Locatie voor verplaatsen gasmeter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie78
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-05 08:46
Onze gasmeter is momenteel is geplaatst in één van onze keukenkastjes. De keuken zit op de eerste verdieping, recht boven de voordeur waar de gasleiding het huis binnenkomt. We wonen in een oud huis en vermoedelijk zit de gasmeter hier al sinds de splitsing (bovenwoning). Hierdoor zijn we voor een groot gedeelte dit keukenkastje kwijt. Aangezien we binnenkort de keuken willen gaan verbouwen, is de wens om de gasmeter te verplaatsen.

Om de gasmeter te verplaatsen hebben we contact opgenomen met de netbeheerder. De gewenste locatie van de gasmeter is boven de voordeur, vergelijkbare huizen in de straat hebben ook hier de gasmeter geplaatst. De gasleiding komt naast de voordeur de woning in en loop vanaf daar recht omhoog. Direct boven de voordeur is ruimte genoeg voor het plaatsen van de meter. De netbeheerder geeft echter aan dat dit niet mogelijk is omdat deze locatie niet voldoet aan de voorwaarden. Deze voorwaarden zijn:
De aansluiting mag alleen verplaatst worden boven maaiveld, in de ruimte waar de meterkast staat, is ook een toegangsdeur, de afstand tussen de toegangsdeur en de meterkast is maximaal drie meter, de meterkast is vrij toegankelijk en de aansluiting mag alleen verplaatst worden naar een verkeersruimte en géén verblijfsruimte. Dit betekent bijvoorbeeld dat wij de aansluitingen niet plaatsen in een woonkamer of (logeer)kamer. Een verkeersruimte is bijvoorbeeld een gang of welkomsthal. De gasmeter moet op kniehoogte geplaatst worden.
Op basis van deze voorwaarden is de huidige locatie volledig niet geschikt en zou volgens mij dus idealiter gewoon aangepast moeten worden. De gewenste locatie voldoet niet aan de regel dat de meter niet op kniehoogte geplaatst kan worden. Verder voldoet deze locatie wel aan alle andere voorwaarden. Op de website van Stedin kan ik zelf de eis van 'kniehoogte' niet vinden:

https://www.stedin.net/za...tleg-inrichting-meterkast

Vraag
Is het redelijk dat de netbeheerder weigert om de gasmeter op een hoogte van circa 200cm te plaatsen schuin boven de voordeur?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:45
Vanuit de Arbo wet geredeneerd wil je niet dat je medewerkers op een trap moeten gaan staan als er onderhoud aan de meter moet plaatsvinden.
Bestaande situaties is mogelijk een ander verhaal maar voor verplaatsen wil je een zo veilig mogelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-05 12:06
timmie78 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:21:
Vraag
Is het redelijk dat de netbeheerder weigert om de gasmeter op een hoogte van circa 200cm te plaatsen schuin boven de voordeur?
Ja, dan moet je aan de huidige regelgeving voldoen. Verworven recht is niet meer van toepassing. Je kan dus wel van ze eisen dat ze een defecte gasmeter vervangen en deze weer terug in het keukenkastje zetten, maar je kan niet van ze eisen dat ze hem boven je deur zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie78
Het probleem dat ik hiermee heb is dat ik zelf deze regels nergens kan vinden, behalve wat de medewerker via de telefoon heeft laten weten, en later heeft samengevat in de mail. Er wordt verwezen naar een document op de website (zie ook de link in mijn opening post) maar hierin staat nergens de eis van ‘kniehoogte’ of iets in die richting. Als het de regels zijn, dan begrijp ik dat ik me daaraan maar moet zien te houden, maar ik zou graag willen weten wat deze regels precies zijn en waar deze zijn vastgelegd, maar dat heb ik nog niet kunnen vinden. Als iemand hier meer over weet hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:56
Nog een keer bellen, hopen dat je iemand anders aan de lijn krijgt die de regels anders interpreteert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• herman1990
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-05 10:48
Hallo,

Als ik het verhaal goed gelezen heb: Je wil de gasmeter naar een locatie bij de voordeur op een hoogte van 200cm vanaf de vloer gemeten. Is dit correct?

Mijn persoonlijk ervaring:
mijn gasmeter zat bij de achterdeur in een soort van gemetseld hokje met een deurtje ervoor. (lijkt op keukenkastje). Ik wou mijn meter bij de voordeur in de meterkast. Eerst was niks mogelijk omdat mijn meterkast niet zou voldoen aan het bouwbestel dat nu voor nieuwbouw huizen geldt.

Na het uitvoeren van een schouwing was de meterkast, bij de voordeur, de beste plek omdat dit makkelijk te vinden is door bijvoorbeeld de brandweer, een meer voor de hand liggende locatie in plaats van het gemetselde kastje). Daarnaast was het niet realisatie om de nieuwe eisen voor de nieuwe locatie te laten gelden omdat er dan geen enkele locatie in het huis geschikt zou zijn.

TLDR: Vraag een schouwing aan bij jouw thuis en kijk naar de eventuele mogelijkheden, via de telefoon kwam ik er ook niet uit met de netbeheerder. Misschien kun je in overleg de gewenste locatie laten zien zoals dit is uitgevoerde bij de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie78
herman1990 schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:28:
TLDR: Vraag een schouwing aan bij jouw thuis en kijk naar de eventuele mogelijkheden, via de telefoon kwam ik er ook niet uit met de netbeheerder. Misschien kun je in overleg de gewenste locatie laten zien zoals dit is uitgevoerde bij de buren.
Dank je! Dat klinkt inderdaad als een mogelijke route. Is een schouwing iets dat wordt aangevraagd via de netbeheerder? Of vraag je zelf zoiets aan bij een erkende installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:56
herman1990 schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:28:
makkelijk te vinden is door bijvoorbeeld de brandweer, een meer voor de hand liggende locatie in plaats van het gemetselde kastje
Ik vind dit trouwens een heel goed argument om aan te dragen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kniehoogte blijkt toch uit de tekening van de site die je geeft?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/cH5Brk4q/screenshot-149.png

Plaatje werkt niet, maar kijk naar vooraanzicht en dwarsdoorsnede waar de afmetingen bij staan vermeld.
https://www.stedin.net/-/...rd-met-gasaansluiting.pdf

[ Voor 51% gewijzigd door Wolly op 12-04-2021 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie78
Wolly schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:41:
Kniehoogte blijkt toch uit de tekening van de site die je geeft?
Ah, dank je! Ik had de tekening zo niet geïnterpreteerd, maar inderdaad, hierin wordt een hoogte van 90cm boven de grond aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie78
Zwartoog schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:40:
[...]

Ik vind dit trouwens een heel goed argument om aan te dragen!
Ik heb de netbeheerder gemaild met het verzoek om de locatie inderdaad toch te overwegen. De huidige locatie voldoet zeker niet (totaal niet makkelijk bereikbaar vanaf voordeur, verdieping te hoog, geen ventilatie, in de keuken, etc.) maar de voorgestelde locatie is dan weer te hoog. Een andere route zou via een schouwing zijn zoals Herman1990 aangaf om te bepalen wat binnen de mogelijkheden een locatie zou zijn die ook voor hen akkoord is.
Pagina: 1