[Dualband router] Pendelt tussen de frequenties?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melissacj
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 05-07-2024
Goedemorgen allemaal.

Ik heb een vraag over 2,4 GHz en 5,0 GHz.

Er zijn producten op de markt en dan heb ik het met name over de WiFi thermostaten, camera's en deurbellen.
Wat ik altijd heb geleerd is dat de meeste hiervan alleen 2,4 GHz ondersteunen. Mijn vraag is:

Kan het zo zijn dat wanneer je een Dualband router hebt en jouw netwerk hebt ingesteld op 2,4 en 5 GHz, deze(Router) de keuze maakt op welke frequentie hij het netwerk uitzendt. Of is het zo dat elk apparaat hierin de keuze maakt? Dus wanneer je een thermostaat hebt gekoppeld deze altijd via 2,4 GHz draait? Of kan het dan ook voorkomen dat deze ''ontkoppelt'' wordt doordat deze de verbinding verliest vanwege de 5 GHz frequentie?

Wanneer ik dit soort dingen aan de provider vraag kunnen zij hierin niks aangeven of zeggen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:03

dragonhaertt

@_'.'

Een dualband router stuurt over het algemeen beide frequenties tegelijk uit (2.4 en 5)
Als je een apparaat op 2.4 verbind (soms inderdaad de enigste mogelijkheid) dan wordt hij niet zomaar door de 5GHz ontkoppelt.

Je kan dit vergelijken met Wifi + bedraad. Als je een laptop bedraad aansluit, gaat je telefoon niet van de Wifi af.

Ook zullen alle apparaten gewoon op hetzelfde netwerk zitten, onafhankelijk van de frequentie.

Bedraad = fysieke kabel
Wifi 2.4 = wireless 'kabel' (groter bereik, betere ondersteuning)
Wifi 5.0 = dikke wireless kabel (kleiner bereik, sneller)

Je kan de netwerken natuurlijk ook scheiden, of beide Wifi frequentiebanden een andere naam geven, als je dat graag wilt.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:23

lier

MikroTik nerd

Op de router stel je in welk SSID op welke band (2.4GHz en 5GHz) beschikbaar gesteld worden. Dit kan voor beide banden dezelfde SSID zijn.

Een device kiest zelf met welke band (of via welke SSID) hij verbinding maakt. Een router maakt die keuze niet (er zijn wel ranzige lapmiddelen, maar die werken over het algemeen niet zo heel goed).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melissacj
Stel dat de SSID dezelfde namen hebben en het zelfde wachtwoord, dus als 1 SSID worden gezien. Kan dit problemen geven?
Wij hebben vaak de klacht dat de thermostaat de verbinding verliest. Dit zou volgens de ontwikkeling te maken hebben met het netwerk omdat deze staat ingesteld op beide frequenties. De router zou pendelen en daardoor is verbreekt de verbinding steeds met de thermostaat. Wanneer het netwerk alleen op 2,4 GHz staat ingesteld of er een ''gastennetwerk'' wordt aangemaakt en daarmee wordt gekoppeld zijn de problemen weg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troubled
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-08 19:23
Dan zou ik aanraden om het 5ghz netwerk anders te noemen. Het kan zijn dat het apparaat beide netwerken ziet (5ghz en 2.4ghz) en daar tussen schakelt. (5ghz heeft minder bereik dan 2.4ghz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melissacj
Dus het is wel een mogelijkheid? Dat de thermostaat zelf pendelt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-10 17:16

Compizfox

Bait for wenchmarks

Melissacj schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:14:
Stel dat de SSID dezelfde namen hebben en het zelfde wachtwoord, dus als 1 SSID worden gezien. Kan dit problemen geven?
Nee, dat is zelfs aan te raden.
Wij hebben vaak de klacht dat de thermostaat de verbinding verliest. Dit zou volgens de ontwikkeling te maken hebben met het netwerk omdat deze staat ingesteld op beide frequenties. De router zou pendelen en daardoor is verbreekt de verbinding steeds met de thermostaat. Wanneer het netwerk alleen op 2,4 GHz staat ingesteld of er een ''gastennetwerk'' wordt aangemaakt en daarmee wordt gekoppeld zijn de problemen weg...
Zoals gezegd: de router pendelt niet, die heeft twee losse radio's (één voor 2.4 GHz en één voor 5 GHz) die tegelijkertijd werken. De access point beslist ook niet welke band er gebruikt wordt; dat doet de client.

Als je een client hebt die alleen een 2.4 GHz radio heeft, zal die gewoon op 2.4 GHz met de access point verbinden. Hij kan geen last hebben van het 5 GHz-netwerk, want de client weet helemaal niet dat die bestaat.
Melissacj schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:20:
Alleen als die client ook dual-band is.

[ Voor 8% gewijzigd door Compizfox op 09-04-2021 11:25 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Troubled schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:16:
Dan zou ik aanraden om het 5ghz netwerk anders te noemen. Het kan zijn dat het apparaat beide netwerken ziet (5ghz en 2.4ghz) en daar tussen schakelt. (5ghz heeft minder bereik dan 2.4ghz).
Totdat je buiten bent en 1 watt vermogen mag gebruiken op 5ghz

Iperf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Als deze dualband is maakt hij zelf de keuze waarmee hij verbinding maakt. Wat is volgens jou het probleem van pendelen?
Fish schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:24:
Totdat je buiten bent en 1 watt vermogen mag gebruiken op 5ghz
Ik heb mijn thermostaat binnen hangen ;)

[ Voor 26% gewijzigd door lier op 09-04-2021 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melissacj
@ Lier

Het probleem is dat de thermostaat wanneer het 5 GHz aanstaan van het netwerk, valt de verbinding van de vaak weg, de schuld zou de router zijn omdat het netwerk op Auto staat en beide frequenties ondersteund.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Theoretisch gezien zou het mogelijk zijn, in de praktijk is niks zo ontworpen.

Over het algemeen is het aan te raden de SSID's gelijk te houden. Dan kiest elk apparaat zelf met welke frequentieband hij verbind. Dit zal standaard 5GHz zijn (als mogelijk).
Bij een slechte 5GHz verbinding zal een apparaat over het algemeen terug schakelen naar 2.4 als dat signaal beter is.

Een apparaat zal niet zo snel weer terug schakelen naar 5GHz als dit een slechter signaal is.

Ga er maar vanuit dat een dualband plug en play is. Het zal sowieso beter werken dan alléén 2.4 of alléén 5. Als je ooit tegen serieuze problemen aanloopt is alles nog later in te stellen (of uit te zetten).
Melissacj schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:31:
@ Lier

Het probleem is dat de thermostaat wanneer het 5 GHz aanstaan van het netwerk, valt de verbinding van de vaak weg, de schuld zou de router zijn omdat het netwerk op Auto staat en beide frequenties ondersteund.
Dat is wel een heel treurige thermostaat dan. Een oplossing zou kunnen zijn om een losse SSID voor beide frequenties in te stellen. (WIFI2.4 en WIFI5.0). Dan kan je op de thermostaat verbinden met WIFI2.4, en zal hij nooit uit zichzelf over springen naar de andere frquentieband.

[ Voor 26% gewijzigd door dragonhaertt op 09-04-2021 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melissacj
Troubled schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:16:
Het gekke is dus, de thermostaat ondersteunt geen 5 GHz.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Melissacj schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:35:
[...]

Dan komt de slechte verbinding niet door de 5GHz band, maar door slecht bereik.
Oplossing zou zijn: Betere wifi dekking

Andere router/accesspoint aanschaffen, of de antennes beter richten/router verplaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-10 17:16

Compizfox

Bait for wenchmarks

@ Lier

Weet je zeker dat dit de oorzaak is? Het lijkt mij sterk.
Melissacj schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:35:
[...]

Dan kan die ook geen last hebben van een eventuele 5 GHz radio met dezelfde SSID.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melissacj
Compizfox schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:37:
[...]

Weet je zeker dat dit de oorzaak is? Het lijkt mij sterk

Nee vandaar dat ik hier terecht kom :P

[...]

Dan kan die ook geen last hebben van een eventuele 5 GHz radio met dezelfde SSID.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melissacj
dragonhaertt schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:36:
[...]

Dan komt de slechte verbinding niet door de 5GHz band, maar door slecht bereik.
Oplossing zou zijn: Betere wifi dekking

Andere router/accesspoint aanschaffen, of de antennes beter richten/router verplaatsen.
Maar het gekke is daarin dat wanneer de frequenties gesplitst worden, de problemen weg zijn.
Ik ga hier nog even stoeien thuis, is voor mij geen moeite zo'n extra netwerk toevoegen maar ik probeer het allemaal te begrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Misschien kan je voor de volledigheid alle apparatuur (merk/type/firmware versie/etc.) hier benoemen? En exact aangeven wat je doet en probeert, de "wanneer de frequenties gesplitst worden" is echt heel vaag (voor mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

lier schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 12:15:
Misschien kan je voor de volledigheid alle apparatuur (merk/type/firmware versie/etc.) hier benoemen? En exact aangeven wat je doet en probeert, de "wanneer de frequenties gesplitst worden" is echt heel vaag (voor mij).
Inderdaad, als je even zou kunnen noteren welke router/accesspoint, en welke thermostaat je gebruikt zouden we misschien wel verder kunnen nadenken over een oorzaak.

In principe zou het splitsen van de SSID's niet uit moeten maken. Maar het principe komt natuurlijk niet altijd over op de praktijk.

Dingen die ik zo zou kunnen bedenken:
  • Router stuurt een minder sterk 2.4GHz signaal bij dual-band functie. (sterker signaal voor 2.4, dan voor 2.4+5Ghz)
  • Router gebruikt minder antenne's voor de 2.4 bij dual-band functie.
  • Thermostaat is heel gevoelig voor storing (je stuurt natuurlijk wel meer radiosignalen door de lucht bij twee banden)
  • Thermostaat heeft stiekem toch support voor 5GHz
  • Magie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:01

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Melissacj ik heb je titel even aangepast, zodat het wat duidelijker is en ik heb je topic even verhuisd van IH naar NT.

[ Voor 22% gewijzigd door rens-br op 09-04-2021 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:01

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Wat eventueel wel zou kunnen is dat de netwerkinstellingen van 2,4Ghz niet ideaal zijn. Bijvoorbeeld het kanaal en de kanaalbreedte (als dit op auto staat). Bij het aanmaken van twee losse SSID's zal de router(stack) herstarten en heb je wellicht tijdelijk idealere settings.

Zou je het volgende eens willen toevoegen:
  • Kan je eens posten wat je netwerkinstellingen zijn? (Kanaal, kanaalbreedte, beveiliging)
  • Je netwerk apparatuur
  • Merk van je thermostaat
Het ideaalste is om het volgende in te stellen:
  • 2,4Ghz: 20Mhz en kanaal 1, 6 of 11.
  • 5Ghz: 40 of 80Mhz, vast en vrij kanaal instellen.
  • Zelfde naam voor 2,4 en 5Ghz.
Sommige apparaten hebben moeite met dezelfde naam voor 2,4Ghz en 5Ghz, die apparaten hebben alleen vaak wel zowel een 2,4Ghz en 5Ghz ondersteuning. Bijvoorbeeld Chromecast apparaten hebben dit probleem nog wel eens.

Als laatste kan je, als je apparatuur het ondersteund, een SSID maken voor alleen je thermostaat op 2,4Ghz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melissacj
Wat een reacties!

Ik ga wanneer ik thuis ben alles voor jullie noteren en zal dit posten! :)
Pagina: 1