Laptop voor studie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent Prins
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07-08 14:28
Wat ga je met je laptop doen?
Ben een laptop nodig voor 6 jaar geneeskunde studie in RUG. Ook gebruiken voor gamen in vrije tijd. Ik wil eigenlijk een rtx 3060 als dat kan. Ik weet alleen niet welke laptop het 6 jaar vol gaat houden.

Wat is je budget?
1000-1500

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, dagelijks met de bus van school naar uni

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Clean uiterlijk geen gekke lampjes enz.

Eisen van uni:
Microfoon en webcam
256gb ssd of meer
1080p 12-17 inch scherm
moderne i5 of beter (ryzen mag ook maar geen m1)

[ Voor 9% gewijzigd door Vincent Prins op 09-04-2021 12:50 . Reden: Duidelijkheid ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:18
Als ik zelf in de pricewatch ga filteren, dan doe ik de volgende aannames:
  • GTX 3060
  • <= 16 inch anders word het met meenemen toch wel een beetje lomp,
  • >= 16GB ram, toch wel het minimum voor gamen / grote matlab of datasets hebben dit minstens ook wel nodig.
  • >= 1TB opslag. Anders is 'ie met een spelletje vol
Dan zijn de volgende 3 laptops het goedkoopst. 1 is binnen je budget:Zit hier iets tussen?

[ Voor 7% gewijzigd door NESFreak op 09-04-2021 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilvanJager
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:15
Wellicht goed om mee te nemen is dat je als student studentenkorting kan krijgen. Bij Lenovo en HP kan dit oplopen tot een korting van 25% (op bepaalde laptops).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-09 20:06
Als je een laptop elke dag mee moet nemen naar de universiteit, dan zou ik meer focussen op de bouwkwaliteit en accuduur, wat vaak wat slechter is bij gaminglaptops. Echter, op sommige laptops kun je wel dmv Thunderbolt een losse gpu aansluiten, zodat je thuis toch een ‘soort van’ gaming laptop hebt.

Als je vooral focust op het meenemen, dan zou ik eerder kijken naar de zakelijke laptops van Hp, Dell en lenovo. Je moet dan geen discrete gpu verwachten, (uitgezonderd de mobiele workstations) maar dan heb je wel een laptop die over het algemeen erg goed gebouwd is en ook lang mee kan op de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-09 22:00
dennisdennis12 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 22:52:
Als je een laptop elke dag mee moet nemen naar de universiteit, dan zou ik meer focussen op de bouwkwaliteit en accuduur, wat vaak wat slechter is bij gaminglaptops. Echter, op sommige laptops kun je wel dmv Thunderbolt een losse gpu aansluiten, zodat je thuis toch een ‘soort van’ gaming laptop hebt.

Als je vooral focust op het meenemen, dan zou ik eerder kijken naar de zakelijke laptops van Hp, Dell en lenovo. Je moet dan geen discrete gpu verwachten, (uitgezonderd de mobiele workstations) maar dan heb je wel een laptop die over het algemeen erg goed gebouwd is en ook lang mee kan op de accu.
+1
Heb zelf 4 jaar geleden voor een soortgelijke keuze gestaan (studeer ook aan de RUG, Scheikunde weliswaar). Uiteindelijk heel bewust gekozen voor een niet gaming laptop met toch een behoorlijke cpu (i.e. de wat meer zakelijk georiënteerd laptops, asus zenbook bijvoorbeeld of idd de genoemde lenovo en hp). Goede accuduur is iets wat je echt wil hebben op de uni, anders loop je constant te zoeken naar stopcontacten.

Voor je gaming zou ik idd naar externe GPU's kijken. Een laptop zonder GPU gaat denk ik langer mee, als ik kijk naar mijn asus zenbook van 4 jaar oud draait die nog steeds als de beste. But don't quote me on that.

[ Voor 6% gewijzigd door Cranzai op 09-04-2021 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-09 14:24
Ik ben het helemaal eens met de posts hier boven. De zakelijke lenovos, hp en dell zijn zeker een goede keuze.
Een gaming laptop zou ik niet elke dag mee willen nemen. (Gewicht, accuduur, kwetsbaarheid behuizing)

Alleen de zakelijke laptops kosten ook 1000e - 1500e.
En naar mijn weten is een eGPU ook duur.
De case alleen is al 300e dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent Prins
Wat ga je met je laptop doen?
Studie(geneeskunde RUG) en gamen.

Wat is je budget?
1000-1500
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Dagelijks in mijn tas in de bus van Gieten naar Groningen

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik had zelf deze laptop gezien maar weet niet of deze laptop voldoet aan de eisen van een universiteit.
https://www.bol.com/nl/p/...ge#product_specifications

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-09 00:38

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

Wellicht is het handig om je bericht aan te vullen met meer informatie:
  • Wat zijn de eisen van je universiteit? Heb je daar al navraag naar gedaan?
  • Wat voor games ga je spelen? Ga je alleen sudoku's maken op AD.nl?
  • Wat is voor jou belangrijk in een laptop? Mobiliteit, gewicht of toch eerder schermgrootte?
  • Waarom valt je keuze op de Lenovo? Heb je dit op basis van een review gekozen, of op uiterlijk? Of..?
Met meer informatie kun je ook meer reacties verwachten. :)

Overigens is er weinig aan te merken op de Lenovo die je hebt gelinked. ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:40
Voor geneeskunde heb je de volgende eisen:
- je moet erop kunnen tekstverwerken
- je moet hem veel van locatie naar locatie nemen
- hoe kleiner hoe beter (13-15 inch)

Dus deze laptop is gigantische overkill.
Dit is puur om te gamen dat je hem mee gaat sjouwen. Zelfs een (goede) Chromebook zou voldoen.

Weet dat dit een ramp wordt qua grootte. Het klinkt leuk, 17 inch, is ook geweldig om mee te werken. Maar niet om telkens mee van plek te wisselen. Dit monster kan je niet even openklappen tijdens werkcolleges en nog fatsoenlijk vergaderen.

[ Voor 28% gewijzigd door 99ruud99 op 24-04-2021 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent Prins
99ruud99 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 08:05:
Voor geneeskunde heb je de volgende eisen:
- je moet erop kunnen tekstverwerken
- je moet hem veel van locatie naar locatie nemen
- hoe kleiner hoe beter (13-15 inch)

Dus deze laptop is gigantische overkill.
Dit is puur om te gamen dat je hem mee gaat sjouwen. Zelfs een (goede) Chromebook zou voldoen.

Weet dat dit een ramp wordt qua grootte. Het klinkt leuk, 17 inch, is ook geweldig om mee te werken. Maar niet om telkens mee van plek te wisselen. Dit monster kan je niet even openklappen tijdens werkcolleges en nog fatsoenlijk vergaderen.
Bedankt. Ik denk dat ik dan even ga wachten en bij mediamarkt op locatie kan kijken en voelen welk gewicht en grootte ik fijn vind. Moet wel eerst ff de pandemie voorbij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:40
Vanaf 1 mei mag je weer naar MediaMarkt.
Ps, chromebook is misschien wat overdreven, maar dat is wel het type laptop dat al goed genoeg is voor je studie. Natuurlijk ,al gamen niet gaan op een chromebook.je moet even beslissen hoe belangrijk gamen van portabiliteit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent Prins
Nemean schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 04:18:
Wellicht is het handig om je bericht aan te vullen met meer informatie:
  • Wat zijn de eisen van je universiteit? Heb je daar al navraag naar gedaan?
  • Wat voor games ga je spelen? Ga je alleen sudoku's maken op AD.nl?
  • Wat is voor jou belangrijk in een laptop? Mobiliteit, gewicht of toch eerder schermgrootte?
  • Waarom valt je keuze op de Lenovo? Heb je dit op basis van een review gekozen, of op uiterlijk? Of..?
Met meer informatie kun je ook meer reacties verwachten. :)

Overigens is er weinig aan te merken op de Lenovo die je hebt gelinked. ;-)
Ik ga hem gebruiken voor Apex Legends(mijn huidige 750ti kan het maar net aan) en de eisen zijn niet erg hoog. Je moet een webcam en microfoon hebben en een moderne i5 of beter(ryzen mag natuurlijk ook. M1 word wel afgeraden) En de lenovo ziet er niet te gamer achtig uit wat wel fijn is als je hem gebruikt voor school. En ik kan er denk ik prima mee leven als hij groot en zwaar is maar ik denk dat ik even in een winkel ga kijken hoe groot en zwaar dat nou precies is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:53

br00ky

Moderator Harde Waren
Kan prima verder in je vorige topic. Merge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juanluca
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-09 22:26
Eigenlijk heb je twee doelen - gamen en je studie. De vraag is of het zinvol is om die in één apparaat te combineren, of dat je wellicht beter twee apparaten kunt nemen. Misschien voldoet een desktop ook voor het gamen?

Omgekeerd: de vraag voor een i5/ryzen doet mij denken aan speciale software voor de universiteit. Een Chromebook voldoet dan dus niet. Maar heb je die software op locatie nodig, of alleen thuis om opdrachten te maken? Misschien kan je navraag doen bij iemand die de studie al doet.

Tenslotte zou ik ook nog heroverwegen of je laptop inderdaad 5 jaar mee moet kunnen gaan. Voor een gaming laptop die je niet vaak meeneemt zou dat moeten kunnen, maar bij een laptop die je wel vaak meeneemt kom je dan inderdaad hij de professionele lijnen uit, die dan weer erg duur zijn. Wellicht dat je beter voor een goedkope kunt gaan die je halverwege vervangt... zeker als het een apart apparaat is van je game apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-05 15:39
Met een lichte laptop met een 6 uur accu duur zou voor mij de eerste keuze zijn. Heb je ook cloud gaming overwogen?

[ Voor 4% gewijzigd door tweakerharrie op 24-04-2021 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Het zal mij verbazen wanneer een laptop 6 jaar mee gaat als je er op gamet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 12:53
Elke laptop is ruk als je wilt gamen.
Ik zou sparen voor een PC (ga na je examens werken bij de GGD in de coronabestrijding).
Ik zou een Macbook M1 Air kiezen. Perfecte laptop voor studie. Daar kun je ook licht op gamen. Koop een externe monitor, muis en toetsenbord en je hebt een ideale setup voor je gehele studie.

Het nadeel is dat game-PC's nu niet te bouwen zijn door de chiptekorten, maar dat komt wel weer volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-09 16:38

ScreamGT

joejoe

honey schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:08:
Elke laptop is ruk als je wilt gamen.
Wat een onzin. Reviews en benchmarks gezien van de laatste serie Gaming Notebooks met 3xxx kaarten er in?

Als ik jou was zou ik voor de Lenovo Legion Pro of MSI GF65 gaan. Snel en een vrij discreet uiterlijk.
Pagina: 1