Inrichting van een jaren 30 woning; omdenk advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sven240
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-06 21:36
Mijn vriendin en ik zijn actief op zoek naar een woning in Leeuwarden. De stad staat bekend om haar gezellige jaren 30 volksbuurtjes en dit zijn dan ook huizen waar ons oog op valt.
Waar wij echter tegenaan lopen is dat de indeling bij veel van deze huizen hetzelfde is. Hierbij stap je vanuit de hal direct de woonkamer in en daardoor gaat veel praktische ruimte verloren.

Een optie is om eet en woon gedeelte om te draaien, alsnog houdt je in onze optiek dan hetzelfde 'krappe' gevoel. Wellicht is het onze manier van kijken die ons belemmert...

Heeft iemand van jullie hier een mooi omdenk advies voor om ons te inspireren? :)

Zie onderstaande foto's van een potentieel huis die we op het oog hebben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hsE7xzwjkra39k4LdcP6Xi6aS4w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XbZFibsb7OO76QAmJJT0stYW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxfT2_-CPz2TIpq5pW0Srppwbzo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J8ZdbJ8Kt5e5ohBh7uu1plf7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYJ3NKOuHPmoTJ-rWPXkjL0x5Kg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nlThQRWGtbkulkpk4qq2tFwv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door sven240 op 09-04-2021 10:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-06 17:00
Ik ken de stad niet, maar hoe groot is de tuin? Als de tuin diep genoeg is, zou je over de breedte van de keuken kunnen uitbouwen zodat je een groter gevoel kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:34
Heb je geld voor een aanbouw? Volgens mij houd je dan nog iets van 8 meter tuin over?
Overkapping weg en aanbouwen tot je gelijk bent met de muur van de keuken. Dan keuken en woonkamer omdraaien.

[ Voor 23% gewijzigd door GermanPivo op 09-04-2021 10:48 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-06 01:01

Sick Nick

Drop the top!

Deuren omwisselen voor schuifdeuren scheelt al flink, zeker als je relatief krappe kamers hebt zoals hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Kijk gewoon eens in de buurt te hoe ze het daar hebben opgelost. Met dit soort huizen ben je nooit de enige met deze indeling, genoeg inspiratie waaruit je voor jezelf goede en minder goede ideeen kunt cherry-picken.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-05 09:51
*knip*
Dit voegt dus helemaal niets toe.

[ Voor 72% gewijzigd door tweakduke op 14-04-2021 10:44 ]

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven240
Lelletje schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:43:
Ik ken de stad niet, maar hoe groot is de tuin? Als de tuin diep genoeg is, zou je over de breedte van de keuken kunnen uitbouwen zodat je een groter gevoel kan krijgen?
GermanPivo schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:47:
Heb je geld voor een aanbouw? Volgens mij houd je dan nog iets van 8 meter tuin over?
Overkapping weg en aanbouwen tot je gelijk bent met de muur van de keuken. Dan keuken en woonkamer omdraaien.
Opzich een prima plan. Tuin is diep genoeg om daar wat op in te leveren. Eigen geld is er niet voor een verbouwing, evt wel ruimte voor een bouwdepot van 10-20K afhankelijk van de taxatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-06 16:28
Voor 10-20k heb je tegenwoordig nog geen halve uitbouw. Let trouwens wel op dat je ideeën ook praktisch zijn: eetkamer ver van je keuken is niet bepaald handig, althans vooral niet als je kinderen hebt (of wilt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:53
Een en ander hangt af van ruimtelijke ervaring, wel/geen TV/extra kachel.

Je kunt een (hoek)bank tegen het raam/muur zetten, dat is het meest ruimtelijk. TV kun je of links van de gangdeur hangen, of een grotere tussen de deuren in. Bij dat laatste kun je een beugel gebruiken waarmee je de TV naar de bank toe kunt draaien. Of helemaal geen TV doen, met als in de jaren '30 :9

Met de bank in de hoek kun je ook een (hout)kachel aansluiten als je dat wilt.

Alternatief is om de hoekbank een kwart te draaien, zodat je de woonkamer en eetkamer scheidt. Dit maakt de ruimte optisch wel kleiner, en je kunt geen kachel meer aansluiten.

In de eetkamer zou ik rechts tegen de muur een tafel zetten, dan kun je met z'n vijfen zitten en toch nog redelijk naar de keuken lopen. Tegen de andere muur (tussen kelder en keuken) zou je een (boeken/servies)kast kunnen plaatsen.
SavageBrother schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:57:
Ik zou het gewoon niet doen. Wat een ellende man, die oude jaren '30 zooi.
Nee, die zielloze naoorlogse bouw is hartverwarmend. Dat is echt een wedstrijd geweest wie de meest armoedige zooi kan verzinnen. Uitzonderingen daar gelaten... Maar ieder z'n meuk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

SavageBrother schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:57:
Ik zou het gewoon niet doen. Wat een ellende man, die oude jaren '30 zooi.
Het is het een of het ander natuurlijk. De mooiste plekjes zijn bebouwd met oude huizen. Dan is jaren 30 misschien nog wel de beste keuze. Ik zou jaren 50, ,60 en begin 70 overslaan, tenzij grondig gerenoveerd. Dat is namelijk niet beter, maar vooral snel uit de grond gestampt. Jaren 80 en 90 staat vooral bekend om het gebrek aan uitstraling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-05 09:51
Zeker waar, zeker waar. Ons jaren ‘30 appartement is ook semi volledig gerenoveerd in 2013, maar toch merk je aan bijna alles dat je toch in een 100 jaar oud huis woont. Kan goed bevallen, maar ik zou er toch nog eens goed over nadenken. Kijk o.a. goed naar: loden leidingen, status van de standleiding (en als je mensen boven je hebt, hoe zit het daar), sluiten de deuren goed (genoeg) en uiteraard de fundering.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-06 20:24
deur richting de trap en de hal bij de woonkamer trekken :?

Wij hebben in een woning gewoon waar je altijd door de achtertuin naar binnen kwam omdat daar de straat zat.
De voordeur werd dus amper gebruikt.
Daar zag je dat 95% van de woningen dat halletje dus weggesloopt hadden en bij de woonkamer getrokken. Sommigen hebben zelfs een dicht kozijn (raam) geplaatst waar eerst de deur zat, makkelijk voor de collectes :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

SavageBrother schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:03:
Zeker waar, zeker waar. Ons jaren ‘30 appartement is ook semi volledig gerenoveerd in 2013, maar toch merk je aan bijna alles dat je toch in een 100 jaar oud huis woont. Kan goed bevallen, maar ik zou er toch nog eens goed over nadenken. Kijk o.a. goed naar: loden leidingen, status van de standleiding (en als je mensen boven je hebt, hoe zit het daar), sluiten de deuren goed (genoeg) en uiteraard de fundering.
Klopt. En het gaat je een hoop geld kosten om e.e.a. echt goed te krijgen. De teller staat bij ons nu al op 110k (twee onder 1 kap) en dan zijn we er nog niet. Dat geld en die tijd moet je er wel voor over hebben. Maar bij veel woningen uit de jaren 50 en 60 gaat dat niet anders zijn.

Hiervoor hadden we een wat kleiner huis van eind 80. Prima huis, al begint dat tegenwoordig ook alweer wat gedateerd te worden. Maar wij willen niet meer terug. Puur een gevoelskwestie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

sven240 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:33:
[...] jaren 30 [...] Hierbij stap je vanuit de hal direct de woonkamer in en daardoor gaat veel praktische ruimte verloren.

Een optie is om eet en woon gedeelte om te draaien, alsnog houdt je in onze optiek dan hetzelfde 'krappe' gevoel.
[...]
Ook bij modernere (tussen)woningen stap je vanuit de hal de woonkamer in. Het 'krappe' gevoel wat je ervaart heeft niet zoveel met de indeling te maken maar meer met het feit dat jaren '30 woningen gewoon klein en krap zijn.

Het huis wat je zelf post heeft een beukmaat (gemakshalve: breedte van de woning) van een goeie 4 meter. Modernere woningen hebben vaak een beukmaat van 5,5 of 6 meter. Dat is trouwens ook de reden dat vrijwel iedere jaren '30 tussenwoning is uitgebouwd waardoor je geregeld van die rare woningen ziet met een begane grond van 4 of 4,5 meter breed en een lengte van 12 meter.

De beste oplossing tegen dat 'krappe gevoel' is gewoon een nieuwere woning kopen (of je budget zodanig ophogen dat je jaren '20/'30 vrijstaand kunt kopen :+). Imho is het een afweging tussen charme en ruimte...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:08
@SavageBrother
@Harrie_
@Anoniem: 39993
Inhakend op die discussie: het is niet voor niks dat er altijd "locatie, locatie, locatie" geroepen wordt als we het over de waarde van een huis hebben natuurlijk. Naast de charme is dat voor ons in elk geval de voornaamste reden dat we in een oud huis wonen.

Met de beperkte breedte (hier zo'n 3,5m) hebben we overigens niet zo'n issue, een perfecte afstand om een film te kijken wat ons betreft ;) Nu moet ik wel toevoegen dat wij een plafondhoogte hebben van ruim drie meter dus dat oogt ruim.

@ybos
Hal bij de woonkamer betrekken zou ik never nooit doen. Juist in een oud huis is een hal als tochtportaal wel fijn. Ik zou het echt vreselijk vinden als je van buiten gelijk de woonkamer in stapt, en helemaal als je bezoek ontvangt of er aangebeld wordt.

Edit:
Wat de indeling betreft: wij hebben de eettafel dus inderdaad aan de voorkant staan.

Als je echt wilt gaan verbouwen zou je in plaats van de langwerpige aanbouw een uitbouw van 4m over de gehele breedte kunnen overwegen, zoals @GermanPivo ook al suggereerde. Ik weet niet hoever die huidige aanbouw doorloopt naar achter maar je zou er daardoor zelfs een wat praktischere rechthoekige tuin aan kunnen overhouden. Nu heb je een heel smal stuk naast je uitbouw.

[ Voor 22% gewijzigd door D-e-n op 11-04-2021 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:19
Iets wat je tegenwoordig ook steeds vaker zit is dat de keuken centraal geplaats wordt tussen de woonkamer en eetkamer. In deze situatie zou ik dan de eetkamer voor plaatsen, een kookeiland dwars op de muur ter plaatse van het schoorsteen kanaal en dan aan de achterzijde ten en met de overkapping uitbouwen.

Maar dan moet je het wel gefinancierd krijgen en daar zit denk ik dan net de crux.

Een schuifdeur tussen de hal en de woonkamer zoals eerder genoemd is dan een goede eenvoudige oplossing om wat meer flexibiliteit te creëren bij het inrichten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
nieuwgierig: welke praktische ruimte mis je? de hal-woonkamer deur draait al de 'handige' kant op. kastje met tv erop in die hoek, hoekbank voor t raam, salontafel op formaat dat je loop houdt en met een luxe stoel 'in t midden van de kamer (kast ernaast op grote muur)', eettafel dwars achterin. prima mee te leven?

ik zou gewoon gaan wonen, en na een cyclus van seizoenen een keer denken of t anders kan/moet. dan heb je ook gevoeld of je gang tocht, hoe de zon staat etc.

verder spieken bij de buren, of een klein adviesbureautje vragen om een schets van inrichtingsideetjes (paar honderd euro tops).

edit: direct vanuit de hal de woonkamer in, alleen bij een kleine flat of een grote boerderij gaat t anders?

[ Voor 8% gewijzigd door dyrc op 11-04-2021 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:13
Ik zou zelf een aantal dingen doen. Uiteraard één en ander afhankelijk van jullie budget. Maar indien dat geen probleem is, zou ik naar achteren toe uitbouwen om meer woonruimte te verkrijgen.

Daarnaast zou ik de indeling van het huidige deel woon/hal/k drastisch veranderen. Ik zou die muur er tussen uit breken. Een open trap maken binnen de living area en de hal zou ik gedraaid positioneren, waarbij een afscheiding met de living area wordt gevormd door een brede schuif die je naar weerszijden open kunt zetten, idealiter volledig glas om lichtinval optimaal te houden.

Omdat aanwezigheid van de trap, zelfs wanneer deze open is, de ruimte toch meer beperkt laat zou ik hier het eetgedeelte maken. Om zoveel mogelijk een open gevoel te behouden.

Centraal in de woning zou ik de keuken positioneren, waar je de keuken fraai kunt uitbreiden. Zoals @1107972 bijvoorbeeld ook suggereert.

Aan de achterkant zou ik dan het meer traditionele woonkamer deel plaatsen (even vanuit gaande dat de woning 2 verdiepingen heeft), binnen het terrein van huidige keuken/bijkeuken en uitbouw.

Indien de woning drie verdiepingen heeft kun je afhankelijk van de wens tot aantal slaapkamers ook overwegen om de benedenverdieping geheel tot eetkamer / keuken te maken, eventueel aan de tuinzijde mocht je dit willen bijvoorbeeld nog een overloop naar een werkkamer met uitzicht op de tuin. Dan de tweede verdieping gebruiken voor de woonkamer en derde verdieping als slaapgedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:40
Na 6 jaar een ruime (totaal M2) jaren 30 woning gehuurd te hebben wist ik zeker dat ik zo'n woning nooit zou kopen: klote krappe bende door kleine beukmaat.

Vergeet die meuk gewoon.

Enige alternatief kan zijn om de keuken naar de voorkant te verplaatsen zodat je nog enige ruimte in de breedte overhoudt achter.

Moet je natuurlijk geen huis kopen met zo'n appendix/puist eraan uit de topicstart. Een eventuele uitbouw moet gewoon over de volle breedte voor enigszins bruikbare ruimte.

[ Voor 21% gewijzigd door Rukapul op 11-04-2021 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:08
@1107972
@psychodude
Nu zie ik het nut om in dit soort woningen een muur uit te breken (wat een stevige ingreep is) voor zoiets als een hal niet echt maar veel is denk ik ook een kwestie van smaak. Een trap in de woonkamer: ik moet er niet aan denken, net als een keuken middenin mijn woonkamer.

@Rukapul
Keuken aan de voorkant lijkt me overigens wel een interessante optie. Het kost veel leidingwerk maar als het mogelijk is (ook financieel) heb je wel een indeling waar je veel mee kan.

Overigens denk ik dat we anno 2021 ook teveel verwend zijn. Gezinnen hebben decennia lang in dit soort huizen gewoond, zonder die fancy uitbouw of dakopbouw die er er tegenwoordig wordt aan- of opgebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:13
@D-e-n Uiteindelijk is het natuurlijk een kwestie van smaak. Wat is het meest van belang binnen het huis? Kijk ik zelf, dan wordt keuken en eetgedeelte aanzienlijk meer gebruikt dan het woongedeelte. Verder is er naar mijn mening niet echt een 'midden' in de woonkamer op het moment dat je een gecombineerde living area hebt.

Een trap in de kamer is verder voor wat mij betreft ook echt totaal geen probleem. Je hebt een grote diversiteit aan mogelijkheden voor wat betreft de trap om het helemaal naar eigen smaak een plekje te geven. Of je nu kiest voor een zwevende trap, wenteltrap meer conventionele open of dichte trap, halfslag of recht, etc. Je kunt het prima incorporeren binnen het ontwerp van de ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sven240
Dank voor alle reacties/adviezen..
Interessant om te lezen hoe iedereen weer vanuit een ander perspectief naar dit type woning kijkt.

Beukmaat van dit soort woningen is inderdaad smal en ik begin steeds meer in te zien dat wanneer je hier creatief mee omgaat (lees: indeling) dit helemaal niet een probleem hoeft te zijn.
Woon-/eetkamer omdraaien is absoluut een goede optie en ook het plaatsen van een schuifdeur helpt bij de benutting van de ruimte.
Ook het, door meerdere van jullie genoemde, advies om bij buren af te kijken vind ik een goed idee. Iets met onnodig het wiel opnieuw uit moeten vinden :-)

Wat betreft het uit-/verbouwen van dit type woning zijn er genoeg opties, maar in mijn huidige financiële situatie is dit slechts op kleine schaal te realiseren (bijv. verplaatsen van een keuken prima, uitbouwen geen optie).

Ik denk dat het op een gegeven moment ook een kwestie is van het juiste gevoel bij een huis hebben, en wat @dyrc zegt, je kunt op termijn altijd nog besluiten om het huis verder uit te bouwen.

Tot slot blijft het inderdaad dit:
Harrie_ schreef op zondag 11 april 2021 @ 13:27:
[...] Imho is het een afweging tussen charme en ruimte...
Die discussie zal ik met mijn vriendin verder uit moeten vechten. Zij is meer pro ruimte en zou ook prima in een jaren 80 woning kunnen leven. Op mijn beurt krijg ik daar een heel klinisch gevoel bij en val ik echt op het karakter van een woning.

Al met al genoeg stof tot nadenken en dit helpt enorm bij het meer functioneel/praktisch kunnen kijken naar huizen van dit kaliber.

Nogmaals dank! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 224360

@sven240 sfeer kun je aanpassen (en als je daar zelf niet toe in staat bent, wat mensen zelden inzien, huur je iemand in) ruimte kun je niet toveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:34
Ik zou de layout durven omdraaien - woonkamer naar keuken en dan de woonkamer waar de keuken is met een groot raam naar de tuin. Je zal wel de overkapping moeten meenemen in je nieuwe situatie als echte ruimte. Meestal is dat niet zo duur omdat er niets boven is gebouwd.

Heb zelf spijt dat ik nooit gedaan heb. Het aantal uren dat je in de keuken spendeert vs het plezier van je tuin te zien...

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Pagina: 1