken legen, dat zou voor mij ook prima als oplossing kunnen dienen.
Nope, uit 1 m3 aardgas komt ongeveer 1,5 liter condenswater. Wat je eventueel kan doen is een condens pomp laten plaatsen en de slang hiervan naar een afvoer laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
opvangbak van een liter of 10 minimaal er onder, en een klein pompje (die genoeg kracht heeft om het weg te pompen naar het riool) en een vlotterschakelaar?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ok dan kan boven genoemde Vaillant ketel niet , eens kijken wat er tav VR nog mogelijk is .

Vergeet de vr ketel maar, andere dan die Vaillant worden er niet meer gemaakt.
Je zal echt een condens pomp nodig hebben, een emmer water per dag komt er zo maar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Of, je hangt een moderne en veilige ketel op, op een andere plaats. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Nee , zoals al eerder aan gegeven kan de ketel niet naar boven, is gewoon geen plek voor . Al over nagedacht .

Zoals het er nu naar uitziet gewoon beneden een HR ketel maar wel met aanpassingen ,welke dat zullen worden moet nog blijken , deze week komt er iemand langs die de opties gaat bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Laatst online: 23:29
Ik lees hier wel veel kan niet en wil niet.... Dat mag, maar je keuzes zijn dan wel sterk beperkt.

Ik ben benieuwd naar de uiteindelijke keuze voor een oplossing, je kunt veel van dit gedoe gewoon ook nog uitstellen door zoals voorgesteld gewoon een nieuwe pomp erin te laten zetten ;-)

Ik denk dat een HR-ketel met aanpassingen op dezelfde plek de grootste kans maakt gezien het topic, ben benieuwd of dat een beetje te realiseren is. goed dat er iemand even ter plekke komt kijken, zegt toch meer dan wij hier vanuit een topic kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2021 14:24 ]

Pagina: 1