Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yakmak
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01-2024
Ik ben van plan een rijtjeswoning te gaan kopen en wil deze gelijk van het gas af gaan halen. Ik ben me nu aan het orienteren over hoe ik deze woning gasloos kan gaan maken. Nu ben ik benieuwd of ewr hier mensen zijn die een vergelijkbaar iets hebben gedaan en hoe ze dat aangepakt hebben?

Heb je voor redelijke isolatie gekozen met een warmtepomp en IR panelen
Voor goede isolatie (inclusief binnen/buitengevel isolatie?) met enkel een warmtepomp gekozen
Of nog een andere manier.

Ook ben ik benieuwd hoe jullie dat geregeld hebben, 1 aannemer die alles regelt of meerdere aannemers (voor elke klus 1)

Ik vind allemaal mooie websites en verhalen online maar vind het erg lastig in te schatten wat er voor dit soort woningen goed is.

De reden dat ik van het gas af wil is voornamelijk gedreven vanuit de wens om mijn CO2 voetafdruk te verkleinen.

Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-05 18:30
Maak een plan. Lees hier op tweakers alle relevante posts door en schrijf op wat je zelf wilt doen. Hier een notedop stappenplan. Heb zelf in een 1946 noodbouw 2 onder 1 kap woning de gaskraan dichtgedraaid en hou de keet warm met een loria duo 8 kw. Het is prima te doen, maar ik moest toch de vloer vervangen, vandaar overal vloerverwarming.

stap 1: bekijk hoeveel gas het pand historisch gebruikt heeft
stap 2: zet de bestaande HR ketel op 50 graden afgifte voor de CV en kijk of je het trekt of vervang oude ketel door HR huurketel die na een jaar per maand opzegbaar is
stap 3: tocht en kierdichting
stap 4: spouwmuurisolatie, glas vervangen met hr++ op zuid/oost/west en hr+++ op noord.
stap 5: verzin hoeveel sanitair warm water je nodig hebt per jaar.
stap 6: als je kunt plaats WTW unit voor de douche en kijk of je mechanische ventilatie met WTW kunt installeren
stap 7: Na een jaar heb je een beter geisoleerd huis en een goed idee hoeveel verbruik de keet heeft, gebruik de @koevlaas2 methode voor berekenen van grootte van je warmtepomp in de nieuwe situatie
stap 8: zorg voor geen gasgebruik meer in de keuken.
stap 9: gas er uit, warmtepomp er in
stap 10: profit

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Het een en ander ligt er natuurlijk ook aan wat er al in die woning is gedaan. Zelf ook recent een jaren 70 woning gekocht met inpandige garage (begane grond).
Voor het zo snel mogelijk terugdringen van de CO2 voetprint is daar bijv. vloerisolatie minder effectief, maar het enkel en dubbel glas uit de jaren 80 vervangen heeft dan weer enorm veel zin. Vooral omdat de helft van de buitenmuren bestaat uit het glas. De isolatie in de muren is het 2e. Enz.

Maak dus even goed inzichtelijk wat er nu al aanwezig is en hoeveel het bijdraagt aan verlies van warmte. Dan weet je meteen de volgorde waarom je het kan verminderen. Doe de dingen die je gaat doen dan wel meteen goed. Dan kan je later de (HR-)ketel vervangen voor een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
@yakmak
ik weet niet waar je precies woont, maar mocht dat in de buurt zijn van Nijmegen/Lent, daar hebben wij een jaren 60 woning voor weinig geld van het gas af gehaald.

Erg belangrijk, bij de laatste inspectie voor de overdracht de gaskraan alvast dicht draaien.
En geen gascontract afsluiten, dan betaal je geen cent voor het fysiek afsluiten van de gasaansluiting.
Daar heb je de eerste 6a700 euro al gewonnen.

Verder beganegrondvloer goed isoleren, spouw na-isoleren, enkelglas direct vervangen en oud dubbelglas even aankijken. Verwarmen met warmtepomp-airco's en warmwater met een warmtepomp-boiler.
Liefst nog wat zonnepanelen

Kosten 3 airco's bij ons: 4000
Warmtepompboiler: 1000 (1650 minus 650 subsidie)
Spouw isoleren: 1000 (bij jou max 500 als het een tussenhuis betreft, wij hebben hoek)
Glas vervangen is erg afhankelijk van oppervlakte.

Zeg dat je voor ongeveer 7500 Gasloos bent. (meer isoleren is aan te bevelen)

Besparingen:
Vastrecht gas: 205 euro per jaar
Stuk voordeliger stoken, onze ervaring van vorig huis was dat met airco's verwarmen qua kosten ongeveer 1/3 overbleef in verhouding tot gas. Dus als dat nu 100 euro p.m. is, komt dat neer op 66 euro per maand. (792 euro per jaar)

Dus dat zou al een besparing zijn van meer dan 1000 euro in het jaar.
En dan houd ik niet rekening met de besparing van isolatie.

Denk dat je in 7 tot 8 jaar je 7500 hebt terugverdiend. (beter rendement dan op de bank)

Mocht je een keer willen kijken hoe wij het hebben opgelost, moet je even een PB sturen.

[ Voor 3% gewijzigd door Chickendorp op 09-04-2021 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
@Chickendorp Ik neem aan dat je het voor die bedragen zelf hebt gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
@Caelorum
Alleen de warmtepompboiler zelf gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yakmak
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01-2024
Tnx voor de antwoorden :D
De woningen waar we naar kijken zitten in de regio den haag/gouda. Er is bij de meeste woningen nagenoeg geen isolatie en er gaat vloerverwarming in. Op dit moment zitten we aan het volgende te denken:
  • Vloerverwarming
  • Dakisolatie
  • Vloerisolatie
  • Binnenmuurisolatie
  • HR+++ glazen op de benedenverdieping
  • HR++ glazen op de eerste verdieping
  • Warmtepomp
  • Boiler
  • WTW balansventilatie
En dat tegen ongeveer 60k ex subsidies

Is dit overkill/ kan het ook met minder, zoals de binnenmuurisolatie vervangen door spouwmuur isolatie?

Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:27

Wuursj

want worst is al bezet

Hier een 1913 woning gasvrij gemaakt en wordt zelfs nagenoeg-nul-op-de-meter. We hadden al een grote renovatie gepland en een gemeente subisidie gaf het laatste zetje om maar meteen gasvrij te gaan. We zijn sinds september gasvrij maar aangezien de verbouwing nog niet helemaal klaar is, nog niet optimaal. Nu doen we het nog met de oude radiatoren en deels nog slechte isolatie maar zelfs dat was deze winter te doen. Wel een beetje wennen aan de traagheid van het systeem.

- Begonnen met warmteverlies berekening van de nieuwe situatie (bestaand huis met opbouw, aanbouw en de isolatiewaarden die we gaan toepassen) om zo verwachte besparing en capaciteit van de wp te bepalen.

- Kosten voor warmtepomp + boiler + installatie waren erg laag door subsidies, handig inkopen (nieuwe spullen via marktplaats maar met factuur voor garantie en subsidie) en zoveel mogelijk zelf doen qua installatie. Doel was evenveel als een nieuwe ketel en dat is ruimschoots gehaald. Zonder gemeentesubsidie zou ik op ongeveer 3000-3500 euro voor alles gezeten hebben. Ongeveer 2x zo duur als een nieuwe ketel (die ook verplaatst zou moeten worden).

- Goede isolatie was sowieso het plan, ook als we gasketel waren blijven gebruiken. Dat extra tov bouwbesluit normen kost niet veel. Hr+++ Tripple glas tov van HR++ dubbel glas was ook goed te doen: 360 euro voor een complete verdieping. Die isolatie kosten reken ik dus niet mee voor gasvrij worden. Sterker nog, bij een gasketel verdien je ze sneller terug omdat een warmte-kwh meer kost.
In principe ga ik voor nieuwbouwwaarden van bouwbesluit 2012 met wat extra in het dak en iets minder (RC 3,5) in een zijwand waar ik een opbouw van de buren verwacht.

- Echte extra kosten die ik normaal niet gedaan zou hebben, is vooral de lage-temperatuur-verwarming op de bovenverdiepingen. Maar ook dat valt erg mee als nieuwe radiatoren toch al op de planning staan. Wjj zijn voor overal vloerverwarming gegaan. Kost 1300 per bovenverdieping omdat een fermacell laag toch al de bedoeling was. Fermacell meegeteld zit ik op ~2300 per verdieping euro bij frezen uitbesteed. Wat duurder dan nieuwe radatoren + monteren en leidingwerk maar te overzien.

- Koken: voor de huidige keuken heb ik een inductie plaat voor 70 euro op marktplaats op de kop getikt. Nieuwe keuken komt nog dus het maar zo opgelost om asap die gasleiding er uit te kunnen gooien (=was voorwaarde voor subsidie).

En toen kon de gasleiding er uit :) en kreeg mijn huis een A-label (terwijl er een hoop nog niet af is).

Nog te doen:
-WTW, is wel prijzig. Maar ook dat hadden we met gas ook gedaan. Ook hier geldt weer: juist met gas meer rendabel dan met een WP.
- Isolatie van bestaande deel van het huis.

Bij ons heeft het dus weinig extra gekost. Maar dat komt vooral omdat we toch al gronig wilde verbouwen met goede isolatie, gasvrij of niet. Ik stoor me enorm aan grote verbouwingen waar helemaal niet naar isolatie wordt gekeken.

[ Voor 7% gewijzigd door Wuursj op 09-04-2021 12:22 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-05 08:41
Er zijn mensen met positieve ervaringen betreft spouwmuurisolatie en negatieve ervaringen. In ieder geval, isoleren = ventileren, zonder ventileren krijg je geheid problemen. Spouwmuurisolatie lijkt mij goedkoper uit te voeren dan binnenmuurisolatie (i.v.m. arbeid, of je moet het zelf doen).

Denk ook na over verwarming op de 1e. Hier heb ik vloerverwarming liggen maar dit is trage verwarming. Voor basiswarmte goed, maar als je snel wil stoken te traag. Wat ik nu zou doen is wandmodellen airco's plaatsen die ook kunnen verwarmen. Je kunt de koelleidingen bij verbouwing mooi wegwerken en de wandmodellen lijken een beetje op elektrische radiatoren dus esthetisch best oke. Ik verwarm nu in de winter standaard met de airco op de bovenverdieping i.c.m. vloerverwarming die op een laag pitje meedraait.

Mocht je alles op VV doen, dan zijn ruimtethermostaten een must. Reken daar ook 2K voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

yakmak schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:59:
Tnx voor de antwoorden :D
De woningen waar we naar kijken zitten in de regio den haag/gouda. Er is bij de meeste woningen nagenoeg geen isolatie en er gaat vloerverwarming in. Op dit moment zitten we aan het volgende te denken:
  • Vloerverwarming
  • Dakisolatie
  • Vloerisolatie
  • Binnenmuurisolatie
  • HR+++ glazen op de benedenverdieping
  • HR++ glazen op de eerste verdieping
  • Warmtepomp
  • Boiler
  • WTW balansventilatie
En dat tegen ongeveer 60k ex subsidies

Is dit overkill/ kan het ook met minder, zoals de binnenmuurisolatie vervangen door spouwmuur isolatie?
ik zou mijn jaren 70 woning gasloos kunnen maken. van (toen) D label zit ik nu op een A label .. inmiddels zou gasloos zonder kosten moeten kunnen (door tweakers.net enthousiastelinge)

5 jaar geleden stap 1 --> 14 jaar oude CV ketel vervangen door een HR(e) (ook gas) variant .. dak isolatie heeft het meeste zoden aan de dijk gezet .. ramen zijn HR++ (duurste investering) ..

gevel/vloer isolatie ligt beetje wat je opties zijn (betonnen/houten vloer oid) maar dat zet niet veel zoden aan de dijk .. als het huidige glas nog goed is.

waar ik gekozen heb om DIY van binnenuit het dak te isoleren .. investering heb ik er redelijk snel uit.

als ik het over zou moeten doen, zou ik op 1 ding na exact het zelfde doen .. dat 1ne dingetje is "direct" vloerverwarming en radiatoren vervangne (en dus ook leiding werk) omdat het redelijk ingrijpend is.. op je woongedrag.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:27

Wuursj

want worst is al bezet

yakmak schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:59:

Als je wil weten hoeveel elke ingreep opleverd, zet je hele huis in Ubakus en ga spelen met isolatie waarde van bepaalde onderdelen. Dan kun je meteen zien hoeveel kWh een ingreep bespaard en wat het je oplevert. Heeft bij mij wel voor wat veranderingen gezorgd! Ook kun je zien wat het doet met de capaciteit van je WP.

Maar bedenk: isolatie rendeert bij gas juist harder dan bij een WP omdat een kWh duurder is. Dus waarom isolatiemaatregelingen laten afhangen van gasvrij worden of niet? Ook bij gas doen!

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-05 18:30
eigenlijk was mijn conclusie dat de warmtepomp in combinatie met mijn houtkacheltje al zoveel warmte opleverde dat ik niet bang hoefde te zijn dat mijn kap nog vervangen moet worden. Punten van de rest van de mensen in het topic zijn zeer valide. Ik verwarm bovenverdieping met lucht/lucht airco en dat gaat dikke prima.
Punt wat ik wil maken is dat isoleren een goed idee is en dat je verder niet al te bang hoeft te zijn. Achteraf weet je precies hoe het had gemoeten ;)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:40

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
yakmak schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:41:

De reden dat ik van het gas af wil is voornamelijk gedreven vanuit de wens om mijn CO2 voetafdruk te verkleinen.
let wel op dat dit 2 verschillende dingen zijn. gasloos is in basis alleen maar gasloos en slaat opzichzelf niet echt een deuk in je c02 voetdruk. je verbruik verminderen (isoleren etc) maar dan ook kijken welke materialen je koopt gaan uiteindelijke wel een groot verschil maken.
Als je daar serieus naar wil kijken kan ik je de database van nibe aanraden
https://www.nibe.info/nl/milieuclassificaties

Er is niemand die alle expertise heeft, dus als je 1 aannemer neemt zal die onderaannemers nemen.
voor de elektra,warmte en koude techniek, zonnepanelen spouwmuur isolatie etc.
uiteraard is 1 aanspreekpunt handig en kan het ontzorgend werken, maar ik zou gewoon de beste man (prijs/kwaliteit) voor elke klus afzondelijk zoeken.

En zoals @Lardman in zijn stappenplan al heeft staan, vergeet kierdichting niet.. zelf of een timmerman ook de openende delen na laten lopen en afstellen en dan een paar tocht strippen is vaak de grootste en goedkoopste klap die je kan maken. (uiteraard minder van belang als je nieuwe kozijnen neemt.)

bij een tussenwoning zou ik mij in eerste instatie op de kieren, het glas en het dak focussen
spouwmuur isolatie zou ik pas doen als er geld over is, geeft doorgaans ook de minste overlast in het huis.

[ Voor 20% gewijzigd door twain4me op 09-04-2021 12:48 ]

Pagina: 1