Defecte driepuntssluiting 3 jaar oud huur appartement

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromme_plank
  • Registratie: Oktober 2019
  • Nu online
Beste Tweakers,

Afgelopen weekend (3 april) draaide ik de voordeur van mijn huur appartement vanaf de buitenkant op slot. Bij de laatste slag met de sleutel bleef het slot (sleutel in cilinder) ineens doordraaien. Na 50 rondjes links & rechtsom met de sleutel gedraaid te hebben kwamen wij tot de conclusie dat er zeker weten iets defect was |:(

Wij hebben de verhuurder proberen te bereiken op zowel het normale nummer als op het noodnummer, maar kregen doodleuk een bandje te horen dat ze vanwege de Pasen pas weer vanaf 6 april bereikbaar waren... 8)7

Een geluk bij een ongeluk, wij draaiden net de deur op slot om een nachtje in een hotel te gaan slapen. Dus hoefde niet per direct toegang tot de woning te hebben.

Gedurende die dag herhaaldelijk (6x) proberen te bellen naar de nummers van de verhuurder + een mail te sturen kregen we geen reactie. Die avond heb ik maar op eigen houtje een slotenmaker gebeld en voor de zondag (4 april) om 12:00 uur afgesproken.

De slotenmaker kwam tot de conclusie dat het overbrengingsmechaniek (tandwiel) in de hoofdkast van de driepuntssluiting defect was. Hij heeft de deur weten te openen middels het nodige demontage werk (vakkundig slopen) en heeft de driepuntssluiting, cilinder en het beslag vervangen.

Uiteraard was de rekening voor de noodopening + gebruikte materialen niet mis. Een flinke tegenvaller aangezien we over een maand het huur appartement zullen verlaten...

6 april ontvingen wij doodleuk een mailtje van de verhuurder dat de gemaakte kosten allemaal voor de huurder zijn... iets waar wij (en ook de slotenmaker) het niet mee eens zijn.

Een belangrijke side note: het huur appartement is afkomstig uit mei 2018. Een defecte 3 puntssluiting binnen 3 jaar lijkt mij toch niet normaal?

Daarom de vraag:

Wie is er verantwoordelijk voor de kosten die gemaakt zijn?

Internet geeft tegenstrijdige antwoorden.. hopelijk zit hier iemand met verstand van zaken :)

Alvast bedankt,
Nick

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-04 23:18
Ik zou contact opnemen met de huurcommissie en daar om advies vragen. Lijkt me dat je toch wel zelf actie mag ondernemen als een verhuurder het noodnummer niet opneemt.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En zijdelings misschien ook met "mr visser wordt u al geholpen? " kan mij voorstellen dat dit best een interessante is voor TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Tja, dat wordt een lastig verhaal. In principe is hang en sluitwerk voor rekening van de huurder.

Nu zou je zeggen dat het hier inderdaad niet het geval moet zijn aangezien het een defect, een geen slijtage betreft. Om dat hard te maken is echter een heel ander verhaal. Betaal je de rekening niet dan zal de verhuurder het wel van je borg in houden.

Gaat het hier overigens om een particuliere verhuurder of een maatschappij? Bij maatschappijen is er vaak in de voorwaarden wel e.e.a. terug te vinden.

Afhankelijk van de hoogte van de rekening moet je je afvragen of dit de moeite waard is. Als je rechtsbijstand hebt, dan zou ik die direct bellen.

Heb je geen rechtsbijstand, sluit die dan ook meteen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:34
Is dit een grote woningcorporatie? Of een particulier die (eventueel via een bemiddelaar) één appartement verhuurt?

In het eerste geval, verwacht je op de website toch wel te lezen hoe het met dergelijke kosten zit. En verwacht je dat ze het noodnummer opnemen...

Ik heb een keer om 23:00 een slotenmaker laten komen via een grotere woningcorporatie, dat heeft mij geen cent gekost. Terwijl het mijn eigen fout was dat ik was buitengesloten (sleutel aan de binnenkant van de enige toegangsdeur in het slot laten zitten waardoor de cilinder van buiten niet te bedienen was :X).

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:05
Nou is er ook veel oplichting gaande met slotenmakers, dus ben wel benieuwd wat ie allemaal gedaan heeft. Als men aangeeft niet voor 6 april bereikbaar te zijn, dan zal de hele dag bellen natuurlijk weinig zin hebben. ;)

De wet is in je nadeel:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0014931/2003-08-01
d. het, zonder dat daaraan noemenswaardige kosten verbonden zijn, vervangen en vernieuwen van bestanddelen en onderdelen van de woonruimte, die gemakkelijk zijn te vervangen en zich binnen het woonruimtegedeelte van het gehuurde bevinden, waaronder in elk geval:
–deurknoppen en sloten, hang- en sluitwerk van de deuren en ramen;
–sleutels van binnen- en buitensloten;
–garnituur voor douche- en toiletruimte;
–garnituur voor de w.c.;

e. het gangbaar houden, regelmatig controleren van de beweegbaarheid en zonodig oliën en smeren of ontkalken van beweegbare onderdelen, waaronder in elk geval:
–scharnieren van deuren, luiken en ramen;
–sloten;
Het zonder noemenswaardige kosten kan een kapstok zijn, maar ik vrees dat dat het nieuwe slot is, niet de slotenmaker zelf.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:34
Anoniem: 472287 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:53:
Tja, dat wordt een lastig verhaal. In principe is hang en sluitwerk voor rekening van de huurder.
https://www.rijksoverheid...-welke-voor-de-verhuurder
Scharnieren, sloten, kranen etc.

Rekening huurder: Oliën, smeren of ontkalken van beweegbare onderdelen
Rekening verhuurder: Grote reparaties, vernieuwing
Maar verder is die site wel een beetje tegenstrijdig want sloten staan ook nog op een andere plaats. :/

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 590973

Kromme_plank schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:14:
Uiteraard was de rekening voor de noodopening + gebruikte materialen niet mis. Een flinke tegenvaller aangezien we over een maand het huur appartement zullen verlaten...
Hopelijk niet de eerste hit op google.. Dan kan ik me voorstellen dat de verhuurder zegt dat ze dit niet willen betalen. Aangezien in slotenmaker land nogal wat shady bedrijven/figuren bestaan.

Daarnaast, weet je zeker dat naast het noodnummer er geen nummers voor slotenmakers of andere externe partijen staan? Was bij mij wel het geval, in geval van buitensluiting kon je een slotenmaker bellen die bekend was bij de verhuurder en heb ik zelf nooit een rekening gezien toen ik hier een keer gebruik van moest maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Xander schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:58:
[...]

[...]

Maar verder is die site wel een beetje tegenstrijdig want sloten staan ook nog op een andere plaats. :/
Vernieuwing van sloten staat toch echt gewoon onder "Rekening Huurder".

Oh. En onder verhuurder ook 8)7 Top overzichtje dat, zeg.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 09-04-2021 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-04 23:18
Anoniem: 590973 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:01:
[...]

Hopelijk niet de eerste hit op google.. Dan kan ik me voorstellen dat de verhuurder zegt dat ze dit niet willen betalen. Aangezien in slotenmaker land nogal wat shady bedrijven/figuren bestaan.

Daarnaast, weet je zeker dat naast het noodnummer er geen nummers voor slotenmakers of andere externe partijen staan? Was bij mij wel het geval, in geval van buitensluiting kon je een slotenmaker bellen die bekend was bij de verhuurder en heb ik zelf nooit een rekening gezien toen ik hier een keer gebruik van moest maken.
Ik wel hoor _O-

Kreeg een flinke rekening omdat m'n vrouw de sleutel aan de binnenkant van de deur had laten steken. Goed, in zo'n geval is het natuurlijk je eigen domme schuld.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromme_plank
  • Registratie: Oktober 2019
  • Nu online
XyritZz schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:43:
Ik zou contact opnemen met de huurcommissie en daar om advies vragen. Lijkt me dat je toch wel zelf actie mag ondernemen als een verhuurder het noodnummer niet opneemt.
Goeie tip, mocht ik er aan de hand van de info hier niet uitkomen ga ik hun benaderen.
Vorkie schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:47:
En zijdelings misschien ook met "mr visser wordt u al geholpen? " kan mij voorstellen dat dit best een interessante is voor TV.
Dat is de laatst mogelijke optie, maar voor dit bedrag ga ik er geen ''uitgebreid traject'' van maken.
Anoniem: 472287 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:53:

Nu zou je zeggen dat het hier inderdaad niet het geval moet zijn aangezien het een defect, een geen slijtage betreft. Om dat hard te maken is echter een heel ander verhaal. Betaal je de rekening niet dan zal de verhuurder het wel van je borg in houden.

Gaat het hier overigens om een particuliere verhuurder of een maatschappij? Bij maatschappijen is er vaak in de voorwaarden wel e.e.a. terug te vinden.

Afhankelijk van de hoogte van de rekening moet je je afvragen of dit de moeite waard is. Als je rechtsbijstand hebt, dan zou ik die direct bellen.

Heb je geen rechtsbijstand, sluit die dan ook meteen af.
Als het defect door slijtage had ontstaan zou ik begrip hebben voor de te betalen rekening. Echter is er in dit geval gewoon geen sprake van slijtage maar eerder een productie fout?
De rekening heb ik gelijk die zondag bij de slotenmaker voldaan, dus het geld ben ik al kwijt :P

Het betreft hier huur in de particuliere sector (47 m² voor €1050 8)7 ) De verhuurder heeft echter wel alle huurappartementen in het complex in beheer. Helaas staat er niks in het contract over beschreven.

Gelukkig was het geen malafide slotenmaker en was de rekening ''maar'' €395 incl. voor de opening + nieuwe materialen.
Xander schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:54:
Is dit een grote woningcorporatie? Of een particulier die (eventueel via een bemiddelaar) één appartement verhuurt?

In het eerste geval, verwacht je op de website toch wel te lezen hoe het met dergelijke kosten zit. En verwacht je dat ze het noodnummer opnemen...

Ik heb een keer om 23:00 een slotenmaker laten komen via een grotere woningcorporatie, dat heeft mij geen cent gekost. Terwijl het mijn eigen fout was dat ik was buitengesloten (sleutel aan de binnenkant van de enige toegangsdeur in het slot laten zitten waardoor de cilinder van buiten niet te bedienen was :X).
Helaas is er in het contract / huurders portaal niks over beschreven.. Dit was ook de plek waar het noodnummer stond.
Señor Sjon schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:57:
Nou is er ook veel oplichting gaande met slotenmakers, dus ben wel benieuwd wat ie allemaal gedaan heeft. Als men aangeeft niet voor 6 april bereikbaar te zijn, dan zal de hele dag bellen natuurlijk weinig zin hebben. ;)

De wet is in je nadeel:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0014931/2003-08-01

[...]

Het zonder noemenswaardige kosten kan een kapstok zijn, maar ik vrees dat dat het nieuwe slot is, niet de slotenmaker zelf.
De ingeschakelde slotenmaker was echt een top gozer, zeer kundig en vriendelijk. De rekening was €395 incl. wat mij mij behoorlijk meeviel. Hiervoor is een noodopening uitgevoerd, de complete 3 puntssluiting vervangen, cilinder vervangen & het beslag vervangen.

Hij heeft ons gelijk geadviseerd de cilinders van onze nieuwbouwwoning welke eind van de maand wordt opgeleverd te laten vervangen omdat er nogal wat inbraken zijn met ''achtergebleven sleutels'' bij bouwpersoneel. Hiervoor komt die tzt vrijblijvend advies geven.
Xander schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:58:
[...]

[...]

Deze link had ik ook gevonden. En is inderdaad erg tegenstrijdig.. sloten staan 2x vermeld, zowel bij huurder als verhuurder.. Duidelijkheid is niet het sterkste punt van de overheid O-)
Anoniem: 590973 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:01:
[...]

100% zeker dat er geen nummers van slotenmakers of externe partijen zijn vermeld in het portaal / contract.

EDIT: De meerpuntssluiting was van het merk HMB, als ik de garantievoorwaarden van hun opzoek lijkt het erop dat het slot gewoon nog in de garantie valt?

https://www.hmb.nu/Docume...021_01%2001%202021(1).pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:00

_Ernst_

Mark It Zero!

Normaliter zijn dit soort kosten (niet functionerende 3 punts sluiting, vervanging of herstel daarvan, en hulp buiten kantoor uren) voor de verhuurder. Dit valt namelijk niet onder de noemer 'zonder noemenswaardige kosten', hierbij moet je denken aan een max van 20 euro voor een nieuwe klink bijvoorbeeld die gemakkelijk te vervangen is.

Ik denk dat je het meeste kans maakt door in te zetten op het feit dat de verhuurder hiervoor niet bereikbaar was. Je zult aan moeten tonen dat je er alles aan hebt gedaan (in alle redelijkheid) om ze te pakken te krijgen. Ik zou dan denken aan een screenshot met de tijden en pogingen die je hebt gedaan om ze telefonisch te pakken te krijgen en de verzonden mail. Verder gaat het om een appartementencomplex denk ik? Hangt er in de centrale hal/lift geen lijst met nummers van onderaannemers of bijvoorbeeld een huismeester/beheerder? Als dit niet het geval is dan is dat in je voordeel, anders had je het ook via die partij moeten proberen.

Ik werk voor een grote woningcorporatie, en mocht een dergelijk geval zich bij ons voordoen dan zou de partij die bereikbaar had moeten zijn (niet noodzakelijkerwijs de woningcorporatie zelf, dat kan ook een callcenter of een derde partij zijn) waarschijnlijk de rekening gepresenteerd krijgen. Mits dit een redelijk bedrag is uiteraard, en dat is hier imho het geval.

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
Je hebt het over "het complex". Bij een VvE wil het hang en sluitwerk van de voordeur ook nog wel eens voor rekening van de VvE zijn. Dan kost het jou en je verhuurder geen geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:26

FreakNL

Well do ya punk?

Kromme_plank schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:53:
[...]

Hij heeft ons gelijk geadviseerd de cilinders van onze nieuwbouwwoning welke eind van de maand wordt opgeleverd te laten vervangen omdat er nogal wat inbraken zijn met ''achtergebleven sleutels'' bij bouwpersoneel. Hiervoor komt die tzt vrijblijvend advies geven.
Dit is sowieso een goeie tip bij het betrekken van een ander woning. Niet alleen bij nieuwbouw overigens. Gewoon meteen vervangen en de ouwe cilinders en sleutels uiteraard bewaren voor als je weer vertrekt.

Ik vind overigens dat je prima gehandeld hebt. Heb je rechtsbijstand?
Pagina: 1